Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi
Onhan Suomessakin tehty busseja jossa on teliakseli vetävän edessä. Esimerkiksi Lahden autokori teki Norjaan muutaman Lahti 32 bussin Scania alustalla, mitkä toimitettiin ilman akselia Norjaan missä tilaaja sitten jälkeenpäin akselinsa asensi. Jokin sähköhydraulinen ohjaussysteemi siinä oli. Kuva tällaisesta bussista on kirjassa "tuontibussit". Tuollaisia etupuolen telejä on laitettu jälistäpäin noihin ulkomaan tuontiautoihin joissa kantavuus on ollut kortilla.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi
Pitää niitä akseleita olla, näyttäähän se hienolta: http://www.youtube.com/watch?v=02p-Sd4RsNw 4-akselista paikkuria ja 6-akselista DD:tä 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi
Palatakseni vanhaan aiheeseen:
Lainaus: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992 ... #Pid169401
4 luku
Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän massat ja päämitat
20 §
Akselille ja telille kohdistuvat massat
1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin b kohdassa tarkoitettu akseli
erillisenä tai telissä 10 t
b) vetävä parirenkain varustettu akseli 11,5 t
2. Autoa tiellä kuljetettaessa ei sen telille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on
vähemmän kuin 1,0 metriä 11,5 t
b) kaksiakselinen teli, jos akseliväli
on vähintään 1,0 metriä mutta
vähemmän kuin 1,3 metriä 16 t
Omapaino 15300kg, kokonaismassa 21840kg eli kantavuutta 6540kg.
Akselipainojen mukaan painoa voisi olla 23100kg -6000kg teliltä, jää 17100kg. Josta omapaino pois jää 1800kg kantavuutta ja koska vetävällä paripyörillä voi lainsäätäjän mukaan olla 11,5t niin kyllähän tuohon sitten se 1500kg lisää saisi? Mulle riittäisi 3300kg kantavuus jo ihan hyvin, ja jopa vain tuo 1,8 tonniakin.
EDIT:
21 §
Auton kokonaismassa
1. Autoa tiellä kuljetettaessa ei sen kokonaismassa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kaksiakselinen auto 18 t
b) kolmiakselinen auto 25 t
c) kolmiakselinen auto, jos sen vetävä akseli
on varustettu parirenkain ja ilmajousitettu
tai varustettu sitä vastaavalla jousituksella 26 t
Eli kokonaismassaa täytyisi pienentää jotta päästään tuohon 18t / 2-akselia.
Poiminta:
25 §
Muut päämitat
1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,0 metriä ja leveys 2,6 metriä.
Eli on nämä jumbot ja muut sitten vissiin vaan 4m korkeita?
Lainaus: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992 ... #Pid169401
4 luku
Ajoneuvon ja ajoneuvoyhdistelmän massat ja päämitat
20 §
Akselille ja telille kohdistuvat massat
1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin b kohdassa tarkoitettu akseli
erillisenä tai telissä 10 t
b) vetävä parirenkain varustettu akseli 11,5 t
2. Autoa tiellä kuljetettaessa ei sen telille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kaksiakselinen teli, jos akseliväli on
vähemmän kuin 1,0 metriä 11,5 t
b) kaksiakselinen teli, jos akseliväli
on vähintään 1,0 metriä mutta
vähemmän kuin 1,3 metriä 16 t
Omapaino 15300kg, kokonaismassa 21840kg eli kantavuutta 6540kg.
Akselipainojen mukaan painoa voisi olla 23100kg -6000kg teliltä, jää 17100kg. Josta omapaino pois jää 1800kg kantavuutta ja koska vetävällä paripyörillä voi lainsäätäjän mukaan olla 11,5t niin kyllähän tuohon sitten se 1500kg lisää saisi? Mulle riittäisi 3300kg kantavuus jo ihan hyvin, ja jopa vain tuo 1,8 tonniakin.
EDIT:
21 §
Auton kokonaismassa
1. Autoa tiellä kuljetettaessa ei sen kokonaismassa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) kaksiakselinen auto 18 t
b) kolmiakselinen auto 25 t
c) kolmiakselinen auto, jos sen vetävä akseli
on varustettu parirenkain ja ilmajousitettu
tai varustettu sitä vastaavalla jousituksella 26 t
Eli kokonaismassaa täytyisi pienentää jotta päästään tuohon 18t / 2-akselia.
Poiminta:
25 §
Muut päämitat
1. Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,0 metriä ja leveys 2,6 metriä.
Eli on nämä jumbot ja muut sitten vissiin vaan 4m korkeita?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi
rekoissa ainakin suurin sallittu korkeus muuttu 4.20-> 4,40m. 2 akseline saa siirtymäajalla ( olikohan 2017) asti olla 20tn. sit pitää palata vissii takas vanhaan painoon tai laittaa uudempaa sille painolle tarkotettua kalustoa.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Telillisen auton muuttaminen 2-akseliseksi
Joo tuohan oli muutenkin vanhaa ku nykystä ei löyvy helposti ja huomennahan kaikki on taas toisin. Parempi ku ei vaan välitä mistään ja ajaa vaan, eipä tuolla poliiseja näy.
-Koska sen voi tehdä myös itse-