Sivu 1/1

Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Lähetetty: 10 Elo 2008 03:46
Kirjoittaja Joudah
Katsastuksessa ei dynamossa takapyörille tapahtunut mitään käyttöjarrun kanssa, käsijarru pelasi. Ei saa kelloille saakka yhtään ilmaa. Mietiskelin jarrupolkimen sylinterin aukaisemista, mutta hieman epäilyttää. Pitäisi tietysti saada molemmat piirit tyhjiksi (toinen valuu hiljalleen itselläänkin) ja olisi kai muutenkin kiva tietää, mitä luulee tekevänsä. Pajalle tuota kaavailin, mutta olisi kiva tietää, miten homma toimii. Ehdotuksia? Vehje on siis BF110, mutta tuo polkimen kaksipiirinen sylinteri taitaa olla suht samankaltainen muissakin?

Jousipakkakin pitäisi vaihtaa, mutta kun en ole ihan vakuuttunut, miten tuon saa fiksuiten (=turvallisesti) nostettua, niin kyselen pajan hintoja ja budjetin pettäessä turvaudun kaiketi hätäratkaisuihin ;) Eihän tuo sinänsä kuitenkaan niin hankala homma olisi...

Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Lähetetty: 10 Elo 2008 21:01
Kirjoittaja Chevyx2
Tarkastappa nyt ensin kuitenkin että toimivatko takapyörien releventtiilit. Ainakin K112 ja 113 malleissa on vika yleensä löytynyt releventtiileistä kun kelloille ei ole tullut ilmaa. Eipä ole vielä yhtään poljinventtiiliä tullut vastaan jossa olisi jompikumpi piiri jumissa, yleensä ne vuotaa jostain ilmat pihalle.

Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Lähetetty: 11 Elo 2008 11:34
Kirjoittaja Puu Tiainen
Jos siellä on se jarrupoljinventtiili missä männät on peräkkäin, saattaa toinen piiri jumittaa ja silti toinen pelaa, tuossa oli juttua.
viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746

Releventtiilikin vois olla jumissa, jos auto on seisonu pitkään. Ihan kaikissa vanhemmissa scanioissa ei tainnu releventtiiliä ollakaan, tai sitten muistan väärin.

Re: Jarrupolkimen sylinterin aukaisu?

Lähetetty: 11 Elo 2008 12:32
Kirjoittaja Pataässä
Vuonna 1991 scanian (BF80 -75) siirtyessä leirintäalueelle niin parin kuukauden seisokin jälkeen takajarrut lakkasivat pelaamasta, käsijarru toimi. Ainakin tässä mallissa on jarrupolkimen alla kaksi polkimen suuntaan vierekkäistä ilmaventtiiliä.
Ensin etujarruventtiili ja sen vieressä (takana) takajarruventtiili. Tämä takajarrujen venttiili oli jumissa. Korjaus: poljinkäpälä käännettiin edestä pois, pätkä lankkua ja leka. Irrotusiskun jälkeen olen kerran viikossa painellut jarruja ja pari kertaa vuodessa voidellut poljinventtiileitä. Jarrut toimineet moittteettomasti aina.
Iloista kesän jatkoa... Pataässä