Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Joudah
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Huhti 2008 20:31
Truck: Cania BF110 / Arna
Location: Turku

Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Joudah »

Katsastuksessa ei dynamossa takapyörille tapahtunut mitään käyttöjarrun kanssa, käsijarru pelasi. Ei saa kelloille saakka yhtään ilmaa. Mietiskelin jarrupolkimen sylinterin aukaisemista, mutta hieman epäilyttää. Pitäisi tietysti saada molemmat piirit tyhjiksi (toinen valuu hiljalleen itselläänkin) ja olisi kai muutenkin kiva tietää, mitä luulee tekevänsä. Pajalle tuota kaavailin, mutta olisi kiva tietää, miten homma toimii. Ehdotuksia? Vehje on siis BF110, mutta tuo polkimen kaksipiirinen sylinteri taitaa olla suht samankaltainen muissakin?

Jousipakkakin pitäisi vaihtaa, mutta kun en ole ihan vakuuttunut, miten tuon saa fiksuiten (=turvallisesti) nostettua, niin kyselen pajan hintoja ja budjetin pettäessä turvaudun kaiketi hätäratkaisuihin ;) Eihän tuo sinänsä kuitenkaan niin hankala homma olisi...
Chevyx2
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Maalis 2008 22:27
Location: Tuusula

Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Chevyx2 »

Tarkastappa nyt ensin kuitenkin että toimivatko takapyörien releventtiilit. Ainakin K112 ja 113 malleissa on vika yleensä löytynyt releventtiileistä kun kelloille ei ole tullut ilmaa. Eipä ole vielä yhtään poljinventtiiliä tullut vastaan jossa olisi jompikumpi piiri jumissa, yleensä ne vuotaa jostain ilmat pihalle.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos siellä on se jarrupoljinventtiili missä männät on peräkkäin, saattaa toinen piiri jumittaa ja silti toinen pelaa, tuossa oli juttua.
viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746

Releventtiilikin vois olla jumissa, jos auto on seisonu pitkään. Ihan kaikissa vanhemmissa scanioissa ei tainnu releventtiiliä ollakaan, tai sitten muistan väärin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Vuonna 1991 scanian (BF80 -75) siirtyessä leirintäalueelle niin parin kuukauden seisokin jälkeen takajarrut lakkasivat pelaamasta, käsijarru toimi. Ainakin tässä mallissa on jarrupolkimen alla kaksi polkimen suuntaan vierekkäistä ilmaventtiiliä.
Ensin etujarruventtiili ja sen vieressä (takana) takajarruventtiili. Tämä takajarrujen venttiili oli jumissa. Korjaus: poljinkäpälä käännettiin edestä pois, pätkä lankkua ja leka. Irrotusiskun jälkeen olen kerran viikossa painellut jarruja ja pari kertaa vuodessa voidellut poljinventtiileitä. Jarrut toimineet moittteettomasti aina.
Iloista kesän jatkoa... Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Vastaa Viestiin