Hitsari Gurulle kysymyksiä!

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Hitsari Gurulle kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Eli seuraavia kysymyksiä. Olisi tarkoitus hitsailla korikehikkoa 1.4003 teräksestä ( RST 4003 ).
Kakkoslaatuna hinta ~1,5€/kg + alv, eli ei paljoo mustaa rautaa kalliimpaa.
Ei pitäisi tarvita maalausta eikä ruoste suojausta.

Hitsilangaksi olen ymmärtänyt että 308LSI tai 309LSI tai 316LSI olisivat sopivia.. Kaasuna ilmeisesti Argon.
Kumpi metodi on parempi / jouhevampi tehdä MIG vai TIG. Mun hitsikoneet koneet on kevyemmän sarjan invertteri pohjaisia synergia vehkeitä

Hitsiroiskeiden / palkojen tasaukseen pitäisi lienee käyttää ”puhdasta” laikkaa ( ei siis rälläköitu mustaa rautaa )?
Hitsikohtien passivointi 30% typpihapolla ?
Miten ja millä langoilla hitsataan Cromiteräs auton alkuperäisiin teräsrakenteisiin? Ja miten suojataan eri materiaalien liitoskohdat?
Muuta huomioitavaa?
Tuossa pari pähkinää viisaammille kuin minä :)

Ai niin.. Noita 4003 sesta valmistettuja profiileja on suht suppea valikoima. Miten käy jos jossain paikoissa käyttää 1.4301 matskua.

Jos sattuu olemaan linkkejä hyvään hitsaus opasmateriaaleihin netissä tai vaikka suositella jotain aiheeseen liittyvää kirjalisuutta.
( mieluiten suomeks )

Olen kiitollisuudella ja kiinnostuksella kuuntelulla
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Hitsari Gurulle kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Kyllä tuossa MIG/MAG menetelmä on oikea, TIGllä menee turhan paljon aikaa. Ilmeisesti saumat jäävät piiloon, joten ulkonäön ei myöskään tarvitse olla TIGllä hitsatun laatuista

Saumojen viimeistelyssä käytetään INOX laatuisia hiomalaikkoja, hyvissä laikoissa on mukana vahaa, joka vähentää kappaleiden sinistymistä hiottaessa

Jos ymmärrän oikein kysymyksesi, niin sinulla on mustasta tehty runko ja haluat liittää siihen rst profiileja.
Tuossa on silloin kysymys "eripariliitoksesta", niukkaseosteinen liitetään korkeammin seostettuun.
Siihen on olemassa lisäaineita, joilla tuo liittos onnistuu, esim tuo 309Lsi on sellainen. Muilla valmistajilla on vastaavia tuotteita

Suojakaasu määräytyy lisäaineen mukaan, yleisesti ottaen Argon, mutta voi olla myös seoskaasu (esim. hiilihappoa ja argonia)
Esim M12 kaasu on argonia 98% +2% hiilihappoa

Tuo 1.4003 on laatu jota pääasiassa mm ajoneuvoteollisuudessa käytetään
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Hitsari Gurulle kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja RH »

Kärsiikö kysyä mistä tuohon hintaan saa??
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Hitsari Gurulle kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Ei pitäis olla ongelmaa käyttää myös EN 1.4301 materiaalia, kun mustaa ja kirkastakin liitetään ja nämä ovat kuitenkin molemmat austeniitisia teräksiä.. Ainoastaan tuo hitsauslisäaine pitää varmistaa, että käy molemmille perusaineille. Esabin sivuilta löytyy asiantuntijoita auttamaan oikean lisäaineen valinnassa. Ja muistutuksena vielä, että ruostumaton ei ole ruostumatonta ilma saumojen oikeaa käsittelyä. Eli saumojen hionta/kiillotus tai molemmat. peittaaminen ei tule näissä oikein kysymykseen.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin