Sivu 1/3
Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 24 Elo 2009 22:18
Kirjoittaja Reddewil
Hei kertokaas toverit miten saan moottoriin öljyt sisään? Eli B58 mahuri, tyhjennysproput öljysäiliössä ja öljypohjassa, mutta miten laitan uudet öljyt, säiliöön vaan öljyä ja startilla pumppaan koneeseen ja välillä täytän säiliön? Letkulähdöt on säiliön päällä, niin ei se sieltä valumalla koneeseen mene.
Toinen, että kertokaas missä tuossa on öljylinko, vai onko kun en ole löytänyt?
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 25 Elo 2009 19:04
Kirjoittaja Puu Tiainen
Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 03:31
Kirjoittaja Reddewil
Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 08:13
Kirjoittaja Bussiton
B10M:ssä on näköjään öljyn tilavuus suodattimen kanssa n.38 litraa

en nyt muista paljonko se on tossa B58:ssa mut jos kukaan muu ei ehdi ensin, niin voisin illalla tarkistaa mitä siinä olisi

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 13:27
Kirjoittaja Lahti32
Reddewil kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 14:28
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:Reddewil kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:Öljyt säiliöön ja starttaamalla öljynpaineet ylös. Öljylinkoa ei Volvoissa ole.
Lisäys: suodattimet kannattaa täyttää, paineet nousee nopeammin.
Eikö koneessa ole säiliötä enempää öljyä? Säiliöön ei mene varmaan kuin 15l ja koneessa loput? Eli 20L lekkeri voisi riittää?
Tilavuus saattaa vaihdella mutta tuossa mun Volvossa se on 25 litraa.
Ja lasket öljyt aina koneesta ja säiliöstä, sekä sisään laitat säiliön kautta?
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 14:35
Kirjoittaja PekuMAN66
B10 on moottorissa kaksi tyhjennysproppua. Eikö molemmissa ole suunnilleen samanlaiset öljysäiliöt, mitenkähän B10:ssä on noin paljon suurempi tuo öljytilavuus? Tuntuis et jossain on iso ero kun 10 litraa öljymäärän ero...
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 14:53
Kirjoittaja KajNyy1
Minun B10M vm 1980 joten moottorina ilmeisesti sama kuin B58. Raskone aina laittanut laskun mukaan 30 litraa öljyä
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 16:03
Kirjoittaja Lahti32
B10 ja B58 malleissa on erilaiset säiliöt. Minä otin tuon tilavuuden huoltolaskusta ja joku on liidulla kirjoittanut konehuoneen etuseinään öljyn laadun ja määrän
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 18:27
Kirjoittaja Puu Tiainen
Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 18:37
Kirjoittaja Reddewil
Puu Tiainen kirjoitti:Sinne moottoriin menee noin 7 litraa ja säiliöön säiliöstä riippuen 20 litrasta ylöspäin. Tyhjennysproppujahan on 3 kappaletta, yksi säiliössä ja 2 moottorissa.
Moottori tyhjäkäynnille ja tikusta/mittalasista tarkistamalla öljymäärä kohilleen.
No nyt rupee lyyti kirjottamaan! Koneen "kyljestä" olen löytäny propun, eli siitä ns. öljypohjasta, mutta missäs toinen on?
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 26 Elo 2009 18:59
Kirjoittaja Puu Tiainen
Toinen proppu on siellä moottorin alla oikealla puolella. Siinä on semmonen kotelo johon tyhjennyspumpun imuputki tulee koneen sisällä. Proppu on sen kopan kyljessä.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 28 Elo 2009 17:56
Kirjoittaja Reddewil
No ku vauhtiin päästiin, niin mitkä on tuon moottorin venttiilin väkykset? Pako on nähtävästi oikealla?
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 29 Elo 2009 07:58
Kirjoittaja Puu Tiainen
0.4 ja 0.7mm välykset, pakoventtiili oikeanpuoleinen.
Tarkista samalla, että jokaisen venttiilin päässä oleva kuppi on ehjä ja paikoillaan.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 31 Elo 2009 23:05
Kirjoittaja Reddewil
Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 01 Syys 2009 00:19
Kirjoittaja Lahti32
Reddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaa
Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 01 Syys 2009 01:27
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:Reddewil kirjoitti:Kiitos tiedoista, välystä oli liikaa.
Mutta mistä b58:sta löytyy pakkivalon anturi, vai tarviiko -74 pakkivaloa? Ajattelin xenonit laittaa niin näkis pimeevalopakkikameralla =)
Laatikossa. Muita antureita ei taida loodassa ollakaan. Uutta anturia ei enää saa mutta laita Porsche 944 anturiin prikka niin passaa ja pelaa
Mutta eikös sulla ollu joku Scanian laatikko? Luulis siinäkin olevan silti laatikossa anturi.
No sepä se, ku loota on Scanian! en ole siitä anturia löytänyt, niin täytynee laittaa mikrokytkin kylkeen, jos löytäs pakkivalon piuhan. Jos pakkivaloa tarvii näin vanhassa?
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 01 Syys 2009 07:15
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla vm 1980 ei tarvita pakkivaloa mutta jos se on on sen toimittava. Jos ei toimi niin musta paperi lasin sisäpuolelle riittää.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 14:28
Kirjoittaja Pukaatti
Moikka , rautalanka neuvot volvo b10m 1990vm. 10 litrainen mahurin koneen öljynvaihtoon sekä vaihteistoon. Kiitos

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 15:51
Kirjoittaja Selfie
Moottori ihan samoilla periaatteilla kuin tuo B58. Lohkosta löytyy kaksi proppua ja öljysäiliöstä yksi. Taisivat olla 12 mm kuusiokannalla tai jotain sinnepäin. Keula pukeille ja kannattanee ensimmäisenä löysätä suodattimet kun on vielä tilaa ährätä ennen kuin paineet laskee (itsellänihän laskee aika nopeasti....). Suodattimet voivat olla ihan perhanan tiukassa, eli kunnon suodatinavain ja jatkovartta. Öljysäiliön alle niin iso astia kuin mahtuu, ettei tarvii vauhdista vaihtaa. Öljyt ulos, uudet sisään, suodattimet täyteen öljyä ja voidellulla tiivistepinnalla paikoilleen. Ovat erilaisia eikä voi sekoittaa kun karan kierre on eri. Kone tulille ja lisäilemään öljyä säiliöön. Mulla meni n. 35...36 litraa. Puuilosta hain 2x20 pyttyä Super HPD:tä niin niillä pärjäsi. Suodattimet taisivat maksaa Trailconilla n. 35 eur, se sivuvirtaussuodatin oli kalliimpi.
Sähkölaatikon öljynvaihdosta en osaa sanoa mitään. Tuossa perus 6 lovisessa on vain tyhjennysproppu pohjassa ja tarkastus- / täyttöproppu kyljessä.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 16:06
Kirjoittaja Selfie
Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 16:28
Kirjoittaja B9M
Selfie kirjoitti:Tuon verta joutu vääntämään ennenkuin antautuvat

Eihän nuo ollu etes kiinni kun on noin rutussa auenneet

Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 22:09
Kirjoittaja Pukaatti
Siis täytetäänkö koko kone sieltä säiliöstä? Vaihelootan jos joku Tietäs? Ku ois kanikka ni tekisin silmät kiinni...
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 22:17
Kirjoittaja Selfie
Joo, moottori täytetään säiliön kautta.
Re: Huolto, öljyn vaihto jne.
Lähetetty: 15 Syys 2015 22:51
Kirjoittaja Pukaatti
Oolrait, lootatietäjiä vielä kaivataan vääntämään rautalangasta, missä kohdin on täyttö ja tyhjennys? Egs 7 lovine.