Scania tietoutta?
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Scania tietoutta?
Mistä vuodesta alkaen 112 scaniassa on ollut välijäähdytin ? Entäs puolittajalaatikko ?
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Scania tietoutta?
Onko 112:ssa välijäähdytin?
En ole niin tarkkaan vielä tutkinut, mutta mun mielestä ei ole... vai missä sen pitäisi sijaita?
Puolittajalaatikko kyllä löytyy.
Alusta papereiden mukaan valmistettu -87.
En ole niin tarkkaan vielä tutkinut, mutta mun mielestä ei ole... vai missä sen pitäisi sijaita?
Puolittajalaatikko kyllä löytyy.
Alusta papereiden mukaan valmistettu -87.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Scania tietoutta?
viimeisissä 112ssa. on cooleri.
mun 89vm.ssä ainakin.
sijaisee syylärin etupuolella.
mun 89vm.ssä ainakin.
sijaisee syylärin etupuolella.
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania tietoutta?
"puolittajalaatikko" eli "planeetta" tuli Scanioihin kuorma-autopuolelle 60-luvulla, aluksi mekaanisella vivulla, 60-luvun lopulla paineilmatoiminen "vaijerivetoinen"... "kertoja"-laatikko tuli 140-sarjan mukana 60-luvun viimeisillä vuosilla, muuttuen samalla ilma/sähkötoimiseksi 140-sarjassa, muissa säilyen 72-vuoteen saakka ilma/vaijerivetoisiksi, tosin linja-autoalustoissa käytettiin vielä 70-luvulla 5v. peruslaatikkoa, joihin tuli nämä "planeetta"-vaihteistot 70-luvun loppupuolella. Jostain syystä näitä "kertoja"-laatikoita ei ilmeisesti koskaan käytetty linja-auton alustaversioissa....? "planeetan" ja "kertojan" erot seuraavat: "planeetassa" sama vaihde käydään kaksi kertaa vaihtaessa, poislukien 7-8-9-10 vaihde joita "vatuloidaan" samalla eestaas... kertojassa aloitetaan koko vaihdekaavio "isolla" alueella alusta..... Oikeissa kuorma-autoissa (SISU) käytössä ainoa oikea vaihteisto (Fuller-USA) 13-18vaihteinen jo 60-luvulta, kaikki muut vaihteistot maailmassa arvailua ajoneuvon etenemisen suhteen......
Ja voin sanoa OIKEASTI että perustuu suvun autoilun kokemusfaktaan, (yli 82vuotta)....! Fuller-vaihteistolla varustettu uusi kuorma-auto tosin tänä päivänä yli 4000 Euroa kalliimpi kuin "kokeilu"-laatikolla.....

Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Scania tietoutta?
Puolittaja tuli muistaakseni volvon k-autoihin ,F89iin joskus -70luvun puolivälissä ,overdrive, iso vipu ja vihree merkkivalo. Ettet vaan ole sekoittanut aluevaihtajaa ja puolittajaa?
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Scania tietoutta?
Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
Re: Scania tietoutta?
K112 -alustaa sai loppuun asti sekä 5- että 10-vaihteisella laatikolla. Myös uudempaa K113:a sai kummallakin vaihteistolla ainakin CS-sähkökepin markkinoille tuloon asti. On hyvinkin mahdollista, että tuon välijäähdyttimen kanssa on sama homma, eli tilaajalle on jätetty mahdolliseksi valita, tahtooko K112-kanikkansa coolerilla vai ilman?Carman kirjoitti:Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
- Scania-Vanhool
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
- Truck: SCANIA K112
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Scania tietoutta?
Scania vanhool 1987b12m kirjoitti:K112 -alustaa sai loppuun asti sekä 5- että 10-vaihteisella laatikolla. Myös uudempaa K113:a sai kummallakin vaihteistolla ainakin CS-sähkökepin markkinoille tuloon asti. On hyvinkin mahdollista, että tuon välijäähdyttimen kanssa on sama homma, eli tilaajalle on jätetty mahdolliseksi valita, tahtooko K112-kanikkansa coolerilla vai ilman?Carman kirjoitti:Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
Tuo puolittaja on kyllä hyvä kevyelläkin autolla, kulutus pysyy alhaisena kun ei tarvi venytellä kierroksia vaan pitelee siinä 1000-1500rpm.
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
- Scania-Vanhool
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
- Truck: SCANIA K112
- Location: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Scania tietoutta?
Osaisitteko sanoa minkälaisia vääntö lukemia näistä saa?
Talven aikana ahdin kävisi Lehtimäellä hienosäädössä ja samalla pumppu säädettäisiin. Ajatus olisi saada kulutus mahdollisimman pieneksi matka ajossa! Eli mäki kuin mäki menisi iso pesässä pinta kaasulla
Talven aikana ahdin kävisi Lehtimäellä hienosäädössä ja samalla pumppu säädettäisiin. Ajatus olisi saada kulutus mahdollisimman pieneksi matka ajossa! Eli mäki kuin mäki menisi iso pesässä pinta kaasulla

Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Re: Scania tietoutta?
Jos se kulutus oli jo nyt luokkaa 20 litraa per 100km, kannattanee antaa olla. Pienempään kulutukseen tuskin juurikaan on mahdollisuuksia, ainakaan mikäli matkanopeuden haluaa pitää normaalin liikenteen rytmin mukaisena (huomioiden toki mahdollisen ajoneuvokohtaisen rajoituksen). Vauhdin nosto 80 --> 100 nostaa jo kulutusta "silmittömästi" 
