Sivu 1/3

Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 11 Helmi 2010 18:40
Kirjoittaja Jani M
Eli auto ois Scania BF86S. VM78

Painemittarissa on kaksi viisaria valkoinen ja punainen. Niistä punainen tipahti nolliin ja jarruräikkä huutaa.
Silloin tällöin nostaa yhden baarin tienoille, muta enimmäkseen nollissa.
Kaikki jarrut kyllä toimii.
Toinen piiri on ilmeisesti tipahtanut?

Mitkähän ois kriittisiä paikkoja noille jäätymisille?
Onko tässä mallissa kuivaajaa?

Ongelma ois, ku ei oo lämmintä paikkaa minne sais, niin onko jotain kikkoja miten sais pelittämään?

Varmaankin tyhmiä kysymyksiä, mutta en oo kovin fiksu noissa paineilmajarru asioissa.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 11 Helmi 2010 21:15
Kirjoittaja +Maankio-
jaahas .tossa nurkalla seisoo vastaava pari vuotta nuorempi ja hiukan on hakusessa senki n ilmat vielä mutta ei oo kuivaajaa vaan tenutin. kaks piiri venttiili kenties jäässä tai sitten vuotaa lisälaite piiri jostain niin pahasti. paineen säätäjä on mulla ainakin tossa wiimassa edessä maskin takana niinkun se tenutinkin. Olikos ilma jouset takana? ja ilma tehosteinen kytkin ilmeisesti jotka ei nyt toimi eikä ilmeisesti ovet? ne on siinä lisälaite piirissä ja ja jarru jutut siinä toisessa.
Sitä kaks piiri venttiliän en oo itekkää vielä löytäny kun en jäisessä maassa viittiny vielä alle ryömiä. lisälaite piiri kans jäässä joten perä ei nouse näillä keleillä. Ennalta ehkäsyyn viisaammat käskee ajoissa syksyllä enne pakkasia kaataan sitä tenua 0,5 -1 litraa joka säiliöön niistä kyki tulpista ja sitte ajeleen et leviää järjestelmään. kuulemma pelaa koko talven sillä. Se oma tenutin ei välttämättä oo niin tehokas että riittäs saati onko kunnossa? pitäs senki toiminta periaate vielä selvittää.....

Laita jollain levyilla auto ympäriinsä helmat umpeen ja sitten lämpö puhallin sinne alle. päivänkin kun lämmittelet niin eiköhän sula .( ja ne tenut vois laittaa etukäteen säiliöihin siinä odotellessa) sitten ku kunnolla sulaa niin ajelemaan mielellään vähän pitempään että aineet leviää. Saattaa toimia tai sitten ei. Vastuu kokeilijalla.;) Tuo meidän rojekti oli just se puoli jäässä ja melkosen sulattelun jälkee saatiin se sulaks -25 pakkassa.Olis sillon heti pitäny tenuttaa ne säiliöt mutta kun jouduttiin vielä laturi remppaanki enste. Pelas se sitte kuitenki yli 200 km kotiin kuitenki ja seuraavana päivänä parin metrin siirron mutta koneen käydessä heti siirron jälkee jääty uudestaa
Jos joku muistaa missä kohtaa se piiri venttiili on vois huikata. kompuran kannesta menee ainakin putki suoraan ekaan säiliöön.

Vaan joka tapauksessa joudut sinne alle ryömimään, jos ei muuten nii niitte tenujen takia.

kerrohan sitte miten edistyt

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 11 Helmi 2010 22:21
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä mulla ne molemmat piirit vaikuttaa jarruihin, toinen taakse ja toinen eteen. Takajarrujen piiristä on "erotus" oville, keskuslukolle, kattokanaville. Tämän piirin säiliö vuoti ja aiheutti sen että käsijarrua ei saanut pois ennen kuin oli kierroksilla nostanut paineet, tyhjäkäynnillä ei riittänyt tuottamaan vuotoa enempää.
Ennen kun lähdet tielle sillä pelillä niin auto käyntiin ja alle kattelee ja kuuntelee mistä suhisee. Korjaat vian ja sitten turvallisin mielin tienpäälle!

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 11 Helmi 2010 22:33
Kirjoittaja niki-racing
Morjens.
Meillä tuo vanhempi ja varmempi versio tykkäs siitä kun säiliöitten päissä olevat (kahdessa) ne "piiriventtiilit", jotka jakaa ne säiliöt joihin jää painetta ja käyttöjarru toimisi, kun muualta vuotaa, avattiin ja puhdistettiin hapettumat, voideltiin silicon-pakkasrasvalla,(sisulta mm. saa..), joka tarkoitettu nimenomaan paineilmajärjestelmän liukastukseksi pakkasolosuhteisiin. Tyhjennettiin kondenssivedet, ja Scania/Volvo järjestelmän ns.huohotusöljyvesimössöt pois, ja laitettiin joka säiliöön 0.5-1lt voiteluaineella lantrattua pakkassuojanestettä(ns.tenua) säiliöihin. On toiminut kuin junanvessa sen jälkeen ovet ja kytkintehostimet, jotka aina ensin tippuu pelistä "lisälaitepiirinä" pois. Scania/Volvo kompressori jää "vatkaamaan" sylinterien kesken ilmaa säätimen annettua "vapautus", jolloin sinne kertyy sitä öljyä ja kosteutta väkisin, riippuen kompuran tiiviydestä, painetunnistimen käskettyä antamaan ilmaa säiliöihin, öljy/kosteus pullahtaa ilman mukana järjestelmään, ja kertyy varsinkin "alkupään" säiliöihin, sellainen ihana veden ja öljyn sekainen vaaleahko "mössö"... Sisun ja Mersun säätimet ns.myyränpelotinmallia, jotka sutkuttaa ylipaineisen ilman mössöineen ja kosteuksineen ulos. Niissä jo ammoisina aikoina ollut ns. puolikuivuri.... Huolellisella huollolla, toisin sanoen kun vain vähänkin viitsisi säiliöitä aina tyhjennellä mössöstä, ja "tankata" suoja-aineella, kyllä toimii... Sekin suoja-aine muistettava olla sitä voiteluaineella lantrattua, eli ei pelkkää "tenua", joka kuivattaa ja hapettaa kaikki paskaksi.... Ne "piiriventtiilit" tosi yksinkertaiset rakenteeltaan, kalvo ja mäntä, neljällä ruuvilla runko-osassa kiinni, helppo huoltaa. Ja kun säätää jousikuorman hiukan pienemmälle, eli "romuttaa" piirien välistä paine-eroa, eikun paranee ovet ja kytkintoiminnat..... :) Puutiainen varmaan osaisi tästä kertoa ihan "virallisesti" oikein kun vaan kerkiisi.... :)

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 12 Helmi 2010 00:06
Kirjoittaja +Maankio-
Juu loogistahan tuo voitelukin on.Kummassakos piirissä se seisonta jarru sitten on? Mun tossa mersussa(817) on ilmeisesti se "koko" kuivuri mutta kun sen kerta vuoteen vaihta patruunan nii tähän päivään mennessä ei oo ollu ongelmia vaikkei mitää voitelua oo tehtykkää. Mites muuten kokeneemmat kun jossai väitetty et kuivaajalla varustettuun sais tenuakaan saati mitään öljyä laittaa? Eikös se kuitenki oo melko haihtuvaa tavaraa? öljy saaattas ehkä jäädä sinne patruunaan? ja eikös sieltä kompurastakin kuitenkin aina pikkusen öljyä läpi tule?
Nii siis missä se piiri venttiili siellä on? jotain ylimäärästä siellä joittenkin säiliöiden kyljessäkin on ...nyt vaan taas muista menikö niihin oikee jotai johtoja?

Tuli muuten tuosta kuivurista vielä että mihinkäs väliin ne noissa järjestelmissä muuuten asennetaan?enne vai jälkee säilöiden?

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 12 Helmi 2010 12:18
Kirjoittaja niki-racing
Kuivuri tulee ennen säiliöitä, sille on sit oltava pieni "paineentasaussäiliö"?? Ainakin meiän autoissa on, ja kuivurijärjestelmään on olemassa voiteluaineeksi X1r-valmistetta oleva "kaviaari", jota laitetaan suodattimen pohjalle ruokalusikallinen silloin tällöin, josta se "liukeaa" kuivan ilman mukaan.... TOIMII....

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 14 Helmi 2010 23:13
Kirjoittaja Jani M
+Maankio- kirjoitti:Olikos ilma jouset takana? ja ilma tehosteinen kytkin ilmeisesti jotka ei nyt toimi eikä ilmeisesti ovet? ne on siinä lisälaite piirissä ja ja jarru jutut siinä toisessa.
Ovi ei toimi paineilmalla, eikä jouset. Kytkin ja jarrut pelaavat.
Kytkintä joutuu kyllä odottelemaan pakkasesta riippuen 10-30min.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 14 Helmi 2010 23:19
Kirjoittaja Jani M
Mikähän tuolla jarrupolkimen alla mahtaa suhista?
Siellä on joku venttiili, joka tuntuu vuotavan kelistä riippumatta.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 15 Helmi 2010 09:12
Kirjoittaja +Maankio-
Taitaa olla ihan jarru venttiili? Itellä vuotaa kans .Näyttäs olevan varsin mielenkiintonen irrotettava jollei korin puolesta olis kuskin lattiassa joku luukku minkä sais auki?

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 15:34
Kirjoittaja Jani M
Saakohan näihin korjausoppaita?
Tai olisiko kellään pelkästä paineilmaverkon piirustusta?

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 15:58
Kirjoittaja Lahti32
Jani M kirjoitti:Saakohan näihin korjausoppaita?
Taitaa opastus jäädä yrityksen ja erehdyksen kautta opiskeluun näissä vehkeissä :D

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 18:06
Kirjoittaja Jani M
Lahti32 kirjoitti:
Jani M kirjoitti:Saakohan näihin korjausoppaita?
Taitaa opastus jäädä yrityksen ja erehdyksen kautta opiskeluun näissä vehkeissä :D
Tätä pelkäsinkin :(

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 18:17
Kirjoittaja +Maankio-
eipä tuo ilmajärjestelmä tämmösissä 30v autoissa nyt sitten kovin monimutkane taida ollakkaan kun jyvälle pääsee....Toistaseks menty lähes kokonaan tuolla edellä mainitulla tylillä...

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 22:27
Kirjoittaja RH
Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 23:01
Kirjoittaja Reddewil
RH kirjoitti:Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.
Toki monessa autossa on vedetty nailonia rautaputkien rinnalle, joten katselemalla joutuu tekemään. Omassa autossa ainakin on "ylimääräisiä" rautaputkia jotka ei oe enää käytössä. Loppupeleissä melko yksinkertainen systeemi kun vähän tutkailee.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 16 Helmi 2010 23:34
Kirjoittaja motoku
RH kirjoitti:Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.
samat osat bussissakin on, vain kärryjarrupiiri puuttuu... (sekä tietenkin lisäakseleiden rojut,) ei näitä komponentteja ole erikseen näin vanhoille busseille. eli oikeasti ajelemme naamioiduilla kuorma-autoilla :lol: :lol:

no,mahurikonetta ei kuorma-autoista löydy. joissain matalalattia-autoissa alkaa tulla erilaisia erikoismatalia ilmasäkkejä ja joku ulkomainen valmistaja (neoplan??) on käyttänyt ainakin aikoinaan erikoista tapaa korvata kallistuksenvaimentimet ylösnostetuilla ilmasäkeillä. pieniä eroja hakemalla löytyy... no ei nyt aleta hiuksia halkomaan :lol: :lol: :lol:

jos siis saat vastaavan tyyppisen kuorma-auton prosyyrit käsiisi, periaate on sama, osien sijoitus vaihtelee. ja niitä taas siirtelee usein korinvalmistaja, jolloin alustanvalmistajakaan ei tiedä, missä ne ovat...

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 17 Helmi 2010 17:51
Kirjoittaja Jani M
RH kirjoitti:Minulla on Scania lbs kuorma-auton paineilma-kaavio, uskoisin scan-autosta löytyvän linja-auto alustoillekin vastaavat.
Pistäppä mulle toi kaavio. Eiköhän siitä aika paljo apua oo.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 18 Helmi 2010 13:10
Kirjoittaja RH
Mitenkä se jarrupaineen mittaus katsastuksessa menee? Mitataanko niitä ja jos niin mistä?

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 18 Helmi 2010 15:53
Kirjoittaja Bussiton
Mulla ainakin laitettiin etupyörän jarrukelloon letku joka meni sit sille tietokoneelle :wink: ja huoltomies jarrutteli koneen ohjeiden mukaan , lopuksi ihmeteltiin koneen antamaa raporttia :shock:

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 18 Helmi 2010 18:40
Kirjoittaja niki-racing
Niinhän ne mittaa... ja lisäksi myös paineviiveet poljinventtiililtä löysätessä jarrut ettei jää laahaamaan liian pitkäksi aikaa, saadaan pikapoistoventtiilien kunto verrattua ässäakseleihin ym. mekaanisiin osiin ym. ym.... Noissa raskaansarjan kuljettimissa vielä albit, eli kuormantunnistusventtiilit sekä nupissa takatelille ja kärryssä joka akselille... on siinä kunnossapitämistä että saa "kitkat" riittämään dynamolla..... Abs-jarrut tuossa meilläkin kulkurissa, mutta niitä ei koskaan testattu, en etes ite oo koskaan kokkeillu onko kunnossa....

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 18 Helmi 2010 19:45
Kirjoittaja Bussiton
Taitaa riittää katsastusmiehelle että sammuu se ABS-merkkivalo mittaristossa :wink:

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 19 Helmi 2010 12:45
Kirjoittaja Wonderi
Bussiton kirjoitti:Taitaa riittää katsastusmiehelle että sammuu se ABS-merkkivalo mittaristossa :wink:
Ei niillä taida muuta tarkastusmenetelmää olla. Mutta sen pitää myös ensin syttyä, poistettu polttimo ei pelasta.

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 19 Helmi 2010 14:58
Kirjoittaja Lahti32
Wonderi kirjoitti: Mutta sen pitää myös ensin syttyä, poistettu polttimo ei pelasta.
Pitää nyt ainakin olla yhdistetty latauksen tai öljynpaineen merkkivaloon :roll: Mutta näinhän ei saa tehdä :!:

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 19 Helmi 2010 15:37
Kirjoittaja niki-racing
100% kunnossahan ne on vehkeet oltava, eihän sitä muuten ylikylähulluksi ylenekkään..... :) Tositotta en oo omassa "uskaltanu" niin "sujoksi" polkea, että alkais rätkyttämään absija, jää vielä päälle koko rätkytys... Pittää vaan muistaa ennakoida kuten "normaalilla" jarrujärjestelmällä.... voishan noita keväämmällä kokeilla, kuhan lauhemmat kelit, kun ulkona kuitenkiin joutuu korjaamaan, kun sisäpaikat varattu pykälän verran tähellisimmille vermeille.... :)

Re: Scania jarrupiirien paineet

Lähetetty: 19 Helmi 2010 22:12
Kirjoittaja Puu Tiainen
Lahti32 kirjoitti:
Wonderi kirjoitti: Mutta sen pitää myös ensin syttyä, poistettu polttimo ei pelasta.
Pitää nyt ainakin olla yhdistetty latauksen tai öljynpaineen merkkivaloon :roll: Mutta näinhän ei saa tehdä :!:
Ei onnistu tuo huijaus :)