Sivu 1/1

Naftamittari

Lähetetty: 08 Huhti 2011 18:38
Kirjoittaja Pilotti
Tuli mielenkiintoinen ongelma naftamittarin kanssa. Viime vuonna vaihdettiin uusi tankki ja myös tuo anturiosa missä ovat myös polttoaineen tulot ja paluut. Alkuun toimi näyttö oikein, mutta nyt ei. Näyttö on oikea kun tuo anturiosa on kierretty irti tankista, mutta kun sen kiertää kiinni niin näyttö hyppää täyteen asentoon. Eli liittynee tuohon kiinnitykseen. Maadoitus on hoidettu tankin osalta, eli onko kokemuksia, että tuo anturiosa (tarvikeosa) menisi oikkariin kun sitä kiristetään. Tuntuu aivan käsittämättömältä vialta, eli ei Scaniaan kuuluvalta....

Re: Naftamittari

Lähetetty: 08 Huhti 2011 19:35
Kirjoittaja Reddewil
Mulla oli menny viime talvena anturi kans heikkoon happeen. Tankin maadoitukseen ei kannata luottaa, itselläkin tulee maa erikseen anturille, kun anturin ja tankin välissä on kumitiiviste. Niin, anturin alapäässä oli niittaus hapettunu? siis se jossa anturin kela yhdistyy johtoon joka nousee ylös ja ulos liittimelle. Tankki täynnä ei olis varmaan menny... Kun yhteys katkee nousee mittari tappiin...

Re: Naftamittari

Lähetetty: 08 Huhti 2011 21:05
Kirjoittaja menopeli
Mulla oli samalaista ilmiöta naftamittarissa ,henkilöauton.Välillä mittari heilu eestaas.Vikana, tukkeutunut vanha naftafiltteri.Sen ku vaihto niin alko mittariki toimiin.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 08 Huhti 2011 21:32
Kirjoittaja Jailbird
Samojen asioiden kanssa tässä painittu... anturille tulee punane ja musta piuha mitkä on kumitutin sisällä, ohuella ruuvimeisselin kärjellä kun painelee johtoa myöten liittimiä tutin sisälle niin saattaa löytyä vika noinkin helposti, eli ajansaatossa liittimet nousseet ylös niin paljon ettei ole kontaktia vaikka tutti on pohjassa.

..no siltikään en ole vielä ihan varma tosta meidän mittarista koska polttoainetta on nyt tankattu noin 150l ja mittari näyttää juuri ja juuri yli alaviivan?


...nii ja sitte jos maadotus on vain tankin kautta niin eihän se anturi saa maata jos välissä on kumitiiviste, mutta silloin mittari kyllä pomppaa tappiin!

:roll:

Re: Naftamittari

Lähetetty: 08 Huhti 2011 21:42
Kirjoittaja Puu Tiainen
Huomatkaa anturin piuhojen napaisuus, ei toimi jos piuhat on väärinpäin.
Kosketushärökin saattaa olla.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 09 Huhti 2011 00:27
Kirjoittaja Pilotti
Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 09 Huhti 2011 07:00
Kirjoittaja Puu Tiainen
Sen anturin pistokkeen saa asennettua väärin päin, varsinkin kun se on naftan turvottama.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 10 Huhti 2011 23:48
Kirjoittaja motoku
meilläpä juuri maadoitusjohdon irtijääminen runkoremontin yhteydessä hyppäytti mittarin kattoon, vaikka silloinkin oli "taas tankki tyhjä"

Re: Naftamittari

Lähetetty: 16 Huhti 2011 20:41
Kirjoittaja KajNyy1
Volvo/Scania
tankin kuminen liitin on ulkoisesti samanlainen molemmissa ja Volvon liitin menee kirkkaasti Scanian tankin mutta ei tee kytkentää.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 17 Huhti 2011 00:31
Kirjoittaja Pilotti
Auto on mökillä, eli homma seisoo. Ongelma ei ole anturin liitoksessa, se on OK ja liitin oikein päin. Näyttö siis toimii niin kauan oikein kunnes tuo anturiosa kierretään kiinni tankkiin, siis on paikallaan muttei kierretty kiinni. Eli silloin kun se todennäköisesti saa "sähköisen" kosketuksen tuon tankin kanssa hyppää näyttö täysille. Ja todettakoon että tuo liitinosa on kaksinapainen, vaikka onkin Scania.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 17 Huhti 2011 22:27
Kirjoittaja only4pro
kyllähän se voisi tarkoittaa että se mahdollisesti on väärin päin tuo liitin, eli toinen niistä navoista on maassa, ja jos anturi on irti ei ole väliä kummin päin se on, mutta kun laittaa tankkiin kiinni niin menee maa siihen nastaan mikä menee mittarille... jospa joku joskus virittänyt itse ja vaihtanut ne jossain väärin päin... kokeile laitta liitin "väärin" päin kiinni, vaikka tilapäisesti hyppylangoilla jos ei halua liitintä rikkoa testauksen ajaksi

Re: Naftamittari

Lähetetty: 21 Huhti 2011 13:40
Kirjoittaja KajNyy1
Pilotti kirjoitti:Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
"Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle."
Ei minulla sen enempää Scanian kuin Volvon liittimiä saa kirtää! Ne painetaan vain suoraan pohjaan asti, Pitää toki olla käännettynä oikeaan asentoon.

Tankin maadoitus ei ole missään tekemisessä tuon anturin kanssa. Muistaakseni anturi on säätövastus jonka vastusarvo muuttuu polttoaine määrän mukaan.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 21 Huhti 2011 20:08
Kirjoittaja Pilotti
KajNyy1 kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:Siis ongelmani on se, että mittari toimii oikein kun tuo anturi osa "huulilla" tuossa aukon suulla. Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle. Anturi on siis uusi, liitokset ok mutta ilmeisesti tuon anturin saadessa "sähköisen "yhteyden tankkiin tapahtuu jotakin, mutta miksi? Tankkikin on varmuudeksi maadoitettu runkoon. No täytyy huomenna tutkia asiaa edelleen.
"Mutta kun sen kiertää paikalleen hyppää näyttö täydelle."
Ei minulla sen enempää Scanian kuin Volvon liittimiä saa kirtää! Ne painetaan vain suoraan pohjaan asti, Pitää toki olla käännettynä oikeaan asentoon.

Tankin maadoitus ei ole missään tekemisessä tuon anturin kanssa. Muistaakseni anturi on säätövastus jonka vastusarvo muuttuu polttoaine määrän mukaan.

Ei tässä sitä liitintä mihinkään kierretäkään, vaan sitä anturiosaa jossa tuo ko. anturi ja naftan tulo- ja paluuputket ovat. Ja tuo mittaus on tässä tosiaan vastukseen perustuva, onhan niitä kai kapisitanssiikin perustuvia.

Re: Naftamittari

Lähetetty: 23 Kesä 2011 03:16
Kirjoittaja timppa49
Se anturi on potentiometri,johon menee suoraan joko +tai -,muttei mitään maadoituksia ja se mitattu arvo siirtyy sinne V-mittariin,joka on se poltto-aineen määrä!Ne maadoituset on turvatekijöitä,joilla ei ole näytön kanssa tekemistä!terkkuja Vanha sähkömies!!

Re: Naftamittari

Lähetetty: 23 Kesä 2011 09:07
Kirjoittaja Reddewil
timppa49 kirjoitti:Se anturi on potentiometri,johon menee suoraan joko +tai -,muttei mitään maadoituksia ja se mitattu arvo siirtyy sinne V-mittariin,joka on se poltto-aineen määrä!Ne maadoituset on turvatekijöitä,joilla ei ole näytön kanssa tekemistä!terkkuja Vanha sähkömies!!
No ihan kokemusperäisesti. Mittarinpiuhaoista toinen on maa (eli timppa49:n - ) ja toinen on meno mittarille. Tuon mittaripiuhan kun jättää ilmaan niin mittari on tapissa, ja kun sen lyö maihin niin mittari tipahtaa nollille. Anturin toinen napa menee säätövastukselle ja toinen piuha suoraan anturin runkoon. Voiko tuon vielä vääntää rautalangasta. Eli mittari mittaa vastuksen läpi MAATA. Ainakin Volvossani oli noin.