Sivu 1/1
Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Maalis 2010 17:52
Kirjoittaja niki-racing
Nyt kun täällä on sähköasiantuntijoita, osaisitteko neuvoa miten voisi toteuttaa kaasupolkimen muutoksen ns. servotoimiseksi, kuten noissa rc-polttiksissa....? Ja onko yleensä mahdollista?? Meillä kaivinkoneissa lämmityslaitteen vesiventtiilillä semmoiset "servomoottorit", tai onko ne askelmoottorit, tai jotain, mutta varmaan eivät kestäisi jatkuvaa "remppaamista"..... Alkaa ärsyttämään tuon 0.5 km pitkän kaasuvaijerin ahistus tuossa autossa..... Hetken pysyy herkkänä kun voitelee..... Tuossa PuuTiaisen kaaviossa oli paineilmatoiminen, mutta ilmeisesti ei menestynyt kun en ole usein tavannut moista patenttia......
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Maalis 2010 18:44
Kirjoittaja IRJA
niki-racing kirjoitti:Tuossa PuuTiaisen kaaviossa oli paineilmatoiminen, mutta ilmeisesti ei menestynyt kun en ole usein tavannut moista patenttia......
IRJAssa on paineilmatoiminen kaasupoljin joka todella mukava käytössä eikä kai systeemi ihan hanurista ole kun toiminut pian 30 vuotta ja ainakin viimeiset 12 vuotta (minkä meillä) toiminut ilman minkäänlaisia ongelmia

Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Maalis 2010 20:22
Kirjoittaja Pilotti
Alkaakohan olla aika vaihtaa vaijeri, minulla ei ole ollut mitään ongelmia, enkä ole kertaakaan voidellut viiteen vuoteen. Onhan palautinjouset kunnossa? Nuo ilmalla toimivat olivat kyllä aika tunnottomia ja vähän ON/OFF tyyppisiä. Ainakin BR110/111 Scaniassa aikanaan ja huono puoli taisi olla, että kävi tyhjäkäynnillä kunnes paineet nousivat, jos olivat säiliöt tyhjät, eli kaasupoljin oli viraton. Konehuoneesta sitä sitten käytiin antamassa lisää kierroksia, ettei olisi loputtomiin tarvinnut odottaa paineiden nousua (matkustajienkaan pysäkillä...)
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Maalis 2010 21:01
Kirjoittaja niki-racing
Varmasti vaijeri olisi varmin.Varmaan aika tekee tehtäväänsä, kun autolla todistetusti ajettu 430000km. Tässä on tehtaan asentamana alkuperäisen vaijerin vieressä varalla uusi vaijeri, tai se on ns. "teleflex" kaapeli, joita käytetään myös veneissä. Eppäillä vaan sopii, kun se "uusikin" on siinä köhöttänyt noin 20 vuotta, ettei sekään enää ihan luikas....? Pitää käyä tuossa Pohjolan varikolla kahtomassa Volvon zydeemejä... Ei varmasti ole "hanurista"...,vai onko Irjassa tämä kaasupoljinratkaisu vielä Sisun aikainen....?? Sähkölaitteet käyn myös tutkimassa, kiitos vinkistä, mekaanisen vaijerin tai siis kaapelin lähtölaskenta on alkanut.......

Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Maalis 2010 21:08
Kirjoittaja IRJA
niki-racing kirjoitti: Ei varmasti ole "hanurista"...,vai onko Irjassa tämä kaasupoljinratkaisu vielä Sisun aikainen....??
Kyllä tuo kaasupoljinsysteemi on sentään vielä aitoa Sisua vaikka paljon muuta vierasta on mukaan tarttunut . Kaasupolkimessa lukee " Williams air controls "
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Maalis 2010 21:33
Kirjoittaja niki-racing
Hyvä...! Eli Usan "poikien" patentti.... Kyllä ne Sisulla osaavat...

Meidän autoina oli ukin ja isän aikana 1928-1975 Studebacer, Ford, Volvo, Vanaja, Mercedes-Benz, Scania ym. merkkejä... Mutta sitten tuli -75 Sisut... ja elämä alkoi.....

Paitsi tuo Bussi....se on scania....
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 07:13
Kirjoittaja Puu Tiainen
Joskus aikoinaan asentelin autoihin VDO e-gas 2 nopeudenrajoittimia.
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=323&pid=197
Sillä hoituu kaasun ohjaaminen sähköisesti. Piuhojen vetoa ja rakentelua se vaatii jonkin verran.
Helpommalla pääset kun laitat vaijerin kuntoon.
Tuo vanhemman Scanian kaasuvivusto vaatii, että kaikkin nivelet ja systeemit on prikulleen kunnossa, muuten se ei toimi.
Ja pumpun päähän ei mielellään palautusjousta tai ainakaan ei kovin jäykkää, palautusjousi laitetaan polkimen päähän.
En kyllä ihan heti tiedä surkempaa rakennetta kuin vanhan Scanian kaasuvaijeriviritys, ehkä vaihdetankolinja on samaa tasoa.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 08:42
Kirjoittaja niki-racing
Tosi on... molemmissa päissä ne vipusysteemit, ja vielä tuon mallinen tuo veneen "kaukosäätökaapeli", joka jo rakenteeltaan uutenakaan ei ole kovin herkkä liikkumaan, varsinkin tuonpituisena. Sitten vielä tuolla pumpun päässä nopeudenrajoittimen vipstaakit, ja hiukan vinosta vetotanko pumpulle tulee, joten siinä vielä "sivuvoimat" pelissä.... Pakkasneste hyvä voiteluaine talvella, ei vaan apu kestä pitkään. Ompelukoneöljy vois olla hyvä...?
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 10:36
Kirjoittaja Puu Tiainen
Ei ei, pakkasneste pilaa vaijerin.
Monen vuoden kokemuksella Scanian vaijeriin paras voiteluöljy on perus CRC. Sitä kun ostaa litratavarana ja paineilmalla spruuttaa vaijeriin, niin pitäis toimia.
Pääsääntö on kuitenkin, ettei vaijeria tarvitsisi voidella ja uudemmissa Scanioissa se on kielletykin valmistajan ohjeessa. Kaasuvaijerissa on tefloputki, joka ei siedä voiteluaineita.
Oikealla voitelulla kuitenkin saadaan vaijerin käyttöikää jatkettua, mutta uutta vaijeria ei pidä koskaan mennä voitelemaan.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 15:57
Kirjoittaja Pilotti
Puu Tiainen kirjoitti:
Ja pumpun päähän ei mielellään palautusjousta tai ainakaan ei kovin jäykkää, palautusjousi laitetaan polkimen päähän.
En kyllä ihan heti tiedä surkempaa rakennetta kuin vanhan Scanian kaasuvaijeriviritys, ehkä vaihdetankolinja on samaa tasoa.
Mulla ainakin on palautusjousi myös pumpun päässä, en tiedä onko alunperin ollut. Auttaa kyllä varmaankin pudottamaan tyhjäkäynnille kaasupoljin vapautettaessa, jos vaijeri hieman takertelee. Miksi ei tuota jousta saisi olla?
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 16:25
Kirjoittaja Pilotti
Jatketaan nyt vielä vähän yleisemminkin, eli en vaihtaisi mitään sähkö/paineilma/tms-härpäkettä mekaanisten toimivien/korjattavissa olevien tilalle. Luotettavuus ja korjattavuus ovat tienpäälläkin aivan omaa luokkaansa verrattuna johonkin "sähköihmeeseen", joka lopettaa toimintansa aamunkoitossa... Ei paljon ilahduta katsella mustaa/hopeista boxia ja nitkutella liitoksia, että jos se nyt taas suostuisi toimimaan kotiin asti.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 18:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
Pilotti kirjoitti:Puu Tiainen kirjoitti:
Ja pumpun päähän ei mielellään palautusjousta tai ainakaan ei kovin jäykkää, palautusjousi laitetaan polkimen päähän.
En kyllä ihan heti tiedä surkempaa rakennetta kuin vanhan Scanian kaasuvaijeriviritys, ehkä vaihdetankolinja on samaa tasoa.
Mulla ainakin on palautusjousi myös pumpun päässä, en tiedä onko alunperin ollut. Auttaa kyllä varmaankin pudottamaan tyhjäkäynnille kaasupoljin vapautettaessa, jos vaijeri hieman takertelee. Miksi ei tuota jousta saisi olla?
Jos autossa on vanhan mallinen kaasupoljin, missä on se s-muotoinen vipu polkimen alla. Se on niin heppoinen viritys ettei se kestä kuormitusta vaan vääntyy vinoon, jos takapäässä on liian jäykkä jousi.
Toimiva kaasu tulee kun laittaa jousen etupäähän ja mahdollisimman löysä jousi takapäähän tai ei ollenkaan. Tuo jousien sopiva jäykkyys on pirun tarkka homma, kokeilemalla löytyy se paras vaihtoehto.
Uudella vaijerilla toimii ne alkuperäisetkin jouset, mutta vanhaan vaijeriin täytyy soveltaa.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 20:48
Kirjoittaja niki-racing
En olekaan työntäny vielä nestettä vaijeriin, sain vaan sellaisen vinkin, mutta kuten kirjoitin, ei pitkäaikaista iloa... Ei varmaankaan, jos teflon tms. pinnoite vaijerissa. Joissakin moottorikelkoissa (Yamaha) mm. ehdoton kielto pinnoitettujen vaijereiden voitelussa luonnollisesti. Minusta vain näyttää että tässä vaijeri olisi tosiaan mm. veneissä käytettävä Teleflex-kaukosäätökaapeli, "työntävä" ja "vetävä", joka on punottua vaijeria metallikuoren sisällä, päät vaan umpinaista rautaa, eikä mitään pinnoitetta. Voin tietysti myös olla väärässä, onkohan koritehdas alkuperäisen ja "varavaijerin" asennuksen takana, vai autotehdas...?? Auto kuitenkin rungollinen, eikä akseliväliä mitenkään muutettu alkuperäisestä tehtaan tuotannosta.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 21:18
Kirjoittaja Pilotti
niki-racing kirjoitti: Voin tietysti myös olla väärässä, onkohan koritehdas alkuperäisen ja "varavaijerin" asennuksen takana, vai autotehdas...?? Auto kuitenkin rungollinen, eikä akseliväliä mitenkään muutettu alkuperäisestä tehtaan tuotannosta.
Nyt täytyy heti varoittaa, että tämä on enempi luuloa kuin tietoa. Muistelisin niin, että nuot K113 ja jo K112 alustat olivat tehtaalta tullessaan etupäästä ja takapäästä muodostettuja tumppeja, joita piti koossa tilapäisrungonpala. Se sitten koritehtaalla purettiin ja autosta tehtiin itsekantava ja halutun mittainen. Johtosarjoissakin yms. oli ylimääräistä kiepillä mahdollistaen venytyksen. Se että noita olisi ollut oikealla rungolla on tietysti myös mahdollista.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 21:51
Kirjoittaja niki-racing
Ei oo Pilotti tämä auto "tumppi" ollut missään vaiheessa...

Ihan on "vanhan" hyvän ajan palkkirungolla tehtaalta tullut... Ne on ne Teidän "turistiversiot" mahan aluisilla tavaratiloilla alunperin niitä "tumppeja"....ja "jouluhimmeli" tehty koritehtaalla akseleitten väliin.....

Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Maalis 2010 23:56
Kirjoittaja Pilotti
niki-racing kirjoitti:Ei oo Pilotti tämä auto "tumppi" ollut missään vaiheessa...

Ihan on "vanhan" hyvän ajan palkkirungolla tehtaalta tullut... Ne on ne Teidän "turistiversiot" mahan aluisilla tavaratiloilla alunperin niitä "tumppeja"....ja "jouluhimmeli" tehty koritehtaalla akseleitten väliin.....

Niinkuin varoitin, se oli sarjassamme "mä luulin,että" ajatelma. Tuo himmeli kyllä kuvaa aika hyvin tuota alakerran kehikkoa

Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 06 Huhti 2010 20:47
Kirjoittaja Zyke64
niki-racing kirjoitti:En olekaan työntäny vielä nestettä vaijeriin, sain vaan sellaisen vinkin, mutta kuten kirjoitin, ei pitkäaikaista iloa... Ei varmaankaan, jos teflon tms. pinnoite vaijerissa. Joissakin moottorikelkoissa (Yamaha) mm. ehdoton kielto pinnoitettujen vaijereiden voitelussa luonnollisesti. Minusta vain näyttää että tässä vaijeri olisi tosiaan mm. veneissä käytettävä Teleflex-kaukosäätökaapeli, "työntävä" ja "vetävä", joka on punottua vaijeria metallikuoren sisällä, päät vaan umpinaista rautaa, eikä mitään pinnoitetta. Voin tietysti myös olla väärässä, onkohan koritehdas alkuperäisen ja "varavaijerin" asennuksen takana, vai autotehdas...?? Auto kuitenkin rungollinen, eikä akseliväliä mitenkään muutettu alkuperäisestä tehtaan tuotannosta.
Hae uusi teleflex vaijeri, niin pääset kaikkein helpomalla, eikä maksa paljon. Jousi pumpun päässä on ainakin Volvo B10M alkuperäisasennus, ja toimii. Voiteluainetta ei vaijeriin lainkaan. Ainoa, mitä voit kokeilla vielä vanhaan, on teflon kuivavoiteluspray. Jos ei sillä ala liukumaan, laita uusi kapeli. Halvin ja varmin konsti

Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Huhti 2010 10:46
Kirjoittaja niki-racing
Näköjään on nuo Puu Tiaisenkin mainitsemat "vipusysteemit" vinksallaan... Tässä tuo rajoitinpatentti vielä pumpun puoli päässä "lonksuu".. Vaijeri itessään tuntuu liikkuvan ihan herkästi, ja vielä "uusi" vaijeri valmiina rungonväliin pujotettuna, lie auto- tai koritehtaan jäljiltä, mutta vanhalla vielä mennään....
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 07 Loka 2012 21:18
Kirjoittaja j0ri
Herätellään vanhaa aihetta..
Johan ovat vinksotinsysteemin kaaniaan kehitelleet.

Tuli nimittäin viikonloppuna tutustuttua tähän k112:n kaasuvivustoon kun poljin meni veteläksi. No, syynä näyttäisi olevan S-vivun molempien päiden muovipuslat, jotka ovat muotonsa menettäneet ja antavat periksi. Vipu pääsee muljahtamaan väärään suuntaan ja poljin menee lerpaksi. Systeemin voi muljauttaa takaisin, mutta jossain vaiheessa sama taas edessä.
Saakohan noita muovipuslia uusia enää? Tulisko peräti vaijerin kylkiäisinä?
Vai miten näitä on yleensä fiksailtu?
Yhden jousen lisäämällä voisi estää väärään suuntaan muljahduksen tai ehkä vaijerin pituutta säätämällä? Nyt jää kyllä kaakit reserviin kun talla pohjassa pumpulla olisi vielä puolet liikeradasta jäljellä.
Mikälie ollut aikoinaan motiivina kun on tuollainen vipuhässäkkä pitänyt tehdä..? Taisi polkimelta olla neljä niveltä ennen kuin liike on vaijerilla! Viisi siis polkimen nivel mukaanluettuna! Ehkä sitä on kaanian huoltoon pitänyt jotain puuhaa järjestää ettei tartte kannattamattomana lopettaa..

Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 08 Loka 2012 01:47
Kirjoittaja Wonderi
Ei se mitään, toisen merkkisessä ruotsalaisbussissa on sähkökaasupolkimessakin käsittämättömän monta niveltä kaasujalan ja potentiometrin välissä jotka välistyy ja sitten ei kaasu aukene siinäkään enää täysille.
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 08 Loka 2012 23:31
Kirjoittaja motoku
kyllähän niillä nivelillä yritetään vaihtelevalla menestyksellä vaimentaa moottorin heilahtelun vaikutusta kaasupolkimeen.
scaniaan ei voi paineilmakaasua laittaa, liian herkästi syötön muutokseen reagoiva moottori. jossain alitehoisessa aec-sisussa menetteli, tai yliraskaassa työkoneessa myös mersun tai volvon koneissa, mutta kevyenä bussina ja scania, älkää edes miettikö.
toimiskohan hydraulivälitteisenä? periaatteessa pitäis olla täsmällisyyden ja keveyden perikuva jotku atf-öljyt sisällä...
Re: Kaasupoljin
Lähetetty: 09 Loka 2012 07:02
Kirjoittaja vanha vanaja
mulla on kanssa tossa kaasupolkimessa pikkasen lyhyt toi liikerata,eli ei ota kaikkia kierroksia kun ei polkimen päässä oikeen mittaset nivelkeksinnöt.joku on joskus vaihdellut tonne sellaset pienet aivan kuin raidetangonpään näköiset nivelet.nivelten välissä kupariputken pätkät ja eihän ne pelaa.pitää niitäkin pikkasen entrata kun kerkiää ja saa ton kytkimen ensin pelaamaan