Sivu 1/1

Bussialustat

Lähetetty: 19 Helmi 2010 21:52
Kirjoittaja Pilotti
Jone kirjoitti: 1974-1992 on muuten melkoinen tuotantoväli samalle härvelille. Liki 40.000kpl O303 on tehtailtu maailmalle tuona aikana. Rinnalle taitaa vetää vain Volvon B10 tuotanto vuosina 78-92. Määrät saattaa mennä Volvolla ohikin. Mutta niinhän ne sanoo ettei toimivaa reseptiä saisi muutella.
Nyt mennään aiheesta ohi ja paljon, mutta sounot.
B10M:iä taidettin tehdä Mk 2,3 ja4 lisämerkinnöillä vielä 2000-luvun alkuunkin asti. Eri asia on jos alkupään ja lopun alusta laitetaan vertailuun, niin ei taida löytyä montaa yhtenevää osaa...
Scaniallahan oli kutakuinkin saman ajan tuotannossa K112,113 ja114 alustat, jotka olivat varsin pitkälti myös toistensa jatkokehitelmiä. Volvo varmaankin lyö valmistusmäärissä voiton, sehän on kuin arkinen viiden sentin kolikko verrattuna kahden euron kolikkoon (Scania), joten valmistusmäärätkin ovat eriluokkaa. Kumpi on mukavampi kukkarossa??? :D

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 19 Helmi 2010 22:09
Kirjoittaja Puu Tiainen
Pilotti kirjoitti: Nyt mennään aiheesta ohi ja paljon, mutta sounot.
B10M:iä taidettin tehdä Mk 2,3 ja4 lisämerkinnöillä vielä 2000-luvun alkuunkin asti. Eri asia on jos alkupään ja lopun alusta laitetaan vertailuun, niin ei taida löytyä montaa yhtenevää osaa...
Scaniallahan oli kutakuinkin saman ajan tuotannossa K112,113 ja114 alustat, jotka olivat varsin pitkälti myös toistensa jatkokehitelmiä. Volvo varmaankin lyö valmistusmäärissä voiton, sehän on kuin arkinen viiden sentin kolikko verrattuna kahden euron kolikkoon (Scania), joten valmistusmäärätkin ovat eriluokkaa. Kumpi on mukavampi kukkarossa??? :D
Ei nyt ihan pidä paikkaansa esim. 4 sarjan Scania on täysin eri alusta kuin aikaisemmat mallit.
Samoiten viimeisin B10M kehitysversio, ei mitään yhteistä aiempiin alustoihin.

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 19 Helmi 2010 22:16
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla on alla Volvon B10M näyttelybussi ja tämän runkonumero on 65 eli ensimmäisen viikon tuotantoa. B10M varaosat sopivat muuten hyvin mutta B58 vaiheesta B10M erkaantui vain hissukseen. Moottori ja pakoputkisto minulla on sama kuin B58 jousitus on B10M.

:lol: Ensimmäinen B10m näki liikenteessä 1980 mutta paljon aikaisemmin piirustupöydällä :mrgreen:

aurinkoiset terveiset Algarvesta :wink:
helppo on Volvo käynnistää palmun alta

PS"! ei tarte ees lumia katolta poistaa!

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 19 Helmi 2010 22:27
Kirjoittaja Pilotti
. :oops:

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 19 Helmi 2010 22:35
Kirjoittaja Pilotti
Puu Tiainen kirjoitti:
Ei nyt ihan pidä paikkaansa esim. 4 sarjan Scania on täysin eri alusta kuin aikaisemmat mallit.
Samoiten viimeisin B10M kehitysversio, ei mitään yhteistä aiempiin alustoihin.
Edellinen viesti häipyi jonnekin..Mutta olet varmaan oikeassa, luulin että tuo 4-sarjaan vaihto olisi ollut samantyyppinen kuin 2- ja 3-sarjojenkin. Tuo oli myös uutta, että viimeiset B10M:ät olivat niin erilaisia aiemmista. No ei ole enää vuosiin tullut työn takia noita seurattua.

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 20 Helmi 2010 00:39
Kirjoittaja RH
Scanialla kuorma-autoissa esim runko on suht sama 0-3 sarjassa mut 4- sarjassa materiaalikin muuttuu.... varmaan vastaavia muutoksia bussipuolellakin.

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 20 Helmi 2010 21:21
Kirjoittaja Puu Tiainen
RH kirjoitti:Scanialla kuorma-autoissa esim runko on suht sama 0-3 sarjassa mut 4- sarjassa materiaalikin muuttuu.... varmaan vastaavia muutoksia bussipuolellakin.
Runkomateriaali muuttui jo viimeisimmässä 3 sarjan versiossa. Se onkin Scanian suurimpia töppäyksiä. -97 jälkeen tehdyt 3 sarjan alustat on ruosteenraiskaamat. 4 sarjassa on havaittavissa samaa ongelmaa.

Re: MB Delta Superstar

Lähetetty: 21 Helmi 2010 09:38
Kirjoittaja RH
Ahaa. Eli silloin oli sama taktiikka kuin Scanialla muulloinkin, että sarjan viimeisissä on enemmän ja vähemmän seuraavan mallisarjan komponentteja.
Runkomateriaalihan muuttui sitten viimeisissä 4-sarjalaisissa samaksi R-n kanssa.