Bosch P-tyypin pumpun ennakon säätö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Bosch P-tyypin pumpun ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Eikös se pumppu ole pultattu suoraan jakopäähän kiinni? Jos on, niin säätö tarkistetaan vauhtipyörältä ja pumpun 1 ruiskutusputken paikalle laitetaan "joutsenkaula". Pumpusta lukitaan kaasu täysille, moottoria pyöritetään ja vauhtipyörästä katotaan milloin joutsenkaula alkaa tiputtaa.
Joissakin pumpuissa piti vielä kääntää sammutusvipu kerran pohjaan kaasun ollessa lukittuna täyskaasu-asentoon.
Säätö tapahtuu avaamalla jakopäästä pumpun etupuolelta luukku, pumpun pyörältä löysätään pultit ja käännetään pumpun akselia.
Jotenkin näin se meni, ennakoita en valitettavasti tiedä.

Mutta jos pumpun käyttöakseli ja kytkin on näkyvissä, säätö tapahtuu löysäämällä kytkimen pultit ja kääntämällä pumpun akselia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Bosch P-tyypin pumpun ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos kytkentälaipan kiinnitysreiät on soikeat, säätö tapahtuu siitä. Uudemmissa pumpuissa on poistettu jakopään akselista kiila ja se on muutettu puristusliitokseksi, säätö tapahtuu löysäämällä kiinnityskappaleen pultti ja kääntämällä pumpun kytkintä.
Ajoitusmerkki löytyy pumpun puoleisesta kytkentäkappaleesta ja toinen merkki on pumpussa oleva peltilevy.
Jos ajoitusmerkkejä ei ole, joutuu ajoituksen katsomaan Joutsenkaulalla tai mittakellolla 1 elementin kohdalta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Bosch P-tyypin pumpun ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

B10 volvossa säädetään just siitä akselista, siinä on ajoitusmerkki akselissa ja pumpun puolella. Vauhtipyörän kotelossa on pieni luukku(vauhtipyörän moottorin puoleisella pinnalla, ei ulkokehällä), josta näkyy astemerkinnät vauhtipyörästä. Astemerkinnät on muuten 0-kohdalta molempiin suuntiin...
Omassa thd100 ed-koneessa ennekko pitää olla 20 astetta, oli pari astetta myöhäisellä luultavasti siksi koska säätöpultit oli löystyneet. Juuri ja juuri huomaa käytössä kaasutellessa että on aikaistettu ajoitusta. Talvella tuli askaroitua asian parissa.
Tosin tuosta en tiedä onko P-tyyppi vai mikä...
pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Bosch P-tyypin pumpun ennakon säätö

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi »

Se joutsenkaulaputki suihkuputken tilalle oli käytössä ainakin Mesen vanhojen h-auton diesel moottorien OM 600 sarjan säätöohjeissa, alipainesäätöisille pumpuille. Autoteknillisessä käsikirjassa - vuodelta -72. Oikein kuvien kanssa. L- ja K-autojen pumput olivat ulkoisella koplingilla, josta sai ennakon säädettyä merkkien avulla.
Vastaa Viestiin