Tulenpa tänne pätemään.
Vika ei voi olla oikeastaan muualla kuin takapiirin takaiskuventtiilissä.
Tässä autossahan on sillai aika jännä tuo ilmajärjestelmä.
Kompressorilta menee ilma "märkäsäiliöön"(runkopalkin ulkopuolella etummaisena).(4)
Siitä ilma matkaa nelitiehaaroittimeen.(5)
Sitten takaiskujen(3) kautta etu- ja takapiirien säiliöihin.
Kun säiliöissä on yli 6bar, alkaa ylivirtausventtiili(10) päästämään ilmaa käsijarrupiiriin.
jossain kohtaa käsijarrupöntössäkin on tarpeeksi ilmaa, niin samanmoinen ylirtausventtiili päästää ilmaa lisälaitepiiriin (ovi, kytkin...)
Ettei olisi niin helppoa, on Södertäljen insinöörit keksineet laittaa kaksiosaiset jarrusäiliöt.
Molempien säliöiden etuosat sisältävät toisen jarrupiirin ilman(en nyt muista kumpi), vasemman pöntön takaosassa on toinen jarrupiiri(en muista tätäkään) ja oikean puolen takaosassa majailee käsijarruilma.
Painemittarit ovat täysin mekaaniset ja painevaroittimen anturit on sitten erikseen. Eli jos kerran molemmat ovat sitä mieltä, että painetta on liian vähän, saattaapi se olla täysin mahdollista.
Kaaviota tutkimalla voi päätellä, että toisen jarrupiirin takaiskun jumitus jättää sen piirin tyhjäksi ja silti käsijarrulle saadaan painetta.
Liitteeksi laitan parit kuvat, ettei ihan kajahtaneeksi luulla. Olen tavallaan perehtynyt tämänkaltaisen alustan ilmajärjestelmään hyvinkin hartaasti.