Sivu 1/1

Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Lähetetty: 14 Maalis 2009 18:35
Kirjoittaja Phase7
Olen tässä suunnitellut vanhaan scaniaan kevennettyä kytkintä kun ei nyky-pullamössö-reisi-sukupolvi jaksa painaa sitä pohjaan muuten.
Osaatteko sanoa löytyiskö purkaamoilta jotain paineilma sylinteri-tyyppiä jonka voisi laittaa jalkalihaksen kaveriksi irroittamaan kytkin.

Eli jalalla painetaan alku, mikä avaa ventiilin joka täyttää sylinterin. Se säädetään siten että pelkkä sylinteri ei irroita kytkintä mutta keventää tarvittavan lihasvoiman.

Kuullostaako mahdolliselta, vai olenko ihan hakoteillä?

- ilari :mrgreen:

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Lähetetty: 15 Maalis 2009 10:25
Kirjoittaja KajNyy1
Volvon linjaautoissa on tehostin sylinteri asennettu laatikon päälle ulkopuolelle.

Kuvassa "rasvanippa?" nipan takana on jarruneste, "liike" polkimelta ilmasylinterille välittyy jarrunesteen avulla.

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Lähetetty: 15 Maalis 2009 19:58
Kirjoittaja Phase7
Ahaa. Kiitos tiedosta. Tuo kuva on vähän vaikea hahmottaa vielä, mutta menempä tutkimaan oman volvon kytkintä, jos se olisi samanlainen.

- ilari :mrgreen:

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Lähetetty: 16 Maalis 2009 20:28
Kirjoittaja Puu Tiainen
Onnistuuhan tuo. Joskus rakentelin 110 scaniaan 2 sarjan tehostimen.
Rakentamistahan se vaatii, polkimen, poljinsylinterin ja tehostimen kiinnitykset täytyy viritellä, mutta ei mikään älytön homma.
Riippuu tietenkin mihin ollaan rakentamassa.

Re: Tehostamattomasta kytkimestä tehostettu

Lähetetty: 16 Maalis 2009 22:21
Kirjoittaja PekuMAN66
Sekin keventää kytkintä, kun vaihtaa työsylinterin isompaan. Vaihdoin edelliseen bussiin lähes 10mm männän halkaisijaltaan suuremman MB:n työsylinterin. Entisellä pääsylinterillä uuden työsylinterin männän liikematka jäi tietysti lyhyemmäksi, mut tarkalla säädöllä ainakin tuossa omassa kulkurissa tuli tosi kevyt ja mukava kytkin.