Sivu 1/1

Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 17:35
Kirjoittaja wiima63
Eli pitäs vaihtaa perä, vaihdelaatikko ja moottoriöljyt wiimaan. Mitähän siellä on mahdettu käyttää vuonna 1963 ja millasilla luokituksilla ?

moottoriin meinasin 15-40 mineraalit, laatikkoon ja perään gl 1 80-90 mineraalit. Ollaanko oikeilla raiteilla vai mennäänkö pahasti persiilleen...?

saa keskustella ja kokemuksia jakaa öljyistä. eritoten perä ja vaihdelaatikko. moottoriöljyille näytti jo topikki olevankin.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 18:32
Kirjoittaja Addica
Mikä se olikaan moottorina sun Wiimassa?

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 19:02
Kirjoittaja wiima63
D96 eli 9.6 litranen 6 pyttynen vapaastihengittävä pystykone, perässä 5 vaihteinen manuaali laatikko.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 19:36
Kirjoittaja Reddewil
Näissä meijän vehkeissä laatua tärkeämpänä pitäisin että siellä on öljyä, vaikka sitten Shellin harvellaa -yleisöljy, kuin että kuivaksi pääsee. Perään passaa varmasti tuo ehdottamasi peräöljy, menee varmaan laatikossakin. Näin niin ku mutuna =)

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 19:51
Kirjoittaja wiima63
Reddewil kirjoitti:Näissä meijän vehkeissä laatua tärkeämpänä pitäisin että siellä on öljyä, vaikka sitten Shellin harvellaa -yleisöljy, kuin että kuivaksi pääsee. Perään passaa varmasti tuo ehdottamasi peräöljy, menee varmaan laatikossakin. Näin niin ku mutuna =)
Nää vanhat on vaan vissiin aika paljon krantumpia ku uudemmat kun on messinkiä ja kuparia laatikoissa ja perissä..nuo uudempien lisäaineistukset syö kuparin ja messingin poies..

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 20:13
Kirjoittaja Tomppa
Minä survoin 15w-40 moottoriin, 80w-90 GL4 laatikkoon ja GL5 perään, Mobilin normiöljyjä, paitti moottoriöljyt jotain Cometin tekelettä.
Tuosta syöpymisestä oon kuullu itekkin, saa nähä mitä käy (vm. -62)

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 18 Maalis 2012 21:21
Kirjoittaja MB1962
-60 luvun lopun Volvon (k19)laatikkoon vain vaihteistoöljyä joka ei sisällä öljykalvoa vahvistavia lisäaineita, syövyttävät pronssiosia ja tiivisterenkaita ja heikentää synkronia.
Ei hypoidia eikä multipurposeöljyä mitä se sitten onkaan, mitä sitten on tavallinen vaihteistoöljy sae90 jossa ei ole mitään lisäaineita?
Perään lukee sae 90 hypoid tai scl-öljyä

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 19 Maalis 2012 08:55
Kirjoittaja wiima63
Oulrait. tätä haettiin. pitää käydä puuilossa kattelemassa mitä löytyy. siel on ainakin ollut kohtuu kattama valikoima teboilin tuotteita.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 19 Maalis 2012 10:32
Kirjoittaja KajNyy1
wiima63 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Näissä meijän vehkeissä laatua tärkeämpänä pitäisin että siellä on öljyä, vaikka sitten Shellin harvellaa -yleisöljy, kuin että kuivaksi pääsee. Perään passaa varmasti tuo ehdottamasi peräöljy, menee varmaan laatikossakin. Näin niin ku mutuna =)
Nää vanhat on vaan vissiin aika paljon krantumpia ku uudemmat kun on messinkiä ja kuparia laatikoissa ja perissä..nuo uudempien lisäaineistukset syö kuparin ja messingin poies..
Modernit öljyt on liukkaita joten vaihdelaatikosta saattaa synkronointi pettää kuten kävi Tyynismaan saunabussille kun huolto kehui vaihtaneensa hyvät modernit vaihdelaatikkoöljyt. Jos löydät minkä MIL standardin ölyä tarvitaan niin kylähulluista löytyy joku joka kertoo sinulle mitkä öljyt nykyisistä "kauppanimillä" täyttää sen.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 19 Maalis 2012 12:36
Kirjoittaja Reddewil
No tuo syncrojen toimivuus pitää varmistaa aina ehdottomasti, samoin jos on perässä jonkinlaista kitkapintaa. Sama nuissa uusissa kiinan mopoissa, paikallismoottoreissa, jne, halvin perus moottoriöljykoneeseen niin pelaa vaihtteet, ei missään nimessä mitään synteettistä "motoöljyä".

Tuo oli kyllä uutta että uudet öljyt hajoittasivat/syövyttävät messinkiä/kuparia/kumia? Onko tästä jotain näyttöä, vai essonbaarin legendaa? Luulin että (parempi) litku joka on tehty korvaamaan vanhat olisi sen veroinen ja vähän päälle. Jos jollakin ois laittaa vaikka kuvaa tuollasesta vauriosta, niin mielelläni katsoisin ja spekuloisin ;)
Eipä silti, käytän yleensä sen laatusta öljyä kun laitteen tekohetkellä on ollut saatavana. Pikkuautossa 10W40 semisynt tai mineraali, sais siihen laittaa jotain 0-sarjan täyssynteettistäkin mutta voi veljet sitä venttiilinnostimien rallatusta ja mitä muuta saan 3x hinnalla? En mitään.
Mutta kuten sanottua, öljy kuin öljy on parempi kuin kuivana käyttö.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 04 Touko 2012 06:53
Kirjoittaja happa66
Mitähän öljyä ootte noissa ilmanputsareissa käyttäneet?

a-p

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 04 Touko 2012 08:29
Kirjoittaja Tomppa
happa66 kirjoitti:Mitähän öljyä ootte noissa ilmanputsareissa käyttäneet?

a-p
Ihan normaalia moottoriöljyä.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 04 Touko 2012 20:23
Kirjoittaja AtAi
Mikäs on halvinta ölppää yksityiselle? Ja paljonko olis ton 111sen öljymäärä?
Vois vaihdella öljyt kun aika tervalta näyttää eikä hajuakaan koska viimeks vaihdettu, toisaalta näillä kilometreillä varmaan se ja sama loppupeleissä.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 04 Touko 2012 23:27
Kirjoittaja wiima63
Tarjoustalossa oli teboilin 15-40 diisseli öljy 20 litran pytyssä jotain 65-75e luokkaa. Puuilossa on kans halpaa teboilin öljyä. tosin ei taida siellä teilläpäin semmosta olla.

perä/laatikko öljyt jos semmosia uskaltaa käyttää on kans jotain luokkaa 70e 20 litraa. sitä tosin ei taida tarjoustalosta saada ei oo ainakaa tullu vastaan.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 06 Touko 2012 00:31
Kirjoittaja motoku
moottori n. 25l, laatikko 5v n.9 ja perä 11 litraa.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 06 Touko 2012 09:12
Kirjoittaja AtAi
wiima63 kirjoitti:Tarjoustalossa oli teboilin 15-40 diisseli öljy 20 litran pytyssä jotain 65-75e luokkaa. Puuilossa on kans halpaa teboilin öljyä. tosin ei taida siellä teilläpäin semmosta olla.
Ei noin paljoa kannata maksaa, Delvacci(10-40 tai 10-30) maksaa Motonetissa 59,90e/20liitraaa, meinasin jos jostain sais jotaan sitä halvemmalla, mutta tuskin. Delvaccia käytän jo talon kaikissa muissa päristimissä. Paitsi kilpureissa Ravenolit.
motoku kirjoitti:moottori n. 25l, laatikko 5v n.9 ja perä 11 litraa.
Lootasta ja perästä vois katella että onko tarpeeks, tarvii vaan stetsonista ampua mitä ölppää siellä on tällä hetkellä 8)

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 06 Touko 2012 09:17
Kirjoittaja wiima63
AtAi kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:Tarjoustalossa oli teboilin 15-40 diisseli öljy 20 litran pytyssä jotain 65-75e luokkaa. Puuilossa on kans halpaa teboilin öljyä. tosin ei taida siellä teilläpäin semmosta olla.
Ei noin paljoa kannata maksaa, Delvacci(10-40 tai 10-30) maksaa Motonetissa 59,90e/20liitraaa, meinasin jos jostain sais jotaan sitä halvemmalla, mutta tuskin. Delvaccia käytän jo talon kaikissa muissa päristimissä. Paitsi kilpureissa Ravenolit.
motoku kirjoitti:moottori n. 25l, laatikko 5v n.9 ja perä 11 litraa.
Lootasta ja perästä vois katella että onko tarpeeks, tarvii vaan stetsonista ampua mitä ölppää siellä on tällä hetkellä 8)
Johan on halpaa delvaccia motonetissä. Meinaan espoon motonetistä puuttuu kaikki budjetti öljyt eikä oo ku synteettistä muistaakseni noissa 20l pytyissä. pitääkin alkaa tarkemmin kattelee kun tota öljyy palaa muissakin laitteissa.

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 07 Touko 2012 20:05
Kirjoittaja KajNyy1
IKH Vantaalla kehä III myy halpoja perusöljyjä ja jos eksootisempaa vanhaa tarvitsen olen tilannut Hessumobiilista

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 07 Touko 2012 21:05
Kirjoittaja Reddewil
wiima63 kirjoitti:
Johan on halpaa delvaccia motonetissä. Meinaan espoon motonetistä puuttuu kaikki budjetti öljyt eikä oo ku synteettistä muistaakseni noissa 20l pytyissä. pitääkin alkaa tarkemmin kattelee kun tota öljyy palaa muissakin laitteissa.
Onhan tuota 7 lekkeriä mut hinta on pompsahtanu. Ite katon yleensä netistä ennen ku lähen 100km lenkin heittää ;) http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-1305

Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...

Lähetetty: 13 Touko 2012 19:52
Kirjoittaja AtAi
Reddewil kirjoitti:
wiima63 kirjoitti:
Johan on halpaa delvaccia motonetissä. Meinaan espoon motonetistä puuttuu kaikki budjetti öljyt eikä oo ku synteettistä muistaakseni noissa 20l pytyissä. pitääkin alkaa tarkemmin kattelee kun tota öljyy palaa muissakin laitteissa.
Onhan tuota 7 lekkeriä mut hinta on pompsahtanu. Ite katon yleensä netistä ennen ku lähen 100km lenkin heittää ;) http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-1305
Voihan ARSE, tuo motonetin kanta-asiakkuus on täysin hanurista, sen tulon jälkeen hinnat on raketin lailla syöksyny ylöspäin, että voi sitten antaa näennäisiä kanta-asiakkuusalennuksia.
Ei tuo kyllä vieläkään hirveen kallista oo, mutta o se huomattavasti kalliimpaa kun viimeksi ostaessa.