jeepster kirjoitti:volvossa on nostolla kolmiasentoinen katkaisija, keskiasennossa on ajoasento, ja ylöspäin on nosto, tasonsäätö venttiileissä on juurikin jonkinlainen paineilmasylinteri. alin asento ei luonnollisestikaan tee mitään
minkäslainen tämä ansan kertoma venttiili on? eli millä nimellä löytyy kun menen liikkeestä kyselemään?
Jos maavaransäätökytkin on 3-asentoinen, autossa lie ollut alkujaan myös korin laskutoiminto. Se on vaan vanhemmiten poistettu/poistunut käytöstä, helpoin tapa korin laskun eliminointiin on varmaankin yhden "karvan" irroittaminen ko. katkaisijan takaa.
Tuo korin nosto/lasku oli Volvoissa todella hidas toiminnaltaan noin vuoteen 1997 asti, olisiko tuossa vaiheessa (vuosimalliin -98?) muuttunut koko systeemi toisella tavalla toteutetuksi. Ainakin nosto ja lasku on -98 ja uudemmissa huomattavasti nopeampitoiminen, ja myös tyynyjen tyhjennys huomattavasti hiljaisempi ääneltään kuin aiemmin. Asiakkaan valittavana kuitenkin on ollut jo 80-luvun loppupuolelta autoon joko pelkkä nosto, tai sitten 2-suuntainen säätö ajoasennosta.
b12m kirjoitti:
Jos maavaransäätökytkin on 3-asentoinen, autossa lie ollut alkujaan myös korin laskutoiminto. Se on vaan vanhemmiten poistettu/poistunut käytöstä, helpoin tapa korin laskun eliminointiin on varmaankin yhden "karvan" irroittaminen ko. katkaisijan takaa.
.
Jatketaan mielenkiintoisia tutkimuksia, onko tietoa, että jos tuollainen laskuventtiili on, niin mistä se fyysisesti löytyy?
edit: pakko oli käydä katsomassa, katkaisijalta oli otettu yksi liitin(kaksi karvaa) irti, jatketaan illalla tutkimuksia vaikuttaako johonkin.
b12m kirjoitti:
Jos maavaransäätökytkin on 3-asentoinen, autossa lie ollut alkujaan myös korin laskutoiminto. Se on vaan vanhemmiten poistettu/poistunut käytöstä, helpoin tapa korin laskun eliminointiin on varmaankin yhden "karvan" irroittaminen ko. katkaisijan takaa.
.
Jatketaan mielenkiintoisia tutkimuksia, onko tietoa, että jos tuollainen laskuventtiili on, niin mistä se fyysisesti löytyy?
edit: pakko oli käydä katsomassa, katkaisijalta oli otettu yksi liitin(kaksi karvaa) irti, jatketaan illalla tutkimuksia vaikuttaako johonkin.
Fyysisestä sijainnista en osaa sanoa, mutta ainakin omalla työmaalla useista matalalattiakatureista tuo korin lasku on poistettu käytöstä, jottei autoilla ajettaisi vahingossa kori alhaalla. Etukulma kulkee muutenkin melko matalalla ja lähellä pysäkkien kanttikiviä. Näissä vanhemman sukupolven matalalattioissa kun ei mikään summeri tai merkkivalo edes herjaa peruskorkeudesta poikkevasta korkeudesta kuljettajalle. Perstuntuma ja muuttunut ajettavuus on ainoa, mistä asian (varsin helposti kylläkin) havaitsee.
Victorissa korotus/normaali/laskunappi on käsijarruvivun vasemmalla puolella. Ekana on palohälytyskuittaus ja toisena sitte on se keltainen maavaransäätö. Useimmissa malleissa on pelkkä korotusnappi. Laskutoiminto on joissain noin-88-90 malleissa, mitä minä oon havainnu. Onneksi omassa oli, niin saa suhuutettua tyynyt tyhjäksi ennen yöpuulle menoa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Victorjussi kirjoitti:Victorissa korotus/normaali/laskunappi on käsijarruvivun vasemmalla puolella. Ekana on palohälytyskuittaus ja toisena sitte on se keltainen maavaransäätö. Useimmissa malleissa on pelkkä korotusnappi. Laskutoiminto on joissain noin-88-90 malleissa, mitä minä oon havainnu. Onneksi omassa oli, niin saa suhuutettua tyynyt tyhjäksi ennen yöpuulle menoa.
Niitä vaihtoehtoja on ollut noin vuodestan -87 alkaen tähän päivään asti. Eli on voinut valita sekä pelkän korin noston, että myös nosto/laskutoiminnon. Aasiakas maksaa ja päättää
Jep, lisävaruste varmaan on ollut ja sillä sitä ei oo monessa mukana. Uudemmissa se sitte löytyy vakiona.
Omani on tehty osin verorahoilla, Postilinjoille aikoina, jolloin tulosvastuuta vasta kaavailtiin.
Näkyy varustuksessa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
b12m kirjoitti:
Jos maavaransäätökytkin on 3-asentoinen, autossa lie ollut alkujaan myös korin laskutoiminto. Se on vaan vanhemmiten poistettu/poistunut käytöstä, helpoin tapa korin laskun eliminointiin on varmaankin yhden "karvan" irroittaminen ko. katkaisijan takaa.
.
Jatketaan mielenkiintoisia tutkimuksia, onko tietoa, että jos tuollainen laskuventtiili on, niin mistä se fyysisesti löytyy?
edit: pakko oli käydä katsomassa, katkaisijalta oli otettu yksi liitin(kaksi karvaa) irti, jatketaan illalla tutkimuksia vaikuttaako johonkin.
ilmankuivaimen tienoilta löytyy magneettiventtiili, joka rupesi johtojen kytkemisellä naksumaan, katkoo kahdesta letkusta paineet, toinen lähtee eteenpäin ja toinen taaksepäin. paksua letkua kyllä, voisiko olla jousituksen paineet.
Mutta eihän tuo silti alas putoa, pitäisi ilmeisesti olla joku paineenpoistoventtiili jossain? Mahdoinkohan laittaa johdon edes oikeaan paikkaan katkaisijassa.