rungon hitsaamisesta?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

rungon hitsaamisesta?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Hiekkapuhallus paljasti runkopalkin aika rajunkin ohenemisen. Oli tuossa puhetta ja spekulaatiota, ettei runkoa sais hitsata. Tuskin lienee oikea tulkinta? Rungon kokonaisuudessaan vaihtaminen olisi kai eri asia?

Huomattua tuli ainakin ettei takamoottorinen scania taka-akselin tietämiltä pysty vastustamaan suolan ja ajan ruostuttavaa vaikutusta. Paikoitellen lähtee sellasia 10mm paksuja ruostelevyjä. :(
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: rungon hitsaamisesta?

Viesti Kirjoittaja motoku »

niinhän nuo ruostuu. scanialta sais kuulemma uuden peränylitysosan 3500e+n.2vko töitä ainakin tuohon etukoneiseen. no, metallifirmassa taivuttivat sitten ne poikkipalkit mittojen mukaan ja itse hitsasimme ne tuonne paikalleen. tuennan ym erikoispultit hain sitten malmin "itäreunalta", mikähän lie pulttipiste sitten olikin. pultit maksoi 20e ja raudat... tais perustua sellaiseen kabotaasikauppaan... täytyy yrittää ruostesuojata pitkittäispalkit, ennenkuin niitä tarvii korjata, siinä haastetaso kasvaa :x :x
testasin juuri kotelonsuoja-ainetta levittää halpis-ilmatyökalusarjassa tulleella öljykannulla ja hienostihan tuo levisi. eli on vielä tämän kesän hommia vetää koko runko ensin mahdollisimman puhtaaksi ja sen jälkeen litrakaupalla kotelonsuojaa päälle. jos sillai sais muutaman vuoden lisäaikaa. :!: :!:
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: rungon hitsaamisesta?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Meinaa iskeä ahistus kun toi moottori-vaihteisto-perä vie kaiken tilan tuolta takaa, varsinkin kun lattia on paikallaan. Lisäksi se ranteenpaksuinen ilmaletku/sähköjohtonippu on juurtunut vähän kokomatkalta johonkin nappulaan kiinni.

Tuntuis järkevimmältä irrottaa toi tekniikka ja korjata runko, mutta kun järki sanoo että sen tekemällä jää ikuisiksi ajoiksi kesken.

Toi hiekkapuhallus + maalaus tuntuu aika järkevältä ruosteenpysäytyskeinolta, työläs ja likaantuva kyllä, onneks sain kaverin tekemeään sen :mrgreen: jotain hyvää kimppa-autossa
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Vastaa Viestiin