Sivu 1/1

Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 13 Loka 2010 00:59
Kirjoittaja Rosvolinna
No nyt se sitten teki sen ensimmäisen kerran.

Viikottainen auton ulkoilutusreissu jäi puolitiehen. Pihasta lähtiessä akku oli melko tyhjä Webaston virittelyn ja sisävaloittelun seurauksena. No matkaan päästiin kun annoin Mesellä apuvirtaa.

Menomatka sujui normaalisti - volttimittari näytti 28 lukemaa ja ajovalot paloivat normaali kirkkaudella. 20-30min. kaupassa ja päävirrat olivat tuon ajan päällä, mutta sisävalot, Weba yms poiskytkettyinä.

Painoin "Start"-nappulaa - kuului vain vaimea naks. Uusintayritys - edelleen vaimea naks. Ajattelin, että akut tyhjinä. Aggrekaatti tulille ja akut lataukseen. Matkalaisille tuli tilattua korvaava kyyti :)

Puolen tunnin latauksen jälkeen edelleen naks. Korvaavalla kyydillä kotiin hakemaan työkaluja ja yleismittaria. ( olivat MB:n takapaksissa varmaan Herra Murffin jäljiltä. ) Työkalutäyteisellä Mesellä takaisin marketin pihaan tutkimaan asiaa.

Apukaapelit kiinni - edelleen vaimea naks. Vasaraa starttimoottorin kylkeen - vaimea naks.

Yleismittarilla paikansin mihin asti 24V pääsee. Jännite menee akkujen oikealla puolella olevaan päävirtakontaktoriin, mutta ei startin plus-mutteriin. Apukaapelilla laitoin kipinän suoraan akun navasta plus-mutteriin. Painoin "Start"-nupikkaa - naks + roaar = kone käynnistyi normaalisti.

Mese jäi marketin pihaan, Rölli pääsi kotipihaan, ukko fillarin satulaan 15km pyöräilyä, pyörä Mesen paksiin - Mese kotipihaan. No tulipahan kuntoiltua.

Päivänvalossa pitää ottaa kontaktori työn alle. Ainoa harmi on se, että laite on kiinnitetty akkukelkkaan joka on juuttunut luukkuun todella huolella. Kontaktorista ei näy kuin etulevy ja ylikuumenemissuojan kuittausnappula. Kaikki kytkennät ovat peitelevyn takana.

Muihin auton sähköihin vika ei vaikuta. Kaikki toimii päävirran ollessa päällä. Webasto on asennettu päävirta kytkimen ohi. joten en usko, että aiemmin päivällä tapahtuneella Webaston virittelyllä olisi osuutta asiaan. Kummallinen vika?? Pitää tutkia auton sähkökaavioita, josko niistä olisi apua.

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 13 Loka 2010 12:48
Kirjoittaja Mimyy
Tarkistitko pääkytkimen vierestä ison automaattisulakkeen ettei ole lauennut.

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 13 Loka 2010 13:26
Kirjoittaja Rosvolinna
Ahaa... siis siellä on automaattinalli.

Pitää kurkistella virka-ajan jälkeen...

Kiitos vinkistä

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 13 Loka 2010 13:30
Kirjoittaja Reddewil
Ei maha olla sulakkeita startinpiuhassa, ottaa sen verran virtaa ettei sulakkeet kestä. Itellä tuo startin piuha tosiaan kulee p-virran kautta kans, mikä on jotenkin outoa. Joten jos setti on sama, niin se piuha on poikki jostain, tai kenkä hapettunut.

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 13 Loka 2010 20:21
Kirjoittaja Rosvolinna
No niin...

Automaattisulake löytyi kontaktorin takaa. Oli niin maantiepölyn peitossa, etten heti löytänyt sitä. Vipu toiseen asentoon ja startti toimi normaalisti. Onneksi ei ollut mitään suurempaa häikkää.

En tiedä mikä sulakkeen laukaisi auton ollessa parkissa. Nyt ainakin tiedän mistä ensimmäisenä etsiä vikaa, jos kuuluu pelkkä naps ilman roaar-ääntä.

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 16 Loka 2010 08:52
Kirjoittaja Puu Tiainen
Se sulake saattaa laueta liian pitkässä starttauksessa tai hassua jopa silloin, kun akut on huonossa latauksessa startatessa.
Joskus se vaan ylikuormittuu liikaa, esim. pakkasella kun moottori on nahkea.
Täysin turha kapistushan se on, minä repisin irti moisen rimpulan.


Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 16 Loka 2010 18:37
Kirjoittaja only4pro
tai hassua jopa silloin, kun akut on huonossa latauksessa startatessa.
ihan selvä homma tuo on, P=U*I, ja jos U pienenee, I kasvaa, eli esim 24V ja starttimoottori vie jotain 100A, niin sehän tekee 2400W. jos jännite on tippunut esim. 18V, tarvitaan jo 133A, ja jos on tippunut niin alas kun 12V niin tarvitaan jo 200A

sen takia usein alijännite on pahempi kun ylijännite, koska amppeerit kasvaa.

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 16 Loka 2010 22:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Sulake todennäköisesti räpsähti, kun apuvirran avulla käynnistin. Kone oli jo pyörähtänyt sen verran, että jäi käyntiin. Marketin pihassa vipu oli toisessa asennossa. Muihin auton sähköihin varoke ei vaikuta - ainoastaan starttimoottoriin.

Jätän sen vielä paikoilleen. Onhan se ilmeisen hyvä erotuskytkin startille, jos joutuu konehuoneessa sähkövikoja paikantamaan päävirta päällä. Ei lähde mopo käsistä, jos solenoidi saa plussaa...:)

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 16 Loka 2010 22:55
Kirjoittaja happa66
Rosvolinna kirjoitti:Sulake todennäköisesti räpsähti, kun apuvirran avulla käynnistin. Kone oli jo pyörähtänyt sen verran, että jäi käyntiin. Marketin pihassa vipu oli toisessa asennossa. Muihin auton sähköihin varoke ei vaikuta - ainoastaan starttimoottoriin.

Jätän sen vielä paikoilleen. Onhan se ilmeisen hyvä erotuskytkin startille, jos joutuu konehuoneessa sähkövikoja paikantamaan päävirta päällä. Ei lähde mopo käsistä, jos solenoidi saa plussaa...:)
Kyllä se aika harvinaista on, että "räpläykset" startti virran johdon päälle käy :D

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 16 Loka 2010 23:01
Kirjoittaja j0ri
Ehkä mielummin sulakkeita liikaa kuin liian vähän. Onhan näitä busseja syttynyt sähkövikojen takia.. :shock:

Mutta sattuipa vastaavaa omalle kohdalle tänään, ei siis syttymistä vaan sähköjen katoamista. Aatoksissa oli pistää auto tulille ja silmänräpäyksen verran yritti startti pyörittää ennen kuin virrat katosivat. Päävirtakytkin ei enää naksautellut kontaktoria, mutta ajopiirturin kello kuitenkin raksutti. Kontaktorin vierestä yritin etsiä järeää sulaketta mutta en löytänyt. Enkä muualtakaan. Irrotin releitä ja tuikin takaisin ja aikani niitä räplättyäni sain virrat palaamaan. Tämän jälkeen kone käynnistyi nätisti. :) En tiedä oliko jonkun releen kontakti huono vai mikä..

Autossa on uskomattoman paljon kaikenlaista piuhaa, sulaketta, liitintä ja relettä.. Kun purkipuuhiin ollaan päästy, tekisi mieli repiä kaikki hiiteen ja tehdä uudet sähköt :wink: Kuitenkaan alkuperäisistä lisälaitteista (jääkaappi, kattokanavapuhaltimet jne) ei käytännössä ole jälkellä enää mitään, niin riittäisi ihan perusjutut, eli valot, pyyhkijät + mittaristot ym. Saisi samalla nuo onnettomat pitkulaiset muovisulakkeet vaihdettua vähän fiksumpiin. Noissa kun tuo kontakti toimii jos toimii..
Mutta, ei parane lähteä tähän puuhaan, jos mielii vielä tämän vuosisadan puolella päästä matkailemaan.. :lol:

Ei muuten ole tullut lämpimäksi käyttöjen lisäksi ajeltua. Tämä rupeaa näkymään ainakin siinä, että pakki ja ykkönen (molemmat vasemmassa reunassa) ovat tuppautuneet jäykiksi lähtemään pois päältä. :(

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 16 Loka 2010 23:27
Kirjoittaja Rosvolinna
happa66 kirjoitti: Kyllä se aika harvinaista on, että "räpläykset" startti virran johdon päälle käy :D
Saattoi tuon varokkeen mieli pahastua, kun kipinän höystämänä kaapeleita nippuun viikkasin.

Katsellaan pysyykö nalli päällä. Tuon hyytyi-tapauksen jälkeen on ollut 5-6 normaalia starttia samoilla akuilla.

Re: Rölli B10M hyytyi marketin pihaan

Lähetetty: 17 Loka 2010 08:10
Kirjoittaja KajNyy1
happa66 kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Sulake todennäköisesti räpsähti, kun apuvirran avulla käynnistin. Kone oli jo pyörähtänyt sen verran, että jäi käyntiin. Marketin pihassa vipu oli toisessa asennossa. Muihin auton sähköihin varoke ei vaikuta - ainoastaan starttimoottoriin.

Jätän sen vielä paikoilleen. Onhan se ilmeisen hyvä erotuskytkin startille, jos joutuu konehuoneessa sähkövikoja paikantamaan päävirta päällä. Ei lähde mopo käsistä, jos solenoidi saa plussaa...:)
Kyllä se aika harvinaista on, että "räpläykset" startti virran johdon päälle käy :D
Volvon Startti- ja startinestoreleet ovat niin herkkiä että koelamppu (20mA) saa starttireleen vetämään ja auton starttaamaan