Perän säätö?
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Perän säätö?
Nyt alkaa "uusi" takaakselisto olla kasattuna ja perä välysten säätöä vailla, tietääkö kukaan momentteja mihin tiukkuuteen laakeripukit kiristetään? entäs kardaanilaipan kiinnitys mutterin momentti?
Hammasvälys on ilmeisesti 0,20!?
Mistäköhän saisi ostettua tai kopioitua korjaamo käsikirjan meidän autolle?
...autohan oli se MB lp913 -84.
Hammasvälys on ilmeisesti 0,20!?
Mistäköhän saisi ostettua tai kopioitua korjaamo käsikirjan meidän autolle?
...autohan oli se MB lp913 -84.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perän säätö?
Löysin vanhan mersun käsikirjan, siinä ei ole 913 tietoja, mutta 914 löytyy ja siinä käytetään HL2 perää.
Oliskohan sulla sama.
http://up.servut.us/view/8665
Oliskohan sulla sama.
http://up.servut.us/view/8665
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Perän säätö?
Kiitoksia tuhannesti!... perä on nyt kasattu ja "suljettu" ja kohta se on paikoillaan... KIITOS vielä kerran!
- Scania-Vabis
- Apukuski
- Viestit: 13
- Liittynyt: 11 Elo 2007 22:28
- Paikkakunta: ***
Re: Perän säätö?
Lainaan tätä viestiketjua ja kysyn vm. -54 Scania-Vabiksen perästä.
Jo pari vuotta sitten, kun lattia oli auki, avasin perän ja totesin ehjäksi (sekä että harvempaa pyörästöä ei löydy mistään).
Siitä asti olen aika-ajoin koettanut keksiä akselikuoreen ruuvatun "tutin" tarkoitusta. Hölmöyksissäni sen irrotin ja sen säätö meni poskelleen.
Eli perämurikan kuoressa on säädettävä/lukittava "ontto pultti" kierteellä kiinni. Sen sisään menevässä päässä on messinki/kupari/pronssi- tutti, joka kiristetäessä vastaa lautaspyörän (siis se iso joka on pystyssä renkaiden suuntaisesti) takapuolella olevaan kehään. Tutti ei ole muuten kiinnikuin väljästi kolossaan.
Kysymys säädöstä kuuluukin, että kuuluuko tutin vastata ihan kiinni asti vai jätetäänkö rakoa? Ja jos, niin kuinka paljon? Perä on jo muuten kasattu, joten säätö on tehtävä "korvakuulolta". Mitään mittaliuskaa ei väliin saa perää avaamatta. Eikä muistaakseni rakenteesta johtuen taida saada vaikka perän avaisikin...
Ja niin, mikä ko. tutin tarkoitus on? Itse veikkaisin jotain tukea, ettei huimassa 77 km/h huippunopeudessa ala perän painavin hammasratas vipattamaan...
http://vabis.homelinux.org/ -> "Photos"- nappula-> "ScaniaVabis"- valikko-> "Go"- nappula
Jo pari vuotta sitten, kun lattia oli auki, avasin perän ja totesin ehjäksi (sekä että harvempaa pyörästöä ei löydy mistään).
Siitä asti olen aika-ajoin koettanut keksiä akselikuoreen ruuvatun "tutin" tarkoitusta. Hölmöyksissäni sen irrotin ja sen säätö meni poskelleen.
Eli perämurikan kuoressa on säädettävä/lukittava "ontto pultti" kierteellä kiinni. Sen sisään menevässä päässä on messinki/kupari/pronssi- tutti, joka kiristetäessä vastaa lautaspyörän (siis se iso joka on pystyssä renkaiden suuntaisesti) takapuolella olevaan kehään. Tutti ei ole muuten kiinnikuin väljästi kolossaan.
Kysymys säädöstä kuuluukin, että kuuluuko tutin vastata ihan kiinni asti vai jätetäänkö rakoa? Ja jos, niin kuinka paljon? Perä on jo muuten kasattu, joten säätö on tehtävä "korvakuulolta". Mitään mittaliuskaa ei väliin saa perää avaamatta. Eikä muistaakseni rakenteesta johtuen taida saada vaikka perän avaisikin...
Ja niin, mikä ko. tutin tarkoitus on? Itse veikkaisin jotain tukea, ettei huimassa 77 km/h huippunopeudessa ala perän painavin hammasratas vipattamaan...
http://vabis.homelinux.org/ -> "Photos"- nappula-> "ScaniaVabis"- valikko-> "Go"- nappula
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Perän säätö?
Mersussa säätö tapahtuu niin että pultti kierretään kiinni niin että juuri koskettaa lautaspyörään ja sen jälkeen kierretään takaisinpäin 1/6 kierrosta(ja lukitaan) jotta jää pieni rako, eli ei saa hangata lautas pyörää vasten jos ei ole veto päällä!
Itse pähkäilin että tuon pultin tarkoitus on estää isoavetopyörää vääntymästä sivulle kuormitettaessa.
systeemin nimi on isonvetopyörän tukiruuvi
Kovassa kiihdytyksessä täydellä kuormalla ylämäkeen niin saattaa vetopyörästöä ..ituttaa!
Itse pähkäilin että tuon pultin tarkoitus on estää isoavetopyörää vääntymästä sivulle kuormitettaessa.
systeemin nimi on isonvetopyörän tukiruuvi
Kovassa kiihdytyksessä täydellä kuormalla ylämäkeen niin saattaa vetopyörästöä ..ituttaa!

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Perän säätö?
No jokos se aurinko paistaa "risukasaan" 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Perän säätö?
Tukiruuvi säädetään noin 0,20mm välykseen eli tuo 1/6 kierrosta takaisin on aika lähellä, riippuu tietenkin kierteen noususta.
Tukiruuvin säätäminen auton myyntivaiheessa, saa piilevän peräremontin tuntumaan koeajon ajaksi hieman lievemmältä.
Tukiruuvin säätäminen auton myyntivaiheessa, saa piilevän peräremontin tuntumaan koeajon ajaksi hieman lievemmältä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Perän säätö?
Juu nyt on ajettu kolme metriä taaksepäin ja saman verran eteen... pientä hieno säätöä käsijarrun kanssa, iskarit ja kallistuksen vakaaja kiinni niin se pitäs olla siinä! Ei kyllä uskalla vielä pullistella... joten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!Bussiton kirjoitti:No jokos se aurinko paistaa "risukasaan"
....no pistetään nyt yksi

-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
- Truck: MB 609 D KASTEN
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
Re: Perän säätö?
Kerroppas nyt ne kikat myös siihen perän säätöön.
Taas tuli hourittua.
Olihan ne ihan tuossa nenän edessä hyvät ohjeet linkin takana.
Toivotaan vielä ylläpitoa siirtämään juttu hyvään talteen.
Mulla vielä perä hiljeni synteetisellä peräöljyllä= kitka väheni.
Perä on suhteellisen vähä välyksinen.
Samoin väheni vaihdelaatikon naukuna, taas synteetytisellä öljyllä.
Mesen vaihdelaatikosta muistan vain poikavuosiltani ammattikursseilta, että sen kytkinakselin juuressa oli hattumainen kasattava kaks rivinen pahuksen iso neulalaakeri, jonka kanssa runsaasti tuli harrastettua noitumisen syntiä.
Katellaan nyt sitten, mihin asti tällä pärjätään?
Taas tuli hourittua.

Toivotaan vielä ylläpitoa siirtämään juttu hyvään talteen.
Mulla vielä perä hiljeni synteetisellä peräöljyllä= kitka väheni.
Perä on suhteellisen vähä välyksinen.

Samoin väheni vaihdelaatikon naukuna, taas synteetytisellä öljyllä.
Mesen vaihdelaatikosta muistan vain poikavuosiltani ammattikursseilta, että sen kytkinakselin juuressa oli hattumainen kasattava kaks rivinen pahuksen iso neulalaakeri, jonka kanssa runsaasti tuli harrastettua noitumisen syntiä.



Katellaan nyt sitten, mihin asti tällä pärjätään?
