Hylsy tuli

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja transpot »

No eipä mennyt sitten kanikka leimasta läpi ja aikamoinen vikalistakin.. heittäkääs arviota mitä työn osuus voisi olla pajalla korjattuna? Mitäs veikkaatte? Jarruletkun nyt varmaan sentään saan itse vaihdettua ja tietty noi polttimot mutta muu voi olla vaikeaa kun ei kunnon työkaluja eikä paikkaa missä tekisi. En tiedä kyllä mistä tukivarren löytää , ainakaan nopealla googletuksella ei löytynyt.
Liitteet
IMG_9515.jpeg
IMG_9524.jpeg
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 807
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mites tuo että valmistenumeroa ei löydy?
Missäs semmosen voi teettää?
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja transpot »

Ei kuuleemma löytänyr. Pitäis olla oikean eturenkaan yläpuolella olevassa palkissa pitkitäissuuntainen. Liekö ollut niin paljon paskaa päällä ettei alkanut putsaamaan /etsimään sitä. Sanoi että jos ei löydy niin pitää stanssata ite sihen palkkiin uusiksi.
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja transpot »

Varmaan tämä sellanen ettei ketään halua ottaa edes virapelinä.. :?: kiire ei olis tehdä jos ens touko-kesä olis mulla takas.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Eipä oo löytynyt munkaan autosta numeroa koskaan, eikä ole kyllä oikein etsittykään. Mut sehän nyt on noista hommista pienin työ, ehkä.

Olkatapit ja tuo taka-akselipalkki teettää paljon enemmän töitä ja tulee osakulujakin. Palkki varmaan löytyy jostain purkaamosta? Jarrut nyt varmaan tulee kuntoon kun pistää taka-akselille oikealle uutta tappia yms että alkaa kengät liikkumaan ja käyttää samalla vasemmankin auki niin toimii samaa tahtia. Mahdollisesti uudet hihnat myös...

Carruksen tyyppikilpi on mulla melkein ainoassa alkuperäisessä vanerikappaleessa kiinni ja se on riittänyt tähän asti. Eturenkaan ylityspalkit on vaihdettu omaanikin, jos se siinä on ollut, on muuttunut maaksi vuosia sitten.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jarruja ei ikinä kannata ajaa konttorilla. Käyt jossain korjaamolla niin ne herkistelee ja säätelee ja antaa konttorille kelpaavan lapun samaan hintaan mitä pelkkä testaus konttorilla..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja transpot »

Zuikkis kirjoitti: 27 Syys 2024 22:58 Jarruja ei ikinä kannata ajaa konttorilla. Käyt jossain korjaamolla niin ne herkistelee ja säätelee ja antaa konttorille kelpaavan lapun samaan hintaan mitä pelkkä testaus konttorilla..
No juu olis pitäny tehdä näin niin olis ainakin yks vika vähemmän
transpot
Rattiamiraali
Viestit: 262
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus 502
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja transpot »

Onkos joku joutunut joskus irrottamaan tukivartta takaa? Mutterit ja pultit ainakin näytti olevan aika ”yhtä puuta” sen verran ruostetta kertynyt ettei varmaan ihan helppo homma ainakaan. Onkos jotain vinkkejä mistä tuollaista takatukivartta alkais metsästämään? Koittanut nyt googlettamalla löytää mutta ei tulosta vielä ainakaan
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2625
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun mielestä nuo isot alustan osat ei raskaissa vehkeissä ruostu samalla lailla yhdeksi möykyksi kuten henkilöautoissa, vaan niiden irroitus on hankalaa vaan siksi että ne ovat niin helvetisti kiinni alunperinkin, johon sitten lisätään se vuosien asettuminen ja vähän ruostetta.

Jo siis ihan pyörän muttereita on joskus joutunut polttoleikkaamaan irti, eikä tuollaiset osat varsinaisesti kiinni ruostu.
Avatar
BlackDog
Kokenut kuljettaja
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
Truck: Volvo B10M
Location: Rauma
Member id: 538
Paikkakunta: Rauma

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja BlackDog »

Oletko etsinyt https://www.bustruckparts.com/ sivuilta? Ja mikäli ei itse löydä nettisivuilta niin laittaa kyselyn alustanumeron keran, jos vaikka tärppäis.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Zuikkis kirjoitti: 27 Syys 2024 22:58 Jarruja ei ikinä kannata ajaa konttorilla. Käyt jossain korjaamolla niin ne herkistelee ja säätelee ja antaa konttorille kelpaavan lapun samaan hintaan mitä pelkkä testaus konttorilla..
Samaa mieltä aiheesta, toki jos edellisen vuoden jarrut hyvät, menee se yleensä näillä ajoilla seuraavalla kerralla läpi konttorillakin, kun vain paistaa jarrut kuumaksi menomatkalla.

Ei niitä jarruja oikein saa scanian jumissa olevaan jarruun siellä korjaamollakaan purkamatta, eikös tuossakin laahaa liikaa ja jarruta liian vähän sama jarru? Pari kpl noita tullut avattua, joissa kenkä liikkui enää käytännössä vain lekan ja/tai rautakangen avustuksella. Uusilla hihnoilla, tapeilla ja tiivisteillä jarrut löytyy "helposti", ja jos rumpu kovin kulunut, niitäkin saa kaupasta. Vanha rumpu kannattaa pistää samaan asentoon takaisin kuin oli ennenkin, ei ravista remontin jälkeen välttämättä niin pahasti...

Akselipalkin vaihtokin onnistuu varmasti kohtuudella ulkotöinäkin jos on pillit ja/tai induktiokuumennin millä kuumentaa pultit ja tarvittaessa sulattamalla tai leikkaamalla pois ne mitkä ei aukea ja uusia tilalle. Olkatappia en ole vielä koskaan vaihtanut, mutta osakuvia katsomalla näyttää vain avaus- ja voimalajilta, korjatkaa jos olen väärässä. Näyttäisi olevan myynnissä muutaman kymmenen tonnin voimalla olevia ulosvetäjiä tuohon työhön. Senhän näppärä tekee parista 25 tn tunkista ja kasasta paksus rautaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 323
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja setrailija »

just noin olkantappi kun on väljä ja siihenkulunut olake niin tarvii voimaa 50ton voi olla vähän. joskus kun saa kulumat kohdalleen niin lähtee melkein sormilla. jos rumpu on soikko niin ihan sama mihin sen laittaa, miusta sille on paraspaikka kuusankoski. ei noihin takajarruihin ole poppakonsteja eikä niihin saa helposti jarruja. kaikki auki ja tapit liikkuviksi. sittenkin joskus takana ongelmia. isommilla kelloilla voi löytyä ratkaisu. se mikä liikkuu lekalla ja kangella niin ei auta uudet hihnat ja muut poppakonstit. tai olen tehnyt turhaa työtä 30 vuotta.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 670
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Hylsy tuli

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Niin, siihen mikä liikkuu vain lekalla tarvii niiden hihnojen lisäksi ne uudet tapit ja helat, rullat pitää olla kans liikkuvaa mallia ja pyöreät. Voi varmaan ostaa uudet kengätkin valmiina. Itse olen purkanut vanhan kengän paloiksi ja kasannut takaisin uusilla / sorvatuilla osilla. Päivän kun taiteilee pihan reunassa, taas on jarrut... Siksi se "helppo" oli lainausmerkeissä.

Sen rummun ei tarvi olla soikea, riittää kun napa + rumpu molemmat kosketuspinnasta riittävän ruosteessa. Jos kääntää rumpua, jää helposti kallelleen, vaikka yrittää putsata, kokemusta on. Käänsin sitten vanhaan asentoon sen, niin korjaantui. Onneksi vanha asento näkyi irroitusruuvien jättämistä jäljistä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Vastaa Viestiin