Automaattilaatikko Volvoon
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kuva on pikkasen heikkotasoinen, mutta näyttää kyllä siltä ettei tuota stefaa kannata vaihtaa vielä.
Jos nyt kuitenkin vaihdat, ota neuvoista vaarin ja osta alkuperäinen stefa.
Ainakaan mitään yleismallista tai tarvikeliikkeessä myytäviä halpoja luokattoman huonoja stefoja.
Minä en tuota stefaa vaihtaisi, vaikka onkin erittäin helppo homma.
Minkähän hintanen se mahtaa olla, onko kukaan kyselly?
Jos nyt kuitenkin vaihdat, ota neuvoista vaarin ja osta alkuperäinen stefa.
Ainakaan mitään yleismallista tai tarvikeliikkeessä myytäviä halpoja luokattoman huonoja stefoja.
Minä en tuota stefaa vaihtaisi, vaikka onkin erittäin helppo homma.
Minkähän hintanen se mahtaa olla, onko kukaan kyselly?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Suodattimista kun puhutaan, tulee olla todella tarkka minkä suodattimen sinne laittaa.
Ei riitä että katsotaan, kierre on sama ja tiiviste samalla kohtaa.
Suodattimissa on todellakin eroja, suodatusmateriaalissa, sen tiheydessä ja määrässä.
Tämän päivän diesel moottorit, korkeapainen polttoainejärjestelmineen vaativat erittäin puhdasta polttoainetta. Monissa kohteissa suodatetaan jopa alle 3 mikronin partikkelit pois.
Esisuodattimet suodattavat jo 10 mikronia suuremmat.
Myös riittävä virtausmäärä on usein ratkaiseva.
Jopa tankin korvausilma suodatetaan tietyissä työkoneissa
Eikä tuo ole turhaa vaikka vanhankin tekniikan koneet saavat puhtaanpaa polttoainetta
Ei riitä että katsotaan, kierre on sama ja tiiviste samalla kohtaa.
Suodattimissa on todellakin eroja, suodatusmateriaalissa, sen tiheydessä ja määrässä.
Tämän päivän diesel moottorit, korkeapainen polttoainejärjestelmineen vaativat erittäin puhdasta polttoainetta. Monissa kohteissa suodatetaan jopa alle 3 mikronin partikkelit pois.
Esisuodattimet suodattavat jo 10 mikronia suuremmat.
Myös riittävä virtausmäärä on usein ratkaiseva.
Jopa tankin korvausilma suodatetaan tietyissä työkoneissa
Eikä tuo ole turhaa vaikka vanhankin tekniikan koneet saavat puhtaanpaa polttoainetta
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kävin hakemassa Volvolta etupään stefan ja tuon takastefan ja kyllä oli tiivisteillä hintaa. Paikallaoleva on erilainen, sellainen perusstefa, kun taas Volvon alkuperäinen on sellainen U muotoinen jossa on myös sellainen huopaosa. Tämä sama huopahommeli oli aika monessa Volvon mahurikoneessa, joten myyjä oli varma siitä että oikea osa on kyseessä. Takastefa 70 euroa ja etustefa 90 euroa ja yksi etuosan huopa meni vielä tilaukseenkin. Volvon alkuperäinen suodatinpakkaus sisälsi alkuperäisen Allison suodattimen joka ei ollut kallis kuitenkaan. Samalla tutkittiin hajotuskuvia aiheeseen liittyen useistakin eri kirjoista. Hommasin 22mm liittimen katkaistulle öljyputkelle paikallisesta hydrauliliikkeestä.
Nyt kysäisen niinkin peruskyssärin että miten tapahtuu automaatin normaali öljynvaihto. Proput auki ja öljyt alas, uudet sisään vain? Vai onko tässä jotain kikkakakkosia jota pitäs tietää?
Nyt kysäisen niinkin peruskyssärin että miten tapahtuu automaatin normaali öljynvaihto. Proput auki ja öljyt alas, uudet sisään vain? Vai onko tässä jotain kikkakakkosia jota pitäs tietää?
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 18 Touko 2008 18:05
- Truck: Volvo B58 ja MB 406
- Location: Mustasaari
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Eihän toi takastefa nyt oikeen pahan hintanen ollu kun vertaa työ määrään jos sen olis vaihtanut erikseen 

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kampiakselin etupään stefan vaihto vaatii yleensä ulosvetäjän, kolmiomallinen napa istuu aika tiukassa.
Vaihteiston öljynvaihto. Öljyt pois, öljypohja irti, uusi suodatin ja tarvittavat tiivisteet paikoilleen (tulee huoltosarjassa kaikki tarvittava).
Vaihteiston takapäässä on tulppa jonka takana on puhdistettava sihti.
Vaihteiston öljynvaihto. Öljyt pois, öljypohja irti, uusi suodatin ja tarvittavat tiivisteet paikoilleen (tulee huoltosarjassa kaikki tarvittava).
Vaihteiston takapäässä on tulppa jonka takana on puhdistettava sihti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Tallensin nuo mutta tallentuikin postimerkin kokoisina kuvakkeina.... eikä enää latauduPuu Tiainen kirjoitti:Näin äkkiä kirjasta luntattuna, näyttäis olevan erilainen momentimuunnin, 643 on pienemmälle moottoriteholle tarkoitettu muunnin.Hene kirjoitti:Mites paljon huonompi MT 643 on kuin 644? Näyttäisi olevan B-57 alustaan saatavilla ainakin MT-643.
En tiedä mistä olen saanut päähäni ettei Allisonissa ole muuntimen lukkoa, kyllähän siinä on.
Tuolla muutama huoltotiedote

Sitte se huopastefa, huopapuoli kai koneeseen päin?
Edit: momentit sain volvolta ja takastefan jätin lopulta vaihtamatta, koska kotelossa oleva rasva on selvästi painelaakerin rasvaa eikä stefa vuoda yhtään.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Siellä se nyt on paikallaan automaatti. Suuri tuskanhiki nousi pintaan kun tähdättiin laatikkoa koneeseen kiinni, eikä alkanut menemään millään opilla perille, koneen ja laatikon välille jäi kolme senttiä. Luultiin jo ettei nämä vempeleet passaakaan keskenään, että 101 koneessa olisi erilainen kaaveli mitä 100 koneessa. Hassulta tuntui kun turbiini oli jo vetolevyssä kiinni ja rakoa vaan jäi. Lopulta keksin alkaa meisselillä pyörittelemään turbiinia jolloin se loksahti yhtäkkiä paikalleen, siinä on sellainen keskitappi joka menee hammaskehän sisään ja se ahdisti kauan aikaa. Sitten olikin tuuria sillä pyörittelystä huolimatta pultinreijät sattui kohdalleen ja pulttailtiin se kiinni.
Oma show oli starttimoottoreiden kanssa. Paikkarin startista ei lähtenyt kaapelinkenkä irti kun starttia irroiteltiin. No sitten voimalla seitsemän miehen väännettiin plusnapa juuresta poikki... joten vanhasta sittenn uutta plusnapaa. Kaikki hyvin ja startti paikalleen.No ohops käy navat runkopalkkiin... ei passaakaan B10M ja B58 keskenään, B58 on pidempi ankkuriosa... joten komento takaisin ja plusnavan palautus vanhaan, bendix rattaat vaihdettiin keskenään ja vielä hiilet, koska vanhasta nekin oli aivan loppu. Siksipä sitä starttia saikin käydä toisinaan luukkuavaimella kopistelemassa. No sitten vielä tämän herätevirtajohdon kanssa taisteltiin koska vanhan startin napa katkesi juuresta ja toisesta ei passannut. Pujotettiin lopuksi johto reistä läpi ja laitettiin kopan sisälle abikolla piuhat kiinni. Sen verran säädettiin tuon startti homman kanssa että 6 tuntia meni aikaa hukkaan. En vielä edes kokeillut että toimiiko se. Periaatteessa pitäis kyllä toimia täysin voihan olla että hiilien pitää vähän sopeutua paikoillensa.
Huomenna saan lyhennetyn ja tasapainotetun kardaanin Pajakulmasta, tasapainotuksen hinta oli ennallaan 100e mutta lyhennyksestä pitää pulittaa peräti 170 euroa lisäksi, tuli jo mieleen että vetelen laikalla poikki ite ja hitsaan kaasulla kiinni mutta myös se tuli mieleen että tuollainen bussi on aika ongelma vuoristotiellä ilman yhtenäistä voimalinjaa joten pulitan kiltisti pyydetyn hinnan. Kysyin myös Sah-Ko.lta ja siellä tehtiin myös tuollaisia töitä mutta tuntihinnalla.
Jäljellä olisi enää "pikku näpertelyä", nuo ryskähommat olisi nyt tehty!
Oma show oli starttimoottoreiden kanssa. Paikkarin startista ei lähtenyt kaapelinkenkä irti kun starttia irroiteltiin. No sitten voimalla seitsemän miehen väännettiin plusnapa juuresta poikki... joten vanhasta sittenn uutta plusnapaa. Kaikki hyvin ja startti paikalleen.No ohops käy navat runkopalkkiin... ei passaakaan B10M ja B58 keskenään, B58 on pidempi ankkuriosa... joten komento takaisin ja plusnavan palautus vanhaan, bendix rattaat vaihdettiin keskenään ja vielä hiilet, koska vanhasta nekin oli aivan loppu. Siksipä sitä starttia saikin käydä toisinaan luukkuavaimella kopistelemassa. No sitten vielä tämän herätevirtajohdon kanssa taisteltiin koska vanhan startin napa katkesi juuresta ja toisesta ei passannut. Pujotettiin lopuksi johto reistä läpi ja laitettiin kopan sisälle abikolla piuhat kiinni. Sen verran säädettiin tuon startti homman kanssa että 6 tuntia meni aikaa hukkaan. En vielä edes kokeillut että toimiiko se. Periaatteessa pitäis kyllä toimia täysin voihan olla että hiilien pitää vähän sopeutua paikoillensa.
Huomenna saan lyhennetyn ja tasapainotetun kardaanin Pajakulmasta, tasapainotuksen hinta oli ennallaan 100e mutta lyhennyksestä pitää pulittaa peräti 170 euroa lisäksi, tuli jo mieleen että vetelen laikalla poikki ite ja hitsaan kaasulla kiinni mutta myös se tuli mieleen että tuollainen bussi on aika ongelma vuoristotiellä ilman yhtenäistä voimalinjaa joten pulitan kiltisti pyydetyn hinnan. Kysyin myös Sah-Ko.lta ja siellä tehtiin myös tuollaisia töitä mutta tuntihinnalla.
Jäljellä olisi enää "pikku näpertelyä", nuo ryskähommat olisi nyt tehty!
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Sairas hinta kardaanin lyhennyksestä, puolentunnin homma.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Samaa kattelin että tuntiveloituksella ois voinu tulla halvemmaks, vaikka ois ollu millanen nenänkaivaja sorvaamassa =) No mutta kalliimpihan on parempi, jotenPuu Tiainen kirjoitti:Sairas hinta kardaanin lyhennyksestä, puolentunnin homma.

Millos savut ja ekat liikuttelut?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kyllä siltä näyttää että tammikuun aikana ajellaan. Voimalinja on valmis, kallis kardaani passasi hyvin. Tinkasin hintaa vielä kerran voittaen kokonaisen kympin jolla ostin rasiallisen rasvanippoja jotka oli heiltä unohtunut laittaa takaisin laakerille... Vielä on pientä hiplausta vaikka kuinka. Laatuvaatimukset projektin onnistumiselle on varsin tiukat. Mikään ei saa pettää vuonon reunalleReddewil kirjoitti: Millos savut ja ekat liikuttelut?

Pekuman66.sen kanssa laskettiin että tämä on 12. suuritöisempi projekti tähän autoon. Itse edes muistanut kaikkia


Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 234
- Liittynyt: 21 Touko 2008 06:06
- Truck: MB 508
- Location: Rautavaara
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Onnea vaan valmistumassa olevalle rempalle. Rassaamisen ja ajomäärän suhteessa ei ole mitään huolestuttavaa, eikös lentokoneissakin ole kymmentä lentotuntia kohden sata huoltotuntia...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Öljypuoli valmis, eli öljyputket kiinni lauhduttimessa. Sammutinsolenoidi vaihdettu varmatoimisempaan, tätähän ei enää vaihteella sammuteta.
Nyt alkoikin sitten vastustamaan
Purettiin vesipumppu pois ja alettiin laittaan toista, ei passannutkaan siihen moottorin sisällä olevaan rattaaseen
no siinä vertailtiin pumppujen päitä josko vaihdeltaisi päät keskenään mutta ei mitenkään onnistu sellainen. Eipä auttanut kuin pulttailla alkuperäinen pumppu takaisin. Mitäs nyt.
Täytyy tehdä haarat tuohon nykyiseen pumppuun. Tutkin tuota putkihässäkkää ja tulin siihen tulokseen että toinen putki yhdistetään vesipumpun painepuolelle joka pumppaa hihnapyörän alakautta vettä termostaattikotelolle. Siellä sitten siitä hässäkästä menee syyläriin, lämmityspiiriin ja moottoriin. Tästähän saa kepeästi haaran lauhduttimelle.
.
No mutta entäs miten tämä moottorin sisäinen vedenkierto toimii? Automaatin vesipumpun yläputkessa oli termostaatti. On se tuossa manuaalin pumpun yläputkessakin mutta eri kohdassa, automaatissa THD101 se on vesipumpun päässä (haara termarin ja termostaattikotelon välissä) ja manuaalissa THD100 se on termostaattikotelon kyljestä lähtevän yläputken juuressa. Nyt kai pitäisi yhdistää toinen putki tuon termostaatin taakse? Miten tuo, ja missä olosuhteissa tuo yläputken termostaatti avautuu? Eikö olisi hyvä että automaatin lauhduttimelle kiertäisi koko ajan samanlämpöinen vesi kuin moottorissa?
Kytkenkö tämän toisen putken termostaattikotelon kylkeen? Entä mikä on sellainen H putki alaputken tilalle, jossa alaputkesta haaroittuu sekä meno että paluu lauhduttimelle? Toimiiko sellainen, näin mm. kaj nyyssösen galleriassa sellasen, vissiin Voith laatikkoon tarkoitettu.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/al ... mostat.pdf
Pianhan tuota letkua tuonne laittelee kunhan on varmaa minne kytketään?
MUOKS: Olihan THD101 koneessa tuon "alaputken" tilalla moottoriöljyn lauhdutin, kuten kaj.n kuvasssa lauhdutin 61. Eroaako se mitenkään jos ottaa nyt koko alaputken veks ja kierrättää lauhduttimen kautta kaiken alaputkea pitkin menevän veden?
Nyt alkoikin sitten vastustamaan




No mutta entäs miten tämä moottorin sisäinen vedenkierto toimii? Automaatin vesipumpun yläputkessa oli termostaatti. On se tuossa manuaalin pumpun yläputkessakin mutta eri kohdassa, automaatissa THD101 se on vesipumpun päässä (haara termarin ja termostaattikotelon välissä) ja manuaalissa THD100 se on termostaattikotelon kyljestä lähtevän yläputken juuressa. Nyt kai pitäisi yhdistää toinen putki tuon termostaatin taakse? Miten tuo, ja missä olosuhteissa tuo yläputken termostaatti avautuu? Eikö olisi hyvä että automaatin lauhduttimelle kiertäisi koko ajan samanlämpöinen vesi kuin moottorissa?
Kytkenkö tämän toisen putken termostaattikotelon kylkeen? Entä mikä on sellainen H putki alaputken tilalle, jossa alaputkesta haaroittuu sekä meno että paluu lauhduttimelle? Toimiiko sellainen, näin mm. kaj nyyssösen galleriassa sellasen, vissiin Voith laatikkoon tarkoitettu.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/al ... mostat.pdf
Pianhan tuota letkua tuonne laittelee kunhan on varmaa minne kytketään?
MUOKS: Olihan THD101 koneessa tuon "alaputken" tilalla moottoriöljyn lauhdutin, kuten kaj.n kuvasssa lauhdutin 61. Eroaako se mitenkään jos ottaa nyt koko alaputken veks ja kierrättää lauhduttimen kautta kaiken alaputkea pitkin menevän veden?
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Juuri noin toimimme IRJAssa ja hyvin tuntuu toimivanLahti32 kirjoitti:
Eroaako se mitenkään jos ottaa nyt koko alaputken veks ja kierrättää lauhduttimen kautta kaiken alaputkea pitkin menevän veden?

-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: Automaattilaatikko Volvoon
En näistä raskaammista kalustoista tiedä, mutta aamerikan tekniikan kanssa pelanneena, asennetaan automaattilaatikko, turbiini paikoillaan, moottoriin, jonka jälkeen vasta turbiini vetolevyyn kiinni. Turbiin menee ainoastaan laatikkoon tietyssä asennossa, jolloin sen kaulassa olevat lovet osuvat öljypumpun natsoihin. Turbiini valmiina vetolevyssä laatikkoa asennettaessa, ei ne mee kohdalleen pyhällähengelläkään.Lahti32 kirjoitti:Siellä se nyt on paikallaan automaatti. Suuri tuskanhiki nousi pintaan kun tähdättiin laatikkoa koneeseen kiinni, eikä alkanut menemään millään opilla perille, koneen ja laatikon välille jäi kolme senttiä. Luultiin jo ettei nämä vempeleet passaakaan keskenään, että 101 koneessa olisi erilainen kaaveli mitä 100 koneessa. Hassulta tuntui kun turbiini oli jo vetolevyssä kiinni ja rakoa vaan jäi. Lopulta keksin alkaa meisselillä pyörittelemään turbiinia jolloin se loksahti yhtäkkiä paikalleen, siinä on sellainen keskitappi joka menee hammaskehän sisään ja se ahdisti kauan aikaa. Sitten olikin tuuria sillä pyörittelystä huolimatta pultinreijät sattui kohdalleen ja pulttailtiin se kiinni.
Oma show oli starttimoottoreiden kanssa. Paikkarin startista ei lähtenyt kaapelinkenkä irti kun starttia irroiteltiin. No sitten voimalla seitsemän miehen väännettiin plusnapa juuresta poikki... joten vanhasta sittenn uutta plusnapaa. Kaikki hyvin ja startti paikalleen.No ohops käy navat runkopalkkiin... ei passaakaan B10M ja B58 keskenään, B58 on pidempi ankkuriosa... joten komento takaisin ja plusnavan palautus vanhaan, bendix rattaat vaihdettiin keskenään ja vielä hiilet, koska vanhasta nekin oli aivan loppu. Siksipä sitä starttia saikin käydä toisinaan luukkuavaimella kopistelemassa. No sitten vielä tämän herätevirtajohdon kanssa taisteltiin koska vanhan startin napa katkesi juuresta ja toisesta ei passannut. Pujotettiin lopuksi johto reistä läpi ja laitettiin kopan sisälle abikolla piuhat kiinni. Sen verran säädettiin tuon startti homman kanssa että 6 tuntia meni aikaa hukkaan. En vielä edes kokeillut että toimiiko se. Periaatteessa pitäis kyllä toimia täysin voihan olla että hiilien pitää vähän sopeutua paikoillensa.
Huomenna saan lyhennetyn ja tasapainotetun kardaanin Pajakulmasta, tasapainotuksen hinta oli ennallaan 100e mutta lyhennyksestä pitää pulittaa peräti 170 euroa lisäksi, tuli jo mieleen että vetelen laikalla poikki ite ja hitsaan kaasulla kiinni mutta myös se tuli mieleen että tuollainen bussi on aika ongelma vuoristotiellä ilman yhtenäistä voimalinjaa joten pulitan kiltisti pyydetyn hinnan. Kysyin myös Sah-Ko.lta ja siellä tehtiin myös tuollaisia töitä mutta tuntihinnalla.
Jäljellä olisi enää "pikku näpertelyä", nuo ryskähommat olisi nyt tehty!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Nyt kun ajelet sillä IRJAlla vaikkapa pyreneitten vuoriston ylitse niin tuleeko lämpöjen kanssa huolta? Tässähän vaihtoehdossa kaikki vaihteistossa kuumennut vesi menee vielä moottoriin lisää kuumenemaan ennenkuin syylärin termostaatti hoksaa alkaa jäähdyttämään. Taas saa vaihteisto ensin jäähdykettä ja moottorikin sitten mikäli jäähdytysteho piisaa. Paljonkohan se sitten haittaa kun alkuperäinen 50mm paksu 40cm pitkä putkenpätkä korvataan 35mm/200cm putkella?IRJA kirjoitti:Juuri noin toimimme IRJAssa ja hyvin tuntuu toimivanLahti32 kirjoitti:
Eroaako se mitenkään jos ottaa nyt koko alaputken veks ja kierrättää lauhduttimen kautta kaiken alaputkea pitkin menevän veden?
Mutta jos haarotan esim termostaattikotelolta oman rinnakkaisen jäähdytyspiirin ja palautan syylärin paluuputkeen niin tämä vaihtoehto puolittaa vesipumpun tehon ja siitä voikin tulla propleemaa esim patterikierron kanssa?
Ja miten toiminee tuo Voithin vaihteistoihin tarkoitettu kahdella haaralla varustettu alkuperäinen alaputki, alemmassa kuvassa osa 56, onko tuossa kahden haaran välissä jonkinlainen "pato" vai onko Voithissa ona kiertovesipumppu?. Tuon putkenhan voisi vain helposti kaupasta ostaa.
Vai olisiko tuo viisain käyttää kaikki vesi lauhduttimen läpi ja pulinat pois?
Tulevaisuus on sähköinen
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Tuleeko laatikosta niin paljoa lämpöä jatkuvassa jäähdytyskierrossa, että sillä olis juuri merkitystä koneen jäähdytyksessä? Missä tilanteessa automaatti tuottaa eniten lämpöä, kiihdytettäessä? Tuleeko sit tasamaalla ajettaessa, tuntuis että ei, jos suurin vaihde on lukittuneena? Kaikki "ylimääräinen" ilmaan poistettava lämpö on kuitenki peräisin dieselistä...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Öljynlauhdutin vaan tuohon alaputken tilalle (osanumero 61 ) ja laatikolta tulevat öljyputket siihen kiinni.
Siinä se on, mitään muuta ei tartte.
Siinä se on, mitään muuta ei tartte.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon


Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
No niin, hienoo! Joko kellotit kiihtyvyyttä? 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
En kellottanut, laitan ensin nopeusmittarin vaijeriin takaisin sen pienen vaihteiston.. Valehtelee alaspäin melkoisesti, maantiellä 60.... Ensituntuma vaikea arvioida kun siitä on parikuukautta kun viimeksi oon ajellut. Kone kyllä huutaa ihan eri malliin. Eikä vapise enää yhtään. Starttia tuskin kuulee edes. Varmaan tarvii laittaa laatikon kohdalle välipohjalevyyn jotain meluvaimennusta, välikansi on vain pelkkä peltilevy. Eilinen oli kova päivä. Aamusta myöhään iltaan rakennettiin tuota, samalla laitettiin letkulämmitin joka vastusti alusta loppuun asti, mutta on nyt sähköjä vaille. Pientä viimeistelyä pitää tehdä vielä, kaikenlaisia nesteitä pyrkii vuotamaan muutaman tipan, ei pahasti kumminkaan. Sähköjohtoja kojelaudassa on kesken, ja lattian matot takaisin niin vois alkaa "takaseinän facelift" eli 13. projekti odottaa jo
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Mahtavaa
mulla on lattialuukussa sitä "folio" pintasta äänieristettä tossa Expressissä
ja melu ei ole kovinkaan häiritsevä
tietty voishan se olla vieläkin hiljaisempi, mutta alkaa toi tuulen suhina olemaan jo suurempi 




Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Automaattilaatikko Volvoon




ja kuten tässäkin projektissa huomataan , hyvin suunniteltu on ainakin jo puoleksi tehty

- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Samat sanat kuin Matillakin !



- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon


Kansleri lausuu suuret kiitokset erityisasiantuntija Puu Tiaiselle, IRJA.lle, Henelle ja kaikille projektissa auttaneille ja muuten mukana olleille. Kova tsemppaaja oli PekuMan66 joka haki osia paikallisbussista. Homma suoritettiin kokonaan omana työnä, ainoa ostettu työvaihe jäi tuohon kardaanin pätkään ja elimenluovuttajan hinaukseen. Ahkerana apumiehenä oli 15-vuotias veljeni, oikea mopojen ja bussien rassaaja, eläkkeelle jäävä isäni hoiteli luokkahitsarin työt, ja työkaverit puolestaan epäilijän hommat sekä omat pikkupojat 7-13v huolehti oikeanlaisten työkalujen etsimisestä kun isukki mönki autonsa alla asennuspuuhissa. Homma suoritettiin työpaikan hallissa jossa oli lattialämmitys ja hyvä valaistus. Rahaa paloi hankkeeseen n.2200 euroa joka on hiukan vielä pienenemään päin myytyjen varaosien muodossa.
Mutta kyllä kannatti

Tulevaisuus on sähköinen
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Automaattilaatikko Volvoon
mahtavuutta! onneksi olkoon! melkein käy kateeksi tuollaista taitoa ja aikaansaavuutta, muttei kuitenkaan. kyllä näiden meidän "isojen vehkeiden" kohdalla voi vilpittömästi olla onnellinen toisen puolesta projektin onnistuessa.
mb superstar -91, "oidibus"