Sivu 1/1

Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 12 Huhti 2009 20:39
Kirjoittaja haaveilija
Aloin tutkimaan hieman tarkemmin ohjaustehostinta kun se vuotaa öljyä hiukkasen, ei paljon mutta pikku tippa jää maahan kun pitempään seisoo. Varmaankin joku stefa alkaa saapumaan elonsa päähän. Ei taida olla mitään akuuttia ennen kuin vatia tarvitsee alle laittaa :lol:
Siihen liittyen olisin kuitenkin tarkistanut tehostimen öljyt että myllyllä on lientä mitä pumpata. Mutta eihän sille ollutkaan omaa säiliötä tehostimen yhteydessä kuten pikkuautoissa vaan hydrauliikkaletkut lähti perää kohti ja katosivat alustan syövereihin. Ei viitsinyt tällaisella kurakelillä alkaa konttailemaan ja seuraamaan letkuja joten holpompi kysyä täältä :wink: Eli mistä tehostin ottaa öljyn ja miten se tarkistetaan:
a) oma säiliö jossain, missä mahdollisesti?
b) käyttää moottoriöljyä joten jos moottorissa öljyä niin myös tehostimessa
c) vaihteistoöljyä ---"---
d) joku muu, mikä?

Autohan minulla on 113K -89

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 12 Huhti 2009 23:58
Kirjoittaja Lahti32
Kaverilla juurikin tuollainen K113 ohjaustehostimen letkun pieni tiputtelu johti siihen että posahti koko letku. Vaihda ajoissa uusi ettet jää tielle.

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 13 Huhti 2009 00:26
Kirjoittaja VANHOOL
Moottoriluukun kun avaat takaa, niin oikeassa reunassa pitäisi olla ruskea säiliö jossa musta iso korkki ja pienempi musta hattu vieressä joka hoitelee öljytikun tehtävää.

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 14 Huhti 2009 12:08
Kirjoittaja haaveilija
Lahti32 kirjoitti:Kaverilla juurikin tuollainen K113 ohjaustehostimen letkun pieni tiputtelu johti siihen että posahti koko letku. Vaihda ajoissa uusi ettet jää tielle.
Ei onneksi vuoda letkuista vaan ohjausakselin stefa näyttää vuotavan. Voihan se sekin poksahtaa mutta sen verran vähän vuotaa ettei akuuttia hätää ole. Jos sitten talvella laittaisi kuntoon kun on aikaa :)

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 17 Huhti 2009 15:09
Kirjoittaja haaveilija
Kiitoksia, sieltähän se löytyi. Tikku oli kylläkin kuiva joten nestettä kaipaa kone (kuten myös kuskikin...) Mitä öljyä se mieluiten joisi, automaattivaihteistoöljyä vai hydrauliikkaöljyä? Vai onko ne sama asia... :roll:

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 17 Huhti 2009 19:11
Kirjoittaja LT 28
Tarkistitko koneen ollessa käynnissä vai sammuksissa.

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 18 Huhti 2009 09:02
Kirjoittaja haaveilija
LT 28 kirjoitti:Tarkistitko koneen ollessa käynnissä vai sammuksissa.
Sammuksissa :roll:

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 18 Huhti 2009 09:14
Kirjoittaja LT 28
Katopa käynnissä ollessa uudestaan.

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 18 Huhti 2009 13:22
Kirjoittaja Pilotti
haaveilija kirjoitti:Kiitoksia, sieltähän se löytyi. Tikku oli kylläkin kuiva joten nestettä kaipaa kone (kuten myös kuskikin...) Mitä öljyä se mieluiten joisi, automaattivaihteistoöljyä vai hydrauliikkaöljyä? Vai onko ne sama asia... :roll:
Eiköhän tuo automaattilaatikkoöljy ole oikea valinta ja kun moottori käy, pitäisi öljyn olla alarajan yläpuolella. Moottorin ollessa pysähdyksissä pari senttiä korkeammalla. Heh tai toisinpäin :D

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 18 Huhti 2009 15:01
Kirjoittaja jeepster
automaattilaatikkoöljy on kaiketi lähinnä hydrauliikkaöljyä.
Henkilöautoissa oli joskus ainakin suositus omalle oljylle tehostimeen (power steering fluid PSF) kun normi ATF ei pysynyt raidetangollisissa sisällä. Eipä motonetti viimeks kyllä myynyt moista.

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 18 Huhti 2009 20:59
Kirjoittaja Joudah
ATF tai hydrauliöljy, sanoivat Liedon Scanialla kun kävin tuohon BF110:n kysymässä tavaraa. Ei kuulemma väliä, kunhan kestää painetta. Uudemmissa voi tietty olla tarkempaakin.

Tietty jos vaan lisää niin olis ihan jees jos laittaa samaa tavaraa kuin siellä on jo ;)

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 18 Huhti 2009 23:30
Kirjoittaja mrl586
Scania CR112:n käyttöohjeen mukaan ohjaustehostimeen voi laittaa hydrauliöljyä, joka täyttää jonkin seuraavista ehdoista:
- ATF Dexron tai ATF Dexron II
- ATF Ford ESW-M 2C 33-E
- Automatic Transmission Fluid Type A Suffix A

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 19 Huhti 2009 23:12
Kirjoittaja motoku
tehostimen öljyn vaihto menee jotenkin tähän tapaan:
-keula ylös
-ohjaustehostimen alareunasta tyhjennysruuvi auki, samoin säiliön korkki.
-käännetään rattia laidasta laitaan muutaman kerran.
-starttaamalla max 10 sek sammutin päällä myös pumppu tyhjenee.
-nestesäiliössä oleva puhdistin vaihdetaan, isomman korkin alla.
-tyhjennysruuvi kiinni ja uudet liemet sisään. koneen voi käynnistää.
-käännellään rattia laidasta laitaan, jotta järjestelmässä mahd oleva ilma poistuu. atf:ää lisätään kunnes pinnan korkeus oikea
-"urahtelu" rattia käännettäessä kielii ilmasta järjestelmässä.
ohje nyt oli sisun käyttöohjekirjasta, vaan väliäkö tuolla :D :D

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 20 Huhti 2009 10:16
Kirjoittaja only4pro
Minulla vähän "urihtelee" (vai mikälie) kun käännän rattia, eli vois olla että tuolla on ilmaa... Pitäis varmaan vaihtaa nuo nesteet ja "ilmata" sen noin kun motokun ohjeet kertoo.

Sama olen huomannut että kun on vähän vauhtia niin kääntyy enemmän. Tämän olen huomannut omassa pihatien risteyksessä, jos tulen pikkasen vauhdilla (mikä ei ole mukavaa) niin kääntyy kerralla sisään, mutta jos joudun pysähtymään ennen kääntöä niin joutuu kerran peruuttaa. B10 kääntyy samassa risteyksessä vaikka pysähtyy.

Re: Scanian ohjaustehostin

Lähetetty: 20 Huhti 2009 18:23
Kirjoittaja Puu Tiainen
Ohjaustehostajan öljy on muuten sellainen jota ei käytännössä erikseen vaihdeta, suodatinkin vaihdetaan tarvittaessa tai miten sattuu.
Öljyt yleensä vaihtuu siinä vaiheessa, kun joku putki poksahtaa.
Hydrauliöljyä ei kannata sinne laittaa, vaahtoaa enemmän, kuin ATF.