Sivu 1/1
Rasvarimurheita
Lähetetty: 17 Joulu 2009 22:31
Kirjoittaja MB1962
Hei kuka tietää bussin automaattirasvarista, mulla lykkää yhteen pyörään rasvat s-akselin juuresta jarruihin. Onko näissä annostelijat samoin kuin esim safematicissa, jossakin piilossa rungon välissä, yritin seurata putkea mutta en päässyt näköetäisyydelle... rasvari taitaa olla jonkin painevoitelu oy:n tekemä otin putken irti kunnes saan rasvamäärän pieneneen,
Re: Rasvarimurheita
Lähetetty: 18 Joulu 2009 16:48
Kirjoittaja Pilotti
MB1962 kirjoitti:Hei kuka tietää bussin automaattirasvarista, mulla lykkää yhteen pyörään rasvat s-akselin juuresta jarruihin. Onko näissä annostelijat samoin kuin esim safematicissa, jossakin piilossa rungon välissä, yritin seurata putkea mutta en päässyt näköetäisyydelle... rasvari taitaa olla jonkin painevoitelu oy:n tekemä otin putken irti kunnes saan rasvamäärän pieneneen,
Mulla oli myös tuollainen Painevoitelun tekele, taitaa tuo säätö olla aika yksinkertaisesti toteutettu. Olikohan siinä muutama linja pumpulta ja niiden säätö niissä lähdöissä? Aikani ihmettelin ja totesin aika monen putken olevan poikki jostakin kohtaa ja pumppukin jumitti! Eli voitelua ei tapahtunut ollenkaan! Vaihdoin tilalle perinteiset nipat ja kerran pari vuodessa kun voitelee, niin tulee ainakin kaikkiin tarvittaviin paikkoihin rasvaa. Kardaaninhan joutuisi joka tapauksessa voitelemaan prässillä.
Re: Rasvarimurheita
Lähetetty: 18 Joulu 2009 19:33
Kirjoittaja Puu Tiainen
Onko laittaa valokuvaa rasvarista?
Re: Rasvarimurheita
Lähetetty: 24 Joulu 2009 00:48
Kirjoittaja Reino-Ratti
Eikös se rasvari silloin toimi kun rasvaa tulee. Voisko S-akselin rasvaura olla tukkeentunut. Jos isoja kulumisvälyksiä ei ole, tuppaa rasva tällöin pullistamaan tiivisteet rummun puolelta ja rasva menee väärälle puolelle. Mulla on sisäpuolla tiivisteinä O-renkaat. Ne oli sököt ja nipoista meni rasvaa rumpujen sisään enemmän kuin mitä akselin juuresta pursusi ulos
t. J.
Re: Rasvarimurheita
Lähetetty: 24 Joulu 2009 10:33
Kirjoittaja Puu Tiainen
Rasvarin annostelija saattaa annostella liikaa tai sitten s-akselin puslat ja stefa on liian kuluneet.
En tiedä mistä alustasta on kyse, mutta esim volvoissa on s-akseliputkessa hukkareikä mistä ylimääräinen rasva poistuu, tämä reikä on yleensä tukossa, sen avaaminen yleensä riittää.
Oikea tapa korjata vika olisi uusia s-akselin puslat ja stefat jos ne on kuluneet. Ensiapuna voi irroittaa jarruräikän, poistaa ulommasta stefasta kiristysjousi ja tehdä jopa stefan huuleen pieni viilto, näin rasva poistuu ulospäin.
Vaikka rasvari annostelisikin liikaa, ei sen pitäisi ehjässä rakenteessa päästä jarrurummun sisään, hieman ulkopuolelle tulee sotkua, mutta ei se siellä alustassa haittaa.