Sivu 1/1

Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 03 Touko 2010 21:01
Kirjoittaja vjk55
Katselin tuossa tuota Volvoani, että miten tuolla taas uskaltaa lähteä kesäajelulle. Katsastettuhan tämä kyllä on ja läpimeni ihan ekakarralla. Kyllä surkealta kumminkin näytti ainakin moottorinseutu ja altapäin muutenkin. Tuo moottori on niin likanenkin, mutta ei kyllä pesemäänkään uskalla ruveta, varmaan sit rupeaa jokinpaikka vuotamaan nyt ei kyllä mistään ilmatkaan vuoda ja nesteet pysyy myös sisällä. Tuo kompura näyttää öljyseltä, mutta toimii hyvin ja paineet nousee äkkiään vihreän yläpäähän ja kuivuri tupsaa hyvin, paineet pysyy montapäivää tuolla 4-5 seutuvilla. Silti kokonaisuus näyttää karmean ruosteiselta ja siltä, että voi lauveta milloinvaan ja mistävaan. Turbokin on niin ruosteessa, että ihan hirvittää. Tuossa etupäässä tuo vakaajan kiinnitys on toisestapäästä jo rautalangan varassa ja katsastusmies siitä vähän mainitsi, että kannattas vähän vahvemmin kiinnittää. Nuo ilmasäiliötkin arveluttaa kyllä ne pannat vielä ne ylhäälläpitää, mutta pitäs varmaan vahvistaa nitäkin. Kyllä aika riskillä ja tuurilla tulee vaan ajeltua ja kotia on vielä tultu ilman hinuria. Laitan mukaan muutaman kuvan.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 03 Touko 2010 22:46
Kirjoittaja Lahti32
Elähän veikko pelästy!
Tuollaisia ne on kaikki vanhat bussit. Sullahan on nuo asiat pääpiirteittäin kunnossa. Itse laitoin nuo vakaajan pannat kuntoon tekemällä ne lämpöpumpun pohjalevystä, oli helppo tehdä. Pultit aukesi helpolla. Neljä reikää kanttiseen rautalevyyn ja ruuvipenkissa u muotoon. Pitäähän sitä vanhaa autoa vähän alapuoleltakin seurailla. Ruoste kuuluu asiaan, sitä riittää kaikissa. Uudetkin osat on talven suolakylvyn jälkeen vanhan ja epäluotettavan näköisiä...

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 04 Touko 2010 10:04
Kirjoittaja Reddewil
Eihän tuo nyt pahalta näytä, kallistuksenvakaajalle uusi panta, eihän siellä muuta vikaa ollut? Toki tuollaista voisi kaunistaa ja suojata, jos pesun ja kuivauksen jälkeen ruiskuttaisi ml:n ja sen päälle röpömassan. Siihen pitäisi kukkiminen pysähtyä.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 04 Touko 2010 23:29
Kirjoittaja vjk55
Mikäs laite se tuossa ilmanputsarinpäällä on, jokin ilman haistelija mitä siitä näkee.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 05 Touko 2010 07:34
Kirjoittaja Jan-Erik
se pieni murkula haistelee ilman suodattimen läpivirtausta, kun suodatin tukkeutuu, niin indikaattorista näet huoltotarpeen

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 05 Touko 2010 23:09
Kirjoittaja niki-racing
Eihän nuo oo kun pientä pintaruostetta.. Kyllä raudassa riittää "kerroksia"... ja suurin osa katoaa ajellessa itekseen, ainakin pakosarjoista/-putkista... Öljyinen kompura enämpi miettimistä herättää, mistä saa voiteensa...

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 06 Touko 2010 08:53
Kirjoittaja Bussiton
Ja lähinnä tulee mieleen, että onkohan koska viimeksi pesty :wink: Meinaan voi olla vuosiakin vanhaa :roll:

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 06 Touko 2010 08:59
Kirjoittaja Lahti32
Minä pesen painepesurilla parin vuoden välein oikein huolella eikä pesusta ole tullut koskaan mitään ongelmia, päinvastoin

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 06 Touko 2010 21:25
Kirjoittaja vjk55
Kyllähän minäkin voisin painepesurilla pestä tuon moottorin, kaipa siihen jotain liuotinta pitää ensin suihkuttaa ja antaa vaikuttaa jonkinaikaa, että irtoo tuo vuosien lika. Kyllähän tuo kone hyvin pelaa ja aina lähtee ekakerralla käyntiin eikä savuta. Talvellakin kylmänä savuttaa tosivähän. Nyt tei uudet vakaajan pannat 2 mm paksusta keltaseksi maalatusta pellistä ja minusta tuli hyvät. Noita rasvanippoja on hirveesti tuolla alla ja kaikissa nipoissa on nipan kuula jumittunut niin ettei saa rasvaa menemään. Pitää irroitella nipat ja vaihtaa uudet tai herkistellä vanhojen kuulat. Tuo moottorin pesu omassapihassa ei ole oikein hyvä kun kaikki liuvottimet ja töhnä immeytyy maahan. Kuva pannoista.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 06 Touko 2010 22:57
Kirjoittaja Reddewil
Tuuninki pannat =) Miks muuten sulla on ilmasäiliöt noin että vedenpoistoventtiili on sivulle? Saa olla melkoisesti vettä ennen ku saa pois. Toki terveen näköset pönikät on ulkoa päin!

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 07 Touko 2010 23:46
Kirjoittaja vjk55
Ei tietoa miksi vedenpoistoventtiilit on sivullepäin. Ne on noin ollut minullaollessa aina en ole niitä koskaan kääntänyt minnekkäänpäin ja ilmat toimii hyvin ja paineet nousee äkkiä ylös ja kuivuri tupsaa hyvin. Ja paineet pysyy ylhäällä montapäivää. En ole ikinä mitään vesiä noista venttiilistä laskenut, enkä koskenut koko venttiileihin. Ei nuo entiset vakaimenpannat ollut yhtään paksummasta rauvasta kun mitkä nyt laitoin ja tosi helpot tehä ja laittaa. Ihan turha ruveta hirmu paksusta tai rosterista tekemään.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 07 Touko 2010 23:51
Kirjoittaja Lahti32
Volvolla olis maksanu satasen kappale. Mielestäni kallis hinta noin yksinkertaisista osista.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 08 Touko 2010 09:49
Kirjoittaja Puu Tiainen
vjk55 kirjoitti:Ei tietoa miksi vedenpoistoventtiilit on sivullepäin. Ne on noin ollut minullaollessa aina en ole niitä koskaan kääntänyt minnekkäänpäin ja ilmat toimii hyvin ja paineet nousee äkkiä ylös ja kuivuri tupsaa hyvin. Ja paineet pysyy ylhäällä montapäivää. En ole ikinä mitään vesiä noista venttiilistä laskenut, enkä koskenut koko venttiileihin. .
Varmaan ollu jotain ongelmia talvisin noiden tyhjennysventtiilien kanssa, tahtoo kerätä jääklöntit niihin.
Nykyisinkin uusissa autoissa on tyhjennyshanat säiliön keskikohdalla, ei missään ole pohjassa.
Veden keräntyminen säiliöihin ei nykyään olekaan ongelma. Suosittelen kylähulluillekin siirtymistä nykyaikaan ja päivittämään auton ilmankuivaimet, halpaa ja helppoa.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 08 Touko 2010 18:40
Kirjoittaja Delta Star
Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 08 Touko 2010 19:18
Kirjoittaja Pilotti
Delta Star kirjoitti:Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
Tuo onkin mielenkiintoinen tieto, tuollaista säiliötä uudelleenkäyttäessä pitääkin olla asennuksen kanssa huolellinen. Jos asennat proppu alaspäin niin ulospuhallus tulee säiliön puolestavälistä ja alaosa voi olla täynnä vettä. Toisaalta asennettaessa niin että proppu on sivulla on 50% mahdollisuus, että tuo putki onkin ylöspäin ja säiliö ei taaskaan tyhjene vedestä yms.

Re: Volvo B58 moottori ja vähän muutakin v.79

Lähetetty: 08 Touko 2010 21:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
Pilotti kirjoitti:
Delta Star kirjoitti:Ajelin oman vanhan ruosteisen säiliön ihan mielenkiinnosta kappaleiksi, tuon samaisen kyljessä olevan vedenpoitoventtiilin takia, siihenhän olikin laitettu n10mm putki säiliön alalaitaan.
Tuo onkin mielenkiintoinen tieto, tuollaista säiliötä uudelleenkäyttäessä pitääkin olla asennuksen kanssa huolellinen. Jos asennat proppu alaspäin niin ulospuhallus tulee säiliön puolestavälistä ja alaosa voi olla täynnä vettä. Toisaalta asennettaessa niin että proppu on sivulla on 50% mahdollisuus, että tuo putki onkin ylöspäin ja säiliö ei taaskaan tyhjene vedestä yms.
Kato perhana, en tiennytkään. Oliskohan uusissakin autoissa tämä järjestely, täytyy tutkia asia.