Sivu 1/1

Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 17 Maalis 2008 17:15
Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
Toimiiko tällainen kytkentä:

Jäähdyttimelle menevästä letkusta ennen termostaattia haara Webastolle, Webastolta patterikiertoon ja magneettiventtiilin kautta jäähdyttimeltä tulevaan. Jäähdyttimeltä tulevaan takaiskuventtiili ja patterikierrosta tulevaan takaiskuventtiili.
Molempiin haaroihin kiertovesipumput.

Kun halutaan lämmittää vain matkustamo, ei kytketä sähköjä magneettiventiilille eikä toiselle kiertovesipumpulle. Kun halutaan lämmittää myös moottori, kytketään magneettiventtiilille sähköt ja molemmat kiertovesipumput päälle. Kun moottori käy, ei tarvita moottorin kiertovesipumppua eikä magneettiventtiiliä. Nämä täytyy kytkeä vaihtoreleellä että virrat päällä eivät toimi. Myös pattereille menevään voi kytkeä magneettiventtiilin jos haluaa lämmittää pelkän moottorin.

Tuossa vielä kuva kytkennöistä:

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 17 Maalis 2008 22:20
Kirjoittaja samppa87
Vaikken ole kyseiseen alaan perehtynyt niin tuntuu siltä että siinä on yksi pulma. Mielestäni tuolla kytkennällä et voi lämmittää pelkästään matkustamoa. Vesi kiertää aina moottorin kautta mennessään webastolle. Siinä nyt näin alkuun ennen syvällisempää tutustumista. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

T:samppa87

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 17 Maalis 2008 22:25
Kirjoittaja samppa87
virtauksen toimivuuden voi tarkistaa menemällä jokaisen reitin läpi samaan suuntaan (tässä tapauksessa siis ilmeisesti vastapäivään). Jokaisen kierron, jota halutaan voida käyttää erikseen tulee kulkea webaston kautta, ja mielellään jonkin pumpun kautta. Esim tuossa lämmitettäessä pelkästään matkustamoa vesi ei joko kierrä ollenkaan webaston kautta tai sitten kiertää myös moottorin kautta. Pelkästään moottorin lämmitys onnistuu kyllä tuolla kytkennällä, kuin myös molempien yhtäaikainen lämmitys.

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 18 Maalis 2008 09:28
Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
Tuossa on vaihtoehtoinen. Kävisikö tuo? Onko muuten tietoa kuinka paljon vesi jäähtyy bussin pattereissa? Jos se paluuvesi kulkisi aina moottorin kautta niin miten se vaikuttaisi webaston polttoaineen kulutukseen?

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 18 Maalis 2008 10:27
Kirjoittaja B9M
Sähkö ja putkimies kirjoitti: Onko muuten tietoa kuinka paljon vesi jäähtyy bussin pattereissa? Jos se paluuvesi kulkisi aina moottorin kautta niin miten se vaikuttaisi webaston polttoaineen kulutukseen?
Bussien ja kirjastoautojen Webastot on tehty siihen käyttöön, että n1-2 tunnissa pakkasella kuin pakkasella autot on käyttökunnossa/lämpimänä. Silloin nesteet on kätevin yhdistää matkustamon ja koneen välillä ja Webastosta löytyy tehoa. Eli ei ole tehty vain matkustamotiloja varten.
Pitää erottaa lammitys ja ylläpitolämpö. Jos pakkasta on esim. -20C ja aletaan lämmittää niin aluksi kun kaikki pinnat on kylmänä niin lämpöä kuluu enemmän. Pintojen lämpötilan noustua +20C lämpöä tarvitaan enää ylläpitoon eli kulutusta on vähemmän. Toisinsanoen pienellä teholla lämmittäminen vie pitempään ja haluttua lämpötilaa ei välttämättä edes saavuteta. Veden jäähtyminen pattereissa riippuu ihan lämpötilaerosta, lämmittimen tehosta, patterien lämmönluovutukyvystä, lämmitettävästä tilavuudesta ja tietysti tilan eristyksestä.

Koneet painaa satoja kiloja ja eritsysominaisuus on raudalla hieman heikohko :shock: . Eli konetta ei kannata lämmittää muuten kuin ennen käynnistystä. Omassa Webasto 30Kw (3,6l/h) ja pikkupakkasellakin se käy arv. 40min/1h kun lämmittää konettakin. Karkeasti laskien 0,67 x 3,6l=2,4l/h x 24h = 57l/vrk. Siitä voi päättää kannataako se.

Omaan laitan (ei ole valmis vielä) lämmönvaihtimen kautta eri nesteet koneelle ja lämmitykseen. Molempiin kiertoihin tulee tietysti oma sähköinen kiertovesipumppu joita voi käyttää halutessa. Tällä hetkellä voi venttileillä erottaa koneen asuintiloista , mutta webastoa ei voi silloin käyttää.

Kaikki systeemit on oikeita ja jokaine valitsee oman käyttötarkoituksensa mukaan parhaan ratkaisun. Mutta konetta ei kannata lämmitää turhaan, ei varmasti :shock: . Edellä olevat ovat omia mielipiteitäni ja käsitteet/nimet eivät ole varmasti oikeita mutta toivottavasti asiani tuli ymmärettyksi. Tv. Ari

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 18 Maalis 2008 12:21
Kirjoittaja KajNyy1
Tuo risupesäkytkentä on hirverä. Minulla on pelkkä Webasto ja kaksi hanaa jolla saan halutut kolme vahtoehtoa.

1. vain moottori
2. vain hytti
3. molemmat

et siis tarvitse yhtäkään vesipumppua (Webastossa on vesipumppu) etkä takaisinisku venttiiliä.

Kuvassasi on Webasto piirretty väärälle puolelle moottoria! sen tulee olla ennen moottoria ja siihen haara hytin patteriverkolle.

Tarviiko piirtää?

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 18 Maalis 2008 20:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Tossa on mun hahmotelma Rosvolinnaan - vielä suunnittelun alla.. ei ehkä niin sukua tippaleivälle.

Tuossa on vielä muutama pohdinnan alla oleva yksityiskohta. Liittyen lähinnä Primuksen paineenkestoon.

Pellettitakan kun saisi ängettyä olisi lämmitys fossiilivapaa. Taitaa tulla Pulla-autossa tilanahtaus vastaan.
Kuva

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 19 Maalis 2008 15:56
Kirjoittaja Sähkö ja putkimies
Nyt olis taas yksi vaihtoehto. Tässä vaihtoehdossa pyöreä vesipumppu on moottorin käyttämä.

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 19 Maalis 2008 16:41
Kirjoittaja KajNyy1
Tässä minun systeemini ei yhtään takaiskuventtiiliä eikö yhtään ulkoista vesipumppua (Webaston pumpun) lisäksi

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 20 Maalis 2008 18:45
Kirjoittaja Puu Tiainen
Onkos tuo termari tuossa ennen syyläria se volvon kolmitietermari vai mikä se on?

Se ei muuten ole enää Webasto, se on Spheros.
http://international.spheros.de/Home.aspx

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 20 Maalis 2008 19:14
Kirjoittaja KajNyy1
Puu Tiainen kirjoitti:Onkos tuo termari tuossa ennen syyläria se volvon kolmitietermari vai mikä se on?

Se ei muuten ole enää Webasto, se on Spheros.
http://international.spheros.de/Home.aspx
No viellä tänään se kuitenkin on Webasto
http://www.webasto.com/home/de/homepage.html
en tiedä tuota kolmitietermariasiaa muuta kuin että patteriverkoon lähtevän veden max lämpötila rajoitetaan erillisella termarilla +60 asteeseen. Eli minun kuvani on yksinkertaistettu. mutta niin se toimii ilman mitään takaiskuventiileitä ja lisävesipumppuja.

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 20 Maalis 2008 19:32
Kirjoittaja Puu Tiainen
Ei sitä patteriverkostoon lähtevää kiertoa rajoiteta, vaan se termari aukeaa ennen päätermostaatteja, noin 60 asteessa.

Uusissa Webastoissa on käytetty vielä Webasto merkillä olevia osia, lämmittimen kyljessä lukee kuitenkin nykyään Spheros.

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 21 Maalis 2008 09:48
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos tuo termari piirroksessa on se moottorin patteriverkoston 60 asteinen termari, niin se linja ei alunperin kulje jäähdyttäjälle suoraan.
Siellä moottorista syylarille menevässä putkessa on vielä se kolmitietermari joka ohjaa kierron takaisin moottoriin ennen jäähdyttäjää kovilla pakkasilla.
Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta tulipahan mieleen.

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 21 Maalis 2008 17:17
Kirjoittaja konenikkari
:D Hyvää pääsiäistä kaikille, ooooompas piiiitkääää perjantai.
Tosta vesikierrosta täytyy heti kertoa ton kiitokori-82 kokemuksista, miten käy kun järjestelmän yksi osa on hanoilla täysin suljettu ja siinä suljetussa osassa oleva neste, ja mahdollinen ilma lämpenee.
Arvatkaapas ?

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 30 Maalis 2008 22:24
Kirjoittaja samppa87
villi veikkaus: vuotaa? :wink:

Re: Patteriverkosto ja Webasto

Lähetetty: 02 Huhti 2008 14:28
Kirjoittaja Kiitokori-82
Suljin patteriverkoston tulo ja meno venttiilit, tarkoituksena lämmittää vain moottoria isolla webastolla, hyvin lämpesi moottori ja jätin auton pihaan. Jätin hanat kiinni ja laitoin ilmawebaston käyntiin, parin tunnin päästä menin katsomaan joko koppa olis lämmin..
Olihan se 20 astetta sisällä ja takaa pyörätilasta kuului lorinaa.. :)
Takakopassa oli putkiliitos poksahtanut auki ja kaikki patterien vesi uusilla vanereilla.. p..kele.
Eli ei kannata sulkea molempia enää..