Sivu 1/1

Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 19 Helmi 2010 20:32
Kirjoittaja Phase7
Täällä ollaan taas kysymyksineni:
Tuossa "Pyllymäki" nimisessä Setrassamme on ollut ostamisesta asti sellainen vika että joskus silloin tällöin startti ei lähde pyörimään. Tätä vikaa korjailtiin tienpäällä vasaralla lyömällä starttiin.
Sitten tuo startti vaihdettiin uuteen, mutta vika ei kyllä lähtenyt yhtään mihinkään.
Pyysin silloista korjausmiestä tutkimaan startin johdot, mutta se ei saanut johtoja "vikatilaan", joten viallisuutta niistäkään ei voitu todeta.
Yleensä startti lähtee pyörimään, jos johtoja heiluttelee/tönii tai kolauttaa starttiin. Jos startti ei lähde pyörimään, ja pitää virta-avaimen start-asennossa, niin sulaketaulusta kärähtää sellainen 25A sulake. :roll:

Voikohan olla vielä joku rele tai joku muu syyllinen kuin ne johdot? :| ...mä luulen että monta metriä sellaisia kaapeleita maksaa jonniverran, eikä tahtois varmuudenvuoksi niitä vaihtaa...

- ilari :mrgreen:

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 19 Helmi 2010 20:55
Kirjoittaja Falcon
Ei niitä kaapeleita tarvitse vaihtaa.Vika on sen kaapelin liittimissä,elikkäs kaikki starttipiuhan
liittimet irti ja ankaraa kiillotusta.Kenkä ja startin liitin pultit puhtaaksi.Sama juttu akun puolella,
maadoitus kuntoon akkujen välijohtoa unohtamatta.Mootttorin maadoitus kans irti ja putsaus.
Jos moottorin maajohto väsyneen näköinen,niin vaihtoon.Kaikki pultit kunnolla kiinni ja vaseliini,tai
joku muu suoja-aine liittimiin,ettei hapetu heti uudelleen.
Voisi muuten olla paikallaan katsoa startin plussa kaapeli,ettei ole liian lähellä runkoa.(Palovaara)

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 19 Helmi 2010 21:37
Kirjoittaja setrailija
paloiko koetaulussa punainenmerkkivalo kun käänsit avainta. meinaan sellainen mitä ei oikein voi kuvailla kuin jollain polkimella.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 19 Helmi 2010 21:45
Kirjoittaja Lahti32
Eihän hiilet ole vähissä? Helppo tarkistaa kun ottaa päätykopan irti ja kurkistaa onko hiilien jouset pohjassa? Viittais hiilivikaan jos vasara auttaa...

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 19 Helmi 2010 21:55
Kirjoittaja Phase7
Täytyy katsoa tuo valo. En oo kiinnittäny kyllä huomiota, mikähän se on?
- ja mä en usko että hiilissä vikaa kun starttimoottori on pari vuotta vanha tarvike-startti ja teki heti uutena tuota..

- ilari :mrgreen:

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 20 Helmi 2010 12:22
Kirjoittaja motoku
herätinvirtajohtovika ihan startin lähellä. eli siinä "pikkujohdossa", joka tulee virtalukolta siihen solenoidiin. kuoret rikki tms?

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 20 Helmi 2010 18:03
Kirjoittaja konenikkari
:D Tahdon minäkin spekuloida :wink:
Niissä paksummissa virtajohdoissa oli jossain vaiheessa semmosta vikaa että puristetussa kaapelikengässä ei päälinsinpuolin ollu mitään vikaa mutta,
sähkö vaan ei hapettumisen seurauksena kulkenu läpi.
Tarkista kaikki paksujen kaapeleiden liittimet "suurennuslasilla".
Ja myös moottorin ja korin välinen maadoitus.
Kaapelikengän ja johdon välistä saattaa rautasahalla purkamalla löytyä vihreä kerros.
Volvoissa esim. oli alumiinikenkiä puristettu kuparijohtoon, ja maantiesuola pääsi väliin.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 20 Helmi 2010 21:25
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kaapelikengät kannattaa tarkistaa myös akulta ja maadoitus, kuten jo neuvottiinkin.
Onko vauhtipyörän hammaskehä kunnossa?
Onko setrassa siirtoankkuristartti?

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 20 Helmi 2010 21:59
Kirjoittaja niki-racing
Olisko vielä sitä kuuluisaa sukua, olisko Lucas ollut...? Kirkonmies, joka ei sähkömiehenä menestyny... Meitin lavettiautossa apusolenoidi alkoi temppuilla, tilasin uuden, ja röyhäkästi heitin entisen "kuutamoon"... Lopulta vika paljastui virtalukon pohjaan, voltteja kyllä tuli herätevirtaan, muttei amppeereita.....

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 21 Helmi 2010 15:12
Kirjoittaja konenikkari
"Onko setrassa siirtoankkuristartti?"

Oliko silloin kun startti vaihdettiin,
kyseessä täydellinen, siis koko startti vaiko,
siirrettiin vanhasta joitain osia uuteen ?
Oleellista, jos kyseessä tuo siirtoankkuristartti.
Ja lisäkysymyksenä, tuleeko startille kaksi paksua kaapelia,
eli tuleeko miinus myös paksuna kaapelina.
Ko. startti saattaa koettaa siirtää ankkuriaan hampaalle,
jos maadoitus puuttuu, pelkän vetokäämisähkön avulla.
Sikäli kummaa että ko. toiminnossa on yleensä käytetty apurelettä.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 27 Touko 2010 17:17
Kirjoittaja Phase7
Huomasin tuossa yhdestä korjaamolaskusta että startin piuhat ja liittimet on vissiin käyty läpi Raskoneella nyt maaliskuussa. Luulinkin että viasta on päästy eroon, mutta ei. Oire sinällään on hieman tarkentunut:
Kylmällä moottorilla startti toimii 100%. Ei mitään ongelmia koskaan, mutta jos bussilla on jo ajettu ja pidetään vain lyhyt tauko esim huoltiksella, niin seuraava startti saattaa takkuilla. Joskus auttaa johtojen heiluttelu, joskus vasaralla kolauttaminen ja joskus ihan vain odottelu n. 30min.

Mihinkäs tuo vika tuollaisilla spekseillä osoittaa?

- ilari :mrgreen:

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 27 Touko 2010 17:51
Kirjoittaja Lahti32
Tuttua.... edellinen startti oli just tuollainen mutta ei selvinnyt muuta kun että hiilet oli kaikki. Hmm, sehän on vieläkin paikallaan tuossa, yhdistelin toisesta startista uudet hiilet ja bendix pyörän. Vikaa ei ole enää esiintynyt.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 27 Touko 2010 19:11
Kirjoittaja Falcon
Tuttu tilanne meidänkin autossa,että välillä ei starttaa.Vika on tiedossa,mutta en korjaa ennenkuin hyytyy
kokonaan tai saan haettua uudet akut.Edellisen omistajan toimesta on toisen akun miinusnapa murjottu
rikki,joten porasin napaan reiän ja tein siihen 6mm jengat että sain kaapelikengän kiinnni.Kosketuspinta-ala
on pienentynyt ja kosteus hapettanut pinnat ettei aina starttaa.
Eli suomennettuna=vaikka ne kaapelikengät "näyttää" hyvältä,niin suosittelen niiden irroitusta ja kunnollista
putsausta.Monen auton vastaavat "starttiviat" olen korjannut tällä tavalla.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 27 Touko 2010 20:41
Kirjoittaja Reino-Ratti
Lisää spekulaatioita!

Setrassa ja varmaan monessa muussakin takamoottoriautossa on rele, joka estää starttimoottorin käynnistymisen jos auton moottori jo pyörii. Tämän releen toimintaan vaikuttaa latausjännite. Pari kertaa olen saanut nappulat siihen asentoon, että rele on jäänyt seistessä vetoon, eikä auto starttaa vaikka nappia on painellut kuinka. Vika on poistunut kun on avannut pääkoukun auki ja yrittänyt uudelleen. Voisiko tuo systeemi tehdä kiusaa?

Kerran on akun napa sulanut kengän sisältä lähes täysin. Startti jäi kovasti lyhyeksi ja kaikki sähkö hävisi. Tarkempi tutkimus osoitti, että +napa oli suurelta osin häipynyt kengän sisältä. Vika ei näkynyt päälle vaan sen näki vasta kun kengän irrotti.

t. J.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 27 Touko 2010 23:32
Kirjoittaja Reddewil
Spekuloin myös, ne akun kengät irti. Harjaus ja rasvaus, samoin koneen ja startin päät. Itellä hitsas toisesta akusta yhden navan melko ohkaseksi ja oireina oli että välillä starttas hienosti ja välillä heikosti vaikka virtaa oli mittarin mukaan.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 28 Touko 2010 12:45
Kirjoittaja Phase7
Reino-Ratti kirjoitti:Lisää spekulaatioita!

Setrassa ja varmaan monessa muussakin takamoottoriautossa on rele, joka estää starttimoottorin käynnistymisen jos auton moottori jo pyörii. Tämän releen toimintaan vaikuttaa latausjännite. Pari kertaa olen saanut nappulat siihen asentoon, että rele on jäänyt seistessä vetoon, eikä auto starttaa vaikka nappia on painellut kuinka. Vika on poistunut kun on avannut pääkoukun auki ja yrittänyt uudelleen. Voisiko tuo systeemi tehdä kiusaa?

Kerran on akun napa sulanut kengän sisältä lähes täysin. Startti jäi kovasti lyhyeksi ja kaikki sähkö hävisi. Tarkempi tutkimus osoitti, että +napa oli suurelta osin häipynyt kengän sisältä. Vika ei näkynyt päälle vaan sen näki vasta kun kengän irrotti.

t. J.
Mistähän pitäis tuota relettä etsiä ja miten mahdollisesti tunnistaa?
...entäs tuo "pääkoukku"? - Mikä/missä se on, kun en tunne termiä muutakuin puoliksi urheiluruudusta jossain nyrkkeily-uutisista :mrgreen:

- ilari ;)

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 28 Touko 2010 14:27
Kirjoittaja Carman
Phase7 kirjoitti:
...entäs tuo "pääkoukku"? - Mikä/missä se on, kun en tunne termiä muutakuin puoliksi urheiluruudusta jossain nyrkkeily-uutisista :mrgreen:

- ilari ;)
Ilmeisesti päävirtakatkaisinta tarkoitetaan?

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 28 Touko 2010 22:34
Kirjoittaja Reino-Ratti
Jeps,

anteeksi tuo epämääräinen termi "pääkoukku". Pääkatkaisinta tosiaan tarkoitin. Vieläpä sähköistä sellaista. Eli kun virta-avaimesta kääntää/painaa, kuuluu jostain pieni kolaus kun sähköinen pääkytkin kytkeytyy/avautuu. Voi olla, että autoon on laitettu jälkikäteen myös manuaalinen käänneltävä pääkytkin.

Tuo "käynnistyksenestorele" sijaitsee mallissa S208H konetilan oikeassa ylänurkassa olevassa sähkökeskuksessa. Se on numeroitu 41 ja kulkee sähkökaaviossa nimellä "Startsperrelais". Valitettavasti Setran eri malleissa nuo sähkökaaviot ja keskusten paikat vaihtelevat, enkä pysty neuvomaan releen tarkkaa paikkaa tai olemassaoloa Pyllymäessä. Tuo maaginen rele on kytketty virta-avaimen/starttinapin ja starttimoottorin solenoidin väliin. Relettä ohjaa latausjännite: moottorin seistessä se on kiinni ja moottorin käydessä auki. Minulla ei ole käsitystä miksi se jää joskus auki moottorin seistessä. Asian voi testata kun annat startin solenoidin ohjausnapaan suoraan jännitteen vaikka sähköjohdon pätkällä soleneoidin isosta +navasta. Tässä hommassa joutuu menemään auton alle ja kipinöitä myös tulee. Jos tuntuu vähääkään epävarmalta, älä tee tätä testiä ettet polta itseäsi ja koko autoa. Tämä oli vain yksi spekulaatio missä vika voi olla. Jos autosi startissa on apusolenoidi, tulee spekulaation kohteita lisää.

T. J.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 28 Heinä 2010 13:25
Kirjoittaja Lahti32
Reino-Ratti kirjoitti:
Tuo "käynnistyksenestorele" sijaitsee mallissa S208H konetilan oikeassa ylänurkassa olevassa sähkökeskuksessa. Se on numeroitu 41 ja kulkee sähkökaaviossa nimellä "Startsperrelais". Valitettavasti Setran eri malleissa nuo sähkökaaviot ja keskusten paikat vaihtelevat, enkä pysty neuvomaan releen tarkkaa paikkaa tai olemassaoloa Pyllymäessä. Tuo maaginen rele on kytketty virta-avaimen/starttinapin ja starttimoottorin solenoidin väliin. Relettä ohjaa latausjännite: moottorin seistessä se on kiinni ja moottorin käydessä auki. Minulla ei ole käsitystä miksi se jää joskus auki moottorin seistessä. Asian voi testata kun annat startin solenoidin ohjausnapaan suoraan jännitteen vaikka sähköjohdon pätkällä soleneoidin isosta +navasta. Tässä hommassa joutuu menemään auton alle ja kipinöitä myös tulee. Jos tuntuu vähääkään epävarmalta, älä tee tätä testiä ettet polta itseäsi ja koko autoa. Tämä oli vain yksi spekulaatio missä vika voi olla. Jos autosi startissa on apusolenoidi, tulee spekulaation kohteita lisää.

T. J.
Taistellaan naapurin Setran kanssa tämän saman ongelman kanssa. Nyt on ongelmana että latausvalo ei pala. Kun käynnistetään suoraan startista niin sitten latausvalo palaa himmeänä? Miten tuo latausvalo oikein toimii? Kun yhdistämme latausvalon maajohdon apujohdolla uudestaan maihin, auto starttaa oikein. Tuota käynnistyksen esto relettä emme ole vielä löytäneet.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 28 Heinä 2010 20:30
Kirjoittaja Reino-Ratti
Jaaha, vai tätä vikaa on liikkeellä enemmänkin.

208 sähkökaavion mukaan latausvalo saa seistessä jännitteensä samasta paikasta kuin muutkin varoitusvalot ja se maadoittuu jännitteen säätimen/laturin D+ navan kautta. Kun laturi alkaa lataamaan, tulee myös D+ -napa jännitteiseksi. Tällöin merkkivalon molemmat johdot ovat samassa potentiaalissa/jännitteessä ja virran kulku lampun kautta lakkaa. Latausvalo sammuu. Eikös tämä liene perinteinen kytkentä?

Kun latausvalo palaa himmeänä, voi virta kulkea kumpaan suuntaan tahansa. Se ei ole hyvä merkki. Jotain on pielessä, jos latausvalo ei pala laturin seistessäkään.

Tuo käynnistyksenestoreleen ohjaus on myös kytketty D+ napaan. Kun laturi ei lataa pysyvät kärjet kiinni. Kun laturi lataa, saa rele sähkön D+ navasta ja menee rele. Kärjet aukeavat ja tällöin ei starttinappi toimi.

Voiko vika olla niin looginen, että auto ei starttaa kun laturissa tai jännitteensäätimessä on vikaa?? Jos siellä D+ navassa on jännite laturin seistessä, ei latausvalo pala eikä kone starttaa?

T. J.

Re: Startin vika-spekulaatiota

Lähetetty: 31 Heinä 2010 17:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
Reino-Ratti kirjoitti: Voiko vika olla niin looginen, että auto ei starttaa kun laturissa tai jännitteensäätimessä on vikaa?? Jos siellä D+ navassa on jännite laturin seistessä, ei latausvalo pala eikä kone starttaa?

T. J.
Juu, ihan selkeä laturivika.