Öljynvaihto
Öljynvaihto
Kuinka usein vaihdatte öljyjä linjuriinne?
Itse olen nyt ajanut samoilla öljyillä kolme kesää ja kilometrejä on tullut alle 5000km.
Kannattaisiko jo vaihtaa vai antaa mennä vaan?
Lisätä ei ole tarvinnut kertaakaan, tosin linjurilla ajettu vain 200 000km.
Itse olen nyt ajanut samoilla öljyillä kolme kesää ja kilometrejä on tullut alle 5000km.
Kannattaisiko jo vaihtaa vai antaa mennä vaan?
Lisätä ei ole tarvinnut kertaakaan, tosin linjurilla ajettu vain 200 000km.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Öljynvaihto
Kyllä jo kannattaa vaihtaa
ei noi kilometrit meidän ajoissa näyttele pääosaa vaan tulee ennemminkin toi ikä vastaan 


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Öljynvaihto
Joka toinen kesä vaihdan oljyt ja suodattimet kilometreistä huolimatta. Tv. Arí
#048
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Öljynvaihto
aina keväisin vaihdetaan, kilsoja tulee 5000-12000 km vuodessa 

Tulevaisuus on sähköinen
- santtu1207
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 85
- Liittynyt: 04 Syys 2006 16:21
- Truck: scania 112
- Location: Köyliö
- Member id: 006
Re: Öljynvaihto
Kuuluu joka keväiseen huoltoon.......
Kilsoja tulee joku 5000 km per öljynvaihtoväli.

-Lyyli-
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Öljynvaihto
Kaks kertaa vuodessa kilometrejä tulee n. 12000km vuodessa. Tänä vuonna jäädään 9000 km joten vaihdan vasta syksyllä, mutta rasvaus tulee kuitenkin tehdä, sen voi tehdä itsekkin.
- Liitteet
-
- Ajokilometrit.jpg (20.4 KiB) Katsottu 6506 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Öljynvaihto
Ei moottori kulkurista hajua, vaikka sillä hyvillä öljyillä ajais vaihdon välissä vähemmänkin, kun mitä maksimi vaihtoväli on. Vaikka nää nykyiset synt pohjaiset öljyt eivät niinkään oo kriittisiä säilyvyydeltään. Toista oli ennen, kun öljyt oli maaöljy tisleitä ja mielellään absorboivat runsaahkosti vettä itseensä. Nyt, ettei hinta muodostuisi vaihdolle kovin kalliiksi voisi miettiä moottoriöljyjen, joilla vielä ei oo ajettu paljoa suodattamista ja leskeennuttamista, jolloin suuren osan öljyistä voisi uudelleen käyttää. Seuraavassa öljyn vaihdossa voisi niitä uudelleen käyttää, eikä tarvitsisi, kun lisätä kymmenisen litraa uutta öljyä palauttamaan voiteluomituisuudet uuden öljyn tasolle.
Vaikeaa ei oo tuollaisen muutamien kymmenien litrojen erää varten rakentaa astioista pienimuotoisen suodatuslaitoksen. Siinä voisi laskea öljyt kangas- ja suodatinpaperien läpi noen ja epäpuhtauksien poistamiseksi ajan kanssa.
Lentomoottorien öljyille tehtiin jo yli 50 vuotta sitten tällainen operaatio että öljyt laskettiin joka ilta operaatioiden jälkeen ja suodatettiin. Aamusella sitten koneeseen laitettiin aiemmin suodatettu öljy, ja taas lähdettiin taivaalle.
Sitä voisi kukin alkaa harrastamaan kulkineilleen, siitä olisi vaivannäön palkaksi ainakin omassa mielessä tieto, että ollaan hyvillä ja puhtailla öljyillä matkassa.
Vaikeaa ei oo tuollaisen muutamien kymmenien litrojen erää varten rakentaa astioista pienimuotoisen suodatuslaitoksen. Siinä voisi laskea öljyt kangas- ja suodatinpaperien läpi noen ja epäpuhtauksien poistamiseksi ajan kanssa.
Lentomoottorien öljyille tehtiin jo yli 50 vuotta sitten tällainen operaatio että öljyt laskettiin joka ilta operaatioiden jälkeen ja suodatettiin. Aamusella sitten koneeseen laitettiin aiemmin suodatettu öljy, ja taas lähdettiin taivaalle.
Sitä voisi kukin alkaa harrastamaan kulkineilleen, siitä olisi vaivannäön palkaksi ainakin omassa mielessä tieto, että ollaan hyvillä ja puhtailla öljyillä matkassa.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Öljynvaihto
Vähän OT:
Ja eikös ennenvanhaa se moottorilämmitin oli se että kylminä öinä otettiin öljy säiliöön ja sisään huonelämpöön, aamulla taas koneeseen ja hienosti toimi...
Ja eikös ennenvanhaa se moottorilämmitin oli se että kylminä öinä otettiin öljy säiliöön ja sisään huonelämpöön, aamulla taas koneeseen ja hienosti toimi...
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Öljynvaihto
Juu, niinhän sitä tehtiin silloin, kun talvipakkasista piti linjuri tai kuormuri, jopa henkilöauto saada tulille kylminä aikoina.
Monesti myös auton alla aamuisin paloi kolmekin hiilipannua, perän, vaihteiston ja moottorin alla + vielä pilkepönttö neljäntenä. "Sauhuut oli sakiaat ja roihuut oli komiaat" ennen liikkeellelähtöä ja kuskikin, kun tärpätin keittäjä vilahteli kärppänä autonsa ympärillä.
Nykyisin pakkas aamuna webasto hurahtaa käyntiin parituntia ennen, kun kuski ees herää, sitten ajan kuluttua kravatit kaulassa kuski kävelee autolle, nostaa mittatikun, hilppasee pukille, painaa nappia ja kas moottori tärähtää käyntiin, pariminuuttia vähän reippaampaa kierrosta, ja kunhan paineilmojen paine on riittävä, niin ajo voi alkaa.
Harvemmin paukkuu rengas, tossut renkaissa tuntemattomia.
Pahimpana onngelmana tuo menoliemi.
Monesti myös auton alla aamuisin paloi kolmekin hiilipannua, perän, vaihteiston ja moottorin alla + vielä pilkepönttö neljäntenä. "Sauhuut oli sakiaat ja roihuut oli komiaat" ennen liikkeellelähtöä ja kuskikin, kun tärpätin keittäjä vilahteli kärppänä autonsa ympärillä.
Nykyisin pakkas aamuna webasto hurahtaa käyntiin parituntia ennen, kun kuski ees herää, sitten ajan kuluttua kravatit kaulassa kuski kävelee autolle, nostaa mittatikun, hilppasee pukille, painaa nappia ja kas moottori tärähtää käyntiin, pariminuuttia vähän reippaampaa kierrosta, ja kunhan paineilmojen paine on riittävä, niin ajo voi alkaa.
Harvemmin paukkuu rengas, tossut renkaissa tuntemattomia.
Pahimpana onngelmana tuo menoliemi.