Sivu 1/1
Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 19 Loka 2008 08:34
Kirjoittaja Puu Tiainen
Vertailussa yli miljoona ajetut Volvo B10M ja Scania K113 90-luvun lopusta. Tutkailin hieman autojen korjaushistoriaa ja korjaamoaikoja, otanta on noin kymmenen autoa/merkki.
Scania seisoo korjaamolla selkeästi tiuhempaan tahtiin, kuin Volvo. Scaniaa vaivaa jatkuvasti samat ongelmat, rungon ruostevauriot, jarruviat, kytkinviat/kuluminen, vaihteisto ja hidastinviat, tukivar-sien puslien kulumat jne. Volvokaan ei ihan ongelmaton noissa kilometrimäärissä ole, mutta viat ovat huomattavasti pienempiä ja nopeita korjata. Perstuntuma ja kirjanpito osoittaa selkeästi Volvon olevan huomattavasti huolettomampi, kuin Scanian ammattikäytössä. Näin ainakin näiden kahden mallin vertailussa ja kyllä se linja tuntuu olevan sama muidenkin mallien kanssa. Volvon moottoris-sa on muutama tyyppivika, joita ilman myös sen moottori olisi Scanian moottoria huolettomampi, molemmilla moottoreilla tosin ajetaan varmasti yhtä pitkään.
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 19 Loka 2008 14:39
Kirjoittaja B9M
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 00:39
Kirjoittaja motoku
melko erikoinen tieto, juuri päinvastainen omiin kokemuksiin nähden. tosin kyseessä katurit ja perstuntuma-otanta yli 200 yksilöä vm 86-04. autoilla ajettu 0km-1milj kaupungissa. volvon tyyppeinä b10m oli luotettava, mutta b10l ja b10le puhumattakaan 7000-sarjasta sisälsivät niin paljon suunnitteluvirheitä, että oli välillä vaikea uskoa niiden olevan tehdastekoisia.. ja kyseessä nimenomaan alustaongelmat, ei korittajan möhläykset
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 08:12
Kirjoittaja Bussiton
On tainneet volvon suunnittelijat tehdä sen klassisen virheen eli : jos se toimii, ÄLÄ koske siihen

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 08:48
Kirjoittaja jeepster
Bussiton kirjoitti:On tainneet volvon suunnittelijat tehdä sen klassisen virheen eli : jos se toimii, ÄLÄ koske siihen

tai sit ovat ensin tehny sen klassisen autovalmistajan virheen, et ei saa tehdä liian hyvää...
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 10:00
Kirjoittaja PekuMAN66
Mitkä ne volvon moottorin tyyppiviat ovat? Kaikilla Volvomiehillä alkoi ne jännittämään...
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti....

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 11:47
Kirjoittaja KajNyy1
Vanha Volvoni on pelittänyt hyvin jo 28 vuotta ja on muuten ensimmäinen Volvo B10M joka on tuotu Suomeen, runko numero 65.
Kilometrejä on tullut lasiin 1 767 200 km, joista yli 100 000 itse ajamana.
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 17:39
Kirjoittaja Reddewil
Juu olisi kiva jos listaisit tiedossa vikoja tarkemmin, voipi korjata ennen kuin hajoaa =)
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 18:15
Kirjoittaja Lahti32
alkaa se tuossa omassakin jo ikä painaa, täyttää ens vuonna 30 vuotta ja mittarissakin on jo kolmatta miljoonaa. Joka kevät sitä pitää huoltaa. Öljyt vaihtaa ja katsastaa. Kesken kauden ei ole remontteja tarvinnut tehdä.
Jos kajnyy.llä on ensimmäinen suomeen tuotu b10m niin mulla on ensimmäisiä Lahti 32 korimallia ja viimeisiä b58 alustaa.
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 19:02
Kirjoittaja Puu Tiainen
PekuMAN66 kirjoitti:Mitkä ne volvon moottorin tyyppiviat ovat? Kaikilla Volvomiehillä alkoi ne jännittämään...
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti....

Ole huoleti, sun Volvossa ei näitä huolia ole ; )
Ongelma koskee Edc-koneita, joissa ruiskutuspumpun käyttöakselin laakerointi aiheuttaa ongelmia. Laakerin kotelo tahtoo katkoa jatkuvasti kiinnityspultteja, jos oikein pahaks menee, joutuu koko jakopään ja samalla puoli moottoria purkamaan. Toinen ongelma on yli millin ajetuissa edc-ohjausboksi, ne alkaa sekoilemaan vanhuuttaan. Tämä edc-ohjausboksi ongelma on kyllä ihan sama Scaniassakin, moottorit sammuu ajossa milloin sattuu.
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 20 Loka 2008 23:14
Kirjoittaja PekuMAN66
Meillä on pelkkä ED-kone, just vaihtunu tuossa vm:ssä tyyppi, onko jotain sähköjuttuja edc- koneessa? 1,5 milj. meidän Volvolla ajettu eika kukaan aikaisempi omistaja ole tunnustanut tehneensä koneelle mitään isoa remonttia...
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 21 Loka 2008 01:20
Kirjoittaja Jone
Muistetaan että kyseessä siis 90-luvun lopun autot. Meidän pelit taitaa olla 80-luvun härveleitä eli ei ihan samasta kuitenkaan kyse. Mutta hyödyllistä siinä määrin että ajan kanssahan kalusto nuortuu kanssa ja joskus noi pelit on kulkurien aihioita ja miks ei jo osin nytkin. Jotenkin vaan simppelimpi tekniikka tuntus palvelevan tätä harrastusta paremmin. On niin kädetön olo kun joku automatiikkapalikan ohjausyksikkö on rikki. Vaikka ei tässä mikään korjaaja olekaan niin silti haalarit saa ainakin mustaksi että on ees vähän niinku sen näköinen että jotain osaisi sepittää

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 21 Loka 2008 23:31
Kirjoittaja motoku
me vanhojen romujen omistajat saamme vielä olla huoleti, mutta muutama omakohtainen kokemus tulevaisuudesta: volvo b10le -96 oli malli. ajoin sillä muuan pk-seutulinjaa. auto toimi täysin muualla, mutta sammui 200m tarkkuudella samaan kohtaan mennen tullen. auto teki sitä viikkojen ajan. mitään vikaa ei koskaan useista korjausyrityksistä huolimatta löytynyt. piti n.10sek päävirrat pois niin auto toimi taas normaalisti. linjan toisesta päästä kohtaan oli n.8min/4km ja toisesta suunnasta n.30-35min/25km.
7000-volvo ei sammunut avaimesta. piti katkaista päävirta, jonka jälkeen asetella sisävalot, kilvet jne... siis aika kätevää.
vikaa ei löytynyt, auto vietti yhteensä kuukausia takuukorjauksissa. vaihtoivat sitten toisesta volvosta volvolla aivoboksin, jossa ollut eri vika hävisi ja alkoi sammua avaimesta. teettivät saksassa uuden boksin sen toisen koslan tiedoilla lopputulos: ei sammu avaimesta...
lähes kaikki elektronisella tasonsäädöllä varustetut (volvot) autot hukkasivat "normaalikorkeutensa" jo uutena. liikennevaloissa ja pysäkillä auto sitten keikku puolelta toiselle ja ylös-alas ja mitään ei voinut. satoja kertoja on tullut matkustaja päistikkaa rahastuspöydälle/syliin, kun arvoisa auto on päättänyt nostaa hiukan kynnyskorkeutta kriittisellä hetkellä..
scanian tasonsäätö oli muuten rauhallisempi, se vain välillä tyhjensi toisen puolen säkit ja pumppas sen ilman toiselle puolelle. varsinkin pitkässä mutkassa reippaammin ajettaessa ulkokurvin puoli putos alas. ja sitten mentiinkin kallellaan
scanian jarrupolkimen ja lattian väliin kun joutui hiekkaa, auto ei ottanut kierroksia ollenkaan. siinä sitten lipunmyynnin seassa yritti rassata polkimenalusta puhtaaksi. jarrupolkimen palautinjousi kuoleentui niistä myös nopeasti, ja sitten pitikin ajaa vasemman jalan varpailla jarrupolkimen alareunaa pidellen. hankalaa rattiakselin takaa
mb kuorma-auto, sadekeli, sähkövaihteet hukassa. päivä veholla oulussa, valohoitoa, vikaa ei löydy. liekö kuivi hallissa kun löyty vaihteet. ennen rantsilan suoraa vaihteet hukassa jälleen...
nämä viat yleensä vanhemmiten katoaa, kun tietokoneet saa toimiin ja huonot liitokset ym pois, mutta mitä maksaa ja kuka tekee

yllättävän usein korjaukseksi riittää: päävirrat hetkeksi poikki. ja takana tuntuu jonossa seisovan koko pääkaupunkiseutu
7000-sissa oli myös niin pieni kompura, että lähiöissä ilmantuotto ei riittänyt. joskus pääsi jonkun pysäkin ohi, niin ei ihan jarruja juntannut päälle, mutta kuivaaja ei kuivannut ilmaa. pakkasaamuna ilmaletkut oli sitten kuuraa täynnä, ovet ei toimineet eikä autolla päässyt liikkeelle, ennenkuin se oli 2-3 tuntia käydä hörskytelly pihalla webasto päällä ja putket sulanu. nätti näky kun 30 uutta volvoa höyryää kartanolla ja yhtä monta vuoroa on pois aamuruuhkasta
tällaisilla vehkeillä sitä on yritetty repiä leipää.. kivistä on ollu

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 22 Loka 2008 08:37
Kirjoittaja KajNyy1
Tässähä alkaa tuntea tyytyväisyyttä siittä ettei rahat riittänyt uudenpaan kulkuriin
Autossa ei ole elektroniikkaa sen enempää kuin irto laturin säädin ja kaksi diodia
Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi"

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 22 Loka 2008 14:31
Kirjoittaja Lahti32
KajNyy1 kirjoitti:
Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi"

Kello taitaa olla vanhan Volvon herkintä elektroniikkaa. Meidän Volvon kello toimii patterilla varan vuoksi

ja näyttää patteri kestävän 4 vuotta kerrallaan
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 22 Loka 2008 20:11
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kylähulluilla on ihan järkevää kalustoa, ei kannata haaveilla uusimmista hienoista tekniikoista, siinä se lompakko tyhjenee todella nopeasti, kun niitä aletaan kojailemaan.
Laitetaan tähän vielä nuo pumppusuutinkoneet, jos näissä moottori pääsee ylikuumenemaan, ei se olekaan enää mikään pikkujuttu.
Pumppusuuttimien tiivisteet saattavat vaurioitua ja polttoaine pääsee jäähdytysnesteen sekaan ja jos tätä ei huomata ajoissa (kuten yleensä ei huomata) on edessä järkyttävä tiiviste ruljanssi.
Polttoaine turvottaa ja rikkoo kaikki kumitiivisteet, o-renkaat ja muut kumiosat jäähdytinjärjestelmässä, niitä tiivisteitä on sitten muutama nykymoottoreissa.
Ainoastaan siliconiletkut ja tiivisteet kestävät, riippuu moottorista ja vuosimallista, kuinka paljon siellä on tavallista mustaa kumitiivistettä.
Tulevaisuudessa vaanii monta muutakin ansaa, joihin viaton kylähullu saattaa astua, pitäkää huolta kalustostanne

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 22 Loka 2008 23:05
Kirjoittaja vjk55
Laitan tähän ketjuun tuosta volvo B58:sin peränvaihtajasta, kun jotkut on kertoneet sen olevan rikki. Minulla ei ole rikki vaan toimii hyvin. Enkä ole saanut vastausta että jos menee rikki niin jääkö se sille alueelle sitten ja jos haluaisi muuttaa toiselle niin miten se sitten tehdään. Ja muutenkin jos tuo on rikki niin minusta se hankaloittaa aikapaljon ajoa. Koska iso alue tuntuu aivan liian isolta kaupungissa ajaessa ja pieni alue taas aivan liian pieneltä matka-ajossa.
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 24 Loka 2008 17:56
Kirjoittaja Puu Tiainen
Hyytyy se Volvokin joskus, mutta se kestää pitkään

Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Lähetetty: 24 Loka 2008 18:58
Kirjoittaja KajNyy1