Sivu 1/2

Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 28 Kesä 2009 21:08
Kirjoittaja haaveilija
Ei taida välttämättä mitään vikaa olla mutta kysäistään jos jollakin parempaa tietoa...
Eli 113 Scanian öljynpaine saattaa laskea lämpimällä koneella niin että vilauttelee merkkivaloa. Myös käynnistettäessä pitää antaa aina pikkusen kierroksia että valo sammuu.
Asiantuntijat Esson baarissa sanoi että olisi Scanian ominaisuus, onko muilla vastaavia "ominaisuuksia"? :roll:

Jos kuitenkin kyseessä on pumppun ensi merkit sopimuksen irtisanomisesta=väljyydestä, millainen homma mahtaa olla ko. kapineen vaihtaminen ja onko kenelläkään tietoa kuinka syvältä lompakon pohjia pitää kaivella jotta siihen uuden saa :)

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 28 Kesä 2009 21:14
Kirjoittaja Sisu
Mulla tyhjäkähynnillä jotain 2 kiloa ja kierroksilla 6 kiloa. Nämä siis kuumalla öljyllä
koneena DSC9 ja kilometrit autossa 210 tkm :mrgreen: Ja nuo kilometrit pitää paikkansa.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2009 01:12
Kirjoittaja only4pro
Sama huomattu tuossa yhdessä minkä ajan (ei oma sentään...), eli tippuu sinne rajalle.

Olisin kuullut sama, että on ominaisuus... Käsikaasu on kiva värkki ;)

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2009 02:28
Kirjoittaja VANHOOL
Öljykellon ku viitsit vaihtaa niin lähes 100% varmuudella räpsyminen loppuu. Tai mulla on ainakin tähän mennessä kaikista loppunu.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2009 08:00
Kirjoittaja Velu
Scanian kaseissa öljynpaineen säätöventiilin jousi saattaa joskus katketa. Sitten on öljynpaine alakantissa. Huonoa tuossa on se, että vaikka valo ei palakaan, niin ajossakaan ei ole välttämättä painetta kuin vähän toista kiloa. Antureita menee myös kuulema kuin leipää.

Ei varmaan olisi huono juttu pistää siihen mekaanista mittaria ja mitata paineita. Kuumana ajossa pitäisi muistaakseni olla n. 5 baria. Paineiden säätö on ainakin kasissa helppo homma. Niissä on öljypohjassa tulppa, jonka alla on säätöruuvi. Samalla näkisi, onko anturi vaihdettavien osien listalla. Valo syttyy muistaakseni siinä kilon paikkeilla. Ei varmaan ole kuutonen kovin erilainen kuin se kasikaan, onhan 11-litraisessa paljonkin samoja osia.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2009 08:40
Kirjoittaja haaveilija
VANHOOL kirjoitti:Öljykellon ku viitsit vaihtaa niin lähes 100% varmuudella räpsyminen loppuu. Tai mulla on ainakin tähän mennessä kaikista loppunu.
Minkälainen homma sen vaihto mahtaa olla, onnistuuko kadunvarressa kravaatti kaulassa? :wink:
Ei ole tullut koskaan kyseiseen kapistukseen tutustuttua joten neuvot ovat tervetulleita.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2009 13:27
Kirjoittaja VANHOOL
Muutaman minuutin operaatio pitäs olla, ja onnistuu kadunvarres. Moottorin oikealta puolelta pitäs löytyä kyseinen kapistus. Suures osas scanioista on öljynpaine mittari konehuoneen sähkökaapin kannes jos sattuu vain oleen vielä kunnos.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2009 20:58
Kirjoittaja haaveilija
Kylmillä öljyillä paineet oli hiukan vajaa 6 kiloa / 800 rpm joten ihan hyvältä näytti. Täytyypä availla konehuonetta kun seuraavan kerran ajaa koneen kuumaksi ja katsoa laskeeko paine.
Viikonloppuna oli superkuumat kelit niin silloin se oli valoa vilautellut. Yleensä silloin kun vedosta löysää kaasun pois niin öljynpainevalo alkaa palamaan, sammuu kyllä kun antaa hieman kierroksia.
Taidan seuraavassa huollossa vaihdattaa öljykellon, siihen asti varmaankin pärjää ihan mukavasti :D

PS. Loma alkaa sunnuntaina ja Scania suuntaa Oulusta -> Powerpark -> Muumimaa -> Turun saaristo -> Korkeasaari -> Isoon mieheen treffeille :lol:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 30 Kesä 2009 16:55
Kirjoittaja motoku
jos 11-litrainen "äkisti" hävittää öljynpaineet, eli ennen ehjä kone alkaa kitua 0-2bar paineilla ajossakin, syynä voi olla öljypumpun imuputken murtuma. pumppu alkaa horsia ilmaa halkeamasta.
siellä on kuulemma isohko imusiivilä, joka väsyttää imuputken. kannattaa korjata ennen lopullista katkeamista, silloin moottori jää ilman voitelua.

esimerkkitapauksessa koneella oli ajettu kaikkiaan 2 050 000km, josta koneremontin jälkeen n.100 000. osaa ei remontissa vaihdeta.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 10 Syys 2009 09:55
Kirjoittaja haaveilija
Nyt on öljykello vaihdettu ja jäädään seuraamaan korjaantuiko vika. :D

Asentaja kertoi että 113:ssa öljynpaineen laskun anturille saattaa aiheuttaa myös väljä kompressori, öljynpaineen anturi on kompressorin jälkeen samassa piirissä ja kompura väljetessä se "hukkaa" öljynpaineen ennen anturia ja valo palaa/vilkkuu vaikka painetta moottorissa onkin.
On korjattu kuulemma siirtämällä anturi eri paikkaan mittailemaan.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 18 Syys 2009 23:46
Kirjoittaja j0ri
Enpä ole vielä paljoa omalla K112:lla ajellut, mutta lämpimäksi ajetussa koneessa tyhjäkäynnille pudotus sytyttää öljyvalon. Ei tarvitse paljoa kaasua hipaista niin sammuu.

Paljonkohan tuon K113:n öljykello kustansi? Tosin taidan itse vaihtaa ensin öljyt ja katsoa onko siitä apua.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 19 Syys 2009 01:56
Kirjoittaja Reddewil
j0ri kirjoitti:Enpä ole vielä paljoa omalla K112:lla ajellut, mutta lämpimäksi ajetussa koneessa tyhjäkäynnille pudotus sytyttää öljyvalon. Ei tarvitse paljoa kaasua hipaista niin sammuu.

Paljonkohan tuon K113:n öljykello kustansi? Tosin taidan itse vaihtaa ensin öljyt ja katsoa onko siitä apua.
Se kello "volvotietämyksellä on kympinluokkaa" mutta suosittelen, ennen kun laitat uudet öljyt sisään että kurkkaat öljypohjaan. On meinaa helpompi kattoa sinne ennen kun laittaa 35L öljyä, ja maksaa siitä. Kun vanhat öljyt on pois, niin pura alta ja katso, kannattaa. Sitten kasaat ja laitat uudet liemet sisään hyvällä mielellä!

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 19 Syys 2009 11:18
Kirjoittaja haaveilija
j0ri kirjoitti:Enpä ole vielä paljoa omalla K112:lla ajellut, mutta lämpimäksi ajetussa koneessa tyhjäkäynnille pudotus sytyttää öljyvalon. Ei tarvitse paljoa kaasua hipaista niin sammuu.

Paljonkohan tuon K113:n öljykello kustansi? Tosin taidan itse vaihtaa ensin öljyt ja katsoa onko siitä apua.
Scanialla kello maksoi 138,46 eur + uudet liittimet ja johdot. Mittasivat kellon ja siinä se vika oli.
Tarvikeliikkeestä irtoaa varmaan halvemmallakin mutta tuo meni muun huollon kanssa samalla niin eipä viitsinyt laitattaa tarvikeosaa :oops:

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 26 Kesä 2020 09:14
Kirjoittaja Zuikkis
Nostanpa ikivanhaa aihetta.

Onko K113 anturi siis tämä:

Kuva

Löytyykö noita tarvikkeena? En äkkiseltään ainakaan Onnin Auton sivuilta löytänyt.

Oskussa vähän ongelmana että +30C helteessä kun ajaa kattoilmastointi päällä yli 100km putkeen niin alkaa tyhjäkäynnillä vilauttelemaan valoa..

Ihan vähän kun koskee kaasuun niin tulee mittariinkin 1bar lisää, eli voisi kyllä tyhjäkäynnin korotus 500->700rpm tehdä ihan hyvää. Siihenkin jos jollain on "for dummies"-ohje niin kuuntelen autuaasti. :)

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 26 Kesä 2020 09:55
Kirjoittaja BussMAN
Paine mittaamalla / varmistus , tuo öljynpainevalon vilkuttelu voi olla todellista moottorissa max lämpö,tai ylikuuma . Scanian normi ongelma , kannattaa ens työnä lisä tyhjäk kierrokset, yleensä turbo vaurio matalasta öljynpaineesta. Esim VDO anturi luettelosta, niitä on yhd valolle / mittarille sekä vain mittarille, kuvan anturi voi olla mittarille ehkä löytyy valolle erillinen.
Kesäkäyttöön öljy 15 w-40(50) = parhaat öljynpaineet...

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 26 Kesä 2020 10:19
Kirjoittaja Zuikkis
Hmm. Varoitusvalo varmaan tulee samalta anturilta, tai jopa haaroittuu mittarilta jotenkin? Käynnistyksen jälkeen jää nimittäin mittari yleensä nollille ja öljyvalo palamaan, mutta kun sormella napauttaa mittaria niin pompsahtaa samantien 5bar ja valo sammuu. Eli vikahan voisi tietysti olla myös mittarissa kun tuolleen ryttyilee.

Täytyy nyt alkajaisiksi katsoa jos irrottaa tuon anturin että miten siihen saisi mekaanisen mittarin tilalle, näkisi todellisen paineen.

Olisikohan tuolle anturille jotain datoja jossain että mitä resistanssia se antaa milläkin paineella, siitäkin voisi koittaa mittailla?

Niin säädetäänkö tyhjäkäynti ihan kaasuvivuston liikettä rajoittamalla, vai onko siihen joku hienompi konsti? Nuo tuolla hankalalla puolella konetta, ei oikein hahmota edes mihin vaijeri menee. Tutkittava saako sen huoltoluukun auki että pääsisi "ilmanottolaatikon" puolelta sinne paremmin.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 26 Kesä 2020 10:50
Kirjoittaja BussMAN
Parhaiten tyhjäkäynti vakiintuu ruiskutuspumpussa toppari ruuvit tyhjäjäynti/ max, scanioissa on ollut myös käsikaasu koelaudassa joka vaikuttaa ” polkimeen” .

Näkyyhän tuossa kaks johtoa jos mittarista öljyvalo kiertääkö tuolta nykysysteemissä virta eritavalla vai varmistettu kellon maadoitus?,,vanhempi mallin anturi oli erilliset liittimet ,, vanhemmat oli 12 tai 24 v järjestelmiin, kun ei sähköistä muuta ymmärretty : valo / kärjet auki paineella ja mittari ” säätövastuksen” kautta maihin, yleensä vaihdettiin anturi ja jatkettiin tutkimuksia.
Oli koelaudoissakin ennen vikoja, lämmetessä näyttö muuttui ( liiansuuri tausta lamppu) tai valoja päälle laitettaessa
heilahti lämpö/ öljynp mittarit

Vastaava anturi on omassa harraste vw moottorissa 12 V, mittari näytää n1 kp/cm^ vähemmän kuin mitatttu että kyllä näyttö virheitäkin voi olla. ,, Scaniassa yleisin ong tyhjäk paine ( laakerit/ öljypumppu ) harvemmin vierasta ainetta esim polttoainetta öljyssä.
Tässä omassa 94 sarjan ( vm98) edellinen tehnyt kalleimman kautta korjauksen , ensin laakerit+ öljypumppu, seuraava
turbo+välijäähdytin + pakoputkisto, jälkimmäinen tehty Munchenin scanialla.
öljyssä

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 26 Kesä 2020 11:12
Kirjoittaja Peltsi
Vuonna -73 ei ollut niin justiinsa. Omistajan manuaalin mukaan ei mitään hätää, vaikka öljyvalo vilkkuukin alle 800rpm :D

Kuva

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 26 Kesä 2020 13:02
Kirjoittaja Zuikkis
BussMAN kirjoitti: 26 Kesä 2020 10:50 Parhaiten tyhjäkäynti vakiintuu ruiskutuspumpussa toppari ruuvit tyhjäjäynti/ max, scanioissa on ollut myös käsikaasu koelaudassa joka vaikuttaa ” polkimeen” .
Tässä ei ole muuta käsikaasua kuin tuo vakionopeudensäätimen viiksi, siitä saa kyllä "käsikaasua" laitettua paikallaan ollessa. Mutta pitää olla vaihde vapaalla ja käsijarru päällä että toi toimii, niin ei siitä oikein ole apua jos kaupungilla valoissa seisoessa alkaa valo vilkuttelemaan..

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2020 15:33
Kirjoittaja Zuikkis
No niin, mekaanisella mittarilla kylmällä koneella tyhjäkäynnillä 4bar kun mittariston mittari alle 3bar.. En lämpimäksi asti käyttänyt miten tilanne kehittyy, mutta kaipa nuo vilkuttelut nyt anturin piikkiin voi laittaa.

Sitten aloin tyhjäkäyntiä ihmettelemään. Kertokaa nyt tyhmälle mistä se säädetään? Syöttöpumpun kuva alla.. Yhtään mitään liikettä ei tapahdu missään vaikka pumppailee kaasua..

Kuva

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2020 16:01
Kirjoittaja BussMAN
Mikäs vm tuo kania on, jos 95/96 voi olla edc pumppu ( sähköinen säädin / rivipumppu); ts tyhjäkäynnin säätöä ei kotikonstein ,, jos vanhempin kuvassa ei näy säätäjäpäähän ( vas) on kaasuvipu tai vaijeri , siinä pitäis olla toplari ruuvit tyhjäk/ max kaasu voi olla klommattukin lanka/ sinetti.

Melko yleinen tuo näyttö pienempi kuin paine, vaikka vois olettaa toisinpäin tai toinen vika ykeinen max näyttö kokoajan.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2020 16:42
Kirjoittaja joope
On -95 volvossa ainaki tyhjäkäynnin säätö.
Cruisen viiksestä vetämällä...
Syöttöpumppu on rivi mallia ja säädin on sähköinen.
Samaa Boschia käyttää myös kaania että oletan ohjeen olevan sama!

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2020 17:09
Kirjoittaja Zuikkis
BussMAN kirjoitti: 29 Kesä 2020 16:01 Mikäs vm tuo kania on, jos 95/96 voi olla edc pumppu ( sähköinen säädin / rivipumppu); ts tyhjäkäynnin säätöä ei kotikonstein ,, jos vanhempin kuvassa ei näy säätäjäpäähän ( vas) on kaasuvipu tai vaijeri , siinä pitäis olla toplari ruuvit tyhjäk/ max kaasu voi olla klommattukin lanka/ sinetti.

Melko yleinen tuo näyttö pienempi kuin paine, vaikka vois olettaa toisinpäin tai toinen vika ykeinen max näyttö kokoajan.
Tää on 1994. Tuossa toinen kuva vieltä mööpelin vasemmasta päästä..

Kuva

Tuo lenkura saattaisi olla kyllä kaasuvaijeri, tosin ihme tiukalla kiepillä jos näin on. En kyllä silti mitään säätöä äkännyt. Tuohon on tosi hankala päästä käsiksi..

Kokeilen vielä joope:n kikkaa, kyllä mulla tuon näköinen cruise-viiksi siinä on.

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2020 17:20
Kirjoittaja Zuikkis
Joope kiitos! Kyllä tuo Volvon ohje toimi kanikassakin. :) Kruisen viiksellä vaan nypytellen! Kokeilin sammuttaakin välillä niin kyllä se muisti asetukset seuraavalla startilla.

Noin 700rpm tuntuu olevan maksimi mitä tuolla irtoaa mutta sehän se oli tavoitekin, olkoon nyt siinä..

Re: Scania 113 öljynpaineet

Lähetetty: 29 Kesä 2020 17:26
Kirjoittaja joope
Yeah! Lopenhan se on Boschin Roopertin ohje 8)