diesel kirjoitti:Onneksi päästiin katsastusmiehen kanssa sopimukseen ja ei tarvinnut alkaan tekemään kallista remonttia jarruihin.
Kannatta aina ennen katsastusta käydä IHAN sikana jarrutteleen. Ekalla kerralla ei meinannut mennä läpi kun oli takarummuissa kengänjäljet. Sen jälkeen on vain kehuttu jarruja. Jollakin levähdyspaikalla parikymmentä minuuttia edestaista jarruttelua ja maantiellä' muutamia kertoja +100 seisomaan jarruille . Kyllä tuoksuu mutta tehoaa kanssa. Tv. Ari
Yksi asia on nuot hidastimet jotka hankaloittaa jarrujen osalta katsastuksen läpimenoa,koska jos ajaa maantieajoa ni jarrupalojen pinnat lasittuu,koska hidastimet yleensä ovat tehokkaita.
Jos ajaa maantieajoa ni ei kannata pitää hidastinta päällä.
Huomenna pitäs mennä kuuntelemaan tuomio. Aamusta auto konttorille ja avaimet postiluukusta sisään ja itte töihin. Aamupäivän aikana kattovat kaiken muun paitsi jarrut. Sitten kun tuun töistä niin käyn heittään lenkin ja otan jarruista savut. Sitten kun jarrut haisee pahalle, meen konttorille mittauttaan ne. Turha yrittää kylmillä jarruilla kun auto on seisonut talven tuossa paikallaan.
Pissapojasta loppu vesi kesken ja jarruletkussa hankauma. Silti jarrutestit läpi.
Kustannukset:
- katsastus 166 euroa
- pissapojan täyttö 3 euroa
- uusi jarruputki kailatec firmasta 5.5 euroa / metri. Tarve oli 60 cm + 2 oikeaa klemmaria.
huomenna on jälkitarkastus ja leima on 100 varma
Tosiaan aamulla ajoin konttorille ja jätin sinne. Töiden jälkeen hain sen pois. Olivat itse ajelleet ne jarrut kuumaksi ja testanneet ne. Mun ei sitten tarvinnutkaan ajella niitä kuumaksi.
Vaimo aikoi lähteä omin päin raaheen viikonloppuna
Kylla nayttaa olevan hinnoissa hiukasti hajontaa. Kavin tanaan kokeilemassa- jarrusovitus 140EUR + katsastus 110EUR + siirtokilvet + uusintanaytto,,, Pikkuisen apurungon liityntakohtaa varsinaiseen runkoon pitaa tinata,, mutta ei paha pieti,,, joten uusinta yrityksesta tulee lisahintaa. Etuoven lasi oli sitten talven aikana huurtunut ja menee vaihtoon. Toisaalta virheet ja puutteet eivat ole katsastuksen kustannuksia vaan laitteen yllapitoon kuuluvia,, hmmm
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Eli IRJA on palannut siis kotiin tuutteko jo uudella vai ? No näkeehän sentään yhen uuden auton eli ton Timpan hoolin Miten on, onko Vanhoolia ehitty rakentaan yhtään
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Bussiton kirjoitti:Eli IRJA on palannut siis kotiin tuutteko jo uudella vai ?
Eihän toki neukulla vielä vuosiin Ehkä 2010 tai myöhemmin . Vasta purkaminen saatu hyvään vauhtiin . Muutoksia suunnitteella aikalailla ja kun yksin tekee ei päivässä paljoa tapahdu , edes purkaessa , jos tällekesälle saisi metallityöt ja edes osan ulkoseinistä lopulliseen malliin olis jo ihan hyvällä mallilla . ISOSTI pitää ajatella ainakin vielä tässä vaiheessa , katsotaan kuinka suu pannaan muutaman kesän päästä...... ja peiliin katsomalla ainakin löytää syyllisen jos ei homma suju
Tänään kävin hakemassa leiman, vanhaan rekisteriotteeseen, koska systeemin uusinnan yhteydessä olivat unohtaneet alle 100 runkonumeron olemassa olon Lähettävät sen postitse,,,, niin läpi meni ilman huomautusta.
Ai hinta "tämähän on matkailuauto yli 3500kg eikä 2 akselinen kuorma-auto ilmajarruilla" vaikka oli varauskirjassa KA:na.
No selvisin 102€ maksulla, katsastaja totesi että omapa häpeä jos raha ei kelpaa
Tyytyväisenä baanalle
Tänään vasta kerkesin oman kulkurini katsastaa ja laittaa kilpiin. Kerrasta ilman moitteita läpi, alustan kuntoa jopa kehuttiin hyväksi. Uudet kilvet, joita ei enää tarvitse talven seisokkiajaksi palauttaa, hienoa. Katsastus on aina rahastusta, mutta kun lueskelin teidän muitten maksamia hintoja totesin päässeeni halvalla. Katsastus 79,- + kilvet 22,-. Toki on huomattava, että oma kulkuri on vuodelta 1971, joten mitään ylimääräisiä päästö- ym. mittauksia ei tarvitse tehdä.
Nyt ei muuta kuin lomille ensi viikolla. Toivottavasti saan aikataulut sopimaan Karstulan tapaamiseen. Ehdottomasti liitytään joukkoon, varsinkin kun Virtain Männikkö jäi väliin.
Hyvää kesää kaikille kulkureille.
Mulla maksoi katsastus 91€ ilman jarrumittausta no hylsy tuli nyt ekaa kertaa pikkuhommia tosin jarruletku ja pari jousen u-pulttia sekä katsastusmiehen rikkoma ajovalonlasi
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Enpä tiedä siitä miten alkeellinen kampe on mutta sen aikanen turistibussi kattokanavilla ja vebastolla varustettuna.Jos meinaatte konetta et vanhanaikanen niin enpä ole vähemmän polttoainetta kuluttavaa etukonetta vielä nähny, ja liikenteen mukana ehtii hyvin ...toisinaan jopa edellä. Tuo B-57 mun tietojen mukaan on vain alustan mallimerkintä, onhan se vanha mut pirun toimiva. Nyt kuitenkin uusi tyytyväinen(toivottavasti) omistaja autolla, itselle tulee lähiaikoina hiukan uudempi.
Bussiton kirjoitti:ONKO tota B-57 tehty vielä vuonna-82 meinaan mulla on toi B58 vm. -74 ja johan ton B10M:n valmistuskin alko jo vuonna -80
Eikös nytten myynnissä olevat kirjastoautot ole vm 1988 ja b-57 eli B10M runkoon voitiin tehdä alkeellisempi varustelu joka myydään nimellä B -57.
Näinkö on
Kyllä tuota B-57:ää tehtiin vielä 80-luvun alussa. Sehän on nokkakoneella
ja rautajousilla. B1oM sen sijaan tuli korvaamaan B-58:n. Ja ovat molemmat mahurikoneella. B10:n rinnalla tehtiin B9M:ää, joka oli heikkotehoisempi ja aluksi myös rautajousilla, kunnes myöhemmät mallit saivat ilmajousituksen myös. Jotenkin näin se taisi mennä.