Latausjännite
Lähetetty: 28 Huhti 2011 10:20
Nyt on pari päivää taisteltu laturi ongelmien kanssa..
Eli 110 Scanian oma 60 ampeerinen bosch laturi oli palanut. Diodisilta kärähtänyt ja kenttäkäämi suorassa runkokosketuksessa. Tilalle löytyi mistä lie kuorma-autosta vastaavankokoinen ja hieman tehokkaampi, sisäisellä säätimellä varustettu laturi joka saatiin melko helposti paikalleen. Ennen autoon asennusta laturia pyöritettiin porakoneella, jännite nousi normaaliin ja latausvalo sammui. Paikalleen asennuksen jälkeen koekäytössä laturin jännite pysytteli tarkalleen 28 voltissa, ja kotiin lähdettiin hyvillä mielin.
Eilen aamulla palattiin työmaan ääreen ja kytkettiin toissapäivänä irti jäänyt merkkivalon johto, ja kas kummaa, merkkivalo ei sammukaan. Jännitemittari käteen ja latausjännite huitelee jo 30 voltin yläpuolella. Taas laturijumppaa, ja laturin pöydälle osiksi.
Jännitteen säätimen piirilevystä löytyi yksi selkeä katkos ja pari melko hapettunutta/ sulanutta johtoa, ja yksi puoliksi sulanut 5mm mutteri. Ilmeisesti merkivalon johdon kiristysmutteri on sinne joskus pudonnut. Kaikesta päätellen tämä mutteri on aiheuttanut jossain vaiheessa hetkellisen oikosulun, mutta sitten pudonnut jonnekin laturin pohjalle turvalliseen paikkaan. Nämä hiukka sulaneet johdot ja kipeää ottanut liitos piirilevyllä on luonut hyvät olosuhteet hapettumiselle, jota varmasti on edesauttanut parin vuoden säilytys ulkovaratossa. Nämä viat korjaten ja laturi taas toivoa täynnä paikalleen. Latausvalo palaa edelleenkin tosin himmenee hiukan kun auton käynnistää, mutta latausjännite nyt vain 27,4 volttia. Kuormitus ei vaikuta jännitteeseen, vaan säädin säätää jännitteen tarkasti tuohon lukemaan. Toisaalta kuormaa ei tule tuolla laturilla ikinä paljon olemaankaan, koska sen perään on kytketty vain ajoakut, eli käytännössä ajovalot, ja etulämmityslaite.
Kysymys nyt kuuluukin että onko tuo jännite riittävä, miksi valo palaa, ja mitä seuraavaksi?
Eli 110 Scanian oma 60 ampeerinen bosch laturi oli palanut. Diodisilta kärähtänyt ja kenttäkäämi suorassa runkokosketuksessa. Tilalle löytyi mistä lie kuorma-autosta vastaavankokoinen ja hieman tehokkaampi, sisäisellä säätimellä varustettu laturi joka saatiin melko helposti paikalleen. Ennen autoon asennusta laturia pyöritettiin porakoneella, jännite nousi normaaliin ja latausvalo sammui. Paikalleen asennuksen jälkeen koekäytössä laturin jännite pysytteli tarkalleen 28 voltissa, ja kotiin lähdettiin hyvillä mielin.
Eilen aamulla palattiin työmaan ääreen ja kytkettiin toissapäivänä irti jäänyt merkkivalon johto, ja kas kummaa, merkkivalo ei sammukaan. Jännitemittari käteen ja latausjännite huitelee jo 30 voltin yläpuolella. Taas laturijumppaa, ja laturin pöydälle osiksi.
Jännitteen säätimen piirilevystä löytyi yksi selkeä katkos ja pari melko hapettunutta/ sulanutta johtoa, ja yksi puoliksi sulanut 5mm mutteri. Ilmeisesti merkivalon johdon kiristysmutteri on sinne joskus pudonnut. Kaikesta päätellen tämä mutteri on aiheuttanut jossain vaiheessa hetkellisen oikosulun, mutta sitten pudonnut jonnekin laturin pohjalle turvalliseen paikkaan. Nämä hiukka sulaneet johdot ja kipeää ottanut liitos piirilevyllä on luonut hyvät olosuhteet hapettumiselle, jota varmasti on edesauttanut parin vuoden säilytys ulkovaratossa. Nämä viat korjaten ja laturi taas toivoa täynnä paikalleen. Latausvalo palaa edelleenkin tosin himmenee hiukan kun auton käynnistää, mutta latausjännite nyt vain 27,4 volttia. Kuormitus ei vaikuta jännitteeseen, vaan säädin säätää jännitteen tarkasti tuohon lukemaan. Toisaalta kuormaa ei tule tuolla laturilla ikinä paljon olemaankaan, koska sen perään on kytketty vain ajoakut, eli käytännössä ajovalot, ja etulämmityslaite.
Kysymys nyt kuuluukin että onko tuo jännite riittävä, miksi valo palaa, ja mitä seuraavaksi?