Sivu 1/1
Scania tietoutta?
Lähetetty: 23 Huhti 2010 22:44
Kirjoittaja MB1962
Mistä vuodesta alkaen 112 scaniassa on ollut välijäähdytin ? Entäs puolittajalaatikko ?
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 23 Huhti 2010 22:51
Kirjoittaja Carman
Onko 112:ssa välijäähdytin?
En ole niin tarkkaan vielä tutkinut, mutta mun mielestä ei ole... vai missä sen pitäisi sijaita?
Puolittajalaatikko kyllä löytyy.
Alusta papereiden mukaan valmistettu -87.
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 23 Huhti 2010 22:55
Kirjoittaja ansa
viimeisissä 112ssa. on cooleri.
mun 89vm.ssä ainakin.
sijaisee syylärin etupuolella.
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 23 Huhti 2010 23:23
Kirjoittaja niki-racing
"puolittajalaatikko" eli "planeetta" tuli Scanioihin kuorma-autopuolelle 60-luvulla, aluksi mekaanisella vivulla, 60-luvun lopulla paineilmatoiminen "vaijerivetoinen"... "kertoja"-laatikko tuli 140-sarjan mukana 60-luvun viimeisillä vuosilla, muuttuen samalla ilma/sähkötoimiseksi 140-sarjassa, muissa säilyen 72-vuoteen saakka ilma/vaijerivetoisiksi, tosin linja-autoalustoissa käytettiin vielä 70-luvulla 5v. peruslaatikkoa, joihin tuli nämä "planeetta"-vaihteistot 70-luvun loppupuolella. Jostain syystä näitä "kertoja"-laatikoita ei ilmeisesti koskaan käytetty linja-auton alustaversioissa....? "planeetan" ja "kertojan" erot seuraavat: "planeetassa" sama vaihde käydään kaksi kertaa vaihtaessa, poislukien 7-8-9-10 vaihde joita "vatuloidaan" samalla eestaas... kertojassa aloitetaan koko vaihdekaavio "isolla" alueella alusta..... Oikeissa kuorma-autoissa (SISU) käytössä ainoa oikea vaihteisto (Fuller-USA) 13-18vaihteinen jo 60-luvulta, kaikki muut vaihteistot maailmassa arvailua ajoneuvon etenemisen suhteen......

Ja voin sanoa OIKEASTI että perustuu suvun autoilun kokemusfaktaan, (yli 82vuotta)....! Fuller-vaihteistolla varustettu uusi kuorma-auto tosin tänä päivänä yli 4000 Euroa kalliimpi kuin "kokeilu"-laatikolla.....
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 24 Huhti 2010 08:04
Kirjoittaja MB1962
Puolittaja tuli muistaakseni volvon k-autoihin ,F89iin joskus -70luvun puolivälissä ,overdrive, iso vipu ja vihree merkkivalo. Ettet vaan ole sekoittanut aluevaihtajaa ja puolittajaa?
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 26 Huhti 2010 23:58
Kirjoittaja Carman
Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 28 Huhti 2010 13:03
Kirjoittaja b12m
Carman kirjoitti:Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
K112 -alustaa sai loppuun asti sekä 5- että 10-vaihteisella laatikolla. Myös uudempaa K113:a sai kummallakin vaihteistolla ainakin CS-sähkökepin markkinoille tuloon asti. On hyvinkin mahdollista, että tuon välijäähdyttimen kanssa on sama homma, eli tilaajalle on jätetty mahdolliseksi valita, tahtooko K112-kanikkansa coolerilla vai ilman?
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 17 Heinä 2010 02:47
Kirjoittaja Scania-Vanhool
b12m kirjoitti:Carman kirjoitti:Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
K112 -alustaa sai loppuun asti sekä 5- että 10-vaihteisella laatikolla. Myös uudempaa K113:a sai kummallakin vaihteistolla ainakin CS-sähkökepin markkinoille tuloon asti. On hyvinkin mahdollista, että tuon välijäähdyttimen kanssa on sama homma, eli tilaajalle on jätetty mahdolliseksi valita, tahtooko K112-kanikkansa coolerilla vai ilman?
Scania vanhool 1987
Tuo puolittaja on kyllä hyvä kevyelläkin autolla, kulutus pysyy alhaisena kun ei tarvi venytellä kierroksia vaan pitelee siinä 1000-1500rpm.
Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 18 Heinä 2010 22:40
Kirjoittaja Scania-Vanhool
Osaisitteko sanoa minkälaisia vääntö lukemia näistä saa?
Talven aikana ahdin kävisi Lehtimäellä hienosäädössä ja samalla pumppu säädettäisiin. Ajatus olisi saada kulutus mahdollisimman pieneksi matka ajossa! Eli mäki kuin mäki menisi iso pesässä pinta kaasulla

Re: Scania tietoutta?
Lähetetty: 19 Heinä 2010 00:44
Kirjoittaja b12m
Jos se kulutus oli jo nyt luokkaa 20 litraa per 100km, kannattanee antaa olla. Pienempään kulutukseen tuskin juurikaan on mahdollisuuksia, ainakaan mikäli matkanopeuden haluaa pitää normaalin liikenteen rytmin mukaisena (huomioiden toki mahdollisen ajoneuvokohtaisen rajoituksen). Vauhdin nosto 80 --> 100 nostaa jo kulutusta "silmittömästi"
