painetta!!!!!

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
volvo 85

painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

morjesta, oisko kellään tietoa et mistä päin autoo vois löytyy paineilma järjestelmän nelipiiriventtiili?? menopeli on volvo b58, kutteri 9:n kopalla. täs rupee vaan itellä paineet nousee kun kesä lähenee :lol: elikkäs autolle on tehty seuraavaa: kompura oli paskana ja se kunnostettiin, vanhaa ei sisuskaluihin jääny kun kampiakseli :) kompura kiinne ja käyntiin alku näytti ihan hyvälle rupes paineet pikkusen nousee hyvin hiljaa tosin ja sit "poks" tiiviste petti ja paineet pääs jäähytys järjestelmää "aika komees kaares lens nesteet kun oli paisuntasäiliön korkki auki :) " syy ehkä löyty minkä takii tiiviste petti kompuralt lähtevä paine putki oli aivan tukossa. karstapaskaa täynnä. putki putsattiin ja nyt kulkee ilma paremmin. paineet nousee noin 5.bar ja kun paineet on nollissa ja laittaa auton käyntiin niin rupee heti pumppaa myös ilmajousille. eikös sen pitäis vasta sitte 5:en jälkee??? et tuli mielee et jos se nelipiiriventtiili vois olla sökö tai ainakii osa syy????
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Painesäiliön päässä, kuva kertoo ulkonäön.. :shock: Nuo jousi"motukat" myös alla, eli niitä 2+2.
Liitteet
neliventtiili.jpg
neliventtiili.jpg (94.68 KiB) Katsottu 5002 kertaa
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ettei sulla olis sellaset takaiskut/paineventtiilit säiliön päässä kuten mun b58:ssa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuommonen hässäkkä on meidän autossa, veikkaus että jossain etuakselin kohdalla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Reddewil kirjoitti:Ettei sulla olis sellaset takaiskut/paineventtiilit säiliön päässä kuten mun b58:ssa?
Aivan, eli "four-circuit protection valve". Se on takaisku ja paineensäätö, vapaasti käännettynä neli piiri turva/suojaventtiili. ja löytyy tuon linkin kaaviosta http://www.volvodemort.com/technical/Vo ... age010.jpg , jonka Addica jo laitoi linkkinä tuohon B10M paineilmakaavio keskusteluun. :mrgreen:

Käytin tuon omani osina, hieman vettä ja likaa löytyi sisältä. Jokaisen kannen alta löytyvät kalvot, muoviset, kumitiivisteiset venttiililautaset oli ok ja tuon keskellä olevan pyöreän, segerillä lukitun kannen alla olevat messinkimännät, 2 kpl myös ok, niissäkin otsapinnassa kuminen "istukka" tiiviste. Eli jos nuo tiivisteet menee rikki tai likaa väliin, on ongelmia tiedossa. Noiden "tissien" päässä on säätöruuvit tuon muovisuojan alla, mutta niihin ei pidä koskea, koska säätö ei itsestään muutu ja jos paineet on pelannu oikeis, säätöä ei tarvita.
Kannattaa purkaessa painaa mielen jousien paikat ja osien järjestys, että tulee samat osat takaisin oikeisiin paikkoihin :shock:

Erikoisasiantuntija PuuTiainen varmaan osaisi selittää maallikkokielellä piirien toiminnan tarkemminkin :?: :shock: Periaatehan kuitenkin se, että 1 piiri täyttyy ensin, jonka jälkeen lähtee 2 piiri siellä 6 bar nurkillä täyttymään ja samalla jousitus ja muut ilmatoiminnot saavat ilmaa...

Ja nämä kommentit ovat ihan oman harrastelun kautta mietittyjä, joten viisaammat voivat korjata väärät tai erheelliset tiedot oikeaksi :shock: :? :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Suojaventtiilin tarkoitus on varmistaa käyttöjarruille riittävä ilmanpaine ennen kuin käsijarrupiiri ja lisälaitepiiri täyttyvät.
Käsijarrupiiri ei saa täyttyä missään tapauksessa ennen käyttöjarrupiirejä, tällöin ei pääse syntymään tilannetta, että autolla ajetaan ilman jarruja.
Samalla suojaventtiili varmistaa riittävän paineen käyttöjarruille, jos lisälaite/käsijarrupiiriin tulee iso ilmavuoto.
Ei ole merkitystä kumpiko jarrupiireistä 1 tai 2 alkaa täyttyä ensin, kunhan täyttyvät ennen muita piirejä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
volvo 85

Re: painetta!!!!!

Viesti Kirjoittaja volvo 85 »

kiitoksia kuvasta ja vinkeistä. pitänee viikonloppuna jälleen asiaa tutkailla.taka-akselin etu puolella on kaksi painesäiliötä vierekkäin joiden päässä on muistaakseni vähän kuvan näköinen "mokkula" ei tainnut olla ihan vastaava. mutta tutkitaan asiaa. kompuralta lähtevä paineletku tulee suoraan toiseen näistä säiliöistä josta se haarottuu myös siihen viereiseen.
Vastaa Viestiin