Sivu 1/1
turbon asennus
Lähetetty: 10 Tammi 2009 15:42
Kirjoittaja scania 110
itsellä on scania 110 linjuri 11l vapari moottorilla. vaikka diisselin hinta on jo lähes ilmaista, olen ajatellut asentaa pakokaasuahtimen vauhtia lisäämään ja diiselin kulutusta laskemaan. onko kukaan tehnyt moista? katsastus ei ole ongelma eikä itse turbon asennus. ongelmia tuottaa koneen kestävyys sekä ruiskutus pumppuun tarvittavat muutokset. koska tekniikka on vm70 ja ruiskutus pumppu on mallia kaasuläpällä ohjattu, eli läpän molemmilta puolilta menee letku pumppuun joka säätää ilmeisesti paine eron mukaan ruiskutusta. tuottaako se ongelman? ja mitä eroa on uudempien turbollisten moottoreissa verrattuna omaani? toivottavasti joku tajusi mitä haen takaa
Re: turbon asennus
Lähetetty: 10 Tammi 2009 19:48
Kirjoittaja Viilaaja
Tota noin, jos et pidä liian isoja paineita, niin pitäis monenkin moottorin kestää. Näin ainakin henkilöautoissa.
Uudemmista ei ole muuta tietoa, kuin että moottoriohjauksella saadaan tarkempi määrä poltettavaa ainetta oikeaan paikkaan ruiskutettuna.
Re: turbon asennus
Lähetetty: 10 Tammi 2009 22:16
Kirjoittaja Reddewil
Jos saat säätämättä ahtamaan, niin pelkällä yli-ilmalla et juuri muuta tee kuin vähennät savutusta. Sitten kun lisäät syöttöä niin alkaa kulkukin paranemaan. Ahdetuissa vehkeissä on ruiskupumpuissa ahdonalainen syttö, eli ahtojen noustessa myös syöttöä lisätään, tältä osin ainakin pikku dieselit eroavat toisistaan, siis vapari / ahdettu.
Ei se hajoa sen ahtimen asennuksella, sitten vasta kun syöttöä lisäät ja otat tehoja irti

Re: turbon asennus
Lähetetty: 10 Tammi 2009 23:19
Kirjoittaja Borkkari
Olen kuullut,että "koti" virityksessä, jos tehot ei tipu yli 30% niin viritys katsotaan onnistukseniksi.
Toki voin kai tuonkin kokemuksesta sanoa pitävän paikkaansa.
Re: turbon asennus
Lähetetty: 11 Tammi 2009 01:32
Kirjoittaja motoku
halvin tapa hankkia tehoa: vaihda kiinteä flekti viskomalliseen. +10hv ja paljon hiljaisempi. eikös 110 ole kiinteillä siivillä

jos syyläri on puhdas, viskoflekti pyörii erittäin harvoin. kulutuskin putoaa n. litran/100km.
Re: turbon asennus
Lähetetty: 11 Tammi 2009 02:16
Kirjoittaja Joe Cool
Reddewil kirjoitti:Jos saat säätämättä ahtamaan, niin pelkällä yli-ilmalla et juuri muuta tee kuin vähennät savutusta. Sitten kun lisäät syöttöä niin alkaa kulkukin paranemaan.
Näistä raskaan kaluston jälkikäteen ahtamisista minulla ei ole mitään kokemusta. Mutta 80-luvulla minulla oli 300D Mersu, johon joku oli lisännyt turbon ja kaiketi ruuvaillut syöttöä. Auto kulki hyvin. Kerran sitten se ahtopainetta imusarjaan syöttävä letku halkesi ja jouduin ajamaan viikonloppureissun ilman lisäpaineita. Kylläpä oli valtava ero! Eli ainakin 300D Mersussa oli ero kuin yöllä ja päivällä. Luulisi jotain tapahtuvan bussissakin...
Onko sitten Scaniassa erilaiset männät ja puristussuhteet sille valmiille turbopelille, en tiedä? Ja liioilla ahtopaineilla ja syötöllä vehkeet saa kyllä kulkemaan sairaasti, mutta myös rikki nopeasti. Eli maltti on valttia ahtamisessakin

Re: turbon asennus
Lähetetty: 11 Tammi 2009 04:18
Kirjoittaja Reddewil
motoku kirjoitti:halvin tapa hankkia tehoa: vaihda kiinteä flekti viskomalliseen. +10hv ja paljon hiljaisempi. eikös 110 ole kiinteillä siivillä

jos syyläri on puhdas, viskoflekti pyörii erittäin harvoin. kulutuskin putoaa n. litran/100km.
Tai yleensä mekaanisen flektin vaihtaa sähköiseen, niin tulee +15hv! Tämän kokoluokan vehkeissä... Tietysti vesipumppu ja laturit ym. on mitoitettu sille 20-30l/100km mutta 5 litraa tippuu helposti pienellä säädöllä. Huomaa hyvin kun vertailee toteutuksia, ei kulutuksella ole väliä, mutta mites nykyajan dieselit. Nyky dieselit jne. aikalailla erit on periaatteet, ei ole ämpärin kokoisia tehostimia, saati kompuroita jotka tuottaa 5x tarpeen verran.