Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 25 Loka 2014 21:09

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 138 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Automaattilaatikko Volvoon
ViestiLähetetty: 11 Joulu 2007 21:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2947
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Millainen työmaa on kaikenkaikkiaan automaattilaatikon vaihto kovan 5- vaihteisen tilalle? Kiinnostaa siksikin että tämmösellä automaattilaatikkoon vaihtamisella pääsisi eroon kytkinasetelmaa vaivaavasta epätasapainosta, väljästä vaihteensiirto vivuista ja vaihdetankotelineestä. Ei myöskään loskakelin jälkeen pakkasella tarvitsisi ajaa torpedo 3-vaihteisella ekaa sataa kilsaa :lol:

Kulutus nousee kai? Millaisiin sähkötöihin tuossa joutuisi? Millainen on vaihteenvalitsin? Noissa työmatkabusseissa on aikalailla kaikissa automaatti ja niissä on sellaiset punaiset nappulat kojetaulussa muistaakseni R-N-D-1-2-3. Saattoi niitä olla vähemmänkin. Onko kellään hajua laatikoiden hinnoista? B58 Volvoissa on ollut jotakin Wilson puoliautomaattia, mikä se on? Entä Voith, ainakin Scanioissa on sellaisia. Entä sitten tuo vaihtotyö, painaako 100 vai 500 kiloa se looda ja onko mitään mahdollisuuksia ite vaihtaa? Entä tarvitaanko jotain lauhduttimia?

Olis se vaan läyhy ajella automaattibussilla.

_________________
Onneksi on oma onnikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Joulu 2007 21:29 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:05
Viestit: 379
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Paikkakunta: Andalucia talvella
Laatikon vaihto automaattiin ei työnä eroa paljoakaan siitä kun joutuu käyttämään laatkio pois vaikkapa kytkimen takia. vain auto pitää saada niin ylös tai kaivaa kuoppa niin syväksi että laatikon saa alta pois ja toisen tilalle .
B58iin kai helpoimmin saisi noita allisoneja jollainen IRJAankin tuli laitettua .. Allisonin kanssa sähkötyötkin aivan minimaalisia koska laatikolta tulee "vaijeri" sifterille kojelautaan. Vain peruutusvaloille ja "käynnistyksenestolle " joutui johtija vetämään ja nekin kojelaudassa!
Ainakiin Allisoniin tulee öljystä veteen lämmönvaihdin koneenkylkeen mutta senkinhän saa mukaan autosta josta laatikko on ,vähän pitää vesiletkuja sommitella sopiviksi . Vauhtipyörän tilalle pitää vaihtaa vetolevy , jossa hammaskehä startille ja johon turbiini tulee kiinni ja tuo pois otettava vauhtipyärähän on "aika " painava ottaa syliin auton alla .
Painaa tuollainen laatikkokin varmaan satoja (pari-kolme)kiloja . mutta pumppukärryillä me se saatiin nostettua paikoilleen . Kardaanin pituus saattaa muuttua , mutta ei kai ole suurikaan ongelma , ainakin lyhentyi sorvissa helposti.
Kulutus nousee varmaankin taajama-ajossa , mutta maantiellä meillä ainakin turbiini lukkiutuu kuudenkympin tietämissä paiti täyskaasukiihdytyksessä vasta n 80pissä ja tällöin vastaa ihan jäykkää laatikkoa,
Kun katsellut mitä olet itse autoosi tehnyt en lainkaan epäile etteikö itse vaihtuisi :D

On se automaatti vaan aika kiva :D :mrgreen:

_________________
Neoplan N122
Sisu SB140D/Volvo THD100+Allison "IRJA"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Joulu 2007 22:19 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Helmi 2006 14:43
Viestit: 294
Paikkakunta: Pori
Kulkuriauto: Scania
Paikkakunta: Pori
Jäsennumero: 044
Mitenköhän saisi Scania bf 86:seen automaatin? Olisi mukava vaihtaa tuo manuaali automaattiin. Päivikin meinaa ajaa tuon C-kortin, kun pahimpien arvioiden mukaan sen hinta nousee tulevaisuudessa pilviin. Meillä kun pyritään ajamaan noilla Jenkkipakuilla, ja ne kaikki "uudemmat" vaativat tuon C:n perään, niin ei tarvitsisi koko ajan "sekoittaa" naftaa busassakaan :roll: .

_________________
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 01:16 
Kerrotaan vielä että se Wilson puoliautomaatti on sisuskaluiltaan hyvin lähellä oikeaa tavallista automaattia, se vaan ei vaihda automaattisesti. Kuljettaja käyttää muutaman sentin mittaista vaihdekeppiä ja sovittelee kierroksia kaasujalalla kuin keppivaihteella ajais, mutta kytkinpoljinta ei ole vaan turbiini. Tosi hyvää kyytiä tulee kun tottuu. Wilsoneista luovuttiin kai siksi että automaattilootat kehittyi niin hyviksi ettei jäänyt enää syytä sitä käsin hämmentää.


Ylös
  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 01:23 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Helmi 2006 14:43
Viestit: 294
Paikkakunta: Pori
Kulkuriauto: Scania
Paikkakunta: Pori
Jäsennumero: 044
Jups, itse asiassa tiesinkin tuon, mutta kytkinpolkimesta on kova halu eroon... :D . Käytiin joskus tuolla Hesan nurkilla katsomassa muistaakseni KaMa:n vanhaa busaa, jossa oli vielä Tapolan/Nykäsen teipit osin kyljissä. Auto kiinnosti nimenomaan, tuon n.s. puolitomaatin vuoksi, mutta jäi ostamatta, johtuen sen hetkisestä vapaa-ajan vähyydestä( Lue; Laiskuus) :oops: . Mutta edelleen kaipuu "edes" puoliautomaattiin on kova, eli neuvoja kaivataan... :mrgreen:

_________________
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 20:39 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Viestit: 411
Kulkuriauto: Ajokin varakuski
Paikkakunta: Rauma
Moips, tohonkin , niinku moneen muuhunkin löytyi hyvä vastaus, näiltä sivuilta, eli voiko kuljettaja ajotavallaan vaikuttaa, automaattilootalla varustetun auton moottorin kestävyyteen, ei ilmeisesti voi, mutta toi irjan kertoma turbiinin "lukkiutuminen", johon kuljettajakin voi vaikuttaa varmaankin pienentää polttoaineen kulutusta, eikä matkailuauto saastuta niin paljon, "ja maailma pelastuu" :wink: :wink: Kun ehkä 10% polttoaine rahoistakin säästyy, nälkäisten matkalaisten ruokintaan.

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 22:19 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 798
Paikkakunta: Etelä Suomi
Allisonin MT600-sarjan laatikko on varmaankin se helpoin vaihtoehto. Mutta esim, ZF HP500 on myöskin helppo asentaa, ei se tarvitse kummosia sähkärin taitoja vetästä johtosarjat laatikolle ja Ohjausboksille.
Samat edellä mainitut muutokset pitää tässäkin tapauksessa tehdä kuin Allisoninkin asennuksessa, mutta laatikko on huomattavasti kehittyneempi kuin Allison.
Jos laatikkoa menette hankkimaan, tarkistakaa öljyn väri, jos on kovin tummaa, etsikää mieluummin toinen.


Liitteet:
Mt600.jpg
Mt600.jpg [ 45.31 KiB | Katsottu 4212 kertaa ]

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 22:22 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Helmi 2006 14:43
Viestit: 294
Paikkakunta: Pori
Kulkuriauto: Scania
Paikkakunta: Pori
Jäsennumero: 044
Puu Tiainen kirjoitti:
Allisonin MT600-sarjan laatikko on varmaankin se helpoin vaihtoehto. Mutta esim, ZF HP500 on myöskin helppo asentaa, ei se tarvitse kummosia sähkärin taitoja vetästä johtosarjat laatikolle ja Ohjausboksille.
Samat edellä mainitut muutokset pitää tässäkin tapauksessa tehdä kuin Allisoninkin asennuksessa, mutta laatikko on huomattavasti kehittyneempi kuin Allison.
Jos laatikkoa menette hankkimaan, tarkistakaa öljyn väri, jos on kovin tummaa, etsikää mieluummin toinen.


Siis meneekö k.o. kistu Volvoon vai Scaniaan?

_________________
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 22:31 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 798
Paikkakunta: Etelä Suomi
H.Tawast kirjoitti:
Siis meneekö k.o. kistu Volvoon vai Scaniaan?


Hmm. hyvä kysymys.
En ole koskaan tavannut MT-sarjaa Scaniassa, ehkä niitäkin on, mutta pääasiassa niitä käytetään Volvoissa.
ZF HP:tä löytyy sitten molempiin merkkeihin, tosin Scania käyttää eniten Voithin tai omia laatikoita.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 22:39 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Viestit: 126
Paikkakunta: Rauma
Kulkuriauto: Ajokki express
Paikkakunta: Rauma
Millainen tuo MT-sarjan laatikko on kestävyydeltään?
Tuollainen tuolla minun autossa näyttää pötköttävän. :lol:

_________________
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 22:51 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 798
Paikkakunta: Etelä Suomi
Aika huoleton laatikko se on, normaalit öljynvaihtohuollot tarvitsee, ei paljon muuta. Ainoa vakavampi vika noissa on ulostuloakselin katkeaminen, varsinkin raskaassa ammattikäytössä akseleita paukahtelee ajoittain. Toinen harmittava vika on nopeusmittarin/ajopiirturin käyttöpyörä, se on messinkinen ja kallis uusia, niitä menee.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 23:00 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Viestit: 126
Paikkakunta: Rauma
Kulkuriauto: Ajokki express
Paikkakunta: Rauma
Mukava kuulla että suht. asiallinen paketti Volvo+Allison :D
Kuorma/linja-autoista en paljoa ymmärrä, mutta VW + Audin tuotteet tunnen.. ;)
Aika ja kiinnostus opettaa.. ;)

_________________
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Joulu 2007 23:18 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 12 Marras 2006 22:40
Viestit: 129
Paikkakunta: Pyhäjärvi
Scanialla oli eri automaatit 8 ja 11 litraisissa koneissa toisessa Allison, tyyppiä en tiedä ja toisessa Scanian oma, en vaan muista kumminpäin ne oli. 80-luvun alun Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä niitä oli esiteltynä.
Muuten onko Puutiaisella noita loistavia kuvia kuorma-autojen tekniikasta yhtähyvin kuin Busseista,, :oops: nyt taisin kysellä tyhmiä, pitkälle sama tekniikkahan niissä on.
Mitäs ne puoliautomaatit postin Sisu/Ajokki autoissa oli 70-luvun loppupuolella, tosi harva kuski osasi niillä ajaa niin ettei tullut niska kipeäksi kolmannen pysäkin jälkeen, oli hurjaa nykimistä se kyyti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Joulu 2007 01:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2947
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Kiitokori-82 kirjoitti:
Millainen tuo MT-sarjan laatikko on kestävyydeltään?
Tuollainen tuolla minun autossa näyttää pötköttävän. :lol:


Käykääpä ihan uteliaisuuttanne joskus kaupunkipaikkarin kyydillä. Siinä on työkalut kunnon käytössä, pelkkää kaasupohjassa kiihdyttämistä ja jarruttamista koko homma. Sama auto saattaa kulkea kiertorataansa vuorokauden ympäri viikosta toiseen. Oulussa kuulema yksi linja jossa bussi huolletaan lauantaisin ja ainoastaan silloin se sammutetaan. Niillä ajetaan käsittämättömia määriä mukulakivikatuja ristiin rastiin ja kyllä yllättää kun korttia leimatessa vilkaisee matkamittareita, uuden näköisillä lentokenttäbusseillakin on höylätty järjestään 600-800tkm samaa rataa vuodesta toiseen. Siten on noita vanhoja laatikkowiimoja joista tuntuu että tuulella katto lähtee on se sellaista rominaa :o Niissä on kaikissa B10M / Allison yhdistelmä ja ainakin melua piisaa :

_________________
Onneksi on oma onnikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Joulu 2007 01:32 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Helmi 2006 14:43
Viestit: 294
Paikkakunta: Pori
Kulkuriauto: Scania
Paikkakunta: Pori
Jäsennumero: 044
Soittelin tuossa "viisaammalleni", eli Hanskille, ja hänen mukaansa sopii vaikka Volvon kistu Scaniaan, ja täysautomaatti! (tietty hän kertoi jotain tyyppikoodeja, jotka eivät jääneet hataraan päähäni) Siis tähän meidän kulkuriin... Nyt sitten soittokierros hajoittamoihin, niin homma etenee :D :

_________________
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Joulu 2007 15:25 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Viestit: 126
Paikkakunta: Rauma
Kulkuriauto: Ajokki express
Paikkakunta: Rauma
Tuossa olis laatikko.
http://www.nettikaravaani.com/viewVehic ... rch=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?id_vehicle_type=14@id_make=@id_model=@id_travel_truck_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@search=Hae

_________________
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Joulu 2007 00:47 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 23:33
Viestit: 512
Kulkuriauto: scania f112 wiima303
Paikkakunta: uusimaa
b10m ssä oli 4-loviset zf:t, nivelissä 5-v, toisella firmalla allisonit. scaniat:zf:t 94-sarjassa ja 113 sissa voith in 3-v tai 4-vaihteiset, jotka vakiona poikittaiskoneellisissa, koska täytyy olla lyhyt loota jotta kulmavaihde ei tuu kyljestä ulos :lol: allisonia en ole itse testannut, voith vaihtoi pehmeämmin, zf muuten parempi. voithia ei volvoon kannata edes suunnitella, ei jaksa vääntää 1-2 vaihdon jälkeen kun kierrokset putoo 1000r/min tai alle. sitäpaitsi voithista puuttuu pakkirattaat, muistaakseni pakki tehdään lukitsemalla momentinmuuntimen "väliturbiinipyörä" jolloin öljyn paine tuleekin siipipyörän selkään, ja loota alkaa peruuttaa. (huono selitys todella vanhasta muistista) pakki on vaan tosi laiska, ei mee takaperin pahoihin paikkoihin, esim jyrkkään vastamäkeen. zf ilmeisesti herkempi säädettävä, koska korjaamon isotoleranssiset säätäjät onnistuivat tekemään samasta lootasta aina tosi yksilöllisiä :lol: :lol: useimpia kyllä oppi keventään tai runttaamaan siten että vaihdosta tuli lähes siisti :roll: :roll: kaupunkialueen ulkopuolella kummatkin kestävät hyvin huollettuna ainakin 3-4miljkm.
musta, palaneen oloinen öljy kielii joko vaihtamattomuudesta, tai luistavasta vaihdepakasta joka loppuu pian.
vaihteen täytyy vaihtua pehmeästi, nykäisemättä ja narahtamatta. nykäisy tulee uuden vaihteen kytkentäviiveestä ja narahdus siitä että valittu "vaihdepakka" meinaa luistaa syystä tai toisesta.
voithissa 2 ja 3- vaihteet menee kiinteiksi, zf ssä 3ja4(+5) kiinteitä, eli niillä ei saa kierrokset ajelehtia kuormituksen mukaan :!: :!:
firmassa oli muutama b10m, joihin oli laitettu nopea perä, moottoritiellä kulki mittarin ympäri, kukaan ei mennyt ohi enää kunhan vain sai ensin 5km kiihdyttää :lol: :lol:

ps. ei valmetin moottori huono ole, pahasti liian pieni vaan bussiin. ainut "vika" on keskipyttyjen ahtaat vesikanavat, joiden johdosta ajettava rauhassa käyntilämpimäksi. jos sitä ei tiedä, kone leikkaa kiinni....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 15 Joulu 2007 13:22 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 798
Paikkakunta: Etelä Suomi
motoku kirjoitti:
b10m ssä oli 4-loviset zf:t, nivelissä 5-v, toisella firmalla allisonit. scaniat:zf:t 94-sarjassa ja 113 sissa voith in 3-v tai 4-vaihteiset, jotka vakiona poikittaiskoneellisissa, koska täytyy olla lyhyt loota jotta kulmavaihde ei tuu kyljestä ulos :lol: allisonia en ole itse testannut, voith vaihtoi pehmeämmin, zf muuten parempi. voithia ei volvoon kannata edes suunnitella, ei jaksa vääntää 1-2 vaihdon jälkeen kun kierrokset putoo 1000r/min tai alle. sitäpaitsi voithista puuttuu pakkirattaat, muistaakseni pakki tehdään lukitsemalla momentinmuuntimen "väliturbiinipyörä" jolloin öljyn paine tuleekin siipipyörän selkään, ja loota alkaa peruuttaa. (huono selitys todella vanhasta muistista) pakki on vaan tosi laiska, ei mee takaperin pahoihin paikkoihin, esim jyrkkään vastamäkeen.

Voithissa pakki saadaan lukitsemalla ensimmäinen ja pakkikytkin laatikosta, näin pyörimissuunta muuttuu. Voithin pakissa on myös se kiusallinen piirre, että laatikko lyö aina vapaalle kun kaasun nostaa, joutuu taas odottelemaan että lähtee liikkeelle.

motoku kirjoitti:
zf ilmeisesti herkempi säädettävä, koska korjaamon isotoleranssiset säätäjät onnistuivat tekemään samasta lootasta aina tosi yksilöllisiä :lol: :lol: useimpia kyllä oppi keventään tai runttaamaan siten että vaihdosta tuli lähes siisti :roll: :roll: kaupunkialueen ulkopuolella kummatkin kestävät hyvin huollettuna ainakin 3-4miljkm.
musta, palaneen oloinen öljy kielii joko vaihtamattomuudesta, tai luistavasta vaihdepakasta joka loppuu pian.
vaihteen täytyy vaihtua pehmeästi, nykäisemättä ja narahtamatta. nykäisy tulee uuden vaihteen kytkentäviiveestä ja narahdus siitä että valittu "vaihdepakka" meinaa luistaa syystä tai toisesta. ....


Käytännössä ZF:n laatikko kestää huomattavasti pitempään, kun luistoajat laitetaan lyhkäsiks, parempi että laatikko nykäsee, kuin luistaa.

motoku kirjoitti:
voithissa 2 ja 3- vaihteet menee kiinteiksi, zf ssä 3ja4(+5) kiinteitä, eli niillä ei saa kierrokset ajelehtia kuormituksen mukaan :!: :!:
firmassa oli muutama b10m, joihin oli laitettu nopea perä, moottoritiellä kulki mittarin ympäri, kukaan ei mennyt ohi enää kunhan vain sai ensin 5km kiihdyttää :lol: :lol:


Menee kiinteiksi, tarkoitat varmaan momentinmuuntimen lukkoa, joka ainakin ZF:ssä lukkiutuu muistaakseni jo kakkosella, kunhan vauhtia on yli 20km/h. Saattaa olla, että vanhemmissa ohjausjärjestelmissä on toisin, mutta ecomateissa muistaakseni näin. Täytyy tarkistaa, kun seuraavan kerran ropellan ZF:ää.
Näissä laatikoissa (Voith ja ZF) tulee mukaan kaupanpäälle hidastin ja varsin tehokas sellainen, tosin vaatii sitten jarrupoljinventtiilin uusimisen.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Joulu 2007 00:38 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2947
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Puu Tiainen kirjoitti:
Näissä laatikoissa (Voith ja ZF) tulee mukaan kaupanpäälle hidastin ja varsin tehokas sellainen, tosin vaatii sitten jarrupoljinventtiilin uusimisen.


Muutamassa työmatka scaniassa tuntuu voimakas nykäisy juuri kun kuljettaja painaa jarrua. Johtuuko tämä tästä hidastimesta? Siis ihan kunnon tökkäys.

Selvisipä tuokin peruuttamisen outo toiminta noissa Voith laatikoissa. Tosiaan jännästi menee pätkän kerrallaan taaksepäin. Paikkakunnan ajossa on sellainen Scania jonka alusta on vuodelta 1973 ja se on koritettu 1989 jonka yhteydessä keulakone on muutettu tuuppariksi :o , kone vaihdettu johonkin Deutzin teollisuusmoottoriin, vaihteistoksi Voith ja Ajokki kaupunkikori päälle. Ohjaamossa kojelaudat ja ratti on Scanian K113 malliset. Aika remontti vaikka kenen tehtäväksi.

_________________
Onneksi on oma onnikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2009 00:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2947
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Jatketaampa tätä laatikkojuttua täällä missä ennenkin. Kun kerta tuli ajankohtaiseksi.

Noita Allisoneja näyttää sitten olevan aika montaa sorttia :roll: Mikä se tähän Volvoon passaa :?: Tarjolla olisi MT644 tyyppistä joka ilmeisesti käy :?: Sitten tymä kysymys, onko tuo kolme vai nelivaihteinen vai peräti 5? Paimelassa olisi laatikkoja, yhdellä liikennöitsijällä myös ja yksityisellä, siis oikein valita asti :D

Millainen se shifteri on, onko missään kuvaa siitä? ei kyllä surffaamalla kuvaa löydy ja romikselle on 400km... Lähinnä että upotetaanko kojelautaan vai miten. Sitten vielä pitäs jossain saada kokeilla miten se pelaa käytännössä tai jos joku käyttäjä kertos. Onko tuon tyyppinen Allison ns. hyvä laatikko Volvoon vai kannattasko yrittää jotain muuta. Rupean tekemään kohta suurinta tekniikkapuolen hommaa mitä koko aikana mulla on ollut niin haluaisin tietysti lopputuloksesta hyvän ettei tunnu turhalta hommalta.

Nyt on kulkurikilsoja takana 38 tkm joten on kai aikakin tällaista hommaa kokeilla.

_________________
Onneksi on oma onnikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2009 09:56 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:05
Viestit: 379
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Paikkakunta: Andalucia talvella
Tuosta allisonin tyypistä joka IRJAssa on en ole ihan varma mutta tuo 644 tuntuu jollainmuotoa tutulta . Laatikko on 4 vaihteinen ja siinä 3 ja 4 vaihde lukkiutuvat joten suorassa maantieajossa toimii kuin kova laatikko eikä siten edes lisää kulutusta maantiellä , nurkka-ajossa toki varmaan lisää , muuta myös helpottaa ajoa ainakin kulutuslisän verran ahtaissa paikoissa .
Shifterille oli sisussa valmis luukulla peitetty paikka(n.10x15cm) , varmaan Volvossakin , Volvoissa joita olen nähnyt on kojelaudassa ratin oikealla puolella .
Sähkötyöt rajoittuvat tuohon nelinapaiseen pistokkeesseen shifterissä johon kytketään peruutusvalo ja käynnistyksen esto vaihteen ollessa päällä ja tietysti lisänä vielä shifterin valaistus mittarivaloista.
Ps. Ajeleppa vaikka sunnuntai aamuna Karstulaan Isoon Mieheen ja kokeile miltä automaatti tuntuu kulkurissa , eihän IRJA tosin ole Volvo , mutta tekniikka on volvoa ja laatikko Allison . Eihän tuo matka ole kovin kauhea :D


Liitteet:
shifteri 2.jpg
shifteri 2.jpg [ 48.57 KiB | Katsottu 1258 kertaa ]
shifteri 1.jpg
shifteri 1.jpg [ 33.66 KiB | Katsottu 1254 kertaa ]

_________________
Neoplan N122
Sisu SB140D/Volvo THD100+Allison "IRJA"
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2009 23:28 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2947
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Mitenkäs tuo nopeusmittarin vaijeri, passasko se sukkana paikalleen? Onko niitä vaijerinpäitä yleensäkään montaa lajia?

_________________
Onneksi on oma onnikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2009 09:34 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 798
Paikkakunta: Etelä Suomi
Siihen vaijerin päähän tulee pieni muutosnippa jolla vaijeri paritetaan laatikkoon.
Jos aiot Allisonin hommata, ota MT647, siihen on korjattu lukuisia MT644 heikkoja kohtia. Joihinkin 644 laatikoihin on korjauksien yhteydessä nämä muutokset tehty, muuta niistähän ei tiedä avaamatta laatikkoa.
Vaihteisto on suht helppo asentaa, mutta on siinä jonkin verran rakentamistakin.
Moottorin lauhduttimelle öljyputket vaihteistolta, modulaattorikaapeli ruiskutuspumpulta, vaihteenvalitsinvaijerin ja muutaman sähköpiuhan veto ja kardaanin sovitus.
Muista ottaa laatikon mukaan vautipyörä/vetolevy, suodatinkotelo, modulaattorivaijeri, ja pumpun kiinnikkeet. Lyhyempi kardaanikin olis varmaan tarpeen.
Tarkista vaihteistoöljyn väri ja haju, kertoo aika paljon laatikosta, tarkista myös nopeusvaijerin hammaspyörä ( kallis osa).

Ps. Minä laittaisin ZF:n jos olisin automaattiin siirtymässä, mutta kyllä tuolla allisonnillakin pärjää vaikka vanhanaikainen onkin.
Momentinmuuntajan lukkoa ei siinä ole, pikkasen tulee tehohävikkiä.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2009 11:46 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 10:05
Viestit: 2947
Kulkuriauto: Volvo B58 Lahti32
Paikkakunta: Lumijoki
Tuossa hierotaan kauppoja allisonista yhden liikennöitsijän kanssa. Se puhui kickdown vaijerista, onko siinä sekin? kaasuvivustosta? Hänellä olisi 110 Scanian kymppivaihteinen manuaalilaatikko yhdistettynä Volvon koneeseen. Millainen tuo on käytössä, eikös 110 kanikka ole vuodelta keppi & keihäs? Sitten olisi kuulemma helppo laittaa myös ZF 6-90 kuusivaihteinen manuaali. Niitäkin olisi, hinnat tonnin kahtapuolen vähän kaikki versiot.Tätä manuaalia varten saa sitten vivuston kunnostaa. Halvin olisi sama K19 manuaali mikä siinä on nytkin. Siihen ykköseen ja kakkoseen olen vain niin kyllästynyt etten enää sitä laita.

Kyssäri: Estääkö mikään käyttämästä konetta ilman kytkintä? Konehan roikkuu omilla kolmella kannakkeella va vaihteisto on vain takaa kiinni poikittaispalkissa läheltä kardaania.Tarvisi saada selville lopullinen syy vapinaan 1300-1400r/min ja se kai selviäsi kun entinen laatikko on poissa ja sais koneen käyntiin > kytkin pois ja käyntiin > jos vielä väpättää niin vauhtipyörää tasapainotukseen, onko kovin yleistä tällainen?

_________________
Onneksi on oma onnikka.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2009 20:20 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 18:51
Viestit: 798
Paikkakunta: Etelä Suomi
Kickdown- modulaattorivaijeri miten vaan.

Moottoria voi hyvin käyttää ilman vaihteistoa ja paineasetelmaa.
Monesti moottorin tärinät johtuu nimenomaan paineasetelmasta, vauhtipyörässä tuskin vikaa. Tarkista, että vauhtipyörässä on asetelman keskitystapit tallella.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 138 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com