Scania F112 käyntiongelmaa
Lähetetty: 18 Heinä 2011 23:02
Iltaa!
Olis semmonen ongelma, kun tänään otin kulkuriauton (joka siis on Scania F112 vm82) liikenteeseen n. 3kk seisonnan jälkeen. Kaikki meni oikein hyvin ja toimi koko 23km ajan, kunnes kurvasin ylämäkeen huoltiksen rampille motarilta, hidastus rampin päähän ja kääntyminen oikealle jonka jälkeen kaasua ja auto sammui
No, sain vielä vaihteella starttua uudelleen kun oli jonkun verran vauhtia ja alamäkeä. Ajelin keksinnön tasaselle parkkiin ja kaveri tuli kyseleen et onko täs ilmastointi kun valuttaa jotain alleen. Koneet sammuksiin ja paisuntasäiliöstä tuli "poistoletkun" tms. kautta nestettä pihalle hetken aikaa, ei kovin paljoa mutta pieni lammikko. Kahvitaukoo n. puoli tuntia ja koneet lähti ilosesti käymään, kävi hetken nätisti ja kierrokset alko hiipumaan, kun tarjosi kaasua niin sitte sammu... Koitin hetken päästä toisen kerran, nyt vähän pidempi startti ja taas samalla tapaa sammu. Nyt vaan jostain etupäästä kuului aika rauhallisella tahdilla kevyt hiljanen "lätkytys" ennen kun sammu, vähän kun olis vyöllä lyöny pöydän kulmaan. Koneen lämmöt oli ajon aikana ainakin mittarin mukaan tasasesti hiukan alle 80 koko ajan ja pitäs kyl olla ihan toimiva mittari.
Viisaammilta kun asiaa koitin kysellä niin kovasti veikattiin naftapuolen ongelmia ja näin näkisin itsekin. Suodattimet olis ny hommattuna ja huomenna ois tarkoitus mennä kokeileen siirtää laite kotio. Tähän asti haastatelluista ei kukaan osannu yhdistää tota vesien ylivuotoa tuohon koneen sammumiseen eli liekö vaan seisonnan aikana saanu ilmaa järjestelmään? Nesteenpinta oli kylmänä siellä missä yleensä huidellut aiemminkin.
Mut pari kysymystä herää, eli jos naftan seassa on esim. huomattavan paljon vettä niin voiko sillä ajella noinkin pitkän matkan ennenkun vesi menee koneelle asti?
Kuitenkaan vedot ei hiipunu matkalla mihinkään vaan aivan samalla tavoin mentiin koko ajan eteenpäin... Jos tankkiin ois joku kipannu vaikka sokeria niin ei luulis vaikutuksen olevan noin yhtäkkinen, vai kuinka? Tarkotan siis että vedot häviäis vähitellen...
Ja tulisko jollain mieleen jotain muuta vaihtoehtoa missä vika vois olla?
Auto on seissy toimettomana ihan liian kauan ja pajan pihalla makasi talvella reilu 2kk noin puolikkaalla tankilla talvilaatua. Ei kuitenkaan ongelmia ollu kun sen hain parkkiin huhtikuun lopulla. Tankattu on viimeksi talvilaatua tammikuussa Teboililta ja tänään oli 200L tankin pohjalla ehkä n. 20-30cm hätäsellä mittauksella, eli luulis hänen naftaakin vielä saavan?
Aattelin huomenna koittaa kuitenkin semmosta lähestymistä asiaan että koitetaan tyhjätä tankkia sen verran et ainakin mahdolliset vedet saatas pois ja sitte uudet suodattimet paikalleen ja tulille. Sakkakuppia en löytäny mistään, eikä oo kyl käsitystä onko tuossa semmonen? Kone on turbolla varustettu ja vuodelta 82, oiskohan ollu DSC11...
Oliskohan arvon Kylähulluilla mitään vastauksia tähän ongelmaan, niin pääsis Kutteri taas radalle?
Olis semmonen ongelma, kun tänään otin kulkuriauton (joka siis on Scania F112 vm82) liikenteeseen n. 3kk seisonnan jälkeen. Kaikki meni oikein hyvin ja toimi koko 23km ajan, kunnes kurvasin ylämäkeen huoltiksen rampille motarilta, hidastus rampin päähän ja kääntyminen oikealle jonka jälkeen kaasua ja auto sammui

Viisaammilta kun asiaa koitin kysellä niin kovasti veikattiin naftapuolen ongelmia ja näin näkisin itsekin. Suodattimet olis ny hommattuna ja huomenna ois tarkoitus mennä kokeileen siirtää laite kotio. Tähän asti haastatelluista ei kukaan osannu yhdistää tota vesien ylivuotoa tuohon koneen sammumiseen eli liekö vaan seisonnan aikana saanu ilmaa järjestelmään? Nesteenpinta oli kylmänä siellä missä yleensä huidellut aiemminkin.
Mut pari kysymystä herää, eli jos naftan seassa on esim. huomattavan paljon vettä niin voiko sillä ajella noinkin pitkän matkan ennenkun vesi menee koneelle asti?
Kuitenkaan vedot ei hiipunu matkalla mihinkään vaan aivan samalla tavoin mentiin koko ajan eteenpäin... Jos tankkiin ois joku kipannu vaikka sokeria niin ei luulis vaikutuksen olevan noin yhtäkkinen, vai kuinka? Tarkotan siis että vedot häviäis vähitellen...
Ja tulisko jollain mieleen jotain muuta vaihtoehtoa missä vika vois olla?
Auto on seissy toimettomana ihan liian kauan ja pajan pihalla makasi talvella reilu 2kk noin puolikkaalla tankilla talvilaatua. Ei kuitenkaan ongelmia ollu kun sen hain parkkiin huhtikuun lopulla. Tankattu on viimeksi talvilaatua tammikuussa Teboililta ja tänään oli 200L tankin pohjalla ehkä n. 20-30cm hätäsellä mittauksella, eli luulis hänen naftaakin vielä saavan?
Aattelin huomenna koittaa kuitenkin semmosta lähestymistä asiaan että koitetaan tyhjätä tankkia sen verran et ainakin mahdolliset vedet saatas pois ja sitte uudet suodattimet paikalleen ja tulille. Sakkakuppia en löytäny mistään, eikä oo kyl käsitystä onko tuossa semmonen? Kone on turbolla varustettu ja vuodelta 82, oiskohan ollu DSC11...
Oliskohan arvon Kylähulluilla mitään vastauksia tähän ongelmaan, niin pääsis Kutteri taas radalle?