Sivu 1/1

B58 runko

Lähetetty: 14 Marras 2011 10:02
Kirjoittaja Reddewil
Tulipas tuossa tarve laittaa pieni lappu tuonne rungon kylkeen ja tuli mieleen että minkäs paksuista tuo C-palkki on ollut alunperin? Maalia on nätisti, mutta 10cm päässä reikä, joka kyllä näyttäs siltä että kuuluukin siihen, sellanen ovaali... No mutta sen palkin pituus ois kiva tietää. Paikka tulisi kallistuksen vakaajan kohdille, edessä latijousen kohdalla.

Re: B58 runko

Lähetetty: 14 Marras 2011 19:47
Kirjoittaja Lahti32
minkä palkin pituutta tarkoitat?

Rungon paksuus vaihtelee. Moottorin kohdalla tosi paksua, muualla ehkä 7mm ja poikittaisissa 4mm. Näihin pitää suhtautua varauksella koska maalipinnalla olevaa palkkia ei ole kuin konehuoneesta keulaan päin, muualta pintaruosteessa kauttaaltaan.

Re: B58 runko

Lähetetty: 15 Marras 2011 11:45
Kirjoittaja Reddewil
Juu ei pituudesta, vaan paksuudesta. Mitä lie sekoillu =) Eli tuollasta 7mm plöötyä sitten vaan teettäen, vai saisko Volvolta valmiin pätkän ja ehkäpä sen sivupalkin mikä on niitattu runkoon, tulee korikehikkoa tukemaan Eturenkaan etu- ja takapuolelle? Nuopa näkyy tehty silleen neliöpalkilla jatkaen ilmeisesti jo koritehtaalla?

Re: B58 runko

Lähetetty: 15 Marras 2011 19:09
Kirjoittaja Lahti32
ei saa Volvolta enää sivupalikoita. Teetä konepajalla sopivat palaset. Minä selvisin 200 euron rautalähetyksellä ruosteremontista.

Re: B58 runko

Lähetetty: 21 Marras 2011 23:38
Kirjoittaja j0ri
Hmm.. Mä taisin tähän ketjuun jotain viestiä pukata, mutta ehkä muistan sitten väärin..

Mutta kuiteski, omassani rungon korjatut kohdat massasin ja ruiskin kotelonsuojaakin joihinkin palkkeihin, mutta muutoin runko on vielä kauniin ruskea.. Ei tunnu mielekkäälle vetää ruosteen päälle massaa.. Ei saata pysyä..? Mutta Falcon taisi jossain viestissä kertoa öljynneensä rungon. Millaisella öljyllä tämä tulisi tehdä? Eikö öljytty pinta kerää töhnää? Mites muut on homman hoitaneet? Olisi kiva hillitä ruosteen kasvua ja raudan katoa..

Re: B58 runko

Lähetetty: 22 Marras 2011 11:00
Kirjoittaja mikko
eräs kaveri tekee cocktailin jäteöljystä ja tervasta, mukavan ruosteettomina on viiskytvuotiaiden autojen alustat pysyny..

kyllähän se töhkää kerää, mut mitäs sen on väliä..

Re: B58 runko

Lähetetty: 22 Marras 2011 18:45
Kirjoittaja Reissu-Late
Putkien sisään ehdottomasti puhdasta öljyä, päälle pohjamaali ja massa.Massa voi olla sekoitus ,massaa ja tervaa ,kaveri laittoi sellaisen sekoituksen ja tuntuu pysyvän hyvänä putket.Putkien sisään puhdasta öljyä koska jäteöljyssä on semmoisia aineita jotka eivät sovi ruosteen estoon kiihdyttävät vain ruostumista,vain puhdasta öljyä.

Re: B58 runko

Lähetetty: 22 Marras 2011 20:26
Kirjoittaja Falcon
Juu kyllä öljysin koko alustan uudella öljyllä.Ostin pitkänokkaisen paineilmaruiskun,johon mahtuu n.2litraa öljyä.
Autotallista keräilin öljykannuihin jääneet jämät ja ruuttasin alustaan.Eipä ole alusta enää ruskee,muuttu melkein mustaksi.
Pesin alustan ensin painepesurilla ja annoin kuivua rauhassa ennen öljyämistä.

Re: B58 runko

Lähetetty: 22 Marras 2011 21:25
Kirjoittaja motoku
öljy tai kotelonsuoja-aine. jos runko oikein "lustoinen", kotelonsuoja-ainetta voi vielä bensalla ohentaa hiukan jotta se varmasti kyllästää joka paikan. kumpikin näistä aineista syrjäyttää huokosissa muhivan kosteuden ja hylkii vettä. jos haluaa massata alustan, se kannattaa esikäsitellä kotelonsuojalla. pelkällä massalla tai maalilla muuraaminen saattaa vain pahentaa tilannetta jos nämä vesipesäkkeet peitetään.

kotelonsujaruisku tai paineilmaöljykannu toimineet hyvin. runko on öljyämisen jälkeen likainen muttei ruostu enempää ja sehän se on tärkeintä. ennen jäteöljyssä oli paljon mm. rikkijäämiä, nykypolttoaineissa epäpuhtauksia on paljon vähemmän ja siksi jäteöljynkin käyttäminen on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.

terva lienee ihan hyvä apuaine, itse käyttäisin vasta uusintakäsittelyssä, koska terva jäykistää öljyä ja samalla vähentää tunkeutumiskykyä

Re: B58 runko

Lähetetty: 23 Marras 2011 00:03
Kirjoittaja j0ri
Nyt saatiin hyvät käytännön neuvot, joiden mukaan edetään. Kiitos teille! :D