Agrikaatti

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Agrikaatti

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Ajattelin laittaa agrikaatin kiinteästi tuohon meidän projektiin, mutta heräsi kysymys että mitä tapahtuu kun tökkään auton verkkosähköön(agrikaatti sammutettuna), kuumeneeko agrikaatti vai tapahtuuko mitään?? :oops:
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Sähköjärjestelmää tehdessä täytyy laittaa kytkin, mistä valitaan syöttö auton verkkoon. Muuten käytettäessä Agrregaattia, auton syöttöön tarkoitetussa pistokkeessa on urospuolella jännite ja toisinpäin.

Varavoimakoneiden kanssa täytyy olla ainä äärimmäisen tarkkana. Niiden kytkennässä tulee aina käyttää sähköalan ammattilaista.
Varavoimakoneet ovat aiheuttaneet Suomessa monia kuolemaankin johtaneita tapaturmia.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mobitronic VS 230 automaattivalitsin saattaisi olla ratkaisu tähän problemaan. Waecolta sain käyttöohjeen tuollaiseen vempeleeseen. Ainoa huomioitava asia on 10 A sulake jonka rajoissa pitää pärjätä.

Eli aggregaatin tai invertterin johdoksi tietokoneen virtajohto, päät tökätään valitsimeen ja valitsimen pistorasiasta voi laittaa piuhan kulutukseen. tällä välttää onkelman sähkösyötössä jos virtaa saadaan kahdesta paikasta samaan verkkoon. vaaranahan on että jonkin töpselin urospäät jäävät jännitteisiksi jos ei yhtään hommaa ajattele

Valitsin maksaa waecolla 94 euroa.

Kuulin yhdeltä kulkurilta tosijutun kuinka linjurin sähkönsyöttö oli järjestetty. Eturekisterikilven takana oli tavallinen pistorasia. Äijä oli teheny johdon jossa molemmisa päissä oli urospää. :shock: No rouvahan oli tökänny johdon talon seinään ja hiplannu sitten toista päätä (jännitteinen) rekkarikilven luona :shock: :shock: :shock:
No sehän oli posauttanut kynsille :o siihen malliin että ukkokin oli alkanu paasaamaan että ekkönää akka muista että ekkana autoon ja sitte mökin seinään :cry:

vaarallisen oloisia virityksiä...
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Minkä tehosia agrikaatteja on laitettua autoihin :?: Itte hommasin tollasen 2,5kw , onkohan kuinka sopiva :roll:
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Onkos kokemuksia Kipor-aggrekaateista? 2,8 KW:n hinta olisi noin 1100 eukkoa, sähkökäynnistyksellä. Sen saa kai automaattikäynnistykselläkin, eli sähkölaite päälle ja avot vehje käynnistyy. On vaan paljon halvempi kuin esim. Dometicin (yli 3000€) ja Hondankin (noin 2200€) vastaavat hiljaiset mallit. Onko tietoa muista vastaavista muun merkkisistä???
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Tuolta kannattaa kans tutkailla: http://www.glanspower.fi/products.php?g1=983ab6
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Jep kyllä Glansin sivuillakin kävin, mutta ovat kovin äänekkäitä, tosin edullisiakin. Ääni vaan taitaa kuulua sisälle valitettavan hyvin vaikka yrittääkin eristää, eli hiljainen jo alkujaan olisi hyvä lähtökohta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onkos kukaan tehnyt aggrekaatille äänieristettyä koppia bussin tavaratilaan? Mikä olisi paras rakenne niin että ääni saatasiin mahdollisimman pieneksi ja kumminki ilma vaihtuisi kopista eikä ylikuumenemisvaaraa olisi?

Suunniteltiin kaverin kanssa 50millin palovillaseiniä ja kattoa sekä kattoon lisäksi (tai siis matkustamon lattiaan) paksua kumimattoa. Aggrekaatin alle Armaflex solukumia 25mm levy. Lisäksi erillinen pakoputki katolle.

Kyllä kai se näillä hiljenee jo aikalailla.

Tietenki yksi konsti olisi laittaa piiiitkä roikka ja viedä aggrekaatti livantiiraan asti pörräämään niin ettei ääni enää kantaudu :lol: :lol: :lol:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Acer65
Tosi harrastaja
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Helmi 2005 09:38
Paikkakunta: Vreta (Kemiö)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Acer65 »

Lahti32 kirjoitti:Onkos kukaan tehnyt aggrekaatille äänieristettyä koppia bussin tavaratilaan? Mikä olisi paras rakenne niin että ääni saatasiin mahdollisimman pieneksi ja kumminki ilma vaihtuisi kopista eikä ylikuumenemisvaaraa olisi?

Suunniteltiin kaverin kanssa 50millin palovillaseiniä ja kattoa sekä kattoon lisäksi (tai siis matkustamon lattiaan) paksua kumimattoa. Aggrekaatin alle Armaflex solukumia 25mm levy. Lisäksi erillinen pakoputki katolle.

Kyllä kai se näillä hiljenee jo aikalailla.

Tietenki yksi konsti olisi laittaa piiiitkä roikka ja viedä aggrekaatti livantiiraan asti pörräämään niin ettei ääni enää kantaudu :lol: :lol: :lol:
Tuollaisen kopin rakentaminen tuntuu vähän turhalta.
Pakokaasut kun on kuitenkin johdettava ulkoilmaan, ja siitähän se
suurin mekkala tulee :shock:
Itellä on tarkoitus väsätä parempi äänenvaimennin B&S:n moottorilla pyörivään voimalaan.........vähän samankaltainen
kun esim. Honda Monkey'ssä
<<->> Just Rockin' Rollin' <<->>
Avatar
Urski
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 23 Touko 2006 23:46
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Urski »

En tiedä miten mahtaisi autossa toimia ja minkälaisen hyödyn saisi mutta Gyproc on kehittänyt ääneneristystä perus rakennusalalla.

No ehkei kuitenkaan. Kostuu ja murenee tärinässä. Ja painoa tulee myös. Hulluja ideoita.

http://www.gyproc.fi/ jos nyt jotakin sattuu kiinnostamaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Vesijäähdytteinen agrekaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onkos kukaan kuullut onko missään myynnissä vesijäähdytteisellä koneella varustettua aggrekaattia? Tiettävästi jenkeissä olisi sellaisia bussikäytössä.

Tällainen vesikone taitaa olla hiljaisempi jo luonnostaan kuin ilmajäähdytteinen, ja jäähdytysveden lämpöä voisi hyödyntää patterikierrossa?

Pystyisköhän tuollaisen nikkaroimaan esim. moottoripyörän koneesta? :shock: Olis starttikin valmiina
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Homma ratkeaisi rahalla. Venekäyttöön löytyi http://www.meredin.fi sivuilta Paguro 4000 dieselgeneraattori, merivesijäähdytteinen ja melutaso ainoastaan 52 dPa joka on tosi hiljainen!

Siitä vaan maksaa 7198 euroa :shock: :shock: :shock: ja sinulla on ikioma agrekaatti. jolla voisi samalla lämmittää pattereita...
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Mites teillä kirjastoautomiehillä on alkuperäiset aggrekaatit asennettu? Siis lähinnä ilmanotto/pakoputki/ilmanvaihto? Minkämerkkisiä ja kokoisia ovat?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Miulla ei kirjastoautossa oo. Ei oo tainnut tuossa ollakaan. Varmaan ryskyttänyt käynnissä koko työpäivän.
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Ei kirjastoautossa tartte agrikaattia. Mullakin on 6 kpl 200A akkuja ja virtaa riittää :lol:

-Jussi-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Jassoo no laajennetaan piiriä, eli ne joilla on aggrekaatti asennettuna niin millainen ja miten on ratkaistu ilmansaanti/vaihto, pakoputki ja ääneneristys? Entä käynnistys? Pitääkö käydä vehkeellä asti vai hoituuko sisäsiististi?
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kirjastoauto M. Vähämään tekemä ent. Pieksamäki mlk. vm. 89/90

Ei lainkaan agrikaattia
Hupiakut 4 kappaletta 180 Ah ja invertteri 1500 W
Ajoakut 2 kpl

Autossa tosi niukasti tilaa mihin agrikaatin voisi sijoittaa.
Scania 93 vm 90
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kun ompi aika urpo tään oloisessa sähkössä niin tuo sähkön laatu huolestuttaa. Vaikkapa betonimyllyä lienee hyvä pyörittää aggregaatilla mutta nuo herkemmät sähkölaitteet ei kestä tuota noista aiheuttavaa jännitteen heittelyä.

Voiskohan jotain UPSin kaltaista laitetta käyttää tasaamaan jännitettä tasaiseksi? Siis joku konkka joka varautuu ja antaa lisää virtaa jos sitä uupuu ja joku limitteri joka lyö jarrua jos ohjearvot ylittyvät.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

UPSin valinta
Upseja on kahta päätyyppiä Online ja Offline

Offline
Offline on tarkoitettu niihin tilanteisiin jossa sähköverkko on vakaa, mutta halutaan suojaa sähkökatkoksilta.
Laite toimii seuraavasti. Laitteessa on automaattinen ohituskytkin joka kytkee upsin päälle ja vaihtaa sähkön syötön upsille kun sähkökatko tulee.

Laite ei normaali tilassa siis suodata sähköä mitenkään, tai poista jännite vaihteluja.
Lisäksi vaihto verkko / UPS tilan välillä on pieni sähkökatko, (sekunnin osia), joka ei yleensä huomaa (PC- ei sammu).

Online UPS
Laite on jatkuvasti toiminnassa. Tuleva sähkö viedään akkuihin (suodatus) ja sitten sisäisellä invertterillä muutetaan takaisin 230 sähköksi.
Laite siis suodattaa sähköä, ja invertteri on rakennettu siten että 230V pysyy asetetussa arvossa Kuormituksesta riippumatta. (ei tietenkään jos ylikuormitetaan laitetta)
Tämä on ainoa malli jota kannattaa harkita ko. käyttöön.
Käyttökohteesta riippuen laitteeseen on saatavissa useita hienouksia, kuten vaikka tietokoneiden hallittu sammutus jos sähköt katoaa pidemmäksi ajaksi.
Laitteen ainoa haittapuoli on Oflinea kalliimpi hinta.
Scania 93 vm 90
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

online-ups

Viesti Kirjoittaja kengu »

Noita suunnistuskilpailujen tulospalveluja on tullut hoidettua milloin missäkin metsän siimeksessä. Yleensä tarjolla on ollut enemmän tai vähemmän heiluvaa maaseutusähköä, toisinaan on käytetty aggregaattia ja pari kertaa on ollut täysin luotettavaa seinäsähköä.

Yleensä tulospalvelussa on 4-5 pöytämallista tietokonetta ja tilanteesta riippuen pari läppäriä. Tulospalvelun sähköä suodattamassa ja varmistamassa on sopivasti firmakäytöstä poistettu vanha online-ups. Tarkkoja tietoja en nyt juuri muista, mutta elektroniika+akkupaketti painaa ja vie tilaa suunnilleen tuollaisen kuorma-auton 120-160Ah akun verran.

Tuo on toiminut hyvin, suodattaen saapuvaa sähköä. Toisinaan UPS aggregaattiin kytkettynä valittaa huonoa sähkön laatua ja ottaa osan tarvittavasta energiasta akuista. Tai siis huonosta sähköstä johtuen, ei kykene lataamaan samaa tahtia kulutuksen kanssa. Tätä ilmenee lähinnä alitehoisen aggregaatin kanssa toimiessa, jolloiin äärirajoilla tulee suorituskykyongelmia.

Jos suunnattomia tehoja, kilowatteja, ei hyvälaatuista sähköä tarvitse kokeilisin ehkä löytää jonkun sopivan järeän käytöstä postuvan UPSin. Akuthan voi uusia, maksavat kyllä paljon, mutta ehkä koittaisin löytää sellaisen, jonka akkupaketin jännite 24 volttia. Tuonhan voisi sitten sopivalla ammattitaidolla kytkeä hupiakkuihin kiinni, jolloin entisestä UPSista tulisikin invertteri. Sopiva UPS voisi myös toimia akkujen laturina 230V sähköstä. Akkujen toki pitäisi ominaisuuksiltaan olla riittävän lähellä UPSin alkuperäisiä.

Itseasiassa minulla on kyllä hakusessa UPS, jonka akkupaketti olisi 72 volttia, kun sellaiset akut autosta löytyvät.

Toki osa näistä villeistä ideoistani on toteutuskelpoisia ainoastaan sopivalla tuurilla ja sattumien summana.
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kengu »

Itseasiassa tutkittuani; Kohtuullisen hintaisissa (300e+) mainostetaan saapuvan sähkön suodatusta ilman erityistä akkujen käyttöä. Tosin eipä se tehoja sen enempää tarjoa.

Esim.
http://www.powerware.com/Suomi/UPS/FI_5115_features.asp
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

UPS-ideoita

Kun sulla on autossa kuitenkin isot akut, niin mitä jos hankkisit (jos ei jo ole) yhden invertterin jonka teho riittää kaikille niille herkimmille laitteille.

Invertterin pitää olla varmaan markettimallia parempi.
Itse kun olen niitä katsellut ei niissä missään tahdo löytyä tarkkoja tietoa.
Kuten ulostulojännitteen vaihtelu (x%), taajuus vaihtelu (50 Hz +,- xx%).
Tuollaisen kun löytää niin sillähän homma hoituu.
Laitteet invertterin perään ja agrigaatilla sitten ladataan akkuja.
Akkulaturin tehon pitää tietysti olla vähintään sama mitä invertteristä otetaan ulos, muuten akut purkautuu kokoajan. Lisäksi pieni reservi ja se pahuksen tehohäviö pitää huomioida.

Niinhän se UPSI:kin toimii.
Siinnä kaikki on vain hieman pienempää ja pakattu samaan koteloon:
Akut, akkulaturi ja invertteri = Online UPS
Scania 93 vm 90
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tälläiseen päätelmään tulin tuossa itsekin kun noita UPSeja plarasin läpi. Huomenna saan sähkönkulutusmittarin lainaan sähköyhtiöltä ja mittaan todellisen kulutuksen kullekin laitteelle joka autoon tulee. Sen mukaan sitten laatimaan järjestelmää. Paperilla tarve olisi noin max.2,5kW ja normi käytöllä 1,5kW.

Ajattelin hankkia siis:

Siniaaltoinvertterin tai 2
Aggregaatin joka antaa n.4kW
UPSin tasaamaan sähköä
ja 4 kpl 140Ah akkuja
Laturi akuille

Noilla pitäisi selvitä monessa tilanteessa.

Peruskuvio:
Maasähkö>UPS>koneet

tai Aggregaatti>UPS>koneet

tai
Aggregaatti>Laturi>Akut>Invertteri>UPS>koneet
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuonkokoinen UPS:i maksaa uutena mansikoita.
Tarvitsetko sitä?

Jos sulla on sellaine laturi joka pystyy lataamaan akkuja kulutusta vastaavalla virralla. Niin silloinhan sulla on oikeasti UPSI, tosin se on koottu erillislaitteista.
Syöttö joko maasähkö tai agrikaatti.

Jos jännite on 24 V niin tehot seuraavasti: (Jännite 24 * virta Amperi = teho Wattia)
40A = 960 W
50A = 1200 W
80A = 1920 W
100A = 2400 W
Kuten huomaat tarvitest melkoisen laturin.

Se joka mulla on auttossa on vain 40A laturi. (kuva projektit sivulla)
On massiivisen kokoinen ja painaa arvoilta 'sairaasti' mutta sillä pärjäis tonne 1Kw luokkaan. Tietty 1Kw:n kuormalla akut hiukan tyhjenis, mutta kun kuorma laskee niin silloin se tasoittuis. Kuorma ei varmaan aila ole 'tapissa'

Mulle autoon oli ton laturin päälle asennettu 1500 W invertteri koritehtaalla.
Avatar
Risto
Kippari
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Elo 2006 10:55
Truck: Scania 93 Vähamaa
Location: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Risto »

Olis tietty voinut kirjautua jotta näkis kuka kirjoittelee.
Edellinen siis mun juttu.

Ps. Sulla on niin iso systeemi ja pikkusen erikoiset tarpeet. Mitäs jo pokkana soittelisit tonne kotimaiselle UPS valmistajalle ja kyseliset invertteri / laturi yhdistelmää, uskon että sieltä sais ihan oikeaa ja asiallista tietoa ja sammalla kuulis mitä moinen paketti maksaa.

Isoissa upseissa akut on erillisissä huoneissa, kuten sullakin (akkulaatikko).
Scania 93 vm 90
Vastaa Viestiin