Sivu 1/1

Latausjännite

Lähetetty: 28 Huhti 2011 10:20
Kirjoittaja Hexte
Nyt on pari päivää taisteltu laturi ongelmien kanssa..

Eli 110 Scanian oma 60 ampeerinen bosch laturi oli palanut. Diodisilta kärähtänyt ja kenttäkäämi suorassa runkokosketuksessa. Tilalle löytyi mistä lie kuorma-autosta vastaavankokoinen ja hieman tehokkaampi, sisäisellä säätimellä varustettu laturi joka saatiin melko helposti paikalleen. Ennen autoon asennusta laturia pyöritettiin porakoneella, jännite nousi normaaliin ja latausvalo sammui. Paikalleen asennuksen jälkeen koekäytössä laturin jännite pysytteli tarkalleen 28 voltissa, ja kotiin lähdettiin hyvillä mielin.
Eilen aamulla palattiin työmaan ääreen ja kytkettiin toissapäivänä irti jäänyt merkkivalon johto, ja kas kummaa, merkkivalo ei sammukaan. Jännitemittari käteen ja latausjännite huitelee jo 30 voltin yläpuolella. Taas laturijumppaa, ja laturin pöydälle osiksi.
Jännitteen säätimen piirilevystä löytyi yksi selkeä katkos ja pari melko hapettunutta/ sulanutta johtoa, ja yksi puoliksi sulanut 5mm mutteri. Ilmeisesti merkivalon johdon kiristysmutteri on sinne joskus pudonnut. Kaikesta päätellen tämä mutteri on aiheuttanut jossain vaiheessa hetkellisen oikosulun, mutta sitten pudonnut jonnekin laturin pohjalle turvalliseen paikkaan. Nämä hiukka sulaneet johdot ja kipeää ottanut liitos piirilevyllä on luonut hyvät olosuhteet hapettumiselle, jota varmasti on edesauttanut parin vuoden säilytys ulkovaratossa. Nämä viat korjaten ja laturi taas toivoa täynnä paikalleen. Latausvalo palaa edelleenkin tosin himmenee hiukan kun auton käynnistää, mutta latausjännite nyt vain 27,4 volttia. Kuormitus ei vaikuta jännitteeseen, vaan säädin säätää jännitteen tarkasti tuohon lukemaan. Toisaalta kuormaa ei tule tuolla laturilla ikinä paljon olemaankaan, koska sen perään on kytketty vain ajoakut, eli käytännössä ajovalot, ja etulämmityslaite.
Kysymys nyt kuuluukin että onko tuo jännite riittävä, miksi valo palaa, ja mitä seuraavaksi?

Re: Latausjännite

Lähetetty: 29 Huhti 2011 08:06
Kirjoittaja rasvapuoli
tuolleen se käyttäytyy "yleensä" kun on hiilet huonot ja hiilien vastakappaleet rullien on syytä olla myös tasaiset. latausjännitettä kannattaa mitata ainakin akuilta. jos on natopistoke takana ja siitä mittaa voi näyttää ihan ok:ta vaikka akut olisivatkin poissa. eli päävirtarele ei toimi silloin.

Re: Latausjännite

Lähetetty: 29 Huhti 2011 14:34
Kirjoittaja Reddewil
Valo palaa siksi kun akuissa on isompi jännite kuin laturilta tuleva. Valolle tulee + ja maan se saa laturin käämiltä, minkä se magnetoi. Ja kun lataus alkaa, + tulee käämiltä ja valo sammuu kun polttimolle ei tule maata. Näin yleensä pikkuautojen latureissa...

Re: Latausjännite

Lähetetty: 29 Huhti 2011 16:33
Kirjoittaja konenikkari
:( Valitettavasti laturissasi on nyt todennäköisesti tasasuuntaus tai käämivika
Latausvalo ilmeisestikin "hehkuu" :(
Tuo jännite kertoo, että todennäköisesti
laturin kolmesta vaiheesta, yksi ei toimi.
Joten laturi tuottaa vain n. 1/3 osan tehostaan.
Jos sitäkään :roll:
Koeta katsoa oikein tarkasti, mihin väliin se mutteri oli sulanut,
voi helpottaa vian etsintää.

Re: Latausjännite

Lähetetty: 04 Touko 2011 22:02
Kirjoittaja Falcon
Eikös toi 27.4V ole riittävä latausjännite 24V akulle.Meidän vakiojännitevaraaja lopettaa latauksen samalla
jännitteellä.Virtamittari näyttää silloin 0.5A,eli akut on täynnä.
Latauksen merkkivalo oli oltava joissakin vanhemmissa järjestelmissä sopivan tehoinen laturille että latasi oikein,eikä turhia hehkunut.
Merkkilampun teho määräsi magnetointivirran laturille.

Re: Latausjännite

Lähetetty: 05 Touko 2011 10:10
Kirjoittaja KajNyy1
Falcon kirjoitti:Eikös toi 27.4V ole riittävä latausjännite 24V akulle.Meidän vakiojännitevaraaja lopettaa latauksen samalla
jännitteellä.Virtamittari näyttää silloin 0.5A,eli akut on täynnä.
Latauksen merkkivalo oli oltava joissakin vanhemmissa järjestelmissä sopivan tehoinen laturille että latasi oikein,eikä turhia hehkunut.
Merkkilampun teho määräsi magnetointivirran laturille.
Bussin jatkuvan latausjänniteeksi on suositeltu 27,6V mutta kun akkua on purettu niin ei akkukapasiteetti ole lataantunut kuin 80 - 90% kapasiteetista normaalissa harrasteajossa. Asumiskäytössä tämä johtaa ennenaikaiseen akun pilaantumiseen.

Itse olen ratkaissut tämän sillä että starttiakulla on ns. älykäs akkulaturi joka noststaa akun jännitteen 28.8V jonka jälkeen se katkaisee latauksen kunnes jännite tippuu niin alas että se aloittaa ylläpitolatauksen alemmalla jännitteellä.

Laturin energialähteenä on aurinkokenno
näin saan akun täyteen auton seistessä (ei kuitenkaan sateessa).

Re: Latausjännite

Lähetetty: 06 Touko 2011 18:20
Kirjoittaja konenikkari
Tuo 27,6V on ehdoton minimi, ja akulta mitattuna
Akun kannalta suositeltu maksimi 28,4V.
Käytännössä esim. työkoneista joissa
akku on halpa, verrattuna seisontatunteihin
käytetään jopa laturilta lähtevää 32V.
Monessa säätimessä on vaihtoehdot
lo. 28V med.30V hi. 32V
Tuo latausvalon hehkuminen on merkki viasta.
Linkki unohtui :?
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf

Re: Latausjännite

Lähetetty: 14 Touko 2011 20:33
Kirjoittaja Falcon
28.8V on varmaakin maksimi latausjännite,koska kahdesta sarjaan kytketystä 12V akuista kuitenkin on kysymys.
Tuskimpa kannattaa 12V akkua ladata 14.4V suuremmalla jännitteellä,koska akku saattaapi ruveta porisemaan.

Re: Latausjännite

Lähetetty: 23 Kesä 2011 03:33
Kirjoittaja timppa49
Kattoin juttua,ja vanhana sähkärinä sanoisin että lähes 29 V pitää riittää,mutta mistä sen mittaat?Laturilta,akun/akkujen navoilta moottorin käydessä,vai paussin jälkeen?Kuormita vähän aikaa;valot,puhallin ym.ja katso mitä tapahtuu ? Mulla on vanha pikkuHymeri jossa on Boschin 35 A:n laturi,ja 2 kpl 100aH:n akkua,järjestelmä 12 V:n ,mutta noi peraatteet on ihan samat!Automaattilaturi pistää pelin poikki 13,2 V:n kohdalla,mutta silloin napajännite akuilla on 14,4 V:hetken käytön jälkeen 13,2-12,6V,josta mennään hitaasti alaspäin,mutta siellä 11V:n kohdalla kannattaa jo latausta harkita!!vanha sähkäri!