Sivu 1/1
Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 15 Elo 2011 13:16
Kirjoittaja SisuPussi
SisuPussissa on meneillään moottorin sekä vaihdelaatikon vaihto ja nyt on herännyt epäilys, että perävälitys on liian tiheä Allisonin laatikolle. Auto ei ole vielä ajokunnossa, joten en ole päässyt sitä testaamaan, mutta välityslaskurit antavat huipuiksi noin 90km/h. Mitä välityksiä on ollut käytössä tällaisessa akselissa ja onko tuota akselia käytetty muissakin kuin linja-autoissa?
Tässä pari akselista otettua kuvaa (suurenee klikkaamalla):
Ja tietysti jos jollain on sopiva välitys saa sellaista tarjoilla. Jokin 3.50 voisi olla aika sopiva?
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 15 Elo 2011 17:58
Kirjoittaja Reddewil
Tuli mieleen että onko raskaassa kalustossa, kuten pikkuautoissa monasti, tomaatin ja keppilootan perässä aivan eri välityksellä olevat perät?
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 15 Elo 2011 18:26
Kirjoittaja Lahti32
Eihän Allison muuta huippunopeutta miksikään. Jos huiput on ollu 90kmh niin siinähän on suora 4-vaihde niin ei muutu miksikään. MT647 välitykset sopii hyvin Volvon koneen perään. Kokeile ensin ja muuta sitten. Mulla on Volvossa muistaakseni 3,78 perä ja on sopiva. Huippuja en oo kokeillu siis aivan tosi huippuja mutta jotain 120 päälle menee.
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 16 Elo 2011 07:44
Kirjoittaja SisuPussi
Sisun oma välitys on 4.63 eli aika tiheä, alkuperäinen vaihdelaatikko oli 5-vaihteinen, nelonen oli suora ja vitonen reilusti ylivaihde eli 0.7. Leylandin punaraja oli 2400 rpm, kun Volvossa se on 2050 rpm.
Välityslaskuri antoivat tällä perällä 2050 kierroksella nopeudeksi 88.7 ja jos välitys olisi esim. tuo 3.78 olisi nopeus 108.65.
Pidempi perä --> vähemmän moottorin kierroksia.
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 17 Elo 2011 11:29
Kirjoittaja IRJA
Voimaa tulee Volvon koneen myötä aika mukavasti käyttöön ja Sisipussihan on suht' kevyt painoltaan ja eikös sen rengaskokokin ole "normibusseja" pienempi . Kyllä kaipaisi varmasti pidempää perää jolla huiput nousisivat tuonne yli 120 niin matkavauhdilla kierrokset olis mukavasti alempana
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 17 Elo 2011 12:05
Kirjoittaja B9M
SisuPussi kirjoitti: Leylandin punaraja oli 2400 rpm, kun Volvossa se on 2050 rpm.
Mitäää.......... 2500 se mulla on. Ei vaan kierrä kun 2350. Tv. Ari
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 17 Elo 2011 13:46
Kirjoittaja Lahti32
SisuPussi kirjoitti:Sisun oma välitys on 4.63 eli aika tiheä, alkuperäinen vaihdelaatikko oli 5-vaihteinen, nelonen oli suora ja vitonen reilusti ylivaihde eli 0.7. Leylandin punaraja oli 2400 rpm, kun Volvossa se on 2050 rpm.
Välityslaskuri antoivat tällä perällä 2050 kierroksella nopeudeksi 88.7 ja jos välitys olisi esim. tuo 3.78 olisi nopeus 108.65.
Pidempi perä --> vähemmän moottorin kierroksia.
No tämän perusteella pitää kyllä välitys vaihtaa. Onko sulla käytössä hyvä välityslaskuri, minä tein laskurista bussiversion ja oikein osui välitykset. Kyllä muuten Volvon punaraja on 2500 kohdalla ja kiertääkin kun kaasuvivusto on timmissä kunnossa. Kannattaa tähdätä välitykset niin että 80kmh on noin 1400-1600 r/min. Eihän sillä Sisupussilla saa kovempaa ajaakaan

Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 17 Elo 2011 21:47
Kirjoittaja SisuPussi
Mistähän tuo 2050rpm oli jäänyt mieleen

.. no hyvä sitten ettei olla ihan niin lähellä punarajaa. En kuitenkaan ehdi löytämään saatika vaihtamaan sopivaa välitystä tähän hätään.
Käytin muutamaa laskuria jotka löysin netistä ja tulokset olivat aina samansuuntaisia.
Rengaskoko on aikalailla sama mitä ihan "moderneissakin" autoissa, halkaisija on 1060mm. Renkaat ovat kokoa 10R20.
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 20 Elo 2011 11:54
Kirjoittaja b12m
Anteeksi jälleen kerran offtopic, ei suoranaisesti liity Sisun perävälityksiin seuraava, mutta:
Omien kokemusten mukaan B10M:ssä vuosien mittaan käytettyjen eri moottoriversioiden "vetohalut" 2000-2500 r/min alueilla poikkeavat paljonkin toisistaan. Uudemmissa käytetyt, DH10A -sarjan EDC-moottorit eivät kovin halukkaasti vedä enää 2300 kierroksen jälkeen. Ei vaikka kaasupolkimen alla oleva potikkamekanismi olisi miten timmissä kunnossa. Sitten toisaalta muistuu mieleen joitakin 80-luvun yksilöitä, joissa tuntui vetohalut loppuvan vasta lähempänä 2600 kierrosta. Näissä vanhemmissa sitten alavääntöäkään ei yleensä ollut läheskään parhaiden EDC-yksilöiden tavoin. Terävimpinä kulultaan ovat jääneet mieleen Mk II -sukupolven viimeiset välijäähdytetyt yksilöt, noin vuosilta 1986-1987. Varsinkin "oikein" säädetyllä pumpulla ja splitterilaatikolla varustettuna tuollaiset tehtaan 310hv tehoisiksi ilmoittamat olivat linja-autoksi suorastaan sporttisia kulkemaan. Pakoputkesta sitten vastapainoksi tuli puunhalaajien mielestä sellaista lakutankoa, mitä ei pitäisi
Punaraja muistini mukaan oli B58:ssa ja B10M:n ensimmäisissä vuosikerroissa jossain 2200-2300 kierroksen paikkeilla, ja nousi myöhemmin 2500 kierroksen kohdalle. Liekö tässä oikeasti moottorissa tapahtunut muutosta, vai onko tehtaalla käytetty vain vanha mittarivarasto loppuun ensiksi?
Re: Sisun perävälityksistä?
Lähetetty: 20 Elo 2011 18:00
Kirjoittaja motoku
kun sihtailee 1500r/min 80km/h välityksiin niin hyvä tulee. silloin varveja on sen verran pannussa, että vääntöä jää varsinaisen nopeuden alapuolellekin ja kone vetää "hyvin".
jollain 1200-1300r/min välityksellä pannari ei vielä jaksa vetää ja vaihteen välit jää tolkuttoman pitkiksi. silloin kärry nyykähtää jo kovempaan vastatuulenpuuskaan mäistä puhumattakaan. tulipa tuota töissä moisella aavikkoperäsellä 4-vaihteisella zf-automaatti-b10m:llä ajettua ja verrattua tiheämpiperäisiin. volvo kierroskoneena vie löpöäkin -ei ainakaan enempää- kiertäessään vapaammin.