Sivu 1/1

Scania F112 käyntiongelmaa

Lähetetty: 18 Heinä 2011 23:02
Kirjoittaja jkr84
Iltaa!

Olis semmonen ongelma, kun tänään otin kulkuriauton (joka siis on Scania F112 vm82) liikenteeseen n. 3kk seisonnan jälkeen. Kaikki meni oikein hyvin ja toimi koko 23km ajan, kunnes kurvasin ylämäkeen huoltiksen rampille motarilta, hidastus rampin päähän ja kääntyminen oikealle jonka jälkeen kaasua ja auto sammui :? No, sain vielä vaihteella starttua uudelleen kun oli jonkun verran vauhtia ja alamäkeä. Ajelin keksinnön tasaselle parkkiin ja kaveri tuli kyseleen et onko täs ilmastointi kun valuttaa jotain alleen. Koneet sammuksiin ja paisuntasäiliöstä tuli "poistoletkun" tms. kautta nestettä pihalle hetken aikaa, ei kovin paljoa mutta pieni lammikko. Kahvitaukoo n. puoli tuntia ja koneet lähti ilosesti käymään, kävi hetken nätisti ja kierrokset alko hiipumaan, kun tarjosi kaasua niin sitte sammu... Koitin hetken päästä toisen kerran, nyt vähän pidempi startti ja taas samalla tapaa sammu. Nyt vaan jostain etupäästä kuului aika rauhallisella tahdilla kevyt hiljanen "lätkytys" ennen kun sammu, vähän kun olis vyöllä lyöny pöydän kulmaan. Koneen lämmöt oli ajon aikana ainakin mittarin mukaan tasasesti hiukan alle 80 koko ajan ja pitäs kyl olla ihan toimiva mittari.

Viisaammilta kun asiaa koitin kysellä niin kovasti veikattiin naftapuolen ongelmia ja näin näkisin itsekin. Suodattimet olis ny hommattuna ja huomenna ois tarkoitus mennä kokeileen siirtää laite kotio. Tähän asti haastatelluista ei kukaan osannu yhdistää tota vesien ylivuotoa tuohon koneen sammumiseen eli liekö vaan seisonnan aikana saanu ilmaa järjestelmään? Nesteenpinta oli kylmänä siellä missä yleensä huidellut aiemminkin.

Mut pari kysymystä herää, eli jos naftan seassa on esim. huomattavan paljon vettä niin voiko sillä ajella noinkin pitkän matkan ennenkun vesi menee koneelle asti?

Kuitenkaan vedot ei hiipunu matkalla mihinkään vaan aivan samalla tavoin mentiin koko ajan eteenpäin... Jos tankkiin ois joku kipannu vaikka sokeria niin ei luulis vaikutuksen olevan noin yhtäkkinen, vai kuinka? Tarkotan siis että vedot häviäis vähitellen...

Ja tulisko jollain mieleen jotain muuta vaihtoehtoa missä vika vois olla?

Auto on seissy toimettomana ihan liian kauan ja pajan pihalla makasi talvella reilu 2kk noin puolikkaalla tankilla talvilaatua. Ei kuitenkaan ongelmia ollu kun sen hain parkkiin huhtikuun lopulla. Tankattu on viimeksi talvilaatua tammikuussa Teboililta ja tänään oli 200L tankin pohjalla ehkä n. 20-30cm hätäsellä mittauksella, eli luulis hänen naftaakin vielä saavan?

Aattelin huomenna koittaa kuitenkin semmosta lähestymistä asiaan että koitetaan tyhjätä tankkia sen verran et ainakin mahdolliset vedet saatas pois ja sitte uudet suodattimet paikalleen ja tulille. Sakkakuppia en löytäny mistään, eikä oo kyl käsitystä onko tuossa semmonen? Kone on turbolla varustettu ja vuodelta 82, oiskohan ollu DSC11...

Oliskohan arvon Kylähulluilla mitään vastauksia tähän ongelmaan, niin pääsis Kutteri taas radalle?

Re: Scania F112 käyntiongelmaa

Lähetetty: 18 Heinä 2011 23:07
Kirjoittaja jkr84
Edellisestä unohtu, että suodattimet vaihdettu edelliskerran viime loka-marraskuussa jonka jälkeen ajettu ehkä n. 800km. Edelliskerran tankattu aivan täyteen marraskuun 2010 lopulla talvilaatua ja sen jälkeen ajettu reilu 500km.

Re: Scania F112 käyntiongelmaa

Lähetetty: 19 Heinä 2011 08:04
Kirjoittaja B9M
Oma hyytyi neitsytreissulla Hankoon 2004 ja syynä oli vettä täynä olleet naftasuodattimet. :cry: Oireena oli pikku hiljaa vedon hyytyminen ja lopulta kävi vain tyhjäkäyntiä. Vartin pysähdyksen jälken taas meno maistui hetken. Välit vain lyhentyi ja viimeisellä etapilla tammisaaresta hankoon piti 2 kertaa pysähtyä. Tankin pohjapropussa (ainkin volvossa) on pikku reikä joka aukeaa ruuvia löysätessä. Reijästä saa lirutettua vedet pohjalta pois. Pitää vai rautalangalla rassata pikku reikä auki.
Jos on pakokaasujarru niin kannatais koklata onko jäänyt päälle. Savuttaa kyllä aivan helvetisti jos on. :roll: Alle kuseminen on mahdollista jos on kylmällä lmalla lisännyt jäähdytysnestettä piripintaan ja koneen sen jälkeen lämpimäksi. mutta ei saa liruttaa kuin kerran. Painetta pitää jäähdytinjärjestelmässä ollakkin kuumana. T. Ari

Re: Scania F112 käyntiongelmaa

Lähetetty: 19 Heinä 2011 10:20
Kirjoittaja jkr84
Pakokaasujarru ei ollu päällä ja muutenkin savutus oli koko ajan ihan normaalia.
Nestettä ei oo talven jälkeen lisätty ja viimeksi ajettaessa kone oli lämpöinen eikä sillonkaan puhaltanut mitn pihalle... Tankin pohjaa kattelin sen verran, että pohjaroppuna on vähän saman näkönen korkki kuin peltitynnyrissä, toivottavasti on jotain kierteitä ettei sylje kerralla tankkia tyhjäksi...

Tarvii tästä kohta lähteä koittamaan josko uusilla suodattimilla kulkisi edes sen 20km takasin. Ja kiitoksia neuvoista! Toivottavasti olis vesi syyllinen tässäkin...

Re: Scania F112 käyntiongelmaa

Lähetetty: 19 Heinä 2011 19:02
Kirjoittaja jkr84
Tänään vuorokauden seisomisen jälkeen lähti Kutteri iloisesti käymään ja kulku oli ihan normaalia saman matkan takasin kotiparkkiin. Varmaan tarvis koittaa johnain vaiheessa sitä tankin tyhjennystä jos siellä on roskia tai vettä... Työt vaan häiritsee harrastuksia, ettei ihan heti pääse perehtymään aiheeseen.

Mutta jos joku keksii jotain tarkistuskohteita tai vika mahdollisuuksia niin vinkkiä tänne vaan, kiitos!

Re: Scania F112 käyntiongelmaa

Lähetetty: 19 Heinä 2011 21:38
Kirjoittaja Puu Tiainen
jkr84 kirjoitti:Pakokaasujarru ei ollu päällä ja muutenkin savutus oli koko ajan ihan normaalia.
Nestettä ei oo talven jälkeen lisätty ja viimeksi ajettaessa kone oli lämpöinen eikä sillonkaan puhaltanut mitn pihalle... Tankin pohjaa kattelin sen verran, että pohjaroppuna on vähän saman näkönen korkki kuin peltitynnyrissä, toivottavasti on jotain kierteitä ettei sylje kerralla tankkia tyhjäksi...

Tarvii tästä kohta lähteä koittamaan josko uusilla suodattimilla kulkisi edes sen 20km takasin. Ja kiitoksia neuvoista! Toivottavasti olis vesi syyllinen tässäkin...
Älä avaa sitä isoa proppua, tulee kaikki kerralla pihalle. Siinä ei ole kierteitä vaan koloset, kun pikkasen kääntää, lähtee kokonaan irti.
Yks vikapaikka on myös polttoaineanturin imusihti, se voi olla tukossa. Lähtee irti tankin päältä irroittamalla polttoaineputket ja kääntämällä vartin vastapäivään.