Moottorin piristys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Moottorin piristys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuli tuossa mieleen, että kun tuota voimasavua ei putkesta tule, niin kestääkö tuollanen pata jos ruuvaisi pumpusta lisää löylyä? Olisihan se kiva kun vähän mustaa öyhyttäisi! :twisted: Onko kukaan muuten kellottanut 0-80 tai 0-100, ihan vertailun vuoksi?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Re: Moottorin piristys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Merkittävää eroa kiihtyvyyteen syntyy kun kiristelet väljän kaasuvivuston tiukalle. Omassa kone otti kaasu pohjassa hädintuskin 2000r/min jolloin ei kyllä voimasavua näkynyt koskaan pahimmassa ylämäessäkään. Kiristelin konehuoneesta etummaista niveltä niin paljon että tyhjäkäynti pikkusen nousee esim tuonne 700r/min kieppeille. Rupes ottamaan helposti 2500 kierrosta. Vaivanpalkaksi tuli kulkuja niin paljon että tahtoo mennä aina reilua ylinopeutta jos ei ole tarkkana :D

Varsinainen pumpun säätö pitäs jonkun opastaa, minä kyllä olen ensimmäisten joukossa kokeilemassa :!:
Tulevaisuus on sähköinen
VANHOOL
Rattiamiraali
Truck: Scania/Superstar
Member id: 053
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Reddewil kirjoitti:Tuli tuossa mieleen, että kun tuota voimasavua ei putkesta tule, niin kestääkö tuollanen pata jos ruuvaisi pumpusta lisää löylyä? Olisihan se kiva kun vähän mustaa öyhyttäisi! :twisted: Onko kukaan muuten kellottanut 0-80 tai 0-100, ihan vertailun vuoksi?

Linja-autolla ei ole tullut koitettu, mutta edellisellä rekkalla oli pakko koittaa kun tuntui sen verran hyvin kulkevan. Muutama kaveri oli mukana jolla normaali perheauto ja ajattelin että jos jotain niitä vastaan olis koittanu. Kukaan ei ollut valmis siihen nöyryytykseen että jos sattuu hävitä rekalle. Koitettiin sit lopuksi kelloa vastaa. Normaali paikalta lähtö ilman renkaanpolttoja ja kytkinsilakkoja kesti vajaa 13s kun löi rajoittimeen. Merkki varmaan onkin kaikkien tiedossa :lol: . Mutta epäilen jos linja-autolla lähtee koittamaan niin ton ajan saa melkein kaksinkertaistaa. Tai ehkä jollain on siitä varmaa tietoa.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Reddewil
Vapaaherra

Lahti32 kirjoitti:Merkittävää eroa kiihtyvyyteen syntyy kun kiristelet väljän kaasuvivuston tiukalle. Omassa kone otti kaasu pohjassa hädintuskin 2000r/min jolloin ei kyllä voimasavua näkynyt koskaan pahimmassa ylämäessäkään. Kiristelin konehuoneesta etummaista niveltä niin paljon että tyhjäkäynti pikkusen nousee esim tuonne 700r/min kieppeille. Rupes ottamaan helposti 2500 kierrosta. Vaivanpalkaksi tuli kulkuja niin paljon että tahtoo mennä aina reilua ylinopeutta jos ei ole tarkkana :D

Varsinainen pumpun säätö pitäs jonkun opastaa, minä kyllä olen ensimmäisten joukossa kokeilemassa :!:
Joo vivusto kanitti kesällä toisen nivelen jälkeen, jäi kantamaan ja otti n.2100rpm. Vääntelin vivuston kiinnityksiä ja ryntää nyt sinne keltaiselle ajossa melko sukkelaan 2-3 vaihteilla. Menis varmaan vitosella mittarin tappiin ja gps:n mukaan ei heitä kuin sen 1km: suuntaansa. 90km/h on kierroksia n.1700rpm.
Ei ole sattunu kaveria silleen että menis painaa kaasun pohjaan ja vois kattoa pumpulta, että meneekö vipu "tappiin". Se pitäis vielä tarkistaa.
Hyvin se kulkee, ja 90km-valo syttyy varkain, ja rekat tulee perä edellä vastaan :D Mutta voimasavua ei tule, joten varaa olisi vähän saada lisää syöttöä.
Lahti32
Vapaaherra

Kokeen voi tehdä niinkin yksinkertaisella tavalla että linttaat paikallaan ollessa kaasun pohjaan ja tarkistat mitä viisari näyttää. 2500 kierrosta pitäs lähteä irti. Anna vaikka 5-10 sekuntia huutaa ihan täysillä. Ellei lähe, tiukenna vipuja
Tulevaisuus on sähköinen
VANHOOL
Rattiamiraali
Truck: Scania/Superstar
Member id: 053
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Jos ei ketää kaveria saa apuun niin, sammuta auto ja laita tiiliskivi tai harja pöngäksi kaasuun niin että se on pohjassa ja käy katsomas konehuonees että ottaako toppariin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Reddewil
Vapaaherra

No joo, ei ota kierroksia kuin siihen keltaisen ja punaisen rajalle, onko se rapiat 2200? Täytyypä joku paino kehitellä pedaalille, kun lattiaan se nyt vastaa. Ei viimeks ollu mitään niin pientä ja painavaa että oisin tallan saanu pysymään lattiassa :D Laitan tunkin siihen, ja meen konehuoneeseen kurkkimaan. Kestääkö tuo moottori sitten 2500rpm ja mikä on virallinen max. rpm?
manuaudio
Kippari
Truck: Volvo Ajokki Royal

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

eikös tuon nyt näe jo naftapumpulta kääntyykö se auki vai ei.. ei tartte huuatella konettakaan
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Vanhoissa B10M malleissa oli joissakin paineilmakäyttöinen kaasupoljin, minä en ikinä ole tämmöistä kummajaista nähnyt muuten kuin paperilla. Onko jollakin hullulla käytössä?

Potkua saa aika helposti lisää, savutuksenestolaitteesta säätöä pikkasen löysemmälle ja maksimimäärän säätöruuvia sisäänpäin, kyllä kulkee ja savuttaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Reddewil
Vapaaherra

Puu Tiainen kirjoitti:Vanhoissa B10M malleissa oli joissakin paineilmakäyttöinen kaasupoljin, minä en ikinä ole tämmöistä kummajaista nähnyt muuten kuin paperilla. Onko jollakin hullulla käytössä?

Potkua saa aika helposti lisää, savutuksenestolaitteesta säätöä pikkasen löysemmälle ja maksimimäärän säätöruuvia sisäänpäin, kyllä kulkee ja savuttaa.
No niin, tätä vähän odotinkin että asiantuntija tuloo paikalle. Eli oisko kuvaa pumpusta josta kerrot ruuvien paikat? En ole vielä vivustoa säätänyt, mutta sen jälkeen voisin kokeilla. Onko tuossa oikein tuollainen savutuksenestovehjes, miten se toimii, muuta kun syöttöä vähentämällä pienillä kierroksilla?
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

En nyt löytäny hyvää kuvaa nopealla googlaamisella.
Siinä pumpun etupäässä on kotelo, jonka kyljessä on kansi, neljällä ruuvilla kiinni.
Kansi pois ja sisältä paljastuu mekanismi. Kotelon yläreunassa kalvon alla näkyy hammastettu mutteri, sitä kiertämällä myötäpäivään lisääntyy syöttö matalilla ahtopaineilla.
Syötön rajoitinruuvi taas löytyy kotelon päädystä sisäpuolelta, sitä sisäänpäin niin säätötanko liikkuu pitemmälle.
Nämä säädöt olis hyvä tehdä savutusmittarin kanssa, muuten tulee ongelmia katsastuksessa.
Aika pikanen tarina tuli, mutta selvennän tarvittaessa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Reddewil
Vapaaherra

Puu Tiainen kirjoitti:En nyt löytäny hyvää kuvaa nopealla googlaamisella.
Siinä pumpun etupäässä on kotelo, jonka kyljessä on kansi, neljällä ruuvilla kiinni.
Kansi pois ja sisältä paljastuu mekanismi. Kotelon yläreunassa kalvon alla näkyy hammastettu mutteri, sitä kiertämällä myötäpäivään lisääntyy syöttö matalilla ahtopaineilla.
Syötön rajoitinruuvi taas löytyy kotelon päädystä sisäpuolelta, sitä sisäänpäin niin säätötanko liikkuu pitemmälle.
Nämä säädöt olis hyvä tehdä savutusmittarin kanssa, muuten tulee ongelmia katsastuksessa.
Aika pikanen tarina tuli, mutta selvennän tarvittaessa.
No jo, tekis mieli mennä jo pimeään pihaan kattomaan =) Onko tuo lootan säätö myös ns. ahdonalainensyöttö, kun sinne menee imusarjasta painelinja? Tuo putkihan vuoti minulla, kun kompuran letku oli hinkannut sen puhki. Vaikutti kierrosherkkyyteen melkosesti. Ei kai -74 katsastuksesta pomppaa vaikka lakua valuisi putkesta? :lol:
Reddewil
Vapaaherra

Ilman mitään virityksiä, vielä, kävin ajelemassa ja RaceChrono:lla otin lukuja. Vielä kun ois tutustunu tuohon ohjelmaan. :lol: No jäi sinne yksi "nykäsy" eli 1/4 maili, ja sille tuli aikaa 30,7 se ja loppunopeus oli 74km/h. Mittauksesta huolehti gps-pulikka ja nokia e51, 10 sateliittia oli kiinni. Ainoa kiihdytys mikä tallentui, ja oli bussipysäkiltä.
Savua en putkesta saa, muuten kuin pakkosyöttöä käyttämällä, mutta sitähän ei kai ole kovin tervettä käyttää ajossa? :roll: Tuli vaan mieleen kun sillä käynnistin hyvin vajailla akuilla.
Lahti32
Vapaaherra

Täytyypä käydä kellottaan pärjäänkö kolmella vaihteella sulle :D ei mene pykältämiseen aikaa :lol: Kunhan saan tuon automaatin paikalleen niin savu ei katkea :!:
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin