Sivu 1/2

Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 02 Tammi 2009 21:44
Kirjoittaja haaveilija
Onko busseissa minkäänlaista venttiiliä vakiona josta paineilmaa voisi lisätä manuaalisesti järjestelmään ilman että moottorin tarvitsee olla käynnissä? Vai onko sellainen tehtävä "jälkiasennuksena"? Ajatus oli laittaa sähkökompurasta ilmaa sisään kun auto seisoo varikolla pitkiä aikoja ja saisi ovetkin toimimaan napista.
Onko joku tehnyt tai muuten osaisi antaa vinkkejä?
Autohan mulla oli Scania 113K...

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 02 Tammi 2009 22:51
Kirjoittaja hynynenj
Kävin viime viikolla kattomassa yhtä delta staria volvon alustalla ja siinä oli liitin siinä etuoven takana olevassa luukussa sähköpistokkeen vieressä. En tiiä onko uudesta asti ollu mutta siinä semmonen kuitenkin oli.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 02 Tammi 2009 23:13
Kirjoittaja VANHOOL
Monessa firmassa jotka säilyttävät autoja tallissa on laitettu se jälkikäteen jos ei ennestään ole ollut, ettei tarvi ovet auki sitä käryyttää sielä. Jos se venttiili löytyy niin luultavasti näistä jostain, eli etukuomun alta kun avaat sen, polttoainetankin luukusta täyttöputken vierestä, etuovimontusta, tai konetilasta, scaniassa monesti saa liittimen suoraan moottoritilassa yleensä oikealla olevaan ilmasäiliöön.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 00:31
Kirjoittaja Pilotti
Mulla on K112/Superstar 9000, eli vm -88. Siinä on tuo ilmansyttö tuossa tankkausluukun sisällä. Siis naftakorkin vieressä.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 02:59
Kirjoittaja Joe Cool
Ja minun Scaniassani se on siinä suoraan sen käsijarruvivun vieressä olevan Spärr-napin alla. Siinä on pyöreä muovisuojus ja kun sen kampeaaa auki, alla on ihan "renkaan venttiili", mistä voi tuupata ilmaa sisään. Kaverin Volvossa se on samassa paikassa. Kösittääkseni se löytyy joka ikisestä paineilmajarruisesta autosta jostain ihan huollon ja hinauksen takiakin.

Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolle :( Olisikohan hyvä panna ilma kompurasta vedenerottimen läpi vasta sisään bussin järjestelmään...

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 09:56
Kirjoittaja jeepster
Joe Cool kirjoitti:Ja minun Scaniassani se on siinä suoraan sen käsijarruvivun vieressä olevan Spärr-napin alla. Siinä on pyöreä muovisuojus ja kun sen kampeaaa auki, alla on ihan "renkaan venttiili", mistä voi tuupata ilmaa sisään. Kaverin Volvossa se on samassa paikassa. Kösittääkseni se löytyy joka ikisestä paineilmajarruisesta autosta jostain ihan huollon ja hinauksen takiakin.

Jos sinne tyrkkää ilmaa jollain peruskompuralla, niin kannattaa huomioida, että se mättää aika paljon vettä ilman mukana. Tästä ei ole näin talviseen aikaan ainakaan hyötyä autolle :( Olisikohan hyvä panna ilma kompurasta vedenerottimen läpi vasta sisään bussin järjestelmään...
yritin kerran kokeilla tuosta spärr napin vierestä, ja en saanut siitä menemään sisään yhtään mitään, oliko sit liitin viallinen, tai en vaan osanut, tuntu et oli kyllä niin syvällä ettei normi täyttöletku sinne ylettänyt.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 11:16
Kirjoittaja VANHOOL
Joo toi renkaantäyttö venttiili löytyy lähes joka autosta, ja siitä ei käsittääkseni saa kun jarrut vapautettua, todella hyvällä tuurilla. Jos rehti täyttöventtiili löytyy niin siihen sopii normaali paineilmaliitin, niitäkin on tullut vastaan uros ja naaraspäillä, että joskus on joutunut rakentaa letkun sitä mukaa. Jos moottoritilassa olevaa säiliöön laittaa suoraan niin sit muistaakseni täytyi olla sellanen letku jossa oli kumpikin pää uros.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 12:35
Kirjoittaja jeepster
kuinkakohan vaikee/laiton operaatio ois et laittais pienen kompuran ja vaihtohanan ovelle. et ovi toimis, vaikka auto muuten oiski paineetta. sitähän alkuperänen viesti pääasiassa koski.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 13:31
Kirjoittaja only4pro
Itse mitettinyt saman, eli voisi hanalla vaihtaa niin että ei koko autoon laiteta paineita, vaan pelkästään ovelle (ja minulla jäisi myös kattokanavaien luukut samalla kun ovat samassa linjassa oven kanssa) ja just ulkoisen kompuran kanssa. Ajattelin jos laittaa tuollaisen sulkuhanan, niin voi auton myös "paineistaa" esim ennen lähtöä, kun laittaa kompuran päälle ja avaa hanan.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 14:25
Kirjoittaja Joe Cool
jeepster kirjoitti:kuinkakohan vaikee/laiton operaatio ois et laittais pienen kompuran ja vaihtohanan ovelle. et ovi toimis, vaikka auto muuten oiski paineetta. sitähän alkuperänen viesti pääasiassa koski.
Jeps, kun tarkemin luki, niin ovestahan siinä oli puhe :oops: Silloin ei se rengasventtiili kojelaudassa paljon auta :D Ja jarrujen vapautukseenhan se kaiketi on tehtykin, en ole onneksi joutunut sitä kokeilemaan koskaan.

Mutta onko se oven manuaalinen avaaminen ja sulkeminen niin hankalaa, että kannattaa tuollaista järjestelmää sen takia rakentaa :?: Itse otan aina lähtiessäni ovesta hanalla paineet pois ja käytän ovea ihan käsin. Toki se ei välttämättä sulkeudu aina nin hyvin, pari kertaa on satanut kunnon myräkässä vettä/lunta vähän sisään manuaalisesti suljetun oven ja karmin välistä :oops:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 14:57
Kirjoittaja only4pro
Minulla esim. on tuollainen vippiovi, eli samanlainen kun noissa autoissa yleensä on takaovena, alas ulos ja sivulle. Sitä kun on vähän vaikea käyttää käsin, ei tahdo millään pysyä kiinni, aina jää monen sentin rako.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 15:23
Kirjoittaja Joe Cool
only4pro kirjoitti:vippiovi ... alas ulos ja sivulle.... vaikea käyttää käsin, ei tahdo millään pysyä kiinni, aina jää monen sentin rako.
OK, minun oveni on vanhempaa mallia kahteen osaan jakautuva "ulos ja sivulle" ja se toimii ihan kohtuullisesti käsin :D

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 18:02
Kirjoittaja Pilotti
VANHOOL kirjoitti:Joo toi renkaantäyttö venttiili löytyy lähes joka autosta, ja siitä ei käsittääkseni saa kun jarrut vapautettua, todella hyvällä tuurilla. Jos rehti täyttöventtiili löytyy niin siihen sopii normaali paineilmaliitin, niitäkin on tullut vastaan uros ja naaraspäillä, että joskus on joutunut rakentaa letkun sitä mukaa. Jos moottoritilassa olevaa säiliöön laittaa suoraan niin sit muistaakseni täytyi olla sellanen letku jossa oli kumpikin pää uros.
Niin eikös tuo venttiili ole tosiaan ajateltu käytettäväksi käsijarrun vapauttamiseksi esim. hinattaessa kun ei muualta enää ilmaa tule. Minulla on vielä tallella letkukin, jonka toinen pää tarkoitettu vararenkaaseen ja toinen tuohon spärrin viereen. Eli auto on tuolloin "omavarainen", tietty vararenkaassa pitää olla ilmaa mistä ottaa. Mutta meillähän kaikilla on vararenkaanilmanpaine jatkuvan tarkkailun alla... :wink:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 21:54
Kirjoittaja scania 110
itse laitoin t haaran kompuran ja säiliön väliseen letkuun siittä pätkä letkua ja naaras liitin. sillä saan koko järjestelmän täytettyä

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 03 Tammi 2009 23:35
Kirjoittaja Reddewil
scania 110 kirjoitti:itse laitoin t haaran kompuran ja säiliön väliseen letkuun siittä pätkä letkua ja naaras liitin. sillä saan koko järjestelmän täytettyä
Itellä pyöriny samat mielessä, itse asiassa otin just pois sellasen nipan/letkuliittimen joka oli takaiskuventtiilin takana, sillä ois saanu ilmaa systeemiin.
Mutta mitäs kun porukka jännittää jarrukellojenkin säätöä, niin mites ilmanpainelinjojen pätkiminen ja haarottelu? Ovet näyttäs olevan takajarrupiirissä, muista en tiedä...

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 10:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
haaveilija kirjoitti:Onko busseissa minkäänlaista venttiiliä vakiona josta paineilmaa voisi lisätä manuaalisesti järjestelmään ilman että moottorin tarvitsee olla käynnissä? Vai onko sellainen tehtävä "jälkiasennuksena"? Ajatus oli laittaa sähkökompurasta ilmaa sisään kun auto seisoo varikolla pitkiä aikoja ja saisi ovetkin toimimaan napista.
Onko joku tehnyt tai muuten osaisi antaa vinkkejä?
Autohan mulla oli Scania 113K...
Minkäköhän ikäinen auto sulla on, no veikataan.
Sulla on varmaan siellä haldexin 2 tornikuivaaja, alunperin täyttöletku tulee kuvassa näkyvään oranssiin linjaan, toinen pää voi olla auton keulassa tai oikeastaan missä vaan, mihin se on haluttu laittaa. Tästä liitännästä täyttyy koko paineilmajärjestelmä.

Kuva

Liitännän voi tehdä myös auton lisälaitepiiriin, josta ovi ottaa käyttöpaineen, jos sun auto on alle -93 vuosimallinen, tämä säiliö löytyy etuoven edestä tai takaa. Säiliössä on mittaliitin johon on hyvä kytkeä täyttöliitin. Jos auto on uudempi, säiliö on etuakselin takana rungon keskellä.
Suosittelen kuitenkin alkuperäisen täyttöliitännän käyttämistä, se kulkee kuivaajan kautta eikä järjestelmään tule ylimääräistä kosteutta.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 11:10
Kirjoittaja Mimyy
Tässä eräs versio ilmansyöttöön joka menee kuivaimen läpi.
Alta tuleva letku tulee auto kompuralta ja ylempi lisäkompuralta. Ylin putki menee säiliöön.
Ei tarvitse erillistä takaiskuventiiliä.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 20:04
Kirjoittaja KajNyy1
Tällainen systeemi minulla oli jo auton ostaessa Volvo B10M vm 1980
Korjaamot käyttävät sitä tarvitessaan autoon paineet eivätkä viitsi pitää konetta käynnissä.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 20:40
Kirjoittaja Reddewil
KajNyy1 kirjoitti:Tällainen systeemi minulla oli jo auton ostaessa Volvo B10M vm 1980
Korjaamot käyttävät sitä tarvitessaan autoon paineet eivätkä viitsi pitää konetta käynnissä.
Mistä kohtaa tämä kuva on otettu, kun en osaa hahmottaa?

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 20:51
Kirjoittaja only4pro
Eikös molemmat kuvat ole melkein samasta paikasta, eli Bendixin vierestä.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 22:04
Kirjoittaja KajNyy1
only4pro kirjoitti:Eikös molemmat kuvat ole melkein samasta paikasta, eli Bendixin vierestä.
Pitää paikkansa ja molemmissa kuvissa näkyy myös B58 ja B10M mallien ulkoisen voiteluöljysöiliön lasinen öljytason tarkastusputki :wink:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 04 Tammi 2009 23:36
Kirjoittaja only4pro
Minulla ei taida olla tuota lasiputkea?? Eikös Mimyyn auto ole B9M? Minulla on ilmankuivain moottorin sylintereiden vieressä/edessä ja öljysäiliö toisella puolella akkujen vieressä.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 05 Tammi 2009 18:15
Kirjoittaja Puu Tiainen
only4pro kirjoitti:Minulla ei taida olla tuota lasiputkea?? Eikös Mimyyn auto ole B9M? Minulla on ilmankuivain moottorin sylintereiden vieressä/edessä ja öljysäiliö toisella puolella akkujen vieressä.
Sulla on ilmeisesti vanhempi malli B58.
Niissä on erilainen öljysäiliö, mittatikku on korkin alla.
Se vanhempi öljysäiliö on paljon parempi, ei ole tuota vuotavaa lasiputkea.

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 05 Tammi 2009 23:52
Kirjoittaja only4pro
Juu, on korkin alla toi tikku.

Asiasta toiseen, meniköhän suodattimet tukkoon? Oli täälläpäin pari päivää -14 yöllä ja nyt viime yö lähes -20... ja kesälöpöä tankissa... Kun ollaan sitä halvempaa talvilaatua odotettu... :roll:

Re: Paineilman lisäys "manuaalisesti"?

Lähetetty: 06 Tammi 2009 18:25
Kirjoittaja Pilotti
only4pro kirjoitti:Juu, on korkin alla toi tikku.

Asiasta toiseen, meniköhän suodattimet tukkoon? Oli täälläpäin pari päivää -14 yöllä ja nyt viime yö lähes -20... ja kesälöpöä tankissa... Kun ollaan sitä halvempaa talvilaatua odotettu... :roll:
Joo itsellä vähän sama juttu pitäis saada nyt halpaa talvilaatua tankkiin ennenkuin hinnat nousevat. Ei tuo kesälaatu paikalleen jämähdä vaan suodattimet menevät tukkoon vasta kun siellä on läpivirtaus. Kesälaadun suodatettavuus on -10. Eli jos se on sitä kylmempää alkaa parafiini tukkimaan suodattimia. Kävin tänään mittaamassa oman auton lämpöjä. Ulkona -1, auton alla maa -9 ja tankin ulkopinta -7. Tuolla nyt ehkä voisi lähteä lähellä olevalla asemalle. En vaan raaskinnut kylmää konetta käynnistää vaan laitoin huomiselle lohkolämmittimen päälle kellolla ja Webaston myös. Valitettavasti lupaa ensiyöksi varsin kylmää tänne eteläänkin. Pelko on, että tuo Lähi-Idän kiista ja Venäjän kaasunviennin rajoitukset alkavat nostaa raakaöljyn hintaa, eli pitäisi saada tuommoiset 600 litraa tankattua lähiaikoina.
PS. Sorry, on aika kaukana otsikon aiheesta...