Sivu 1/1
Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 28 Elo 2009 23:47
Kirjoittaja j0ri
Bussia ei vielä ole, mutta yhdessä ehdokkaassa olisi reistaileva ohjaustehostin.
Kyseessä on vm. -87 B10M alusta ja puhelimitse myyjä kertoi ohjaustehostimen ajoittain menettävän tehonsa. Poikkeaako periaatteet paljonkin henkilöautojen tekniikasta, eli selviäisikö esim. pumpun uusimisella vai onko siellä jotain kummallisia vimputtimia, joiden ehjäämiseen ei tuhannetkaan työtunnit ja eurot riitä?
- j0ri =)
Re: Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 29 Elo 2009 09:19
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuon ikäisissä ZF:n tehostimissa on pirusti noita ongelmia. Yleensä pumpun vaihto ei hyödytä mitään, mutta jos ei ole painemittaria niin voihan pumpun kokeilla vaihtaa. Jos ohjaus narisee, voi vika olla pumpussa tai pumpun paluulinjassa, vetää ilmaa kiertoon.
Kannattaa ensiksi tarkistaa ohjausakselissa olevat ristikot ettei ne jumita, jos ei vika ole siellä menee tehostin yleensä vaihtoon.
Re: Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 31 Elo 2009 09:42
Kirjoittaja j0ri
Kiitoksia vastauksesta. Luultavammin ristikoissa häikkää, sillä ohjaus kuulemma "tökkää", mutta lisää kääntämällä sitten tokenee. Tähän autoon en lopulta kuitenkaan päätynyt, mutta vastauksestasi voi olla apua muille ohjaustehostimen kanssa painiville.
- j0ri =)
Re: Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 31 Elo 2009 22:51
Kirjoittaja motoku
laitanpa nyt vielä kommentiksi "ratkenneeseen asiaan", risan ohjausakselin ristikon tunnistaa siitä, että ohjaus kääntyy 1/4-kierroksittain, eli hirttää-löysää-hirttää jne. simpukan ja nivelien väljä ei tunnu ratissa.
olkatappi jumittaa tasaisemmin, ja jää kaartamaan juuri siihen suuntaan, missä "kääntöpaine loppuu". simpukan väljä tuntuu ratissa.
kumpikin vika rasittaa ohjaustehostinta, kuumentaa öljyjä jolloin aiheutuu ilma-ongelmia ja letkutkin paljon herkemmin hajoaa. pahimmassa tapauksessa pumppu leikkaa kiinni... ja varsinkin maantieajo tuulisella säällä on tuskallista

rasvauksesta huolehtiminen kannattaa
Re: Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 01 Syys 2009 19:09
Kirjoittaja Puu Tiainen
motoku kirjoitti:
kumpikin vika rasittaa ohjaustehostinta, kuumentaa öljyjä jolloin aiheutuu ilma-ongelmia ja letkutkin paljon herkemmin hajoaa. pahimmassa tapauksessa pumppu leikkaa kiinni... ja varsinkin maantieajo tuulisella säällä on tuskallista

rasvauksesta huolehtiminen kannattaa
En nyt ihan ymmärtänyt miten ristikkovika rasittaisi ohjaustehostinta, ristikot ovat ennen ohjaustehostinta.
Re: Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 01 Syys 2009 23:53
Kirjoittaja motoku
totta kyllä, ettei hydraulisesti rasita, mutta vääntelee tosi hurjasti sitä sisään menevää akselia, helat+stefan siinä tuhoaa. mulla meni hiacesta alanivel jumiin, hyvä ettei koko raidetanko irronnu kääntäessä. (ihmetyttipähän vähän, kun säännöllisessä ajossa ja vasta 450 000km ajettu.)
sorry, olis pitäny täsmentää tuohon juttuun, mut kun vähän väsyneenä sitä rustailin...
niin, ja se tärkein pointti oli tuo huollon merkitys, pikku jutulla ehkäisee ihanasti kallista remonttia

Re: Volvon ohjaustehostin
Lähetetty: 02 Syys 2009 16:03
Kirjoittaja Puu Tiainen
motoku kirjoitti:
sorry, olis pitäny täsmentää tuohon juttuun, mut kun vähän väsyneenä sitä rustailin...

:
Nettikirjoittelussa pitäis aina kirjottaa mahollisimman pilkulleen ja kattavasti, muuten on aina joku neropatti viilaamassa, mä oon huomannu saman monesti.
Joskus tullu mehukkaitä väittelyitä, pelkästään siksi kun kuvittelee toisten ajattelevan samoin.