Nyt tuli vastaan Scanian tehokkuuden nurjempi puoli... Täydellä vedolla kytkin on alkanut hieman luistamaan. Sen kanssa pärjää kyllä vielä mutta täytyy olla kiihdytyksissä ja mäessä tosi tarkkana ettei lähde luistamaan kun moottoria ei kuule. Mutta kuntoon se täytyy saada, nämä kun ei itsestään tuppaa korjaantumaan...
Eli voiko sitä säätää tai tehdä sille mitään muuta jotta luiston sais tokenemaan vai onko ainoa vaihtoehto ottaa paketti auki ja pistää uusi levy ja asetelma?
Kyllä joskus olen nuukuuksissani laittanut pelkät levyt/levyn, jos asetelma ja välilevy on ollut suht ok, painelaakeri ja silmälaakeri kyllä kannattaa melkein vaihtaa joka kerta. Kulkurikäytössä kyllä taitaa mennä vanhakin painelaakeri kun tarkastaa ettei ääntele.
Jos autoa meinaat pitää niin ei varmaan mitään poppakonsteja ole. Ei aivan pahan hintainen ole koko kytkinpaketti, ollaan ainakin laitettu aina koko paketti ja yleensä vielä vauhtipyöräkin. Samalla vaivalla menee kaikki kun ei tuo seisottaminen usein pajalla puhumattakaan että sitä tienvarresta haetaan ole tänä päivänä ilmasta eikä edes halpaa.
Nämä on näitä seurauksia kun antaa amatöörien ajaa... taitaa olla luistatettu levy pilalle. Muuten kytkin pitäis olla suhteellisen tuore eli laakeri ja asetelma vois ollakkin ihan kunnossa.
Ei kai se auta kuin ottaa auki ja katsoa mitä syönyt ja antaa euroille siivet selkään
On siinä se mahdollisuus, että kytkin kantaa. Silloin voi vielä päästä tehostimen säädöllä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.
Kuulostaa hyvältä Yritän saada huomenna otettua ja ihmetellään lisää.
Auto menee Maanantaina maalaukseen ja jos ei ehdi (kykene) tutkimaan ennen sitä niin sitten jatketaan myöhemmin
Puu Tiainen kirjoitti:On siinä se mahdollisuus, että kytkin kantaa. Silloin voi vielä päästä tehostimen säädöllä.
Kytkinkopassa on aukko mistä voi tarkistaa kytkipinnan paksuuden ja tehostimen säädön näkee ulkoapäin.
Onko mahdollista saada kuvia näistä.
Jos olisit hieman pyöräyttänyt vauhtipyörää ruuvarilla, olis näkyny kytkinlevykin.
Mutta kytkin ei ainakaan tehostimen säädöistä päätellen kanna, kytkinvipu näyttää olevan kulahtanut aika reippaasti, kun tehostintangon haarukka nojaa melkein vipuun.
Kyllä tuossa on edessä kytkinremppa, ei maha mitään.
En viitsinyt enään kontata auton alle uudestaan kun oli märkä maa ja "normivaatteet" päällä
Mutta kiitos neuvoista, aletaanpa selvitteleen kytkinremontille tekopaikkaa...
Nyt on remontti "kilpailutettu", kerrankin oli aikaa selvitellä ja perehtyä asiaan. Edullisimman hinnan työn osalta tarjosi Scan auto Oulussa ja osat tulee PH-varaosilta Raahesta. Jos ei tarvitse vaihtaa paineasetelmaa hintaa tulee osineen noin 1000 eur ja jos asetelmakin vaihdetaan n. 1500 eur. Kallein tarjous huiteli jossain 2500 eur tienoilla, eli säästöä kyllä saa kun selvittelee asiaa
Maanataina auto pajalle ja paketti auki.
Nyt on remontti saatu päätökseen, uusiksi meni levy ja laakerit luonnollisesti mutta myös asetelma. Myös vauhtipyörä oli aaltoillut ja piti sorvata suoraksi. Tämän lisäksi vaihdettiin myös kampiakselin stefa kun oli vuotaa tihuutellut. Lopputuloksena hyväntuntuinen kytkin, kyllä nyt huomaa eron vanhaan
Voin suositella Scaniaa tähän työhön kun oli vielä hinnaltaankin järkevä (kunhan osat hankkii muualta)
Oispa kiva joskus kokeilla ruiskuttaa uusi pinta tuollaiseen kuluneeseen vauhtipyörään, sillon kun ei enää koneistusvara riitä.
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Jan-Erik kirjoitti:Oispa kiva joskus kokeilla ruiskuttaa uusi pinta tuollaiseen kuluneeseen vauhtipyörään, sillon kun ei enää koneistusvara riitä.
Kerran tuli Veholta vaihtomoottori kytkimineen BMW pakettiin ja muutaman tuhannen jälkeen kytkin luisti, oli sorvattu vauhtipyörän kytkinpinta alle alamittaan. Ruiskutettiin uus pinta, reilu milli, ja taitaa toimia vieläkin kun ei oo valitettu ...
Tässä tapauksessa ei ilmeisesti sorvattu vauhtipyörää asetelman kiinnityspinnasta, siitä pitää poistaa ainetta yhtä paljon kuin kitkapinnasta.
Korjataan tähän tuota kustannuspuolta vielä sen verran ettei jää kenellekkään väärä kuva tulevaisuutta varten
Eli lisäkustannuksia tuli (osineen) vauhtipyörästä noin 300€, kampiakselin stefasta 300€ ja painerenkaan sekä vivuston korjauksesta 300€. Työ on edelleen kohtuu hintaista mutta kyllä noi alkuperäisvaraosien hinnat saa naaman näin
Esimerkiksi;
painerengas 112,- +alv
kampiakselin stefa 129,- + alv
Mutta eipä ne paljon kysele kun jotain täytyy laittaa että "hommaatko jostain tarvikeosan? joo, ei meitä haittaa vaikka auto seisoo parhaalla paikalla pari päivää ja mieheltä menee työt sekaisin. mene vain etsimään"
Ei maksanut. Näin sanoo lasku;
Vaihtotyö 52,-
Stefa 129,-
Tukiholkki 0,39
Tappi 17,80
Sokka 0,42
kytkinneste 24,-
+ alv = 272,-
Samalla erittelyllä myös kardaanin ristikkopultti 8 kpl a' 5,22 = 41,77+alv joka nostaa sen siihen 300€.