Sivu 1/1
Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 13 Helmi 2010 21:30
Kirjoittaja +Maankio-
Eli mitä kautta sen tuossa bf 86 sais helpoiten irti? kun vuotaa aika reilusti. Saako siihen jotain tiiviste sarjaa vai onko ostetava koko hoito? On jotenki jääny sellanen käsitys et liki kaikki venttiilit tohon maksaa maltaita..
Nyt se alkaa muuten oleen sulanu eli perä nousee, ovet toimii etc.
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 14 Helmi 2010 12:17
Kirjoittaja TN62
Moi!
Milläs sait paikat sulamaan ja toimimaan? Mulla sama kampe ja sama ongelma...eli toisen piirin paine ei nouse. Ja sitten vielä mistä löysit minkäkin venttiilin? Auto on mulla eka talvea ja en ole vielä sen kanssa tutuksi tullut...jos ilmaantuu jotain outoa, niin sormi on kyynärpäätä myöten heti suussa.
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 14 Helmi 2010 19:18
Kirjoittaja +Maankio-
No sitä piiri venttiiliä en oo löytäny vieläkään mut sillon kun oli vähän leudompia kelejä niin vaihteiston päältä se luukku auki ja muutama tunti lämmitystä.Mulla oli ihan semmonen kuuma ilma pistooli mut eiköhän siihen ihan tavan puhallinkin käy? Sulamista odotellessa tenua säiliöihin...... siitä se sitten vaan on aina noussu kun on käyntiin laittanu.Liikuttaan en o päässy kun kytkimen poljin sylinterin ja polkimen välinen tanko katkes. siinä poljin "vempulan" päässä on sellane paikka mikä näköjää ruostuu kiinni pitempään seistessä. Eka merkki meillä oli et kytkintä täyty jalalla nostaa että palautu. Se voi olla että sellasta varsinaista venttiiliä ei olekkaan vaan ekan säiliön päässä joku venttiili mikä päästää toiseen piiriin kun ekassa tarpeeks painetta???? mutu tietoa en tiedä varmaks. keulassa on jokin paine säädin mutta se lienee se mikä päästää kompuran vapaalle.
Tuohan aluks ei päästäny kompuraa vapaalle ollenkaan vaan mittarit tapissa koko ajan. sitten jossai vaiheessa toinen viisari ei tahtonu pysyä yli 4 kilon millään. toinen yhä tapissa. tällönkään ei lisälaite piiri toiminu.
Tuossahan oli ostaessa jo toinen taso venttiili jumissa. ja on sitte suolanen osa jos uusia meinaa. toista tonnia scanialla ja tarvikkeena ei oo enää. Soveltelin sinne vähän modernimman mallin joka sekin makso 250 e. No ilmeisesti ne sen 30 vuotta kestää että siihen nähen ei oo kallis. Tässä miettiny kun on neuvottu ettei pelkkää tenua käytettäs ja kyllä ne taitaa olla oikeessa? Eihän tollanen ventiili kai muuten mikskään muutu jos se voitelua edes sillon tällön saa?
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 14 Helmi 2010 20:52
Kirjoittaja niki-racing
Siellähän ne säiliöitten "päissä" ne piiriventtiilit... Käyttäkää tosiaan voiteluaineella "tehostettua" tenua... mm. finn-elox yhtiöt-toimittaa sitä. Ei ehkä halvin, mutta tosi hyviä kokemuksia muutenkin em. yhtiön tuotteista... Kytkinsylinterien kumitko (ylä/ala) falskaa kun kytkin pohjaan "jumittaa"...? Vai mekaaninenko kytkin...?? Tv: 82. talvi ammattiautoilun merkeissä...ei tosin minulla, vaan ukit ja isät hoitaneet alunperin....(paljon paremmin)...?

Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 14 Helmi 2010 21:18
Kirjoittaja +Maankio-
mekaaninen puoli kytkimestä jumitti. Sylinterit ihan kunnossa molemmissa päissä mut sen polkimen puoleisen sylinterin tappi , (8mm vahvunen joka painaa sitä mäntää) josta sitä voi säätääkkin , niin se mutikka siinä poljin "veivissä" minkä läpi tuo tappi menee ja mistä sitä pystyy vähän säätämään ei pyöriny niin se väänsi sitä tappia ja lopulta katkas sen. Onneks sattu omasa pihassa eikä tien päällä. Uskosin että suurin syy tuohon oli melkeen vuoden seisominen ?? tosin mun mielestä tollasessa paikassa sais olla rasvanippa.
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 14 Helmi 2010 21:32
Kirjoittaja niki-racing
Tuossa meidän vanhemmassa versiossa ilmanpaineella tehostettu mekaaninen kytkin... ihmeen "nätisti" ikänsä toiminu, kun huolehtii muuten ilmajärjestelmän siisteydestä. Joku vanhempi asentaja tuolla Pohjolan pajalla tuumas että hankala säätää "ajatukset" paineilman ja mekaniikan välille kondikseen, jos sekaantuvat keskenään....? Muistelen joskus vanhassa sora-scaniassa alkaneen just samoin temppuilla sen ilmatehostimen "haisteluventtiilin", ja kytkinpolin jäi aina pohjaan...
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 15 Helmi 2010 09:24
Kirjoittaja +Maankio-
Kyllä täma on sellane ilma tehostettu mutta jos ei mekaniikka toimi niin ei se pelkällä ilmallakaan toimi. siitä tehostin kellosta menee letku työsylinteriin. kyseine vikahan ei ollu ilma puolessa vaan polkimen välitys vivustossa. kun vaan tietäs virallisen nimen sille osalle. Voishan sen tietty kuvata ja linkittää tänne?
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 15 Helmi 2010 11:28
Kirjoittaja +Maankio-
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 12 Maalis 2010 15:49
Kirjoittaja Jani M
Mulla vuotaa ilmaa tuosta jarrupoljinventtiilin alapuolelta. Ei varmaankaan kuulu tehdä näin?
Kellään ideaa mikä siitä venttiilistä on rikki? Ei viittis irrotella koko mötikkää, ku on aika pahassa paikassa.
Re: Scanian jarrupoljin venttiili.
Lähetetty: 13 Maalis 2010 10:37
Kirjoittaja +Maankio-
No se vuotaa juur samasta paikasta meillä. purkaa polkimen irti niin pääsee purkamaan sen alta mutta tuo vuoto ei poistu sita kautta. Tää on vielä koittamatta mutta sen kone kopan molemmin puolin lähtee lattiasta siivut irti ja sen kuskin puoleisen kautta olis tarkotus yrittää päästä alakautta käsiks...
viewtopic.php?f=3&t=958&p=9746#p9746 tuossa keskustelussa on ilmeesesti liki samalaisesta räjäytyskuva. O-renkaitaha siellä näemmä enimmäkseen.......kun sinne päin vuotaa niin sen alemman männän O-renkaat vaihtaa ja puhistaa huolella niin eiköhän se siitä....sen yläkautta purettavan putsaus ja rengastus ei helpottanu tuohon vuotoon. Hyvä sekin olis silti varmaan tehä jos kerra auki ottaa?