Sivu 1/1

Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 27 Touko 2010 23:56
Kirjoittaja Lahti32
Huoltsikan hyllyssä on Sonax merkkistä dieseljärjestelmien puhdistusainetta, 6,90€ puteli ja se riittää muistaakseni 60 litraan dieseliä. Tutkin purkista aineen koostumusta ja siinä luki että "100% kerosine"

Kerosiinihan on lentopetrolia. Onko tässä nyt kyseessä lamppuöljyä hienommassa purkissa? Taitaa ajaa saman asian kun otan tuolta wallaksen tankista Esso Blue valopetroolia ja hurautan sitä litran pari tankilliseen (300L)? Jostain olen kuullut että tuota puhdistusta tehtäisiin 2-tahti öljyllä ja jopa tavallisella bensiinillä :shock:

Ajattelin vähän uittaa jotain litkua kokeeksi seuraavalla Norjan reissulla auttasko mitään

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 00:03
Kirjoittaja Reddewil
Saman havainnon olen lukenut suuttimienputsausaineista, kerosiinia. Tuohon volvoon taisin tankin pohjalle jonkun purkin luruttaa (punaista), en huomannut eroa, mutta jonkun tehokuurinhan vois kokeilla. Tuskin siitä haittaakaan on, vai voisko olla? Asiantuntijaat?

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 00:08
Kirjoittaja motoku
muutamat väittäny, et power up ainoa "litku" joka tehoaa muuallekin kuin rahapussiin. testi kesken, viime tankkiin laitoin 473tkm ajettuun hiaceen. ehkä aavistuksen paremmin lähtee käyntiin "3/4-osalämpimänä". ennen piti sahata 0.5sek, nyt riittää, kun käyttää avainta starttiasennossa. ehjähän tuo ennestäänkin oli, vasta sisäänajettu auto, et siinä mielessä tuskin mitään dramaattista tapahtuukaan...

jotakin teollisuusbensiiniä valtaosa.

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 00:39
Kirjoittaja Lahti32
motoku kirjoitti:jotakin teollisuusbensiiniä valtaosa.
teollisuusbensiini = kerosiini = petrooli = mm. lamppuöljy. Eroa näillä vain puhtaudessa, kerosiinin ollessa kaikista puhtainta ja moottoripetroli likaisinta. On niissä kyllä sitten eroa palamisessa, mm. Wallaksen liedelle ei kelpaa kuin esso blue

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 08:33
Kirjoittaja Rosvolinna
En usko, että siitä kerosiinistä mitään haittaa on. Tuskinpa se mitään puhdistaa, palaa siellä dieselin seassa. En usko, että pikku tilkka kerosiiniä pystyy kovinkaan dramaattisesti muuttamaan dieselin koostumusta.

Asetonia on joskus tullut laittettua dieselin sekaan. Pienentää pintajännitystä. Netti on täynnä "tutkimuksia" asiasta ( acetone increase mileage ) - en huomannut mitään dramaattista muutosta / toisaalta ei kone kilahtanutkaan :)

Kun dieselin hinta ylitti euron lopetin kulutuksen laskemisen...Pakkohan se on siirtyä pisteestä A pisteeseen B,C,D,jne...

Aina kun olen testannut noita "säästövinkkejä" on pientä säästöä syntynyt. Tulee varmaan ajettua varovaisemmalla kaasulla, kun on mittaus päällä :)

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 08:37
Kirjoittaja haaveilija
Lapissahan ne jokunen vuosi sitten myivät hävittäjien ylijäämä lentopetrolia "venäjän dieselinä", kai se ihan hyvin toimi vaikka pisti tankin täyteen kerosiiniä :-)

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 12:42
Kirjoittaja Jan-Erik
En tiedä mikä noista aineista parasta on, mutta Forté:a olen käyttänyt jo vuosia sitten Pentan meridieseleissä, sekä polttoaineesa, että öljytilan puhdistuksessa. Autossa, pumppusuutin koneessa sekä nykyisessä commonrail moottorissa.

Pentassa pieneni kylmäsavutus, "valkosavutus" ja pumppusuutin kone kävi huomattavasti nätimmin, kulutus myös pieneni. Nykyisessä commonrailissa ei ole esiintynyt nykimistä eikä epätasaista käyntiä. Tätä voi hyvällä omalla tunnolla suositella.

Tästä lisätietoa. http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?ki ... t&r_id=116

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 20:51
Kirjoittaja Velu
Jos lisäaineessa on setaanilukua nostavia lisäaineita, kuten usein on, niin aina vähenee savutus, nakutus. Lisäksi käynnistyvyys paranee. Tosin vaikutus loppuu samalla kun ainekin polttoaineen seasta. Varmaankin lisäävät niitä aineita markkinointisyistä, niillähän saadaan aine tuntumaan tehokkaalle, vaikka todellisuudessa aine vain saa naftan syttymään herkemmin.

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 21:09
Kirjoittaja Jan-Erik
Fortehan ei ole lisäaine, vaan moottorin puhdistusaine. Oma suuttimille ja omansa moottorin sisälle

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 22:10
Kirjoittaja konenikkari
:( Viimeisille "lentopolttoaineille" jotka sisältävät moottoria ja varsinkin venttiileitä hyväileviä ;) aineita, lausumme näinä päivinä jäähyväiset :(
Seuraavaksi pohdimme ja tyydymme polttoaineisiin, joiden koostumusta ei kai tiedä oikeastaan kukaan, eikä varsinkaan vaikutuksista moottorin kestävyydelle :(

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 22:28
Kirjoittaja Bussiton
Tossa vaan heräs ajatus :oops: että mitenkäs jos lorauttelis tota rypsiöljyä tonne naftan sekaan, kun eikös ne ole ajelleet noilla "munkin"paistorasvoilla :shock: meinaan alkaa kohta oleen havempaa kun nafta :mrgreen:

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 23:14
Kirjoittaja Rosvolinna
Palaahan se rypsiöljy... Glyserori kannattaa kuulemma poistaa ennen auton tankkiin laittoa. Saattaa muuten mennä suodatin tukkoon aika äkkiä.

Tarvitaan lipeää ja metanolia ja hieman kotikemistin vikaa. Ei varmaan tuntipalkoille pääse, mutta hatun propellin akseli ei pääse jämähtämään kiinni.

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 28 Touko 2010 23:53
Kirjoittaja happa66
motoku kirjoitti:muutamat väittäny, et power up ainoa "litku" joka tehoaa muuallekin kuin rahapussiin. testi kesken, viime tankkiin laitoin 473tkm ajettuun hiaceen. ehkä aavistuksen paremmin lähtee käyntiin "3/4-osalämpimänä". ennen piti sahata 0.5sek, nyt riittää, kun käyttää avainta starttiasennossa. ehjähän tuo ennestäänkin oli, vasta sisäänajettu auto, et siinä mielessä tuskin mitään dramaattista tapahtuukaan...

jotakin teollisuusbensiiniä valtaosa.
Kertokaas nyt viisaammat tälläselle tyhmälle maalaiselle toi homma. Elikkä lyönkö tankkiin 10.L lamppuöljyä, vai otanko suuttimet käteen ja tarkistan ne ? (ja tarkistuksen jälkeen laitan lisä ainetta tankkiin) :D

a-p

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 29 Touko 2010 00:15
Kirjoittaja Jan-Erik
Ota ne suuttimet irti, vie ne dieselhuoltoon, katsovat avautumispaineet, pesevät (parafiinin joka dieselöljystä jää suuttimiin) vaitavat kärjet jos on kulumia/syöpymiä

Ihan oikeesti : vuotava suutin huuhtelee öljykalvon pois sylintereistä ja lopuksi pytty leikkaa kiinni, väärin annosteleva suutin, aiheuttaa savutusta, tehonpuutetta ja lisääntynyttä polttoaineen kulutusta.

Re: Suuttimien puhdistusaineet

Lähetetty: 29 Touko 2010 00:55
Kirjoittaja Reddewil
Jan-Erik kirjoitti:Ota ne suuttimet irti, vie ne dieselhuoltoon, katsovat avautumispaineet, pesevät (parafiinin joka dieselöljystä jää suuttimiin) vaitavat kärjet jos on kulumia/syöpymiä

Ihan oikeesti : vuotava suutin huuhtelee öljykalvon pois sylintereistä ja lopuksi pytty leikkaa kiinni, väärin annosteleva suutin, aiheuttaa savutusta, tehonpuutetta ja lisääntynyttä polttoaineen kulutusta.
Missä tämän sais tehtyä kohtuu hintaan? 100€ on uusi kärki säädettynä / pala, jos en väärin muista? Mutta jos halvalla sais tarkastettua ja säädettyä niin ois pop, vois tehä ihan huvikseen!