Sivu 1/1
Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 28 Maalis 2009 00:37
Kirjoittaja Lahti32
Alkaa selviämään syyt huonoon kylmäkäynnistyvyyteen ja kovaan savuttamiseen kylmänä. Pakko kumminkin ensin kehua eilistä kylmästarttia, ilman mitään lämmitystä -17c ekalla käyntiin, akut oli täysiä.
Jostain syystä imusarjan esilämmittimen paksu virtajohto oli heitetty ilmanputsarin juureen ja kaapelikengän päällä oli pätkä letkua. Kokeilin että virta tulee silloin kuin pitääkin mutta mihin tuo paksu vihreä virtajohto kytketään? Onko kellä samanlainen kuin tuossa kuvassa? Kuva on kyllä hölmösti pystyssä. Tuossa ahtoputkessa on pultteja kummallakin puolella ja ruuvinkannat alla, miten nuo pitää olla?

Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 28 Maalis 2009 00:59
Kirjoittaja Reddewil
Et oo tai onko kukaan kurkannu tonne imusarjan sisään, mitä siellä on? Selviäis tuo kytkentä kertaheitolla. Ite pyörittelin noita sivulla olevia 17mm pultteja, pyörii mut eivät aukea. Sullakin näyttää olevan hittattu se mutteri keskeltä, mikä lie... Noita alapuolella olevia en huomannu iteltä edes kattoa. Niin ja lähti mullakin toissapäivänä hyvin pakkasesta käyntiin n.4sek startilla

ilman pakkosyöttöä.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 29 Maalis 2009 10:06
Kirjoittaja vjk55
Minulla Volvo B58 ja 79 v. mallissa näyttäs olevan johdot näin. Tuosta ahtimesta tulevaan putkeen oikeallepuolelle tulee ne johdot, virta tulee uloinpaan mutteriin ja maa sisenpään ja vasemmalla puolella ahdinta on kaksi mutteria yhdistetty peltilätkällä. Minulla nuo johdot, niistä oli pahasti suojakuori rikkoitunut joten teippasin ne. Kokeilin panin bussin virran päälle avaimesta ja hehkun myös päälle sitten menin kokeilemaan tuleeko virta johtoon niin kyllä tuli. Ja minutin hehkun jälkeen bussi käyntiin ja lähti heti ja savuttaa todella vähän kylmänäkin. Laitan kuvia tähän.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 29 Maalis 2009 16:55
Kirjoittaja KajNyy1
Volvolla maksaa tuo imusarjan esilämmitin 600€ suosittelen romuttamoa tai Webastoa ratkaisuksi. Ite oman poltin liikaa lämmittämällä ei saisi käyttää kuin 30 sek kerrallansa. Ratkaisin puutteen Webastolla ja sillä

että talvella

startaan

palmun

alta.

Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 29 Maalis 2009 20:19
Kirjoittaja PekuMAN66
Vastuselementin hinta Paimiolla B10 volvoon 50e. Vaihdoin hiljattain kun entinen oli ollut jo kauan rikki. Täytyy nyt sanoa että on se hintansa väärti...
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 30 Maalis 2009 11:51
Kirjoittaja Reddewil
PekuMAN66 kirjoitti:Vastuselementin hinta Paimiolla B10 volvoon 50e. Vaihdoin hiljattain kun entinen oli ollut jo kauan rikki. Täytyy nyt sanoa että on se hintansa väärti...
Mitenkäs se vaihto onnistuu ja millainen elementti on?
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 30 Maalis 2009 16:16
Kirjoittaja Velu
Kyllä siitä on kuva mahdollista saada, kunhan muistaisi ottaa tallilla liikkuessa. 24 voltin jännite tulee muistaakseni päätyyn, toisesta päädystä langat on kytketty maihin. Keskiruuveihin ei tule 24 voltin systeemissä mitään. 50s taitaa olla hehkutusaika tuolle laitteelle ennen käynnistystä ja startin jälkeen vielä 50s lisää.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 30 Maalis 2009 18:59
Kirjoittaja Puu Tiainen
Imuputkessa on sisällä yksinkertainen metallivastus, toiseen napaan tulee maadoituspiuha koneen runkoon ja toiseen virransyöttö solenoidilta.
Kannattaa välttää vastuksen kiinnitysruuvien pyörittelyä imuputken ollessa kiinni imusarjassa, eristeprikat voivat vaurioitua ja tuloksena oikosulku.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 31 Maalis 2009 08:48
Kirjoittaja Bussiton
Täytyykin kattoa tosta Expressistäkin olisko siinäkin ja jos sen sais pelittämään

kun on nyt "selvät sävelet"

Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 31 Maalis 2009 09:32
Kirjoittaja Lahti32
Oliskohan tuo poistettu kun ei näytä nuo pultinkannat samalta, on jotenki hitsattu kiinni, siksikö että aukipyörivä pultti ei lähde retkeilemään moottorin syövereihin

Miksi tuo pitäisi poistaa, onko lämmittimestä joku riesa vai onko vaan rahanpuutteesta nakattu menemään koko p***a

Luulisi että voisi haitata käynnistystä jos akut on niin huonot ettei ne kestä yhtäaikaa 100A vastusta ja starttia

Kyllä tuo kylmäsavutus ja sen kitkerä haju pitäis saada vähenemään, hallikin haisee pari päivää kun on bussilla siellä käyty.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 31 Maalis 2009 10:11
Kirjoittaja PekuMAN66
B10 lämmitin kuvat.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 31 Maalis 2009 11:40
Kirjoittaja Reddewil
Onko tuo PekuMAN66:n kuva nyt B10 moottorista, kun itsellä imusarja on Puu Tiaisen kuvan mukainen, jossa yhtenäinen imutorvi ahtimelta imusarjaan? (lisäksi itsellä öljyn paluu ahtimelta on moottorin alle eikä venttiilikoppaan) PekuMAN66:n lämpöelementti olisi ainakin helposti purettavissa pois ahdistamasta, mutta mites tuo toinen malli? Täytykö se mennä likamaan kädet tuonne pihalle

Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 31 Maalis 2009 13:50
Kirjoittaja Reddewil
Hene kirjoitti:B57 on myös tuommoinen irtonainen lämmittimen välipalikka imusarjassa.
Nyt kiinnostaisi, paljonko tuo B58/B10-malli ottaa ampeereita tai teho watteina? Onko kellään tietoa, mitattua tai kirjoitettua?
Taitaa mennä resistanssin mittaamiseksi, ei ihan virta-alueet yleismittarissa kestä ja tasavirtapihtimittarit on harvassa. Mittaan omani kun ulos kerkiän.
Mutta siis missä moottorissa menee ahtimen öljynpaluu alas ja lämmitin on imusarjan sisässä ilman välipalikkaa?
EDIT:Kävin mittaamassa. 2,8Ohm oli vastus, mutta taitaa olla oikosessa kun yhdestä navasta maita ja muita napoja vasten näytti samaa. Otan sen irti ja ihmettelen lisää kun jaksan. Hyvin tuo lähtee ilmankin ja nyt tällä kelillä jopa ilman tappavaa savua

Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 01 Huhti 2009 10:51
Kirjoittaja PekuMAN66
Reddewil kirjoitti:Mutta siis missä moottorissa menee ahtimen öljynpaluu alas ja lämmitin on imusarjan sisässä ilman välipalikkaa?
Taitaa B58:n alustalla olevissa moottoreissa olla tuo vanhempi versio ja B10:ssä sit erillinen elementti. Onhan B10 paljon muitakin eroja, mm. jousitus. Vaihdekeppi ainaki helppo tunnistin, B 10:ssä suora keppi, samoin moottorissa eroja , turbon öljyn paluu 5. sylinterin venttiilikoppaan ja B58:ssa öljy palaa putkistoon moottorin alle.
Vastukselle on muistaakseni sulake akkukotelossa, pitääpä tarkistaa se, niin näkee suunnilleen max virran sen koosta.
Jos vastus ei toimi tai on otettu pois käytöstä, mielestäni kotelo kannattaa avata ennen kytkemistä, että näkee sen kunnon. Moottori ei tykkää hyvää jos vastuksesta irtoaisi jotain paloja jos se alkaa hitsaamaan imukotelossa. Omassani yksi "kiekura" oli irronnut juotoksesta, mutta oli onneksi sen verran kiinni että pysyi paikallaan.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 01 Huhti 2009 16:01
Kirjoittaja Mimyy
Hene kirjoitti:B57 on myös tuommoinen irtonainen lämmittimen välipalikka imusarjassa.
Nyt kiinnostaisi, paljonko tuo B58/B10-malli ottaa ampeereita tai teho watteina? Onko kellään tietoa, mitattua tai kirjoitettua?
B10 ohjekirjan mukaan 150A
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 01 Huhti 2009 21:43
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuo vastus on 3600W ja lämpenee 700 asteeseen, kirjan mukaan näin.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 01 Huhti 2009 22:22
Kirjoittaja Reddewil
Puu Tiainen kirjoitti:Tuo vastus on 3600W ja lämpenee 700 asteeseen, kirjan mukaan näin.
No tuo lämpö voi jo avittaakkin startissa, ja varmasti vie akun tyhjäksi jos heikossa hapessa. Omat mittaukset tuotti sen tuloksen että sillä sais kärpäset grillattua imusarjasta =) Jotain vikaa omassa on mutta eipä se ole toiminnassakaan, webastolla lämpee koko pata.
Asiaan liittyen, mitenköhän nuo piuhat kestää vajaan 4kW virran mitä kuvissa näkyi... Voi joku muukin lämmetä kuin vastus.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 02 Huhti 2009 10:01
Kirjoittaja PekuMAN66
B10:n sähkökaaviossa sulakkeen koko on 150A, mutta sulakkeissa on yleensä jonkin verran "pelivaraa".
Kyllä akkujen jännite notkahtaa reilusti, kun vastuksen lyö päälle. Akuissa oli 24,5 V, vastuksen navassa hehkutettaessa 20 V.
Jännitemittari on hankittuna kojelautaan, mutta ei vielä asennettu, siitä voi sit seurailla akkujen ja latauksen tilaa. Siitä näkee suoraan myös toimiiko tämä hehkutus...

Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 31 Tammi 2024 17:19
Kirjoittaja BlackDog
Vanha ketju mutta löytyskö jollain tietoa? Kyseessä siis B10M kuvan mukasesta vastuksesta. Löysin jostain et vastus pitäs olla 0.3 ohmia, onko tämä oikea arvo? Mulla irrallaan mitattuna 0.9 ohmia. Mahtaako olla villinen? Lämpee kyllä kun antaa virtaa laturilla.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 01 Helmi 2024 09:35
Kirjoittaja Jule
Noiden pienien vastusarvojen mittaaminen on aika hankalaa, ja perus yleismittarit ei ole parhaimmillaan noissa. Tuollainen puolenohmin mittavirhe tulee helposti jo pelkästään mittajohdoista. Eli paljonko mittari näyttää kun laitat mittapäät yhteen?
Sinänsä se hehku kyllä toimii, mutta sen teho on pienempi jos ohmi lukema on liian suuri.
Re: Volvon imusarjan esilämmitin
Lähetetty: 01 Helmi 2024 10:39
Kirjoittaja BlackDog
Jule kirjoitti: ↑01 Helmi 2024 09:35
Noiden pienien vastusarvojen mittaaminen on aika hankalaa, ja perus yleismittarit ei ole parhaimmillaan noissa. Tuollainen puolenohmin mittavirhe tulee helposti jo pelkästään mittajohdoista. Eli paljonko mittari näyttää kun laitat mittapäät yhteen?
Sinänsä se hehku kyllä toimii, mutta sen teho on pienempi jos ohmi lukema on liian suuri.
Hyvä pointti. Kiitos Uusinta mittauksen jälkeen vastusarvoksi tuli 0.5 ohmia, jote vastus ilmeisesti on Ok. Otti virtaa lämmitettäessä n. 90 amppeeria joten tästä pääteltynä vastus on siis teholtaan n. 2100-2200w. Nyt siis tarkastamaan muut komponentit, jos vaikka sais toimimaan
