Automaattilaatikko Volvoon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kokeilin eilen illalla ajella tuolla rikkinäisellä nelosvaihteella. Pysyttelin tuossa ihan lähistöllä ettei tule pitkä hinausmatka kuulostelin sitä ääntä uudemman kerran, vedättäessä ja löysätessä kuuluu sellainen "takatakatakataka" joka ei sitten muuttunut miksikään vaikka kuinka paljon sillä ajelin. Jos ei ole vetoa päällä, ei ääntä kuulu. Ilmeisesti siellä on hammas irti kuten isännälläkin, saman verran maksaa molempien korjaus, pitää tehdä molemmat...Koska molemmat vaikuttaa ääneen, linjuri takattaa ja isäntä sössöttää Toiveikkaana kävin vaan kokeileen että jos se olisi ollut vaan siirtäjän vika etttei mene vaihde perille asti mutta ei se siltä kyllä enää vaikuta.
Hyvä puoli hommassa on että bussi on ajokunnossa yhä, jotakin retkiä voidaan ajella vielä ja vaihtotyö aloittaa sitten syksymmällä kunhan olen saanut päätettyä mikä aski sinne sommitellaan:
1. Allison MT 647 automaatti n. 1000e
2. ZF HP500 automaatti, ei tietoa hinnasta
3. ZF 6-90 Volvon 6-vaihteinen manuaali n.1220e + kytkimen ja siirtovivuston korjaus
4. Scania 110 10-vaihteinen manuaali (valmis paketti kytkimineen) n.1000e
5. nykyinen K19 uusiksi, kytkimen ja siirtovivuston korjaus n. 1000e
Noista siis valitaan, hinnallisesti melkolailla sama kustannus joka tapauksessa.
Hyvä puoli hommassa on että bussi on ajokunnossa yhä, jotakin retkiä voidaan ajella vielä ja vaihtotyö aloittaa sitten syksymmällä kunhan olen saanut päätettyä mikä aski sinne sommitellaan:
1. Allison MT 647 automaatti n. 1000e
2. ZF HP500 automaatti, ei tietoa hinnasta
3. ZF 6-90 Volvon 6-vaihteinen manuaali n.1220e + kytkimen ja siirtovivuston korjaus
4. Scania 110 10-vaihteinen manuaali (valmis paketti kytkimineen) n.1000e
5. nykyinen K19 uusiksi, kytkimen ja siirtovivuston korjaus n. 1000e
Noista siis valitaan, hinnallisesti melkolailla sama kustannus joka tapauksessa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Koko kesä menty kolmella vaihteella Joillakin on jopa 12 vaihteisia busseja
Kuulemma nivelbusseissa on 5-vaihteisia automaattilaatikoita. Sellainen kuulostaisi kovan vitosen tilalle aika kivalle? Mikä sellaisen tyyppinumero on jos sattuu löytymään sellainen. Tuossa nettikoneessa on kauan ollut myynnissä B10M Wiima nivelbussi uusilla renkailla, yritän selvittää onko se 5v automaatti, myyjä ei tunnu tietävän siitä mitään. Jos ostan sen niin tarvisko joku loput siitä autosta Minä tarvin laatikon ja renkaat
Kuulemma nivelbusseissa on 5-vaihteisia automaattilaatikoita. Sellainen kuulostaisi kovan vitosen tilalle aika kivalle? Mikä sellaisen tyyppinumero on jos sattuu löytymään sellainen. Tuossa nettikoneessa on kauan ollut myynnissä B10M Wiima nivelbussi uusilla renkailla, yritän selvittää onko se 5v automaatti, myyjä ei tunnu tietävän siitä mitään. Jos ostan sen niin tarvisko joku loput siitä autosta Minä tarvin laatikon ja renkaat
Tulevaisuus on sähköinen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Tarkista vaihteiston välitys että se on sopiva ennen ostoa,että ei tarvi vaihtaa vetopyörästöä.
Katurin rengaskoko voi olla pienempi?
5 vaihteinen automaatti volvossa vois olla esim.ZF 5HP500 jossa suurin välitys 0,80:1 ja pakki 3,97:1 tai
ZF 5HP600 jossa suurin välitys 0,83:1 ja pakki 4,84:1.
Katurin rengaskoko voi olla pienempi?
5 vaihteinen automaatti volvossa vois olla esim.ZF 5HP500 jossa suurin välitys 0,80:1 ja pakki 3,97:1 tai
ZF 5HP600 jossa suurin välitys 0,83:1 ja pakki 4,84:1.
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Näkyi olevan tuo ZF 5HP500. Mistä tiedän mikä on tuon alkuperäisen K19 manuaalin välitys? Renkaat oli oikeaa kokoa mutta auto muuten sellainen hirvitys että todellakin täytyy olla rohkea joka sen Pirkanmaalta Ouluun ajaa. Katsotaan nyt saako myyjä sitä edes käyntiin ja koeajettavaksi. Hieman epäilytti koska edessä ja sivuilla kasvoi melkoista pusikkoa ja sisälläkin yksi puu täynnä kaikenlaista roinaa ja joka paikka aivan paskasena.Mimyy kirjoitti: 5 vaihteinen automaatti volvossa vois olla esim.ZF 5HP500 jossa suurin välitys 0,80:1 ja pakki 3,97:1 tai
ZF 5HP600 jossa suurin välitys 0,83:1 ja pakki 4,84:1.
Minkä väristä se laatikon öljy pitää olla? Tuossa oli sellaista tummanpunaista Muuten näytti paketti sellaiselta että voisi jopa vaihtuakin vanhan tilalle , laatikon takakiinnikkeet oli jämerämpää tekoa, moottoriin meni pari ranteenpaksuista vesiletkua. Koneen tyyppiä en saanut selvää, luultavimmin THD 100 ED, muten samanlaiselta näytti mutta turbo, pakosarja ja turbon öljyputki oli erilaisia kuin tuossa mun THD100D koneessa. Onko noissa koneissa mitään eroa tuolla kampiakselin päässä, että roippeet passaa muutakun pulttailee menemään?
Millainen on tämä ZF laatikon johtosarja ja ohjausboksi. Onko se erillinen kimppu piuhoja jota seuraten sen voi irroitella autosta? Vai joku monimutkaisempi tapaus joka on sotkettu alustan muihin johtosarjoihin?
Pientä haastetta on tuon koneen/laatikon irroittamisessa nivelbussista. Käännänkö kaivinkoneella koko auton kyljelleen ja suolistan osat vai kauhaisenko korin ja lattian pois laatikon kohdalta kauhalla? Vai unohdanko koko purkuprojektin ja ostan osat irtaallaan?
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Mimyy kirjoitti:ZF 5HP500 jossa suurin välitys 0,80:1 ja pakki 3,97:1
Jaa että meinaako tämä että välitykset on 20% pienemmät vai suuremmat? Siis kulkeeko kovempaa vai hitaampaa? Käsitänkö oikein että moottori pyörähtää 0,8 kierrosta kun kardaani yhden, siis lievä ylivaihde?Hene kirjoitti:5. vaihde 1:1
Automaatin myötä kytkin jää myytäväksi, täytyy kattoa sitten onko se missä kunnossa. Joskus on ykkösellä ryömittäessä lievää rytkytystä, olisiko paineasetelma löystynyt.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Hokasin yhtäkkiä että mullahan oli kerran yks kaveri pari vuotta sitten töissä joka tuntee juurikin tämän ZF 5HP500 laatikon kuin omat taskunsa. Tuli automaattilaatikkohommista meille LVI puolelle töihin ja sillä on niistä paljon tietoa ja lupas antaa konsulttiapua että uskallan varmaan ryhtyä tähän vaikka siinä vähän enemmän on sähköhommia verrattuna Allisoniin. Täytyy ruveta vääntää kaupat siitä nivelbussin resusta. Saattaa tulla myyntiin B10M osia joka vaan niitä tarvii niin kyssäriä mulle. Suunnitelma on että heti kun kone ja laatikko paketti putoaa maahan, lähtee koppa romutukseen. Siinä välissä olis hyvä tietää mitä kukakin tarvii. Vaimo ei tykkää yhtään tästä mutta tällain kai järkevintä.
Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Sääliä saa kuka vain mutta kateus pitää ansaita
On siinä vaimolla ja naapureilla ihmettelemistä kun heilautat haitaribussin pihaan. Ja maine sen kuin vain kasvaa!
Tsemppiä vain rakenteluun!
On siinä vaimolla ja naapureilla ihmettelemistä kun heilautat haitaribussin pihaan. Ja maine sen kuin vain kasvaa!
Tsemppiä vain rakenteluun!
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ota autosta mukaan jarrupoljinventtiili ja kaasupoljin kuormitusantureineen.
Joissakin Volvoissa käytettiin hidastimen ohjaukseen paineenalennusventtiileitä, nämä pitäisi myös raapia mukaan. Todennäköisesti pelkkä jarrupoljinventtiili riittää.
Johtosarja on yleensä kudotussa sukassa se on helppo irroittaa tommosesta purkuautosta.
Ota kaikki mahdollinen mukaan, mikä vähänkin liittyy vaihteistoon, ei tarvitse jälkeenpäin haeskella.
Jos irroitat moottorinkin, ota myös ruiskutuspumppu irti, laita muutama kuormalava alle ja tipauta vaihteisto ja moottoripaketti alas. Sen jälkeen on helppo nostaa kori pois päältä.
Sanoit, että vaihteiston öljy on tummaa, haisiko se palaneelle?
Joissakin Volvoissa käytettiin hidastimen ohjaukseen paineenalennusventtiileitä, nämä pitäisi myös raapia mukaan. Todennäköisesti pelkkä jarrupoljinventtiili riittää.
Johtosarja on yleensä kudotussa sukassa se on helppo irroittaa tommosesta purkuautosta.
Ota kaikki mahdollinen mukaan, mikä vähänkin liittyy vaihteistoon, ei tarvitse jälkeenpäin haeskella.
Jos irroitat moottorinkin, ota myös ruiskutuspumppu irti, laita muutama kuormalava alle ja tipauta vaihteisto ja moottoripaketti alas. Sen jälkeen on helppo nostaa kori pois päältä.
Sanoit, että vaihteiston öljy on tummaa, haisiko se palaneelle?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
En ole varmaan kovin oikea henkilö arvioimaan tummuutta, sellaista punaista eikä haissut millekään. Samanlaista se on ollut mun Chevroleteissa kaikissa malleissa... Tuota piti kysymän että kun tuossa autossa on THD100EC kone (285hv) ja vaikuttaa rakenteiltaan samanlaiselta kun THD100D että olisiko jopa helpompi pudottaa koko paketti molemmista autoista pois ja vaihtaa keskenään. Toisaalta tossa omassa koneessa ei ole yhtään mitään vikaa. Vaihteiston sivukannakkeet runkopalkkeihin näyttää melko paljon jämerimmiltä mitä nykyiset on. Mutta eikös siitä selviä ihan porakoneella jos ei passaa edellisten tilalle? Etukannake on samanlainen.Puu Tiainen kirjoitti:Ota autosta mukaan jarrupoljinventtiili ja kaasupoljin kuormitusantureineen.
Joissakin Volvoissa käytettiin hidastimen ohjaukseen paineenalennusventtiileitä, nämä pitäisi myös raapia mukaan. Todennäköisesti pelkkä jarrupoljinventtiili riittää.
Johtosarja on yleensä kudotussa sukassa se on helppo irroittaa tommosesta purkuautosta.
Ota kaikki mahdollinen mukaan, mikä vähänkin liittyy vaihteistoon, ei tarvitse jälkeenpäin haeskella.
Jos irroitat moottorinkin, ota myös ruiskutuspumppu irti, laita muutama kuormalava alle ja tipauta vaihteisto ja moottoripaketti alas. Sen jälkeen on helppo nostaa kori pois päältä.
Sanoit, että vaihteiston öljy on tummaa, haisiko se palaneelle?
Pääpiirteittäin homma näyttää raskaalle mutta helpolle. Tuossa oli mekaaninen modulaattoritanko suoraan ruiskutuspumppuun joten mitään elektronista kaasuasennon tunnistinta ei tarvita tuossa.
Nyt kun selvittelin niin tuo purkuauto on HKL.n ensimmäisiä niveliä vuodelta 1985 ja se on poistettu vuonna 2006. Mahtaa olla 5 miljoonaa mittarissa? Luulen että mm. motoku on tuota polettanut paljonkin joskus .
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Jos öljy ei haissu palaneelle eikä ollu ihan mustaa, vaikuttais homma siltä osin olevan kunnossa.
Tuo koko moottoripaketin vaihto ei varmaan ole aiheellista, paitsi jos sulla on hyvät korjaustilat niin mikä ettei sitten.
Sulla on kuitenkin toimiva moottori autossas, voit saada jopa huonompikuntoisen jos vaihdat.
Muistaakseni e-moottoreissa oli pikkasen eri kohdalla kiinnityspisteet, mutta se ei nyt ole ongelma.
Aha, siinä oli modulaattori ruiskutuspumpun perässä, sitten ei kaasupolkimeen tarvitse puuttua.
Kysy Liikennelaitokselta auton korjaushistoria, se löytyy varmasti.
Tuo koko moottoripaketin vaihto ei varmaan ole aiheellista, paitsi jos sulla on hyvät korjaustilat niin mikä ettei sitten.
Sulla on kuitenkin toimiva moottori autossas, voit saada jopa huonompikuntoisen jos vaihdat.
Muistaakseni e-moottoreissa oli pikkasen eri kohdalla kiinnityspisteet, mutta se ei nyt ole ongelma.
Aha, siinä oli modulaattori ruiskutuspumpun perässä, sitten ei kaasupolkimeen tarvitse puuttua.
Kysy Liikennelaitokselta auton korjaushistoria, se löytyy varmasti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Tästä tullee projektin toteutuessa melkoinen harvinaisuus... Ei nimittäin juuri tule mieleen ainakaan koto-Suomesta yhtään ZF-automaatilla varustettua B58 Volvoa. Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että Suomessa (voi olla että pätee muihinkin markkina-alueisiin) ZF:n automaattilaatikoita alettiin kaupitella Volvoihin vasta B10M:n jo oltua hetken markkinoilla. Ja että laajempaan suosioon Allisonin rinnalla ZF pääsi vasta HKL:n alettua hankkia Volvoja suuremmissa määrin, eli noin vuodesta 1985 alkaen. Nimim. Puu Tiainen osannee tarkentaa tai oikaista tarvittaessa?
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Onko suunnitelmissa hidastimen (hydraulinen tai sähkömagneettinen)asennusta automaatin jatkoksi?
Vois helpottaa alamäkiajossa esim.Norjassa.
Vois helpottaa alamäkiajossa esim.Norjassa.
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kyllähän tuossa sellainen on. Kumpi lienee sähköinen vai hydraulinen, en vielä tiedä. Otetaan mahdollisuuksien mukaan käyttöön.Mimyy kirjoitti:Onko suunnitelmissa hidastimen (hydraulinen tai sähkömagneettinen)asennusta automaatin jatkoksi?
Vois helpottaa alamäkiajossa esim.Norjassa.
b12m kirjoitti: ZF:n automaattilaatikoita alettiin kaupitella Volvoihin vasta B10M:n jo oltua hetken markkinoilla. Ja että laajempaan suosioon Allisonin rinnalla ZF pääsi vasta HKL:n alettua hankkia Volvoja suuremmissa määrin, eli noin vuodesta 1985 alkaen.
Tämä on juurikin HKL.n ensimmäisiä ZF laatikolla varustettuja vuodelta 1985
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Mites muuten käy välitysten, ettei tarvii kaasu pohjassa ajaa 80km/h? Eikös joillakin ole ollut sitä "vikaa" että perä on liian tiheä maantieajoon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Uskon että laatikon ylivaihde on juuri tarkoitettu kompensoimaan perävälityksen tiheyttä. Jossain vaiheessa autoiluhistoriaani laitoin 68 Mustangiin Fordin AOD laatikon. Oli mielenkiintoinen kapistus juuri "lisäpitkän" od:n kanssa. Muistaakseni 1:2,8 perällä ja 0,73 välityksellä mentiin 1800 rpm 100kmh:ta. Isoot pojjaat laitteli 3,55/4.1 välityksiä ja silloin oli meno hurjaa. Ellen väärin muista niin täällä scanian välityksiä tiputettiin kirjastoautoissa 4,56 -> 3.89 eli 17%. Tossa laatikossa ylivälitys on 25%.Reddewil kirjoitti:Mites muuten käy välitysten, ettei tarvii kaasu pohjassa ajaa 80km/h? Eikös joillakin ole ollut sitä "vikaa" että perä on liian tiheä maantieajoon.
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Taitaa tässä tapauksessa olla enemmän vaarana välityksen meno liian "pitkäksi" . Jos nykyisellä laatikolla 80km/h on 1500 rpm (oletus) niin uudella laatikolla kierrokset vain 1200rpm eikä noilla kierroksilla moottorissa voimaa enää liikaa . Lahti32 ssa ilmeisesti tavallinen linja-auton perävälitys eikä mikään tiheä kirjastoauton/paikkurin perä .Reddewil kirjoitti:Mites muuten käy välitysten, ettei tarvii kaasu pohjassa ajaa 80km/h? Eikös joillakin ole ollut sitä "vikaa" että perä on liian tiheä maantieajoon.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Mullahan on siinä mielessä hyvä tilanne että B58 alustassa on kaksivaihteinen taka-akseli. Siinä on sekä kaupunki että maantievälitykset molemmat. Vaihtaja ei toimi mutta uskosin sen vaihtavan kun mekaanisesti käy vivusta vääntämässä. Käykö niin että maantieperä+ylivaihdelaatikko = kulkee mittarin ympäri? Tuo maantievälitys kyllä vähän kaipaisi ylivaihdetta vielä. Jos ei jaksa vetää sillä tai muuten entinen välitys tuntuis järkevältä niin silloin pienempi puoli päälle jolloin tilanne on sama kuin kovalla 5-vaihteisella maantiepuoli päällä.jupe kirjoitti:Uskon että laatikon ylivaihde on juuri tarkoitettu kompensoimaan perävälityksen tiheyttä. Jossain vaiheessa autoiluhistoriaani laitoin 68 Mustangiin Fordin AOD laatikon. Oli mielenkiintoinen kapistus juuri "lisäpitkän" od:n kanssa. Muistaakseni 1:2,8 perällä ja 0,73 välityksellä mentiin 1800 rpm 100kmh:ta. Isoot pojjaat laitteli 3,55/4.1 välityksiä ja silloin oli meno hurjaa. Ellen väärin muista niin täällä scanian välityksiä tiputettiin kirjastoautoissa 4,56 -> 3.89 eli 17%. Tossa laatikossa ylivälitys on 25%.Reddewil kirjoitti:Mites muuten käy välitysten, ettei tarvii kaasu pohjassa ajaa 80km/h? Eikös joillakin ole ollut sitä "vikaa" että perä on liian tiheä maantieajoon.
Tulevaisuus on sähköinen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Viimeksi muokannut only4pro, 02 Loka 2009 22:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: korjattu linkki
Syy: korjattu linkki
Pohjantähti
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Näin siinä saattaa käydä, jos on tarpeeksi pitkä perävälitys.IRJA kirjoitti:Taitaa tässä tapauksessa olla enemmän vaarana välityksen meno liian "pitkäksi" . Jos nykyisellä laatikolla 80km/h on 1500 rpm (oletus) niin uudella laatikolla kierrokset vain 1200rpm eikä noilla kierroksilla moottorissa voimaa enää liikaa . Lahti32 ssa ilmeisesti tavallinen linja-auton perävälitys eikä mikään tiheä kirjastoauton/paikkurin perä .Reddewil kirjoitti:Mites muuten käy välitysten, ettei tarvii kaasu pohjassa ajaa 80km/h? Eikös joillakin ole ollut sitä "vikaa" että perä on liian tiheä maantieajoon.
Nuo laatikot voidaan säätää hyvinkin tarkasti erilaisille perävälityksille ja erilaisiin käyttöolosuhteisiin.
Jos laatikko on säädetty tiheälle paikkuriperälle, saattaa se olla tässä uudessa käyttöympäristössä laiska vaihtamaan.
Jos moottorissa olisi puhtia ronskisti, ei olisi mitään ongelmaa, mutta eihän Kulkureilla mihinkään kiire ole.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Eli linjapaineita säätämällähän saadaan vaihtokohdat katsottua paikoilleen. Amerikkalaisissahan se on tehty ihan jousi ja kuula kanavassa menetelmällä ja saksalaisissahan VW T4 2.5l Autom. linjapaine-antureilla ja sähköventtiileillä. Kuinkas Zahnradfrabrik Friedrichshafen on sen tehnyt?Puu Tiainen kirjoitti:
Näin siinä saattaa käydä, jos on tarpeeksi pitkä perävälitys.
Nuo laatikot voidaan säätää hyvinkin tarkasti erilaisille perävälityksille ja erilaisiin käyttöolosuhteisiin.
Jos laatikko on säädetty tiheälle paikkuriperälle, saattaa se olla tässä uudessa käyttöympäristössä laiska vaihtamaan.
Jos moottorissa olisi puhtia ronskisti, ei olisi mitään ongelmaa, mutta eihän Kulkureilla mihinkään kiire ole.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Kyllä näissäkin perussäätö tehdään venttiilien jousipaineita muuttamalla. Softa osaa jonkinverran myös säätää esim. luistoaikoja.jupe kirjoitti: Eli linjapaineita säätämällähän saadaan vaihtokohdat katsottua paikoilleen. Amerikkalaisissahan se on tehty ihan jousi ja kuula kanavassa menetelmällä ja saksalaisissahan VW T4 2.5l Autom. linjapaine-antureilla ja sähköventtiileillä. Kuinkas Zahnradfrabrik Friedrichshafen on sen tehnyt?
Ecomat2 on sitten jo kehittyneempi laatikko, siinä softa osaa jo huomattavasti enemmän säädellä laatikkoa moottorin tarpeisiin sopivaksi.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Automaattilaatikko Volvoon
ei tosiaankaan kaipaisi 260hv b10m enää harvempaa välitystä. teoriassahan auto loikkisi sen 150km/h, mutta vain myötämäkeen ja myötätuuleen
onneksi kaupassa tulee se tiheämpi perä mukana... pääseehän silläkin hiukan yli 100km/h, ja KAIKKI vaihteet ovat käytössä. tämä taas tarkoitti sitä, että 4-vaihteinen, jollaista olen työssäni joutunut riittävästi ajamaan ja jossa suurin vaihde on suora ja huiput n.125km/h, nakkasi suurimman vaihteen 70-80km/h, joten samalla jatkumollahan 5-vaihde löytyy nopeudella 95-110. eli melkoista ylinopeutta saa 80km/h autolla ajaa ja kokemuksesta voin kertoa, että silmin havaittavan vastamäen sai jo istumakuormalla revittää kaasu pohjassa ylös kun koneesta loppui vääntö. vaikkakin kyseessä oli 240hv versio, ero tuskin niin suuri on, että sillä musta valkoiseksi muuttuu...
vaikka asiantuntija saisikin vaihtopisteitä rukattua alaspäin, tarvis toisen asiantuntijan avata pumppu ja kutitella alakierroksille lisää ytyä, muuten joutuu hermo ahtaalle norjan vuorilla taistellessa....
anteeksi, lahti32, en muistanut jutustellessamme tätä välitysasiaa riittävän tarkasti
onneksi kaupassa tulee se tiheämpi perä mukana... pääseehän silläkin hiukan yli 100km/h, ja KAIKKI vaihteet ovat käytössä. tämä taas tarkoitti sitä, että 4-vaihteinen, jollaista olen työssäni joutunut riittävästi ajamaan ja jossa suurin vaihde on suora ja huiput n.125km/h, nakkasi suurimman vaihteen 70-80km/h, joten samalla jatkumollahan 5-vaihde löytyy nopeudella 95-110. eli melkoista ylinopeutta saa 80km/h autolla ajaa ja kokemuksesta voin kertoa, että silmin havaittavan vastamäen sai jo istumakuormalla revittää kaasu pohjassa ylös kun koneesta loppui vääntö. vaikkakin kyseessä oli 240hv versio, ero tuskin niin suuri on, että sillä musta valkoiseksi muuttuu...
vaikka asiantuntija saisikin vaihtopisteitä rukattua alaspäin, tarvis toisen asiantuntijan avata pumppu ja kutitella alakierroksille lisää ytyä, muuten joutuu hermo ahtaalle norjan vuorilla taistellessa....
anteeksi, lahti32, en muistanut jutustellessamme tätä välitysasiaa riittävän tarkasti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
En tarvi perää, siinä on kaksi välitystä ostamattakin ja hermo lepää vuoristoteillä Jos ei välitykset passaa, käännös tuplaperästä ja välitys pieneni heti.motoku kirjoitti:
onneksi kaupassa tulee se tiheämpi perä mukana... pääseehän silläkin hiukan yli 100km/h, ja KAIKKI vaihteet ovat käytössä.
vaikka asiantuntija saisikin vaihtopisteitä rukattua alaspäin, tarvis toisen asiantuntijan avata pumppu ja kutitella alakierroksille lisää ytyä, muuten joutuu hermo ahtaalle norjan vuorilla taistellessa....
anteeksi, lahti32, en muistanut jutustellessamme tätä välitysasiaa riittävän tarkasti
Tutkin eilen noita nykyisiä kierroksia eri nopeuksilla. Samalla "viritin" kaasuvivustoa toistamiseen niin että ottaa helposti 2500 kierrosta. Alunperin otti vain 2000, seuraavalla säädöllä 2300. Nyt kun on ajettava vielä kolmella vaihteella, tarvii polkea kolmosella täysillä että jaksaa vitosella lähteä vetämään. Nyt saa kolmosella vauhtia sillain että 5. aloittaa 1200r/min, hitaastihan se kiihtyy mutta kiihtyy kumminkin, vääntö alkaa jostain 1300r/min kieppeiltä ja hyökkäys vasta 1500r/min
kierrokset olisi nykyisillään suunnilleen näin:
80km/h > 1600 r/min
90km/h > 1750 r/min
100kmh > 1900 r/min
Mittausta vaikeuttaa suurehko mittarivirhe jota yritin kompensoida ajamalla n.10kmh kovempaa. Toisaalta maatie vilisi poliiseja niin sekin vähän hankaloitti hommaa
Perän välitys on 4,11/5,61:1 (iso/pieni) tämän tiedon otin auto,tekniikka ja kuljetus-lehden koeajojutusta jossa minun auto on testattu uutena
Mistäköhän löytyisi ZF5HP500 laatikon välityssuhteet kaikille vaihteille? Voisin yrittää arvioida millainen välitys tulisi nykyisellä maantieperällä nelosvaihde silmässä. Vertaisin toimintatapaa henkilöautooni Chevrolet Trans Sportiin jossa suurin vaihde on niin iso, että sillä se jaksaa melkein tyhjäkäynnillä pitää matkanopeutta yllä mutta heti kun tarvii nostaa äkkiä nopeutta se pudottaa pienemmän silmään. Tämä voisi olla linjurissa hyväkin asia, tasainen matkavauhti olisi matalilla kierroksilla > hiljaisempi kyyti. Periaatteessa laskentakaavan mukaan 1600x0,8 saadaan 80kmh kohdalle n.1300 r/min 20% ylivaihteella.
motoku; se manuaali on vaan nähty, meillä on kaikki kulkuneuvot automaatteja polkupyöriä lukuunottamatta
Tulevaisuus on sähköinen
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Ohjekirjoissa on eroja välityksistä vm-88 samat kuin vm-83 mikä totuus?
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Automaattilaatikko Volvoon
Värkkäsin tuollaisen välityslaskurin, netistä löyty sopiva aihio laskuriksi ja pientä muokkausta niin soveltuu busseille. Mitenkähän tälle forumille se laitetaan niin että sitä voisi muutkin käyttää. Tulee ilmoitus että tiedoston tunniste xls ei ole sallittu
Tämän laskurin perusteella tuo perävälitys ei taidakaan olla 4,11 vaan 3,73 johon nuo koeajetut nopeudet sopisi hyvin. Tämän 3,73 perävälityksen mukaan tuolla 0,8 ylivaihteella autosta tulee sellainen että entinen viitonen on sama kuin uusi nelonen. Tästä uudesta viitosesta tulee ns. "yöaikaan tapahtuvaan tylsän taipaleen siirtymistä varten tarkoitettu jänis-vaihde"
Tässä nykyiset välitykset ja ajateltu ylivaihde:
Tämän laskurin perusteella tuo perävälitys ei taidakaan olla 4,11 vaan 3,73 johon nuo koeajetut nopeudet sopisi hyvin. Tämän 3,73 perävälityksen mukaan tuolla 0,8 ylivaihteella autosta tulee sellainen että entinen viitonen on sama kuin uusi nelonen. Tästä uudesta viitosesta tulee ns. "yöaikaan tapahtuvaan tylsän taipaleen siirtymistä varten tarkoitettu jänis-vaihde"
Tässä nykyiset välitykset ja ajateltu ylivaihde:
Tulevaisuus on sähköinen