Sivu 1/2

scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 02 Maalis 2009 09:56
Kirjoittaja Kivilintu
Morjensta kaikille!

nyt iski meidän kulkuriin v...mäinen vika!!

tuolla takana (konehuoneessa) on metalliboksi jossa on 60A suleke (navankäännönesto) se palaa heti kun laittaa auton käyntiin!!

osaako kukaan kertoa mistä se voisi johtua. Nyt auto ei lataa ajonaikana ollenkaan.(latauksen merkkivalo ei kuitenkaan syty, mutta jännitemittari mittaritaulussa näyttää alle 24v)

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 02 Maalis 2009 21:45
Kirjoittaja Kivilintu
Kivilintu kirjoitti:Morjensta kaikille!

nyt iski meidän kulkuriin v...mäinen vika!!

tuolla takana (konehuoneessa) on metalliboksi jossa on 60A suleke (navankäännönesto) se palaa heti kun laittaa auton käyntiin!!

osaako kukaan kertoa mistä se voisi johtua. Nyt auto ei lataa ajonaikana ollenkaan.(latauksen merkkivalo ei kuitenkaan syty, mutta jännitemittari mittaritaulussa näyttää alle 24v)

-Harri-
Tähän ongelmaan ilmeisesti ei kukaan kulkureista ole aikaisemmin törmännyt?
Täytyy alkaa kyselemään tuolta Kiitokorilta osaisko siellä joku neuvoa..

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 02 Maalis 2009 22:18
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tarkoitatko mahdollisesti Scanian omaa sähkökaappia? Siellä on polariteettisuojasulake, oliskohan siitä kysymys, kuvia?

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 03 Maalis 2009 09:17
Kirjoittaja Kivilintu
laitan tähän muutaman kuvan jos se selventää asiaa.

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 03 Maalis 2009 17:57
Kirjoittaja Puu Tiainen
Täytyy sanoa että onpa outo kytkentä. Johtomerkinnöistä päätellen laturilta startille menevä kaapeli, mutta en ole koskaan nähnyt sulaketta tuossa paikassa. Tuo on koritehtaan viritelmä, ilmeisesti otettu jollekin korilaitteelle tuosta syöttö. En osaa neuvoa ilman kaaviota, tuolla voi olla vaikka mitä takana.

Ellei sitten akkulaatikossa olevaa 50A sulaketta ole siirretty taakse. Normaalisti akkukotelossa on 2 50A sulaketta vierekkäin.

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 03 Maalis 2009 23:27
Kirjoittaja Kivilintu
Täytyy siis jatkaa tutkimista ja katsoa minne toi kaapeli menee.

palaan taas asiaan kunhan teen lisä tutkimuksia.

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 04 Maalis 2009 02:01
Kirjoittaja Reddewil
Enempää tietämättä joku latauksen tai akkujen irroitusrele jää jumiin ja polttaa tuon sulakkeen... Onneksi. Eikö tuo kuitenkin liity laturiin ja kahdennus-akkuihin?

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 04 Maalis 2009 08:26
Kirjoittaja Kivilintu
Voisko se liittyä tohon latauslaitteeseen joka lataa akut myös maasähkön kautta? siinähän on sellainen erotuslaite samassa? Alan tutkimaan asiaa ja koitan selvittää mihin toi kaapeli menee ja laitan siitä sitten lisä infoa tänne?

-Harri-

tässä vielä kuva muuntolaitteesta

Re: scania k82 / sulakevikaan apua?

Lähetetty: 04 Maalis 2009 10:16
Kirjoittaja Kivilintu
do diin.

uutta tietoa

alla olevassa kuvassa kirjaimella A merkityssä nastassa on jännite 0v, mutta kun laittaa auton käyntiin alkaa jännite nousta yli 100v!!!!! Tänhän pitäisi tietääkseni nousta vain jonnekkin 26 - 28v eikö?

onko laturi rikki vai onko jossain olemassa jokin jännitteen tasaaja erikseen?

-Harri-
ps. jos joku tietää asiasta enemmän, niin mulle voi soittaakkin 0452367255

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 11:12
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kattelin 2 sarjan kaaviota, kyllä tuo sulake on piiretty kaavioon. Alkuperäinen sulake on varmaan korvattu tuollaisella virityksellä.
Sulake on laturilta -> startille -> päävirtakatkaisijalle menevässä johdossa, laturin ja startin välissä. Kyllähän tuo vaikuttaa laturin vialta, jos sulla on boschin 120A laturi, voi siihen vaihtaa pelkän säätimenkin.
Mutta akkujännite pitäisi olla moottori pysähdyksissäkin liitännässä A, oliskohan siellä jokin rele vielä välissä.
Oliko sulla maasähkö kiinni jännitettä mitattaessa?

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 11:17
Kirjoittaja Kivilintu
maasähkö oli irti ja jännite oli ensin 0v. mut kun laitoin auton käyntiin alkoi jännite nousta yli 100v. Sammutin koneen ja jännite alkoi pikkuhiljaa tippumaan 0V:iin.

Soitin kiitokorille ja lupasvat tänään iltapäivällä soitella jospa siellä joku tietäis mikä on vikana tai ainakin mistä lähteä ettimään. Laturia itsekkin aloin epäillä.

Tossa muuntolaitteen laturissa (maasähkö) on kaiketi myös ohjaus autonlataukselle ajonaikana sekä erotuslaite? Erotuslaite ei ainakaan toimi oikein, sillä se ei erota akkuja toisistaan kun starttipuolen jännite menee alle raja-arvojen!

Voisko vika olla tuolla latauslaitteella??

Jos jollain sattuu olemaan tähän kyseiseen sarjaan kuvia(sähkö yms) niin ottaisin nitä mielelläni vastaan, sillä itselläni ei ole kuin mittaritaulun sulake kuvat :(


-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 11:42
Kirjoittaja pl606
kuulostais laturin/säädin vialta... (siis mootorin kyljessä oleva)
kokeile ottaa laturin persiistä piuhat irti ja teippaa hyvin ettei osu minnekkään...
mitä sitten tapahtuu kun käynnistää?

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 12:31
Kirjoittaja Joe Cool
Kivilintu kirjoitti: Tossa muuntolaitteen laturissa (maasähkö) on kaiketi myös ohjaus autonlataukselle ajonaikana sekä erotuslaite? Erotuslaite ei ainakaan toimi oikein, sillä se ei erota akkuja toisistaan kun starttipuolen jännite menee alle raja-arvojen!
Voisko vika olla tuolla latauslaitteella??
Mihin se jännite nousee, kun kytket maasähkön. Jos se alkaa lataamaan kunnolla, jännite nousee tuon harmaan latauslaitteen mittarissa ja ampeerimittari näyttää latausta ja jännite nastassa pysyy alle 30V niin ainakin se latauslaite on silloin kunnossa.

Kovasti itsekin kallistuisin tuon auton mottorin kyljessä olevan laturin jännitteen säädön vikaan. Ei tuo laite onnistune mitenkään nostamaan jännitettä siitä, mitä auton oma laturi antaa. Pääsetkö mittaamaan jännitettä suoraan auton laturin nastoista?

Itselläni on 100% saman näköinen lataus-/erotuslaite ja siitä poksahti se laturi ihan ilman oireita ja näkyvää syytä. Ei vaan lataa enää, ei. Erotuslaitteena se toimii edelleen onneksi oikein ja hyvin ja ohjaa lataustakin ihan oikein. Se vaan on tarkka siitä, kumpi niistä kahdesta paksusta "+" piuhasta menee starttiakuille ja kumpi hupiakuille. Minulla olivat hetken väärin päin ja moottorin latauksen ohjaus ei toiminut sen jälkeen, kun erotuslaite erotti. Siihen asti latasi molempia kyllä.

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 13:44
Kirjoittaja Kivilintu
Joe Cool kirjoitti:
Itselläni on 100% saman näköinen lataus-/erotuslaite ja siitä poksahti se laturi ihan ilman oireita ja näkyvää syytä. Ei vaan lataa enää, ei. Erotuslaitteena se toimii edelleen onneksi oikein ja hyvin ja ohjaa lataustakin ihan oikein. Se vaan on tarkka siitä, kumpi niistä kahdesta paksusta "+" piuhasta menee starttiakuille ja kumpi hupiakuille. Minulla olivat hetken väärin päin ja moottorin latauksen ohjaus ei toiminut sen jälkeen, kun erotuslaite erotti. Siihen asti latasi molempia kyllä.
Maasähköllä lataa ihan oikein, erotus puoli ei vain toimi. Jos sulla on sama laite, niin mitenpäin sulla ne + johdot on kytketty??

Kiitokorilta soitettiin ja epäilivät auton omaa laturia eli sitä mikä on siellä konehuoneessa. Tod näköisesti jännitteen tasaaja rikki. Eivät olleet tälläiseen törmänneet aikaisemmin. Suosittelivat soittamaan Scanialle ja kyselemään sieltä.

Erotuslaitteen kohdalla ovat valmiit antamaan lisätietoa, kunhan ensin on tämä sulakkeen poltto ongelma ratkaistu.

Täytyy ottaa noi johdot irti laturista(siis auton) ja koittaa mitä arvoja antaa sitten.

Laitan niistä tähän sitten lisää tietoa kunhan kerkiän mittailemaan.

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 14:55
Kirjoittaja Kivilintu
No niin,

laturista piuhojen irroitus osoittautui hankalaksi ja en ole niitä vielää irroittanut.

mutta.. laitoin uuden sulakkeen ja autokäyntiin.... kuvan a nastassa jännite 23,4v, lisää kierroksia ja sulake paloi ja jännite nous 45 v, auto tyhjäkäynnille takaisin ja jännite kipus 98v

täytyy alkaa purkaa tota laturia ja katsomaan mitä se on syönyt!

sitt alko toi muuntolaitteen masiina pitään pahaa hajua (muovikärryää) joten sekin piti ottaa pois päältä.

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 15:35
Kirjoittaja Joe Cool
Kivilintu kirjoitti: sitt alko toi muuntolaitteen masiina pitään pahaa hajua (muovikärryää) joten sekin piti ottaa pois päältä.
Auts, taisi se erotusosa siitä tykätä kyttyrää tuosta ylijännitteestä ... :(

Palataan niihin piuhoihin, kun saat ensin auton laturin kuntoon...

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 15:45
Kirjoittaja Puu Tiainen
Heräs epäilys, että vika on tuolla erotuslaitteessa. Sulakkeen palaessa laturin jännitteensäätö sekoaa, koska kuorma katoaa.
Saatko ohitettua erotuslaitteen niin, että startilta menee johto ainoastaan päävirtakatkaisijalle.
Kytke tällä tavalla.
http://up.servut.us/view/13441

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 04 Maalis 2009 18:35
Kirjoittaja Kivilintu
täytyy koittaa huomenna valoisan aikaan tota piuhojen laittoa.

Paikallinen autosähköliikkeen asentaja epäili laturin jännitteensäätimen hajonneen ja mahdollisesti tasasuuntauksen pettäneen.

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 11:06
Kirjoittaja pl606
jos vaan saat niin irroita kaikki mahdolliset sähkölaitteet ettei muuta kärähdä vikaa etsiessä...
laturit on monesti aika hankaloissa paikoissa ja pitäis olla kätilön kädet

jyväskylässä on tarvikehaussi joka on erikoistunut sähkö hommiin...
jos sieltä onnistuu vanhan isännän sakarin saamaan juttusille
niin se tekee mitä haluaa... muut mitä osaa :lol:
monet myy vain uusia
saku on jo eläkkeellä mutta tytär ja poika pyörittää firmaa
mutta saku asuu kuitenkin yläkerrassa eikä malta pysyä siellä tekemättä mitään 8)
saattaa olla paikalla jopa yölläkin jos ei ole unta saanut :lol:
itse olin joskus sakulla hommissa latureita ja startteja "tehdas kunnostamassa" ja tarvittaessa/halutessaan se käämitsi laturit uusiksi tai yhdisteli eri vehkeitä
oman vanin:i 100A laturista/rungosta se otti ulos 140A kun ei kuulemma tuo sata riittäisi minulle :D
menin vain hakemaan laakereita ja uusia hiiliä
245 6-diesel volvon startin runkoon istutti jonkun kuorma-auton ankkurin ja sen jälkeen pyöritti kolmekertaa nopeammin :roll:

ajattelin vain että ei tuo orivesi kauheen kaukana jyväskylästä ole...

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 11:52
Kirjoittaja Kivilintu
ok, kiitos vinkistä ja siellä itse asiassa Hankalan reissulla käytiin korjailemassa laturin hihnat ja kiristyspyörän laakerit. Hyvää palvelua saatin sunnuntai-iltana.

Ajattelin jos irroittais tosta muuntolaitteen laturista noi akun johdot irti ja kattois mitä tapahtuu kun laittaa auton käyntiin? joku viisaampi vois kertoa uskaltaako näin tehdä??

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 16:18
Kirjoittaja Kivilintu
Kysymys:

onkos ketään kulkureista mahdollisesti lauantaina 7.3 Auran suunnalla?

Ollaan sinne tulossa markkinoille ja jos joku viisaampi sattuis oleen lähellä ja vois vilkaista tota meiän autoa?

Tullaan Auraan perjantaina toimi auto kunnolla tai ei

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 16:53
Kirjoittaja Joe Cool
Kivilintu kirjoitti: Ajattelin jos irroittais tosta muuntolaitteen laturista noi akun johdot irti ja kattois mitä tapahtuu kun laittaa auton käyntiin?
Minulla oli autoa ostaessani ko. Muuntolaite kokonaan irti. Kaikki piuhat oli katkaistu ja suojattu. Silti auto latasi omalla laturillaan starttiakkuja. Eli laite ohjaa kyllä sitä latausta, mutta ei tästä päätelleen pitäisi kierrättää ainakaan starttiakkujen latausta tuota kautta. Hupiakut se ladannee sitten tuon läpi tai ainakin erotuslaite päästää sen virran menemään - tästä en ole ihan varma, ei ole ollut tarvis mitata, kun alkoi toimia syksyllä heti, kun kytkin vain piuhat kohdalleen.

Mutta jos laurisi tosiaan antaa 100V ulos, sillä ehdit rikkoa jo pahimmassa taapuksessa monta muutakin paikkaa kokeillessasi...

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 16:59
Kirjoittaja Kivilintu
ok, tässä tulee juuri vastaan se että onneksi siellä on sulake joka palaa kun jännite alkaa nousta.

Meinasin ottaa tosta latauslaitteesta ton starttiakuille menevän piuhan irti ja koittaa mitä tapahtuu, sillä se vois vaikka antaa suuntiman mistä alkaa ettimään vikaa.

Toivottavasti mitään ei ole kerinnyt palamaan :(

-Harri-

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 19:52
Kirjoittaja jeepster
vaan tyhmä päättelyketju...

Tuon sulakkeen suurijännitteisessä navassa, eli se missä sulakkeen ollessa irti ja auton ollessa käynnissä on ~100V, mitä sielä on. Tuosta ruuvista näyttää lähtevän vain yksi paksu punainen johto, meneekö se laturille? Haarottuuko se jonnekin? jos niin minne? Jos ei muuta, niin ei sielä mikään muu voi tuottaa sähköä, eikä oikeastaan voi muutenkaan, jos maasähkölaturi on irtikytkettynä... oliko näin?.

Jos näin, voisi päätellä että vika on laturissa. Josta taas voisi ajatellä että laturin tehtävä, tehdä sähköä, jota se tekeekin, tosin liiaksi, ei laturi ole viallinen. Mutta... jos laturi lataa täysillä, latauksen säädin vaikuttaisi olevan viallinen.

Mutta jos tuon sulakkeen toisessa navassa on ainoastaan laturi, niin navan kelluessa ilmassa, ilman kuormaa, saattaa siihen normaalistikin kehittyäkin tuo 100v.
Tällöin pitäisi miettiä mikä tuon sulakkeen polttaa, ja jos tuo sulake on laturin ja akun välissä, niinkuin aikaisemmin oletettiin. Tällöin latausvirta olisi enemmän kuin tuo sulakkeen arvo, eli 60A.

Olivatko akut tyhjät? Tällöin sulake olisi vain liian pieni tuohon paikkaan... 23,4V on latauksen ollessa päällä aika vähän. Tyhjäkäynillä sulake ei palanut? Vasta kierroksilla? Kokeilisin uudelleen isommalla sulakkeella, mittari kytkettynä. Auto käynnissä jännitteen pitäisi olla ~28V, jos pysyy tässä, oli sulake liian pieni.

jos ei, niin vika voisi edelleen olla ylilatauksessa -> latauksensäädinvika.

Re: scania k82 / sulakevikaan apua? Uutta tietoa!!

Lähetetty: 05 Maalis 2009 20:33
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuo sulake on kyllä liian pieni tuohon paikkaan, siellä on todennäköisesti 120A laturi ja silloin sulakkeen pitäisi olla 150A luokkaa.
Laturin latausjännite nousee kun kuorma häviää B+ navasta (sulake palaa), korkea jännite ei sulaketta polta vaan korkea virtamäärä.

Onkohan sulake vaihdettu pienempään viimeaikoina vai onko johonkin tullut lisää virrankulutusta? Tyhjillä akuilla 60A sulake ei kierroksilla kestä, tyhjäkäynnillä vielä menee.
Kannattaa tosiaan koittaa isommalla sulakkeella, jos ei auta niin tuo kytke erotuslaite pois linjasta, pelkästään tuo starttiakuille menevä linja käyttöön.
Tuo koko sulakeviritys on jotenkin arveluttava, siinä pitäisi olla peltiliuskasulake.
Onko vielä kuvaa auton laturista?

Tarkennus: Jännite nousee ainoastaan laturin B+ ja tuon navan A välillä sulakkeen palaessa, sulakkeelta eteenpäin linjassa on normaali akkujännite joten mitään tuhoa ei tuosta jännitteennoususta muille laitteille voi aiheutua. Tuskin latausjännite kuitenkaan on ollut 100v, silloin kyllä akutkin vaurioituisivat