Sivu 1/1
OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljynp.
Lähetetty: 09 Touko 2012 20:32
Kirjoittaja valmetmies
Elikkäs. OM352 kone mun mersussa. mistähän tossa on paineilma kompressori? lohkon kyljessä pumppu johon tulee letku kannesta? ja onko öljynpaineen näyttö letkulla vai sähkönen? ja mistähän sen lähdön löydän? Kiitos
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 09 Touko 2012 20:53
Kirjoittaja Lahti32
Kerropas tarkemmin millainen mersu? Taksimersu? Pullamersu? Bussi, kuorma-auto vai mikä ja vuosimallikin auttas. Niin voitas auttaa. Tervetuloa foorumille!
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 09 Touko 2012 21:55
Kirjoittaja mb613
Öljynpaine on sähkönen. Ainaki mulla. Kompura on siinä syöttöpumpun takana.
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 09 Touko 2012 22:10
Kirjoittaja valmetmies
selväjuttu. tuo om352 kuitenkin 5.7 litraa ja vapari. myymäläauto alustana ja ehkä joskus jotain saunaa siihen ja sitä rataa ajattelin tehdä. löytyy myös toinenkin myymäläauto jossa turbo om352

täytyy lähteä tutkimaan mikä syynä kun ei öljynpaine mittari värähäkkään. manuaalinen eli letkulla oleva ois todennäkösesti 20 vuoden seisonnanki jälkeen lähteny liikkumaan,mutta sähkönen ei sit näköjään. mut pitää selvitellä että saa toimimaan. öljyt tulee kuitenkin nokalle asti kun korkista kahtelee. tuossa turbo koneella olevassa sitten tuota jarrupaine puolen ongelmaa jota en oo vielä pahemmin selvitelly. ylipaine venttiili tarkistettava ja maholliset vuodot ainaski kun ei meinaa paineet nousta oikein. tuokin seisonu tallissa useemman vuoden niin voi olla vähä että oli paikat jääny jumii jostai. ekalla kertaa kun se sieltä käyntii laitettii ja lähettii paineita nostaa niin nous ihan ookoo mun mielestä ja pihassa mitä kävi niin suhautteli niitä ulos. sit seiso pihalla pari kuukautta niin huomasin että eipäs enää kunnolla nousekkaan. aikansa kun käytteli ja polki niin sai jotkut paineet sinne mutta silti meinas valo aina syttyä kun päästi kierroksilta
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 11 Touko 2012 15:51
Kirjoittaja Mersu76
Olen omassa projektissa yrittänyt pähkäillä samaa paineiden nousun ongelmaa, kun paineet on vihdoin saanut nousemaan piiitkän käyttelyn jälkeen, ei mistään kuulu vuotoääniä. Oma alusta 913, OM352 vapari, jossa DeltaPlanin koppa. Olikos noissa "ison kaluston malliin" kanssa suojaventtiili, jonka pitäisi täyttää ensin jarrupiirit ja sitten vasta antaa ovelle ja muille lisähimmeleille painetta?
Jostain unimoggimiesten palstalta muistaisin lukeneeni tuon yksipyttyisen koneen sivulla olevan kompuran, jota akselin nokka tökkii, imaisevan venttiilikopalta sopivan öljyistä ilmaa painaen sen sitten säiliöitä kohti. OM352 lähinnä tiivisteitä käsittelevistä räjäytyskuvista (netti väärällään kuvahaussa) näkyy ilmeisesti eri ikäisten 352:ten kompuroita tiivisteineen ja putkineen.
Joku neropatti Moggimies oli elvyttänyt kompuran venttiililäppiä muistaakseni ATF -automaattilaatikkoöljyllä, kaatamalla suoraan sinne imuputkeen. Onko kenelläkään tällaisesta juuta tai jaata sanoa, ettei sitten mene ja pilaa jotakin..?
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 11 Touko 2012 17:35
Kirjoittaja valmetmies
Joo o kyllä muakin kiinnostais. toki joku sopivan notkee muu esim löpö oisko mitää? tai muu liuottava aine... en tiiä. pitää availla putkia ja kattoo työntääkö se yhtää. ku tuli kuunneltuu ainaki sillo ku ulos otettii ekan kerra että vuotaako mistää, no ei vuotanu eikä kyllä mittarissakaa paineet hävinny iha heti. jos jollakin toho pumppuu konstia mitä kokeilla särkemättä mitää niin teen ens kerralla kun meen laittaa tuon turbollisen käyntii ukon raksalle. sitä pitäis jossai vaiheessa siirtää jyrkkään ylämäkee nii se voi olla iha helpottava asia jos jarrut ei kauheesti laahais ja että ne vähä edes toimis

vaihteet toimii kyl loistavasti mun mielestä molemmissa ja kytkin

toki tosi vähän ajettujakin. mut itelle tuntu hyvälle. isolla baanalla en oo kumpaakaa kokeillu mut olettaisin että kertoja ois hyvä. mut voiha sitä hiljakseenki ajella.
Ovista sen verra että tuossa omassa turbollisessa on paineilmalla ovi ja se kyllä toimii napista tosi pienilläkin paineilla. mutta paineiden säästön ja nykysen käytön takia vapaa asennossa vipu niin että ovea voi käsin liikutella. ja vapari koneella olevassa onkin sitten ihan normi ovet.
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 03 Kesä 2012 09:16
Kirjoittaja nokivasara
Minulla on tuo sama OM352 vapari-kone Mersussani. Noissa kannattaa ottaa se nokka-akselin käyttämä kompura irti ja tarkistaa kunnolla. Tuo kompura on oikeastaan ko. konetyypin ainut heikko kohta....tyyppivika. Kompuran kiertokangen laakerin nokka-akselilla pitää olla kunnossa, samoin männän.
Useissa näistä kompuran mäntä tai laakeri pettää ja silloin katoaa koko koneesta öljynpaineet. Omassani tarttui kompura kiinni ja nokka-akseli kiertyi 4. ja 5.pytyn välistä ruuville niin, että kaksi taaimmaista pyttyä lopetti käymästä. Ei muuta keinoa päästä kotiin, kuin kiilata kahden pytyn venttiilit auki ja sitten vaan "neloskoneella" kotiin.
Voi sitä ajamisen riemua ja savun määrää!!
Saksalainen valurauta(valuteräs?) ei muuten ole huonoa ainetta. Se nokka-akseli todella kiertyi siitä kompuran veivin kohdalta eikä napsahtanut kerrasta poikki.
Älkää missään tapauksessa alkako juottaa kompuralle mitään liuottimia. Se juuri saattaa särkeä männän tai kiertokangen, jos kompuran läpät sattuu olla juuttunut kiinni-asentoon.
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 04 Kesä 2012 22:36
Kirjoittaja ASTech
Pakoputki hajosi tuossa, kun tultiin vkl:na Helsingistä. Korjailin sitä tänään ja asensin samalla pakolämpömittarin.
Millaisia pakolämpöjä olette mitanneet ko. koneesta vakiona ja säädettynä? Minulla pitäisi olla vakiosäädöissä ja silti lämmöt nousee täydessä laulussa tuonne 650 asteeseen. Eikös 700 ala olla sellainen raja, jota ei kannata ylittää?
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 04 Kesä 2012 23:17
Kirjoittaja Reddewil
ASTech kirjoitti:Pakoputki hajosi tuossa, kun tultiin vkl:na Helsingistä. Korjailin sitä tänään ja asensin samalla pakolämpömittarin.
Millaisia pakolämpöjä olette mitanneet ko. koneesta vakiona ja säädettynä? Minulla pitäisi olla vakiosäädöissä ja silti lämmöt nousee täydessä laulussa tuonne 650 asteeseen. Eikös 700 ala olla sellainen raja, jota ei kannata ylittää?
Siellä ollaan menty putki punasena =) Vapariko se on kans, kuulostaa kyllä rajuille pakolämmöille

Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 13 Kesä 2012 10:56
Kirjoittaja Mersu76
Poikkesin maalla viime viikolla varovasti kyselemässä josko Mersun kone heräilisi tähän kevääseen. Akut varattuina heitin paikoilleen, vähän avitin käsipumpulla naftaa tankilta ylemmäs ja Heureka! Napista käymään.

Annoin koneen hiukan lämmitä ja odottelin, jotta paineet nousi sen verran (n. 6 bariin), että merkkivalo sammui. Mittaristossa valkionen paineneula siis saavutti sen n. 6 baria, oranssi nollilla. Kun polkaisi jarrua, nousi oranssikin sinne kutosen lukemiin. Mutta sen verran, mitä helman alta ylettyy paineilmalaitteille, totesin, että ainoastaan toisessa säiliössä on painetta (vedenpoistoventtiilistä) toinen kumisee tyhjyyttään. Paineensäätimen ja tenuttimen jälkeen tuossa on venttiilihässäkkä, josta jakaa kahdelle säiliölle, ei siis neljään piiriin. Ja se toinen puoli jää nyt tyhjäksi jostakin syystä. Tuikkasin putken kierteisiin rasvaa, josko saisi ensi kerralla maaseudun rauhassa nykäistyä sen suojaventtiilin irti tarkastelua varten.
Ja kokeilin irroittaa kompuralle johtavan putken moottorin imuilmaputkesta. Kova alipaine ainakin sinne muodostui. Täytyisi yltää vielä painepuolelta irroittamaan, josko sinne paineita pääsisi mittailemaan jollakin konstia.
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 13 Kesä 2012 12:10
Kirjoittaja ASTech
Mersu76 kirjoitti:Poikkesin maalla viime viikolla varovasti kyselemässä josko Mersun kone heräilisi tähän kevääseen. Akut varattuina heitin paikoilleen, vähän avitin käsipumpulla naftaa tankilta ylemmäs ja Heureka! Napista käymään.

Annoin koneen hiukan lämmitä ja odottelin, jotta paineet nousi sen verran (n. 6 bariin), että merkkivalo sammui. Mittaristossa valkionen paineneula siis saavutti sen n. 6 baria, oranssi nollilla. Kun polkaisi jarrua, nousi oranssikin sinne kutosen lukemiin. Mutta sen verran, mitä helman alta ylettyy paineilmalaitteille, totesin, että ainoastaan toisessa säiliössä on painetta (vedenpoistoventtiilistä) toinen kumisee tyhjyyttään. Paineensäätimen ja tenuttimen jälkeen tuossa on venttiilihässäkkä, josta jakaa kahdelle säiliölle, ei siis neljään piiriin. Ja se toinen puoli jää nyt tyhjäksi jostakin syystä. Tuikkasin putken kierteisiin rasvaa, josko saisi ensi kerralla maaseudun rauhassa nykäistyä sen suojaventtiilin irti tarkastelua varten.
Ja kokeilin irroittaa kompuralle johtavan putken moottorin imuilmaputkesta. Kova alipaine ainakin sinne muodostui. Täytyisi yltää vielä painepuolelta irroittamaan, josko sinne paineita pääsisi mittailemaan jollakin konstia.
Se nelipiiriturvaventtiili on varmaakin jumissa. Niissä on tyyppiongelmana se, että venttiilien jouset hapettuvat kansiin kiinni. Uusi venttiili ei ole kovin kallis. Vanhan korjaaminen on taas aika hankalaa. Pultit katkeaa helposti ja kalvokin on todennäköisesti vaihtokypsä. Itse sain toimimaan vanhankin purkamalla, mutta ei siitä hyvä tullut, joten hankin uuden.
Re: OM352 Moottorista muutama kysymys kompressorista ja öljy
Lähetetty: 13 Elo 2012 10:44
Kirjoittaja Mersu76
Ja nostetaas tätäkin vähän ylemmäs.
Irroitin omasta tuon kaksipiirisuojaventtiilin, josta löytyi lievää valkoista jauhemaista hapettumaa venttiilin luistipinnoilta. Luistit (männät) liikkuivat toispuolisesti, eli toinen kohtuullisesti ja toinen tuskin lainkaan. Puhdistin ne, samoin lautaskumit, jouset ja putkien tulon/lähdöt. Voitelin osat ja kokeilin että luistit liukuivat kevyesti. Kasasin venttiilin, ja löin paikoilleen putkistoon. Molempiin painesäiliöihin alkoi käyttäessä tulla nyt painetta (vedenpoistoventtiileistä kokeillen). Paine nousi suht joutuisasti n. 4 barin paikkeille. Sen jälkeen paineen nousu hidastui. Korkeammilla kierroksilla paineen sai nousemaan yli 5,5 barin, jossa merkkivalo sammui ja aina n. 7 bariin saakka. Mutta aikansa ottaa eikä kertaakaan paineensäädin suhauttanut sen merkkinä, että säätöpaine olisi saavutettu.
Siirsin vekotinta sen verran, että mahduin helman alta hiukan eri kohdasta könyämään alle silmäilemään ja kuulostelemaan. Ei sihinöitä. Mutta mutta... Kolmas pieni painesäiliö löytyi runkopalkkien välistä. Siihen haarautuu putki joko toiselta isommalta säiliöltä lähtevästä putkesta tai kompuralta painesäätimelle menevältä putkelta. Kuulostaisi järkevämmältä tuo ensimmäinen vaihtoehto, koska silloin pikkusäiliöllekin menisi tenuttimen kautta tulevaa painesäätimen rajoittamaa painetta. Pikkusäiliön putkessa on vielä yksi venttiili, jota en ole päässyt tarkastelemaan. Pikkusäiliö on ilmeisesti koripajan asentama, koska siitä lähtee putki ainoastaan ovelle. Se on sitten seuraava tarkastettava, tuo venttiili ja sen jälkeen koko ovipiiri, jos ei paineen nousun hitauteen muuten saa selvyyttä.
Jarrua painettaessa kaksoispainemittarin jarrupainetta osoittava punainen viisarikin nousee nollilta. Pidettäessä jarrua painettuna, ei säiliöpainemittarin neula näyttänyt laskevan. Eli jarrutehostimen piireissä ei ilmeisesti merkittävää vuotoa ole.