Sivu 1/1
Nykyajan automaattilootat
Lähetetty: 25 Tammi 2010 20:56
Kirjoittaja Flyer 520
Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet.

Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Re: Nykyajan automaattilootat
Lähetetty: 25 Tammi 2010 21:28
Kirjoittaja Reddewil
Riippuu niin autosta (ja laatikosta), mutta kaikissa automaateissa joita olen h.autoissa nähnyt, on 1,2,P,R,N,D. Toki en kovin hirveästi ole törmännyt automaatteihin (onneksi) ja varsinkaan sellaisiin joista parkki puuttuu

Re: Nykyajan automaattilootat
Lähetetty: 25 Tammi 2010 21:39
Kirjoittaja Flyer 520
Reddewil kirjoitti:Riippuu niin autosta (ja laatikosta), mutta kaikissa automaateissa joita olen h.autoissa nähnyt, on 1,2,P,R,N,D. Toki en kovin hirveästi ole törmännyt automaatteihin (onneksi) ja varsinkaan sellaisiin joista parkki puuttuu

Raskaassa kalustossa ei yleensä ole P-asentoa, joten seisontajarru on kovassa käytössä.
Re: Nykyajan automaattilootat
Lähetetty: 28 Tammi 2010 21:03
Kirjoittaja Puu Tiainen
Flyer 520 kirjoitti:Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet.

Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Zffään muistaakseni käy toisenlainen näppis suoraan, en kuitenkaan ole ihan varma.
Laatikko ei kuitenkaan toimi niin, että voit vaihtaa suoraan pienemmälle vain nappia painamalla, elektroniikka päättää milloin vaihto suoritetaan.
Homma toimii niin, ettei esim. 2 nappi päällä vaihteisto ei vaihda 2 suurempaa jne. eli ylöspäin vaihdot voi määrittää itse.
Re: Nykyajan automaattilootat
Lähetetty: 29 Tammi 2010 01:56
Kirjoittaja b12m
Puu Tiainen kirjoitti:Flyer 520 kirjoitti:Juu hakusessa on auto, jossa on automaattivaihteisto. Miten on, pystyykö niihin hieman uudempiin (n.10v. vanhoihin) autoihin, joissa on ZF:n laatikko ja vain painikkeet D,N,R lisäämään 1,2,3, 4 -painikkeet.

Ei muuten, mutta tuntuisi vaan jotenkin turvallisemmalta, jos voisi esim. vuoristoteillä vaihtaa ihan napeista pienemmälle.
Zffään muistaakseni käy toisenlainen näppis suoraan, en kuitenkaan ole ihan varma.
Laatikko ei kuitenkaan toimi niin, että voit vaihtaa suoraan pienemmälle vain nappia painamalla, elektroniikka päättää milloin vaihto suoritetaan.
Homma toimii niin, ettei esim. 2 nappi päällä vaihteisto ei vaihda 2 suurempaa jne. eli ylöspäin vaihdot voi määrittää itse.
ZF:n ollessa kyseessä napeilla alaspäin vaihdoissa on vieläpä varsin ylisuojelevainen toimintalogiikka. Eli vauhdin pitää pudota huomattavasti pienemmäksi, kuin sen seuraavan pienemmän vaihteen vauhti moottorin nimellisellä maksimikierrosluvulla. Puute toisaalta on sikäli olematon, että kunnossa oleva vaihteistoon integroitu hidastin vähentää pyöräjarrujen kuormitusta vuoristossakin huomattavasti. Taisi ZF:n busseissa käytettyihin automaattilaatikoihin tulla älyohjaus jo varsin aikaisessa vaiheessa, kaiketi reilusti aiemmin kuin EDC-tekniikka yleistyi moottoripuolella?