NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Viimeksi muokannut Kiitokori-82, 14 Helmi 2008 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Itse raahaisin jo kuorta postiin.. en vaan jaksa alkaa enää alusta :cry:
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Missäs hintaluokissa nämä on liikkunut?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
jollyjumper

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja jollyjumper »

Minkälainen ruljanssi on lisätä ajonaikaisia istuimia tuon ikäiseen kirjastoautoon? Uudenpiin matkailuautovirityksiin tietääkseni tarvitaan testipaperit niin vöistä kuin istuimien kiinnityksistäkin (VTT,joku korirakentaja?)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

jollyjumper kirjoitti:Minkälainen ruljanssi on lisätä ajonaikaisia istuimia tuon ikäiseen kirjastoautoon? Uudenpiin matkailuautovirityksiin tietääkseni tarvitaan testipaperit niin vöistä kuin istuimien kiinnityksistäkin (VTT,joku korirakentaja?)
Tietoa ei ole, mutta eiköhän se taaskin riipu inssistä loppupeleissä. Itse uskaltaisin lähteä linjalle asenteella -kunhan kiinnitys on riittävä, eli kunnolliset pulttaukset vöille.
Onko tuossa autossa sitten minkälainen rekisteriote, eli meneekö paikkaluvun muutos muuten läpi, onko luku nyt 2hlö ja mikä auto oikeasti on?
Mielenkiintoinen kapistus, pienillä kilometreillä mutta jotenkin niin ruma :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Minkä korivalmistajan koppa mahtaa olla?
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Kori luultavasti se normaali kiitokori, ja mallia uudempi.
Vuosiluvusta vaan päättelin. Täällä on kunnan kurjasto auto edellistä kori mallia, mutta tuolla naapurikunnassa on samantapainen ja pitäisi olla kiitokori.

Voihan se tietysti olla joku toinenkin, mutta kun kiitokori on se yleisin jota noissa kurjasto-autoissa käytetään.

Noilla kurjasto-auto henkilöillä on oma kerhonsakin ja tulevana keväänä heillä on kokoontuminen, paikasta ei ole vielä tietoa mutta ovat perinteisesti kokoontuneet niin että ovat noilla busseilla niihin menneet.

Edellinen suurempi oli kuulemma lähellä sallaa jonkun urheilu kentän laidalla, tai siis urheilukentällä, ja mitkä eivät mahtuneet olivat tien pientareella.
Onhan se komia näky kun 70 kirjastobussia kokoontuu samaan paikkaan, mutta ahdasta on kuulemma aina ollut.

Voin kysyä että onko yleensä kirjasto-auto vain kaksi paikkainen vaiko eikö?

Ja tietääkseni se paikkaluvun lisäys menee sillä että se rekisteröidään joko linja-autoksi tai M1- matkailu-autoksi, eikä niitä vöitä tarvitse laittaa.
Mutta jos ne sinne laittaa niin periaatteessa kuuluisi sitten hommata se lausunto vtt:ltä koskien sitä kiinnitystä ja sen kestävyyttä.
Tai sitten korittajalta kyselee linja-auton vöiden kestävyys ja kiinnitys päätöstä, tai siis kopiota siitä.

Se kuulemma riittää, jos nyt joku sitä sitten kyselee.
Ainakin näin kertoivat kun soittelin Ja katsastus konttorilta asiaa kyselin.

Ja jos vyöt ovat "piilossa" ei niiten perään kukaan huutele, ainakaan jos kulkine on tarpeeksi painava ja vaikka olisikin linja- auto niin kun tarkoitus on toinen, eli matkailu käyttö, niin ei niitä laki juttuja kuulemma kukaan oikein tiedä, ja sen ole itse saanut huomata.

Tosin olen käynyt vain leimakonttoreilla täällä vaasan seudulla, ja niissä minut jo tunnetaan määrätystä tarkkudesta niin hyvin että kun vien jotakin autoa leimalle en enää itse SAA olla siellä auton alla. kestää kuulemma liian kauan se katsastus, kun rupian aina turhia tutkimaan, ja sellaisia kohtia mitä ei leima henkilöt tee ja mitkä eivät kuulu varsinaiseen katsastukseen.

Syykin on vain se että kun siitä maksaa että sen joku virallisesti tarkastaa niin siinä samalla kun se kulkine on kerran ylhäällä, on niin helppo mennä ropeloimaan kaikkia kohtia, ahtaitakin, eipä sitten tarvitse kylmässä maassa maata ja tutkia sitä alustaa ja sen mahdollisia vikoja.
Ja kun esmes bussi on nosturilla tai "montulla" näkee sieltä melkein aina ne kylkien ruosteet, jotka ei vaikuta katastukseen, mutta saattavat häiritä muuten vaan, varsinkin minua jos satuin olemaan epävarma että onko sitä vai ei.

Mutta kyselemällähän asiat selkiytyy. Ainakin minä olen näin tehnyt.
Terveisin:pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kiitokori-82 kirjoitti:Minkä korivalmistajan koppa mahtaa olla?
Vähämaa , ja ysikymppisestä asti on takavalot kulmissa pystyssä. Tv. Ari
#048
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Mikäs tuo alusta on? B9M Mitäs eroa B10M:n
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ei paljookaan :wink: on vaan sellanen halvempi versio :shock: olikohan niin et mm.kone heikkotehoisempi :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kiitokori-82 kirjoitti:Mikäs tuo alusta on? B9M Mitäs eroa B10M:n
Hinnat allkaen malli. 245hv ja yksilevyinen kytkin, ei intercooleria. Harvemmin vaihteiston puolittajalla. Kone muuten ihan sama 9,6LTv. Ari
#048
Avatar
pupetti
Rattimajuri
Viestit: 230
Liittynyt: 04 Joulu 2007 16:25
Truck: mercedes-benz
Location: Vaasa/ muu suomi

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Niin näinhän se oli, kun muistia kaivelin ja varmuudeksi vielä soitin.
Mutta mutta, siihen b9m voi jälkiasentaa sen välijäähdyttimen.

Sillä vaan ei ole mitään muuta merkitystä kulkuri "hommissa" kun että kone ei lämpeä niin nopiasti, eikä lämpene liikaa pitkillä taipaleilla.
Mutta jos ei turbo ole oikein iskussaan niin sellaisen välijäähdyttimen laitto onkin sitten silkkaa rahan ja ajanhukkaa.

Aikoinaan kun olin eräässä bussiyhtiössä töissä niin siellä laittoivat talon ainoaan 9m koneeseen sen interin eikä kestänyt kauaakaan kun ottivat sen pois, vaihtoivat laatikon loikkari laatikkoon, ja poistivat sen esi-ilman lämmityksen käytöstä, niin sitten alkoi kuskien mukaan kylmilläkin tulla vähän enemmän lämpöä ja bussi kulutti jonkun litran vähemmän, mutta ei niin että se olisi ollut mainittavaa, ja bussi oli vain kaupunki liikenteessä.

Ja sellaista bussia missä oli sähköinen "loikkari" jälkiasennuksena oli kiva ajella, kun nopeus rajoitus 50km/h helsinkiin tultaessa, niin bussin mittari näytti 45-110 välisellä alueella aina kun oli "sähkö" vaihde päällä.
Mutta hyvin se lähti liikenne valoistakin sillä "sähkö" kuutosella, vaikka aluksi vähän nikotteli kunnes sen lähdön oppi.

Ja jos muistini oikein toimii niin eikös 10 koneesssa on isompi öljy tila kun 9m:ssä? muistini mukaan 10 olisi 28l ja 9 olisi 25l, tästä asiasta en ole varma, mutta korjatkaa virheeni jos olen väärässä.

Niin ja lukemat on ilman että öljyn putsaria olisi vaihdettu, putsarin vaihdon kanssa oli sen putsarin verran eroa, eli muistaakseni noin 5 litraa.

Tästä on kuitenkin sen verran monta vuotta kun olen niitä hommia tehnyt etten tarkasti enää muista, ja viimeksi kun vaihdoin öljyt putsareineen oli scania, ja sekin kuorma-auto ja koneena 112H, mutta enpä tullut katsoneeksi sitä öljyn määrää kun oli valmiiksi jo kannuun laitettu, ja minä vain irrotin ropun ja putsarin ja laitoin toisen tilalle ja ropun kiinni, niin ja käytin sitä siinä välissä jotta kaikki öljy tuli pois, ja niin voi tehdä vaikka sitä putsaria ei vaihdakkaan, sieltä tulee sitte se pari litraa lisää.

Terveisin:pupetti
Skype: pupetti8
Mersu on hyvä myyränpelättimenäkin.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja B9M »

pupetti kirjoitti: Ja jos muistini oikein toimii niin eikös 10 koneesssa on isompi öljy tila kun 9m:ssä? muistini mukaan 10 olisi 28l ja 9 olisi 25l, tästä asiasta en ole varma, mutta korjatkaa virheeni jos olen väärässä.
Niin ja lukemat on ilman että öljyn putsaria olisi vaihdettu, putsarin vaihdon kanssa oli sen putsarin verran eroa, eli muistaakseni noin 5 litraa.
Terveisin:pupetti
Kyllä omaan saa meneen sen +30 litraa eikä vielä ole ihan maksimissa. Öljynsuodattimia on kaksi ja varmaan tilavuudeltaan n 1,5 litraa kipale. Toisessa isompi kiinnitysreikä kuin toisessa. Öljypohjaa ei ole vaan se vasemman eturenkaan takana oleva "kuivasumppu" öljysäiliö. Tusin on eroa B9M ja B10M säiliön tilavuudessa. Tv. Ari
#048
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minulla ensimmäisen viikon B10M runkonumero 65. 30 öljyä menee moottoriin,,, näin laskussa on lukenut :evil:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja B9M »

KajNyy1 kirjoitti:Minulla ensimmäisen viikon B10M runkonumero 65. 30 öljyä menee moottoriin,,, näin laskussa on lukenut :evil:
Joo, mutta ne ei laitakkaan huollossa maksimiin vaan minimin ja maximin puoliväliin. :lol: Tv. Ari
#048
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ihan asiallinen peli, jokohan tässä tarttuisi syöttiin ja ottais projektin. Auton tekniikka on simppeliä ja tunnen sen läpikotaisin, B10 halpismalli.
Varsinaisia onkelmakohtia ei tuossa ole, paitsi jäähdytinflektin kardaani, oikea murheenkryyni, jos sitä ei ole asennettu kunnolla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Puu Tiainen kirjoitti:Ihan asiallinen peli, jokohan tässä tarttuisi syöttiin ja ottais projektin. Auton tekniikka on simppeliä ja tunnen sen läpikotaisin, B10 halpismalli.
Varsinaisia onkelmakohtia ei tuossa ole, paitsi jäähdytinflektin kardaani, oikea murheenkryyni, jos sitä ei ole asennettu kunnolla.
Oisko noin uudessa sitä kardaania jäljelläkään :?: 1980 mallisessa se on jossainvaiheessa katkaistu niin että siinä on jäljellä vain pätkä jossa kiinni laturi.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Näitä löytyy kardaanilla, hydrauli- tai sähköflektillä. Kardaaniveto on näissä malleissa toteutettu toisin, kuin vanhemmissa autoissa.
Kardaani on siirretty hihnavälityksellä rungon vasempaan reunaa ja se on todellinen insinöörien viritelmä.
Valitettavasti en nyt löytänyt kuvaa keksinnöstä, olisitte voinu päätellä jotakin systeemin järkevyydestä.
Varmaan jollakin kylähullulla on tästä omakohtaista kokemusta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Kiitokori-82
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 22 Loka 2007 23:40
Truck: Ajokki express
Location: Rauma
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Kiitokori-82 »

Mitäs tuollaisesta kuuluis tarjota? 10000€??
Kun ei valmiina saa täytyy itse tehdä.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja B9M »

Arvaisin että hinta alkaa ykkösellä ja perässä ne neljä mumeroa. Koneella vielä vähintään 1 000 000 km :shock: edessä ilman tyhmiä haavereita. Siinä riittää kelkkkomista. Tv. Ari
#048
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Jone »

Todella mainio aihio jossa kallista tavaraa sisällä. Menee yli kympin että rytisee.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

pupetti kirjoitti: ja minä vain irrotin ropun ja putsarin ja laitoin toisen tilalle ja ropun kiinni, niin ja käytin sitä siinä välissä jotta kaikki öljy tuli pois, ja niin voi tehdä vaikka sitä putsaria ei vaihdakkaan, sieltä tulee sitte se pari litraa lisää.
Hetkinen!! Ymmärsinkö oikein, käytit moottoria ilman öljyjä, että kaikki loputkin tulis ulos.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:shock: :shock: :? No juuú aikas rohee toimenpide, muttas toisaalta aikausein, minäkin kuulen, milloin mitäkin moottoria käynnistäessäni, että moottorilta puuttuu, ainakin pumpun tuottama paineöljyvoitelu hetkenaikaa käynnistyksen jälkeen, mutta siltikin, tota menetelmää EN KYLLÄ suosittele, jos haluaa päästä moottoriöljyssä olevista jäämistä totaalisesti eroon, on syytä vaihtaa öljy ja suodattimet kahteen kertaan, parin tuhannen ajon jälkeen, eikä ole muuten ollenkaan "hullu ajatus", pienikin määrä öljynkierrossa olevaa "vanhaa" öljyä poistaa uuden öljyn voiteluominaisuuksista merkittävän osan.
:shock: Ilman öljyä käyvä moottori vaurioituu pysyvästi 1:n kierroksen aikana. :?
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

No ei se kone käy ilman öljyä niinä ensimmäisillä kierolksilla koska se on valmiina niillä pinnoilla. Mutta kannattaa muistaa että kun uudet öljyt on kaadettu koneeseen kestää pienen hetken ennenkuin voitelu alkaa painaa uutta öljyä pintoihin.

Kyllä konetta voi käyttää pari sekunttia mutta ei mielellään kymmentä. Olen samaa käyttänyt henkilöautoissa. Saavutettu etu ei vastaa menetelmän riskiä. :( :(
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: NETTIKONEESSA ! ! ! Tulevat ja nykyiset hullut HERÄTYS!!

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Vanhat mineraaliöljyt, ja esim delvac pysy pinnoilla jonkunaikaa ja nykyisistä esim ruohonleikkureihin tarkoitetut yksiasteöljyt jotka on tarkoitettu roiskevoitelulla toimiviin moottoreihin, jättävät "jäämiä". Nykyiset synteettiset "valuvat" pois, ja edellyttävät painevoitelua, ja mieluummin ennen kuin moottori käy, joissain moottoreissa jopa suojaus joka estää moottorin käynnistymisen, jos ei minimi öljynpainetta ole.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Vastaa Viestiin